Hund som är besatt av kornas mat

DeCloe

Trådstartare
Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets och ensilage som ligger lite varstans.

Min hund (tvåårig BC) är besatt av att käka allting som korna äter och även allt som kommer ur korna. Såklart vanligt, har haft med hundar i stallet som käkar hovflisor, kraftfoder, betfor, hösilage... Ja allt de kan komma åt.

Men min hund blir otroligt gasig i magen, inte nödvändigtvis dålig i magen (inte lös eller nåt sånt) men det luktar gasverk inne när hon fått i sig diverse.

Har nån testat ananas och det har funkat (antar det bara hjälper mot ätandet av avföring dock)? Hon är relativt följsam och lyssnar men hon blir besatt och får helt och hållet knäck i öronen när det gäller detta.
 
Min tik är väldigt matmotiverad *host* runt löp. Hopplöst att få henne att helt låta bli enstaka kalvpellets om det hamnar på golvet, men hon lyssnar och låter bli det mesta på foderborden. Bajs får de äta så länge de inte jobbar.

Lär in totalt förbud, låt inte hunden drälla så den kan självbelöna sig med "mat" när ni inte har koll. Det handlar om att bryta en vana.

Ananas kan man ge hundar som äter -sin egen- avföring, den ska då smaka äckligt. I teorin.
 
Min bc är likadan.
Hon är typ en labrador i border collie kostym när det är fråga om ätbara saker 😒

Inget bra tips dock förutom att platsa hunden där inget ätbart är inom räckhåll. Hon får heller inte gå ner till hagarna/fälten när hon är ute utan får hålla sig uppe vid huset när hon dräller runt på gården annars så skulle hon gå och käka bajs konstant när man inte ser (ögontjänare deluxe ). När jag tog ner stängsel i höstas så lyckades hon pilla i sig så mycket bajs när jag inte såg att hon kräktes bajskräk inne på kvällen 🤢
 
Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets och ensilage som ligger lite varstans.

Min hund (tvåårig BC) är besatt av att käka allting som korna äter och även allt som kommer ur korna. Såklart vanligt, har haft med hundar i stallet som käkar hovflisor, kraftfoder, betfor, hösilage... Ja allt de kan komma åt.

Men min hund blir otroligt gasig i magen, inte nödvändigtvis dålig i magen (inte lös eller nåt sånt) men det luktar gasverk inne när hon fått i sig diverse.

Har nån testat ananas och det har funkat (antar det bara hjälper mot ätandet av avföring dock)? Hon är relativt följsam och lyssnar men hon blir besatt och får helt och hållet knäck i öronen när det gäller detta.
 
Har samma problem i stallet med min lilla cocker
Han äter hästarnas musli, bajs, hovrester mm mm
Men min patient ( jobbar som ssk ) sa att om man ger hundarna banan slutar de äta häst- och kobajs
Vet inte om det fungerar?
Lycka till 💛💛💛
 
Min tik är väldigt matmotiverad *host* runt löp. Hopplöst att få henne att helt låta bli enstaka kalvpellets om det hamnar på golvet, men hon lyssnar och låter bli det mesta på foderborden. Bajs får de äta så länge de inte jobbar.

Lär in totalt förbud, låt inte hunden drälla så den kan självbelöna sig med "mat" när ni inte har koll. Det handlar om att bryta en vana.

Ananas kan man ge hundar som äter -sin egen- avföring, den ska då smaka äckligt. I teorin.
Jaaaa runt löp är det ju omöjligt här med, alla pinnar, skit, lera... allt ska ner förutom när det kommer till hennes vanliga mat, då får man allt truga 🫠

Aha jag trodde att ananas skulle funka på all avföring, men har aldrig testat med någon hund.

Jag får testa med totalförbud, det lär inte bli lätt men får vara en hök ett tag.
 
Min bc är likadan.
Hon är typ en labrador i border collie kostym när det är fråga om ätbara saker 😒

Inget bra tips dock förutom att platsa hunden där inget ätbart är inom räckhåll. Hon får heller inte gå ner till hagarna/fälten när hon är ute utan får hålla sig uppe vid huset när hon dräller runt på gården annars så skulle hon gå och käka bajs konstant när man inte ser (ögontjänare deluxe ). När jag tog ner stängsel i höstas så lyckades hon pilla i sig så mycket bajs när jag inte såg att hon kräktes bajskräk inne på kvällen 🤢
Ahhh. Ja och de flesta BC jag känner utöver min egen är inte alls särskilt matmotiverade. Min väljer leksaksbelöning dock över mat alla dagar i veckan så kanske får passa med leksak med min iofs 🧐
 
Har samma problem i stallet med min lilla cocker
Han äter hästarnas musli, bajs, hovrester mm mm
Men min patient ( jobbar som ssk ) sa att om man ger hundarna banan slutar de äta häst- och kobajs
Vet inte om det fungerar?
Lycka till 💛💛💛
Jaha, banan har jag aldrig hört, bara ananas. Min äter dock banan rätt så ofta och har inte märkt nån effekt haha 😄
 
Hetsäter hon eller äter hon? Min käkar ju hästskit och ibland ser det ut som om hon skiter hästskit själv.
Men hon springer mest rundor så det är ju om hamnar vid ett hög som hon passar på att trycka i sig en del eller ibland springer hon in i en box och äter.
Jag brukar inte säga till för säger man till en gång så måste man säga till var gång och det har jag inget intresse av.
 
Min rottis ater ALLT. Precis allt. Sarskilt hast, ko, radjur, whatever bajs. Allt hon ser. Hon avstar fran atandet nar jag ar i narheten for hon vet att det ar forbjudet och hon kommer bli "platsad" pa lampligt avstand och kommer inte kunna ata nagot mer. Inte ens gras.

Plats ar nagot hon forstar viktigheten av, dar missar jag aldrig, men att se exact nar/hur/var hon lyckar fa i sig lite bajs ar inte alltid latt.:yuck:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp