Bukefalos 28 år!

Hund och varg

Rotterö

Trådstartare
I går skulle vi ut på vår dagliga lång promenad.
Vi kom bara ca 500m , från huset. Där ser vi en VARG. Det va en varg hane. Det va fler i bilarna som såg den.
Den syntes till på flera ställen där vi brukar gå. Blandaat inne på en får gård.
De fästa säger att vi bör hålla oss inne och ta det lugn så länge vargen stryker runt så här inpå oss.
Det gick att läsa i GT och i bohuslänningen om den i går.
Vi bor på norra ORUST
Hur skulle ni gjort.
Hundarna behöver ju sin dagliga sväng.:confused::confused::confused:
 
Sv: Hund och varg

Jag läste det.Bor ju inte så himla långt från Orust själv..(eller ja..ganska långt men tillräckligt nära för att känna till Orust bra) Jag tror inte att du behöver oroa dig när du är med hundarna,men släpp inte ut dom ensamma! vargar är skygga för människor.
 
Sv: Hund och varg

Så länge du har hundarna kopplade så är det bara att promenera på i sedvanlig ordning.
 
Sv: Hund och varg

Den vargen verkade inte det minsta skygg.
Han lunkade tryggt på. Vi gick ca 20 m bakom vargen. 2 hundar 2 personer o barnvagn.
Snackade med en kille som har hand om bokföringen och koll på var vargen är. Han är även jägare. Han sa att vi inte skall gå ut på promenader nu . Dom tror att det är 2 vargar. Fast på olika ställen . Stämmer inte med tiderna som folk har sett vargen.
 
Sv: Hund och varg

Troligen en ung varg som lämna sin flock inte har så mycket erfarenhet av stora vida världen ännu. Jag skulle inte heller bekymra mig utan gå ut med hunden som vanligt men ha henne kopplad. Då är jag nog mer rädd för älgkon som går bärsärk i vårt område just nu... :crazy:
 
Sv: Hund och varg

:rofl: Ja precis..jag bråkar hellre med en varg än en tokig älgko vill jag lova! Jägare är ofta negativt inställda till varg,speciellt i våra områden,så jag tycker inte att du ska lyssna på honom.Vargen kommer inte att attackera människor som är ute och går med hundar,det är jag säker på.Ha hunden kopplad bara.
 
Sv: Hund och varg

Vad är det för skrämseltaktik han kör med :confused:

En ensam ungvarg utgör INGEN fara för folk eller kopplade hundar!
 
Sv: Hund och varg

Du behöver som sagt VERKLIGEN inte oroa dig..jag lovar.
Varför kan folk inte bara vara glada över att vi faktiskt har VILDA djur kvar i naturen? Jägarna är så dumma här..dom skulle helst vilja ha fri jakt på varg så dom slapp dom helt.Finns så mycket dumma argument för det här så ni anar inte..tex att jägarna inte har något att jaga längre för vargen tar allt..dumheter! I såna fall är det väl som det ska vara? Jakt är ju naturvård,och om vargen sköter det istället är det bara ännu mer naturligt.
 
Sv: Hund och varg

Snackade med en kille som har hand om bokföringen och koll på var vargen är. Han är även jägare. Han sa att vi inte skall gå ut på promenader nu . Dom tror att det är 2 vargar. Fast på olika ställen . Stämmer inte med tiderna som folk har sett vargen.
Mycket okunnigt uttalande, dessutom från en jägare? Är väl en sån där anti-varg idiot då.


Du kan promenera precis som vanligt, med kopplade hundar.
 
Sv: Hund och varg

Det är inte alltid så lätt för vilda djur att hitta ett eget revir och fri jaktmark idag då vi har tagit död på deras skog och bosatt oss överallt. Så att en varg dyker upp, speciellt en hane, är väl inte så konstigt? Vi skjuter vilt, avverkar skog och sen klagar vi på att en varg kommer "för nära"?

Min förra biologilärare var uppvuxen i Sibirien, för att komma till skolan, som låg en mil bort, var barnen tvugna att gå ensamma genom skogen, där stötte de ofta på varg, björn osv. De fick lära sig att så länge man gick längst stigen, höll ihop och inte kollade vargen i ögonen så var det ingen fara. Varg ser inte inte människokött som föda, däremot kan den anfalla om den blir förvirrad eller känner sig trängd, men det tvivlar jag på du råkar ut för med dina hundar. Vargar är smarta djur. Dessutom är vargen otroligt känslg för hundspråk, så att anfalla Er låter inte troligt alls. Finns ju inte mycket att bråka om?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 403
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp