Hund-"kläder" igen!!

mimmipigg

Trådstartare
Vi har ett delikat problem med vår vorstehhanne.
Han får skavsår på kulorna, han ser ut som ett stopplyse bakifrån när han varit ute i snön.
Nån här som haft samma problem och löst det?
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Han springer i djupsnö och kulorna hänger så att säga lite oskyddat så de blir skinnflådda.
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

:rofl: ursäkta men det lät väldigt kul..stackars vovven dock.... Kan du inte sticka en liten påse å ha kulorna i som du fäster runt svansen och/eller med ett snöre som man knyter fast i sele? Kan inte bestämma mej för om mitt förslag är seriöst eller inte...humm...:D
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Hmmmm ajdå...
Det problemet har jag aldrig hört om innan...
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Hm jo jag känner igen problemet... Våran springer brukar se ut så vid jakt i skarsnö... Men vi brukar smörja in honom med Fyra ess hundsalva, även mellan tramdynorna för där brukar det bli is... Det brukar hjälpa faktiskt... Annars vet jag att det finns någon slags susp även för hundar, men var man får tag på det... Någon nätbutik kanske, ev kolla med draghunds sidor, där borde ju problemt vara ganska så vanligt.
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Jag har letat och tycker jag har skapliga kontakter i hundvärlden men icke!
Massor av folk som haft samma problem med sina hundar men ingen lösning.
Fick ett förslag av min mor att klippa av håret under tassarna på jycken och limma det på kulorna!
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

borde det inte funka med ett vanligt tikskydd? kanske man får klippa till längst fram om han är "kortsnoppad", och lite bak så att han inte bajsar på det (och om du är lite händig sätta i en resår så att det inte kommer in någon snö), men annars sitter det ju på rätt ställe. jag har ett från Pet's Creation (till tiken dock) som sitter väldigt bra.

men din mors förslag var inte dumt det heller ;)
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Någon typ av fleeceskydd kan fungera, måste anpassas individuellt.
Ofta är även frostskador inblandade, ju mer skador dess mer hänger det.
De värsta fallen brukar sluta med kastration.
PL
 
Sv: Hund-"kläder" igen!!

Fast man vill ju gärna att de ska kunna pinka när de är ute... Annars var det nog en bra idé...

Mimmipigg; Vi får nog köpa hem lite flecetyg och klippa och sy lite... Det kanske kan bli en riktigt hit om det fungerar...
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
506
Senast: cili
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
711
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp