Bukefalos 28 år!

Hund som rymmer, vad gör man?

tipex

Trådstartare
Hur får man sin hund att sluta rymma.
Har en Leonbergertik på 2år som rymde första gången när hon blev könsmogen, har haft en period på flera månader nu som hon inte rymt.
Senaste veckan har hon åter börjat rymma....
Det kan handla om att man varit ute och cyklat med henne en timma, hon vill ligga kvar i skuggan ute då det är varmt inne. Kommer man ut tio minuter senare är hon väck...gården är omgärdad av en relativt hög mur som hon alltså hoppar över.
Men även om man är ute på gården och arbetar kan hon om man brister i uppmärksamhet plötsligt vara borta. Kommer hem igen efter ca: en timma.

Oftast springer hon över till en granne som har hund för att leka men är han inte hemma eller ute försvinner hon ngn annan stans. Ett stort problem med grannen är att om man ropar på hunden och hon duktigt börjar springa hemåt så börjar barnen där locka tillbaka henne. Detta har sagts ifrån om samt att de ska sluta ropa på henne när de cyklar utanför vår gård.

Tyvärr har vi inga hundar som hon kan umgås med så därför lockar grannhunden extra mkt, de kommer även väldigt bra överrens och då hatar han alla andra hundar.
Grannhunden är inne och kissar och bajsar på vår gårdsplan så hon känner konstant hans lukt och sedan lockar han även vid grinden.

Vad gör man för att komma ifrån detta...vill inte ha henne fastkedjan så fort vi är hemma.
Hon skulle aldrig få för sig att sticka ifrån en när man är ute och går, cyklar eller rider utan detta händer bara om vi är hemma på gården. Inte heller när hon är med min man på arbete har hon fått för sig att rymma.

Börjar bli ganska less på detta, vet inte vad man ska gör mer än att försöka ta på bar gärning. Vilket är svårt då hon är en sådan ögontjänare och för intelligent. Kan låtsas att hon ska gå in i trädgården för att sedan vika av bakom transport och bilar vid grinden och sedan försvinna ut genom stora grinden utan att man märker det.

/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

...gården är omgärdad av en relativt hög mur som hon alltså hoppar över.
[...]
Grannhunden är inne och kissar och bajsar på vår gårdsplan så hon känner konstant hans lukt och sedan lockar han även vid grinden.
[..]sedan försvinna ut genom stora grinden utan att man märker det.

Hur kommer grannhunden in på er gårdsplan och hur kommer er hund ut genom grinden? Hon har alltså fler vägar ut än att hoppa över muren?

Det är materiella lösningar som gäller, man får sin hund att sluta rymma genom att helt enkelt se till att de inte kan rymma. Fixa staket och grind runt tomten som hunden inte tar sig över/igenom och håll henne kopplad/i lina i övriga situationer.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

finns det möjligheter att bygga på muren? hur hög är den i dagsläget? ska ni ha hunden uppbunden så måste det vara i löplina.

saxat från http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=139

Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. I 10 § av Djurskyddsmyndighetens föreskrifter L 102 (DFS 2004:18) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Muren kan inte byggas på och är idag mellan 120-150cm, men har funderat på att dra en eltråd...då får hon ju en smäll av den och borde således koppla ihop det med den dumheten.
Har vi satt fast henne har detta varit i en lång kedja, men detta under korta stunder för nedvarvning innan hon fått gå in. Vill annars inte alls ha henne fastkedjad på det sättet, då kan jag lika gärna sätta henne i hundgården. Vill att hon ska få vara med familjen hela tiden.....som det är nu är dörren öppen om hon inte går med in med en gång.
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Det är inte mkt hon är ute själv, det är som sagt efter vi varit ute och cyklat eller varit ut med hästarna. Hon blir väldigt varm av det och vill ligga i skuggan en stund efter, innan hon går in i huset.
Du kan ju gärna förklara vad jag ska träna för lydnad för att få bort detta beteende..snälla..
Det är inte alls så att jag inte lägger tid och arbete på min hund...bara pälsvård tar sin tid...
Hon är väldigt väluppfostrad och lydig i övrigt, kan ex. placera henne på kommando vart jag vill ha henne när jag rider, sitta okopplad vid hundmöte utan att röra en min, skulle aldrig dra i kopplet etc. Mkt lättlärd och kan diverse konster men problemet är att när jag inte är DÄR så smiter hon.

Jag kan be henne lägga sig på mkt långt håll genom handtecken och hon lägger sig och stannar så länge jag ser eller inte blir för focuserad på ngt annat under för lång tid. Det är där problemet kommer...hur tränar jag bort det? Jag har smugit på henne för att kunna säga ifrån vid rätt tillfälle...men hon har sån koll, hon försöker aldrig ngt vid dessa tillfällen.

/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Vi bor på en stor gård så det är inget problem för någon att spatsera in på gårdsplanen, däremot är trädgården innanför mur. (gårdsplanen oxå iof men utan grindar vid in och utfarten.) Det är över muren hon tar sig och även över grinden för den delen.

Hade hoppats på en hm.. enklare lösning än bara det materiella...finns en anledning till att de byggde stenmuren för ett par hundra år sedan...vi har inte mkt mer än 10cm jordmån runt gården. Har ju tänkt på plast stolp med eltråd men frågan är om hon touchar den iaf...hon är stor och hoppar högt(högre än de flesta av mina hästar).
Det får väl annars bli så att hon får flåsa av sig i hundgården eller lina....tycker det är så trist bara.
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

eftersom hunden inte verkar göra några ansatser att rymma när du är med så är det ju svårt att påverka just det beteendet. då är det nog enklare att börja bygga... vad är det för typ av mur? är den murad eller är det "packad sten"?

jag tror att beteendet kommer att försvinna av sig självt när hunden blir äldre och latare, men tills dess måste ni förstås göra något åt problemet.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Hur länge är det tillfälligt då?
Är det inte tillfälligt när de är hemma?

Jag har ingen aning, bara allmänt nyfiken! :)
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

hade samma problem. min hund rymmde och gör fortfarande om man klantar sig. hon sitter fast ute numera. hon trivs alldeles ypperligt med det. hon föredrar att ligga ute på altanen och spana framför att vara inne med oss. det är inte hela världen. det var bästa och enda lösningen. hundgården vill hon inte va i, då skäller hon bara.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Det får väl annars bli så att hon får flåsa av sig i hundgården eller lina....tycker det är så trist bara.
/Jenny


Ursäkta mig. Men.

Du tycker det är trist med hundgård eller lina.

Inget emot vad trist jag o många andra tycker det är med lösspringande hundar.

Och tips. Låt henne inte vara utan uppsikt ute. Stanna kvar ute själv när hon flåsar av sig.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Hur länge är det tillfälligt då?
Är det inte tillfälligt när de är hemma?

Jag har ingen aning, bara allmänt nyfiken! :)

om du klickar på länken som jag lagt in så kan du läsa att:

Med tillfälligt menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period binda upp en hund kan därmed inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga uppbindningen vara längre än ca en timme.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Ja faktiskt så tycker jag att det är trist. Men som du kanske förstår så vill jag inte att hon ska försvinna iväg. Jag kan ju lika gärna då låta henne springa om kring på våra 150ha i sådant fall...och inte försöka få hjälp med en för hunden trevligare lösning.
Inte heller jag tycker om lösspringande hundar....min hund finner dock inget större intresse av att springa fram till folk såvida de inte uppmuntrar henne, det krävs en hel del för okända....för den delen så är det såklart inte ok att hon far runt utan mig.
Men jag är mer orolig att ngn ska köra på henne när hon springer över till grannen....för det är där hon i regel är när hon har rymt.

Hade jag alltid haft tid att stanna ute skulle jag det....vilket jag gör om inte barnen varit med, du har ingen aning om hur nödiga de kan bli....NUUU.

/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Min hund skäller iaf inte...men hon skulle stå och pipa efter mig. Helst ligger hon på trappen hemma så hon kan se både familjen och gården....men det skulle inte gå om hon satt i löplina.
Det ordnar sig när min man går på semester då är alltid ngn fri att vara med henne.....sen får vi fixa till ngt under den tiden.
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Muren är en gammal stenmur som på senare tid blivit putsad...har ingen aning om hur den är uppbyggd inuti. Alla andra murar vid hagar är ju blandning av runda o flata stenar som bara packats.
Jag trodde i min enfalld att beteendet hade försvunnit då det inte hänt sedan nov/dec....så man kan ju aldrig veta om det verkligen löst sig!
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Det går att sätta el tråd överst. Alt på långa stolpar.Vår hund har lärt sig att el stängsel är otrevliga. S ådet gär säkerligen din också. Så om du får upp några trådar och är noga att det täcker(inte är så stort av stånd) bra där muren är om lägst så tror jag att voven håller sig på rätt sida. Fast glöm inte att koppla den till el agregatet.

Lycka till
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Ja faktiskt så tycker jag att det är trist. Men som du kanske förstår så vill jag inte att hon ska försvinna iväg. Jag kan ju lika gärna då låta henne springa om kring på våra 150ha i sådant fall...och inte försöka få hjälp med en för hunden trevligare lösning.


Varför skulle du kunna det? Hundar får inte springa lösa vind för våg, även om det är dina 150 ha. Djurlivet. DJURLIVET!!!!!
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Men jisses ta inte i så du skiter på dig....Dålig dag idag?
Vad jag skriver är ju att om jag inte brydde mig och inte ville ha en lösning så kunde hon göra det.....och ja om man inte bryr sig så skiter man nog i att det är olämpligt och låter hunden göra det.
Nu har hon iaf inte varit ute och stört djurlivet i fel period och inte många gånger....inte för att vi har någon direkt fauna här som hon kan störa. Som blivande ekolog är jag inte helt oinsatt i djur och växtliv för den delen och ser nog skräniga turister som ett större problem än att min hund är ute och tar ett dopp i dammen.
Men som sagt jag har inte för avsikt att ha min hund springandes ensam på ägorna....det är din tolkning (som vanligt på detta ställe). Däremot är hon ALLTID lös när jag är med...för sådan pli har jag på henne.....hon har lixom ingen killer instinct som gör henne fixerad och okontaktbar.
Nog med detta...jag har fått mitt svar...det kan inte tränas bort...fine, alltså får det bli de tråkiga lösningarna. FÖR JAG SKITER INTE I DET!
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

men jisses människa, nu får du väl sansa dig lite. TS skriver ju i tråden för att hon vill ha hjälp att undvika att detta sker? ska hon ha skäll för det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 985
Senast: DeCloe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 767
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp