Bukefalos 28 år!

"Hund i bil" "Barn i bil" Dekaler på bil - Varför?

Många tar antagligen inte bort sina skyltar när de inte har hund och/eller barn i bil och det kan göra att respekten för skyltarna minskar.
Samma med många gamla hästtransporter där skyltarna sitter kvar men transporterna används inte till levande djur utan till att möjligt annat. Därför kanske många bilister inte tänker på att det faktiskt är en häst i transporten och att föraren därför behöver en betydligt längre bromssträcka. Eftersom de sett fler som använder hästtransporter till annat än som faktiskt transporterar en häst.
Rekommendation är väl eller var ett tag i alla fall att skyltarna på hästtransporter skulle täckas över när man inte kör med häst?
Jag har sett en del skyltar som sitter med sugpropp på insidan av bilfönstret och de är antagligen avsedda att lätt kunna plockas ner när man då inte har barn/hund i bilen men hur många gör verkligen det?
Skyltar är bra men när det blir för mycket skyltar och skyltarnas innebörd inte stämmer så blir det nog lätt att många ignorerar dem
 
Många tar antagligen inte bort sina skyltar när de inte har hund och/eller barn i bil och det kan göra att respekten för skyltarna minskar.
Samma med många gamla hästtransporter där skyltarna sitter kvar men transporterna används inte till levande djur utan till att möjligt annat. Därför kanske många bilister inte tänker på att det faktiskt är en häst i transporten och att föraren därför behöver en betydligt längre bromssträcka. Eftersom de sett fler som använder hästtransporter till annat än som faktiskt transporterar en häst.
Rekommendation är väl eller var ett tag i alla fall att skyltarna på hästtransporter skulle täckas över när man inte kör med häst?
Jag har sett en del skyltar som sitter med sugpropp på insidan av bilfönstret och de är antagligen avsedda att lätt kunna plockas ner när man då inte har barn/hund i bilen men hur många gör verkligen det?
Skyltar är bra men när det blir för mycket skyltar och skyltarnas innebörd inte stämmer så blir det nog lätt att många ignorerar dem
Jag förutsätter alltid att det kan finnas en häst i en transport om jag inte ser att den fraktar ex.vis virke som sticker ut. Om transporten är helt stängd så är det ingen som ser vad som transporteras, så varför någon skulle anta att det inte är en häst eller annat djur i transporten bara för att den är gammal förstår jag inte.
 
Jag förutsätter alltid att det kan finnas en häst i en transport om jag inte ser att den fraktar ex.vis virke som sticker ut. Om transporten är helt stängd så är det ingen som ser vad som transporteras, så varför någon skulle anta att det inte är en häst eller annat djur i transporten bara för att den är gammal förstår jag inte.
Detta fanns tidigare på jordbruksverkets hemsida angående hästtransporter men det är nu borttaget

Det är önskvärt att skyltarna tas bort eller täcks över när fordonet körs utan levande djur. Syftet med skyltningen är att ge djur under transport ett ökat skydd och om skyltarna används även när inte djur transporteras kan respekten för informationen på skyltarna minska

Det var det jag hade i bakhuvudet men det är som sagt gammalt äldre än jag trodde :o
 
Det är faktiskt min kära far som satte dit den.


Det var min pappa som satte dit den en dag...

Har inte tänkt på att ta bort den helt enkelt. Jag kör bra och de andra som idioter och inget har hänt ännu (eller varit på väg att hända)

Öh, okej. Och du har inga problem med den överhuvudtaget? Otroligt.
 
Många tar antagligen inte bort sina skyltar när de inte har hund och/eller barn i bil och det kan göra att respekten för skyltarna minskar.
Samma med många gamla hästtransporter där skyltarna sitter kvar men transporterna används inte till levande djur utan till att möjligt annat. Därför kanske många bilister inte tänker på att det faktiskt är en häst i transporten och att föraren därför behöver en betydligt längre bromssträcka. Eftersom de sett fler som använder hästtransporter till annat än som faktiskt transporterar en häst.
Rekommendation är väl eller var ett tag i alla fall att skyltarna på hästtransporter skulle täckas över när man inte kör med häst?
Jag har sett en del skyltar som sitter med sugpropp på insidan av bilfönstret och de är antagligen avsedda att lätt kunna plockas ner när man då inte har barn/hund i bilen men hur många gör verkligen det?
Skyltar är bra men när det blir för mycket skyltar och skyltarnas innebörd inte stämmer så blir det nog lätt att många ignorerar dem

Jag ber om ursäkt, men nu frångår jag dekalskyltstråden, för jag blir häpen över detta inlägg...

Då undrar jag respekterar du ett släp, eller en transport mindre om det inte är en häst i. Skiljer du på vilken hänsyn du tar gällande hur nära du kör, eller körstil i övrigt? Föraren av bilen med släp/kärra är väl lika viktigt liv som häst, barn eller hund.

Eller har jag missförstått något här.

Ha en fin eftermiddag, själv ska jag ge mig ut en kort kort sväng med permobilen o leta reda på en skuggig plats för glass.
 
Jag ber om ursäkt, för att jag är så himla otydlig. Men så här tänker jag som fd ledare och instruktör inom URK.

Om JAG skulle komma fram till en olycksplats som första bil, där det ligger en bil i dike, voltad på vägen, eller en bit ut i skogen... och en ruta är trasig, en dörr är öppen osv... så skulle jag kasta ett öga på/i bilen med mobilen vid örat, se eventuellt skylt med hund/barn i bil, kasta en blick över omgivningen, försöka prata kolla läget med eventuell förare/passagerare i bilen. Berätta allt jag ser och tänker på för larmoperatören, försöka stoppa medtrafikanter och ta hjälp för att påbörja och underlätta hjälparbetet vid och runt olycksplatsen till dess att räddningspersonal är på plats. En uppgift NOG så viktig kan vara att finna chockskadade djur och människor.

Jag ber om ursäkt för att jag tänker konstigt.

Ha en fin dag, mvh IngelaH
Jag skulle överblickat läget ungefärligt antal skadade och hur allvarligt det är samtidigt som jag kontaktade SOS, därefter gjort vad jag kunde för skadade (ABC) i väntan på hjälp. En varningstriangel för att undvika fler olyckor är också prioriterat. Börja leta efter eventuella avvikare är inte prio ett.
 
Jag ber återigen om ursäkt för att jag är så förbannat otydlig.

1. VARNA. Varningsblinkers o varningstriangel. Förhoppningsvis gör det att någon mer stannar.
2. ÖVERBLICK och LARMA
3. STARTA första hjälpen och dela ut lämpliga uppdrag till medtrafikanter som stannat. Exempelvis stötta vid HLR, möta upp räddningstjänst, lyssna efter titta efter chockade djur och människor i närheten mm.

Tack för att ni "missförstår" mig rätt och inte bara läser bokstavligt. Har ni fortfarande svårigheter med hur jag menar. Var inte rädda att fråga. Jag har barn- och ungdomspedagogisk utbildning. Så jag ska göra mitt bästa att förklara bättre med källhänvisning om det behövs.

Ha en fin eftermiddag

Mvh
Ingela
 
Jag litar inte på medtrafikanter. De kan ha fått solsting, vara fulla, eller bara råka göra ett litet misstag. Jag har stenkoll på bilar som kör fram från en sidoväg och vill upp på vägen. Jag kollar deras "bilkroppsspråk". Kör de snabbt blir jag osäker på dem. Jag vill att de visar tydligt att de saktar in och kollar vägen. Själv är jag mycket noga med att när jag ska upp på en större väg så kör jag fram långsamt och försiktigt, så att mina medtrafikanter slipper få hjärtat i halsgropen.
Jag vet inte varför du tror att det är unikt att bli orolig om man ser att en bil inte saktar ner som den ska.
 
Jag kollar deras "bilkroppsspråk".
Vilket bra uttryck.:up:
Precis det tittar jag efter också och anpassar körningen på olika sätt. Plus det man kan sluta sig till i övrigt som stort släp=dålig sikt, (ev.) tung last=lång bromssträcka osv.

Jag kör för att efter bästa förmåga undvika olyckor med alla, oavsett barn, djur etc. Vilka passagerarna är påverkar inte den bilens trafikbeteende, därmed inte heller hur jag anpassar min körning. Så irrelevant info enligt mig.
 
Jag ber om ursäkt, för att jag är så himla otydlig. Men så här tänker jag som fd ledare och instruktör inom URK.

Om JAG skulle komma fram till en olycksplats som första bil, där det ligger en bil i dike, voltad på vägen, eller en bit ut i skogen... och en ruta är trasig, en dörr är öppen osv... så skulle jag kasta ett öga på/i bilen med mobilen vid örat, se eventuellt skylt med hund/barn i bil, kasta en blick över omgivningen, försöka prata kolla läget med eventuell förare/passagerare i bilen. Berätta allt jag ser och tänker på för larmoperatören, försöka stoppa medtrafikanter och ta hjälp för att påbörja och underlätta hjälparbetet vid och runt olycksplatsen till dess att räddningspersonal är på plats. En uppgift NOG så viktig kan vara att finna chockskadade djur och människor.

Jag ber om ursäkt för att jag tänker konstigt.

Ha en fin dag, mvh IngelaH

Fast det ar val sa man gor varesig det sitter en varningsskylt for barn eller hundar i bilen eller inte? Alla har ju inte skylt pa bilen, eller barn/hundar i bilen nar den ar dar sa skyltarna skapar ju i sa fall en falsk bild dar man inte soker lika ordentligt om det inte finns skyltar.
 
Fast det ar val sa man gor varesig det sitter en varningsskylt for barn eller hundar i bilen eller inte? Alla har ju inte skylt pa bilen, eller barn/hundar i bilen nar den ar dar sa skyltarna skapar ju i sa fall en falsk bild dar man inte soker lika ordentligt om det inte finns skyltar.

Nu ska jag skriva riktigt långsamt och hoppas att ni som fortfarande inte trots alla mina tidigare inlägg och tydliga förklaringar förstår hur jag menar läser lika långsamt och tänker en gång till, så kanske ni förstår hur jag menar. Om inte, kanske ni kan ringa en vän och be denne läsa för er.

Det är jättebra om ni per automatik även tänker på chockade människor och djur som inte behöver stå i givakt bredvid bilen. Men det är också många som enbart riktar in sig på det de ser vid olycksplatsen, en blödande person som sitter i bilen, eller en avsvimmad ryttare där hästen sprungit en bit bort och ser orolig ut. Om man då enbart försöker säkra olycksplatsen, med att ta hand om den avsvimmade ryttaren och hästen, respektive bil och blödande person. Då är det väldigt lätt att hunden som ryttaren hade med som löshund springer ut på vägen och blir överkörd, respetive hunden som smet ur bilen och sprang ur bilen och blev påkörd och barnet som fick panik när bilen voltade och såg sin blödande mamma men slets mellan blödande mamma o rädsla över att bilen skulle explodera och sprang i blindo längre ut i skogen och gick ner sig i ett kärr och drunknade. Hunden vid ryttaren kan man inte göra så mkt åt. Men ser man en skylt på en bil med hund eller barn i bilen, så kan någon som "har fria händer" ändå gå i en vid cirkel, vissla och ropa och hoppas på svar. Likväl som en hundpatrull kan komma med räddingstjänsten och snabbare vara behjälpelig OM skylten inte är "falsk". Visserligen lider inte döda barn och hundar, men går det att göra något så är det väl inte fel. Eller?

Ha en fin kväll

Mvh
Ingela
 
Jag brukar inte tänka att jag kör som om alla hade barn i bilen, däremot tänker jag att jag kör som om alla andra på vägen är idioter. Förhoppningsvis gör det att jag både skärper uppmärksamheten och håller bra avstånd.

Jag förutsätter att de flesta av mina medtrafikanter kör rattfulla, narkotikapåverkade eller utan körkort! Kan möjligen bero på min fäbless för tv-serier om trafikpoliser :angel:.
 
Nu ska jag skriva riktigt långsamt och hoppas att ni som fortfarande inte trots alla mina tidigare inlägg och tydliga förklaringar förstår hur jag menar läser lika långsamt och tänker en gång till, så kanske ni förstår hur jag menar. Om inte, kanske ni kan ringa en vän och be denne läsa för er.

Vilket onödigt dumförklarande, vad vinner du på det?
 
Vi har faktiskt skaffat en "baby ombord"-skylt nu när vi har liten. Jag hoppas, men tvivlar, att det kan sluta få folk att ligga i rumpan på bilen.
Kan det vara så svårt att köra säkert, anpassa hastighet efter väglag mm? (Jo, enligt erfarenhet är det visst det.)
 
Jag har tänkt hittills att det är mera en vädjan om att inte tuta om man har en skylt om bebis eller hund i bilen. Man kan ju då skrämma dem ganska rejält om man tutar ordentligt, och då få en gråtande bebis eller skällande hund på halsen.
Man ska såklart inte tuta i onödan men det är ju inte alla som följer det... Och om man tänker efter lite extra om bilen framför har en sådan skylt om man verkligen behöver tuta för att de dröjer några sekunder extra tex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 526
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 547
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 634
Senast: ako
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 814
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hjälp med fundering
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Hingststationer
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp