Bukefalos 28 år!

Hund råd?

B

bazzochic

Hejsan hoppsan alla hundisar, är ny här osv MEN jag har en fråga till er:
jag och min sambo är sugna inom en snar framtid på att skaffa hund... so far so god... fast jag är mer åt liten/mellanstor hund och han som aldrig haft hund är mer på rotweiler stl. anledningen till att jag vill ha en mindre hund är för att jag inte vill ha en så himla stark hund. Bordercollie är redan uteslutet så som andra sorters vallhundar då de lider mkt av att inte alla familjemedlemmar är hemma osv...
annars är jag öppen för förslag...gärna med bilder så att man kan få sig en bild av rasen.
tack på förhand :) :bow:
 
Sv: Hund råd?

Hur mycket har ni tänkt sysselsätta er med hunden; träna o s v. Och vad är ni intresserade av i så fall, spåra, träna lydnad eller dyligt? Eller har ni mer tänkt er en ren sällskapshund, utan stora sysselsättningskrav? Pälslängd, hur arbetsamt får det vara? Ska den kunna följa med ut på ex. ridturer eller brevid cykeln? Lättlärd, eller kanske mer egen och personlig ? Ska den ha mer eller mindre utvecklad vaktinstinkt? Lugn eller mer livlig och aktiv :banana: ?

Beskriv lite närmare vad ni har tänkt er så är det lättare att ge kloka förslag :idea: . Det finns en hundras för (nästan) alla, och det är värt att söka väl, för man ska dela hushåll med den i förhoppningsvis 15 år framöver :love: .
 
Sv: Hund råd?

Linivia skrev:
Hur mycket har ni tänkt sysselsätta er med hunden; träna o s v. Och vad är ni intresserade av i så fall, spåra, träna lydnad eller dyligt? Eller har ni mer tänkt er en ren sällskapshund, utan stora sysselsättningskrav? Pälslängd, hur arbetsamt får det vara? Ska den kunna följa med ut på ex. ridturer eller brevid cykeln? Lättlärd, eller kanske mer egen och personlig ? Ska den ha mer eller mindre utvecklad vaktinstinkt? Lugn eller mer livlig och aktiv :banana: ?

Beskriv lite närmare vad ni har tänkt er så är det lättare att ge kloka förslag :idea: . Det finns en hundras för (nästan) alla, och det är värt att söka väl, för man ska dela hushåll med den i förhoppningsvis 15 år framöver :love: .
mestadels sällskapshund...fast ska vara lätt att lära ändå....min föräldrahund är en fyrvägskorsning mellan : collie-rottweiler-schäfer-labrador. Och hon har väldigt lätt för att spåra osv.
ska vara korthårig helst då vi inte vill ah så mkt pälsvård över det vanliga , gärna en hund som är lätt att ha med överallt men det ligger ju mkt i hundens psyke, gärna en hund som älskar att leka men inte dör av att vara inne mer en regning dag...
hoppas att du kunde förstå lite av mina önskemål...då jag inte kom på själv vad som var önskvärt när jag startade tråden :D
 
Sv: Hund råd?

Jag tycker ni ska fundera igenom anledningen till ert hundköp en gång till och försöka besvara Linivias frågor. Att lite svävande säga att det ska vara en sällskapshund ger inte så mycket att gå på. Man kan ringa till SKK, Svenska Kennelklubben och fråga dem till råds också.

Och en hund som är lätt att ha med överallt hänger inte så mycket på hundens psyke som den träning ägaren är villig att lägga ner.... Folk som berömmer min retriever för att hon är så glad och snäll och lätt att ha att göra med har inte den blekaste aning om hur mycket jobb jag har lagt ner för att hon ska bli sådan!
 
Sv: Hund råd?

Om den ska vara lätt att ha med så känns kanske Rotweiler lite bökig... De jag träffat har inte varit direkt så där himla snälla och goa mot andra hundar. Tvärtom de har krävt en hel del av sin ägare för att hålla sig i skinnet.
 
Sv: Hund råd?

Jag valde en korsning för att få exakt den egenskapen jag ville ha.
Födde upp henne själv och är JÄTTENÖJD. Nu har jag tagit fram en hund till och hoppas att den blir lika bra.
:love: (Hund ett 5 år och mamma till hund två 7 veckor) :love:
Jag ville ha en liten hund som inte fäller, som inte är skällig, inte överaktiv, ingen jakt, ingen terrrier mm mm

Läs mycke om alla möjliga raser. Gå på utställningar, prata med hundfolk du möter och ta god tid på dej att lista ut vad det är för hund du vill ha.

Lycka till

Lisa, Colan och Semlan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 864
Senast: hollypolly
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 109
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 866
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 416
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp