Hund jagade häst vs får jagar häst

P

prallan

En fundering kring lagen, är detta verkligen möjligt?
Hundägaren döms när hunden har varit bakom inhängnad, helt absurt i min värld, men lagen ser ut så.
Ett annat scenario, ett ekipage befinner sig på stig längs fårhagen, ett får blir intresserad och springer mot ekipaget. Ekipaget fortsätter framåt och fåret springer efter ekipaget på sin sida staketet. Hästen blir jätterädd och skenar. Blir fårbonden skadeståndsskyldig om hästen skadar sig?

Det tycker jag låter helt befängt iaf, men vad säger lagen?
 
Jo, jag tror också det men enligt tidningsartikeln i den tråden så hade hundägaren i rätten själv medgett ansvar och stämmer det är det ju inte något domstolen prövar utan det handlade bara om hur stort skadeståndet skulle bli.
Ot men jätteintressant; så hade hundägaren i ovanstående artikel inte medgett sitt ansvar så hade utgången troligtvis blivit annorlunda? Så hundägaren "klantade" sig?
 
Ot men jätteintressant; så hade hundägaren i ovanstående artikel inte medgett sitt ansvar så hade utgången troligtvis blivit annorlunda?
Jag tror det,men det är bara min gissning, för att en hund springer fram till staketet och skäller lite är helt normalt och acceptabelt i min värld. Men sen vi vet ju inte heller riktigt hur det hela gick till mer än vad som stod i artikeln.
 
Jag vet att det finns ett gammalt fall där en hundägare fälldes. Det var en hund som satt på trappan till huset som låg vid en väg. Hunden var gammal och hade suttit där hela sitt liv utan att ställa till med något. En dag skedde en trafikolycka utanför huset där föraren som orsakade olyckan sa att det var för att hunden satt på trappan, så han koncentrerade sig hunden istället för på vägen.
Hundägaren blev fälld i detta fallet, även om han bedyrade att det inte var hans eller hundens fel. Tror det var i en liten by som heter Glostorp i Skåne som det inträffade.

Jag förstår att fåren var en liknelse men det är stor skillnad på får och hundar. Får är extrema bytesdjur och hundar är rovdjur, så jag förstår att det finns skillnad i lagstiftningen. Ett får jagar aldrig något, de kan bli rädda och rusa iväg i panik men de jagar inte som hundar gärna gör.
 
Jag vet att det finns ett gammalt fall där en hundägare fälldes. Det var en hund som satt på trappan till huset som låg vid en väg. Hunden var gammal och hade suttit där hela sitt liv utan att ställa till med något. En dag skedde en trafikolycka utanför huset där föraren som orsakade olyckan sa att det var för att hunden satt på trappan, så han koncentrerade sig hunden istället för på vägen.
Hundägaren blev fälld i detta fallet, även om han bedyrade att det inte var hans eller hundens fel. Tror det var i en liten by som heter Glostorp i Skåne som det inträffade.

Jag förstår att fåren var en liknelse men det är stor skillnad på får och hundar. Får är extrema bytesdjur och hundar är rovdjur, så jag förstår att det finns skillnad i lagstiftningen. Ett får jagar aldrig något, de kan bli rädda och rusa iväg i panik men de jagar inte som hundar gärna gör.
Jag frågade för att fåren i hagen bredvid stallet tycker en del hästar är spännande och det har hänt att något får springer direkt efter ekipagen, faktiskt :)
 
Ja det lustiga är att hunden innanför staketet gör hundägaren ansvarig.
Men om samma sak hänt med en hund som jagat under lovlig tid "under bössan" , dvs tillsammans med jägare o vilt och detta skrämt hästen i sken så hade hundägaren gått fri.

Fast personligen anser jag det vansinne att hundägaren åkte dit, hunden lämnade ju inte sin tomt.
 
Jag vet att det finns ett gammalt fall där en hundägare fälldes. Det var en hund som satt på trappan till huset som låg vid en väg. Hunden var gammal och hade suttit där hela sitt liv utan att ställa till med något. En dag skedde en trafikolycka utanför huset där föraren som orsakade olyckan sa att det var för att hunden satt på trappan, så han koncentrerade sig hunden istället för på vägen.
Hundägaren blev fälld i detta fallet, även om han bedyrade att det inte var hans eller hundens fel. Tror det var i en liten by som heter Glostorp i Skåne som det inträffade.

Jag förstår att fåren var en liknelse men det är stor skillnad på får och hundar. Får är extrema bytesdjur och hundar är rovdjur, så jag förstår att det finns skillnad i lagstiftningen. Ett får jagar aldrig något, de kan bli rädda och rusa iväg i panik men de jagar inte som hundar gärna gör.
Jag har hört om det fallet också men tror det är en skröna, det låter så orimligt att jag inte tror på det förrän jag sett domslutet med egna ögon :)
 
Jag har hört om det fallet också men tror det är en skröna, det låter så orimligt att jag inte tror på det förrän jag sett domslutet med egna ögon :)
Om jag kommer ihåg rätt så var det jakthundsbedömare Charles Jonsson som råkade ut för det och jag kommer inte ihåg om han bodde i Glostorp eller Lockarp. Men det var väldigt länge sedan som det hände, kanske på 70-talet.
 
Om jag kommer ihåg rätt så var det jakthundsbedömare Charles Jonsson som råkade ut för det och jag kommer inte ihåg om han bodde i Glostorp eller Lockarp. Men det var väldigt länge sedan som det hände, kanske på 70-talet.
Jag tror som sagt inte på det, men det händer inte helt sällan att jag har fel så ...
 
Det hände en gång första året jag hade häst att en gråhund kom utrusande från ett hus i Baksjöbotten och ställde sig framför Blesa och skällde, precis som om han ställde en älg. Blesa var van vid skälliga vallhundar på Island så hon tog det lugnt. Efter en liten stund kom det en gumma utkilande och hämtade jycken och då var det en till som skällde - för gumman skällde på hunden! Hade Blesa blivit rädd och det hänt en olycka så förstår jag faktiskt om hundägaren blivit ansvarlig. Men det var ju en annan sak eftersom hunden kom lös.
 
Det hände en gång första året jag hade häst att en gråhund kom utrusande från ett hus i Baksjöbotten och ställde sig framför Blesa och skällde, precis som om han ställde en älg. Blesa var van vid skälliga vallhundar på Island så hon tog det lugnt. Efter en liten stund kom det en gumma utkilande och hämtade jycken och då var det en till som skällde - för gumman skällde på hunden! Hade Blesa blivit rädd och det hänt en olycka så förstår jag faktiskt om hundägaren blivit ansvarlig. Men det var ju en annan sak eftersom hunden kom lös.
Det tror jag också.

Man kan göra en jämförelse med bilar och trafik där det också finns ett strikt ansvar och jag tror inte att det alltid är självklart att hästägaren kan få ersättning om en häst blir skrämd av en bil, det beror på omständigheterna. Tar man ut en häst på allmän väg så har man också ett ansvar för att den är rimligt trafiksäker och samma tycker jag i normalfallet borde gälla för hästar som blir rädda för skällande hundar om hunden håller sig inne på egen tomt.
 
Jag har funderat lite på det och jag tror man får bedöma omständigheterna i det enskilda fallet, hur nära vägen tomten är, hur staketet ser ut, vilken typ av hund och hur den betedde sig osv. Ett lågt staket och en stor schäfer som kommer rusande från ingenstans kan nog vara ganska obehagligt.
 
Det tror jag också.

Man kan göra en jämförelse med bilar och trafik där det också finns ett strikt ansvar och jag tror inte att det alltid är självklart att hästägaren kan få ersättning om en häst blir skrämd av en bil, det beror på omständigheterna. Tar man ut en häst på allmän väg så har man också ett ansvar för att den är rimligt trafiksäker och samma tycker jag i normalfallet borde gälla för hästar som blir rädda för skällande hundar om hunden håller sig inne på egen tomt.
Sedan gammalt gäller regeln att lantbrukets djur går skadelösa..
Det betyder att oavsett om någon rider på hästen eller den kommit lös så är bilisten ansvarig. Han eller hans försäkringsbolag får stå dels för de skador som åsamkas bilen + de skador som häst o ev ryttare åsamkas.

Sedan , rent principiellt så borde lagen ändras så att hundägaren går skadelös så länge hunden håller sig inne på tomten eller hundgården.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Hunden befann sig på "sin" tomt och sprang fram till staketet och skällde när ett ekipage med en travhäst passerade utanför. Hästen blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: purity_666
·
E
Övr. Hund För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit...
Svar
12
· Visningar
2 250
Senast: ebba85
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 364
Övr. Hund Jaha, då var man inte hundägare längre. Ibland får man låta bli att vara självisk och göra det som är rätt, men det gör det inte...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: _Viva_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp