Bukefalos 28 år!

Hund som rymmer, vad gör man?

Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Öh du sa ju att hon var borta någon timme...och att hon inte var hos grannen alltid utan någon annanstans.
En Leonberger jag kände (inte min) kom hem med fullvuxna rådjur efter rymningsturer - man kan ju inte veta vilken gång hunden börjar jaga.

Jag har nu en hund som jag har fått inse att jag kan aldrig någonsin ha lös utan staket, han kan sätta iväg efter precis allt som rör sig. Det har bara varit att acceptera och fixa till en bra sele och en löplina så han kan vara med oss ute.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

men jisses människa, nu får du väl sansa dig lite. TS skriver ju i tråden för att hon vill ha hjälp att undvika att detta sker? ska hon ha skäll för det?

TS verkar inte förstå allvaret med lösspringande hund, läser inte du in det?

Det TS verkar vara mest orolig för är att hunden ska bli överkörd.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

TS verkar inte förstå allvaret med lösspringande hund, läser inte du in det?

Det TS verkar vara mest orolig för är att hunden ska bli överkörd.

jag hade också varit mest orolig för att hunden skulle bli överkörd... det är inte bra om hunden jagar, men i situationen har jag full förståelse för om jakten inte är det som oroar mest. jag tycker det verkar som om TS förstår att det inte är bra att hunden rymmer, i annat fall hade hon väl inte gjort sig omaket att starta en tråd om ämnet?
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Nu har hon iaf inte varit ute och stört djurlivet i fel period och inte många gånger....inte för att vi har någon direkt fauna här som hon kan störa. Som blivande ekolog är jag inte helt oinsatt i djur och växtliv för den delen och ser nog skräniga turister som ett större problem än att min hund är ute och tar ett dopp i dammen.

Men din hund har visst varit lösspringande i "fel period", och som blivande ekolog borde du verkligen förstå att hundar stör djurlivet, även om mattar anser att just deras hundar inte gör det.

Och bara för det finns skräniga turister så innebär inte det att hundar inte skrämmer djur, stackars ankor o andra fåglar med barn som finns i dammen eller invid.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

jag tycker det verkar som om TS förstår att det inte är bra att hunden rymmer, i annat fall hade hon väl inte gjort sig omaket att starta en tråd om ämnet?

Jo, det kan jag iof förstå, om TS samtidigt skrivit, nu, tills det har löst sig är hunden kopplad.

Varför är det så himla svårt att förstå och /eller genomföra för vissa hundägare, just detta med att sätta koppel på sin hund så den inte sticker?
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Du får tala om hur det går. Nyfiken på om vovven vill stanna kvar i trädgården. Och hur du lyckades.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Om hon inte kan hålla sig på tomten är koppel nog enda alternativet.
Angående att grannhunden/barnen lockar på eran hund så är det ert ansvar att hålla ordning på eran egen hund. Ni kan inte skylla på grannarna att eran hund sticker.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

kl


Vår leonberger rymde också, började sticka när hon var runt halvåret om jag minns rätt.. Hopplös var hon, och smart, stack när man vände ryggen till, bakom en buske etc.. Vi fick lösa det genom koppel när hon var som värst/ att alltid ha koll när hon var lös ute/ förbättra stället hon helst rymde på etc. Nu rymmer hon inte längre (försöker inte alltså), tror det förlorade sin tjusning med åren, hon är nu 5, slutade försöka dra när hon var runt 2 tror jag.

Vi var ju såklart mest rädda att hon skulle bli överkörd- jagar gör hon inte, den hunden saknar både jakt o vakt-instinkt- men man kan ju dessutom bara tänka sig hur en hundrädd människa skulle känna om en lös leonberger kom älgande.. Dessutom gillar hon att hoppa runt som en gigantisk kanin när hon är glad, lär ju inte förbättra det hela..
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Min hund har precis som din ingen jakt o vakt-instinkt.

kl svar till er andra:

Hunden sitter nu i sin hundgård när hon ska varva ner vilket inte varit nödvändigt idag pga av det "underbara" vädret.....vovven gillar svalkan iof.
När våra turister försvunnit åker eltråd upp vid muren, så får vi se om det gör sitt då.
Våran damm har inga ankor endast ngn skräddare...ett litet grustag utan växtlighet. Vår natur är tyvärr inte ankanpassad häromkring!
Jag skyller inte på grannhunden utan klargör att det är en bidragande orsak till hennes önskan att rymma. Självklart har jag ansvaret för min hund och det hon skulle kunna tänkas ställa till med.
Sannolikheten har dock varit störst att det som skulle hända var bil+hund....vilket oxå blir mitt problem genom skadestånd till bilägaren.
De djur som finns här fåglar i träd, räv, rabbis och det har börjat synas till rådjur (som ngn idiot planterat in) annars är det bara insekter, fisk och ormar. Det enda som skulle kunna locka är väl då rabbis och den är inte fredad...men inte ens dessa visar hon intresse för. Våra tamkaniner tvättar hon likaså kissarna.....större djur som lammen och hästar även hönsen är hon skraj för om de kommer för nära.

Som sagt trodde jag i min enfalld att problemet var löst då hon inte varit på rymmen sedan i vintras...då hon började sitt löp. Nu har hon rymt igen två gånger förra veckan en gång till dammen och en gång till grannen......dessa gånger har hon inte varit iväg ngn längre stund. Jag har snabbt upptäckt vad som hänt då hon inte behöver flåsa av mer än 10-15min.
Gick båda gånger över till grannen för att hämta, ena gången var hon inte där således fick jag gå ytterligare 50m och hämta henne vid dammen. Däremot när hon rymde under löpet försvann hon iväg nästan en timma ngn gång, aldrig längre.
Hon stack ju då när vi trodde att vi hade koll när hon var med: vid snöskottning, eldning etc. som tur var så var det inte under höglöpet....när vi förstod att det var löp fick hon inte vara lös något. (Mina tidigare hundar har drällt blod över hela världen under löp men inte denna)
Det har bara varit i löptider som hon stuckit tidigare...men nu är hon inte i löp därav min reaktion på att detta endast är ett otyg...två gånger på en vecka är ett mönster. Ville alltså veta om ngn hade tips på hur detta kunde tränas bort.
Min uppfattning har tidigare varit att ok hon sticker när hon löper...då måste vi ha extra koll och ha henne fast då, men annars håller hon sig där hon ska.
Men så är det inte längre.........vilket är trist för både oss och hunden, men som barnen får väl även hon ta konsekvenserna av det...

Hon har inte haft möjlighet att rymma efter andra gången nu, trodde att första tillfället nu var för att grannhunden lockade...och då grannhunden inte var hemma så borde hon inte vara intresserad av att sticka dit andra gången. (visserligen var hon inte där, så jag vet ej om hon var dit först eller inte) Granne och jag har iaf pratat och kommit överrens om att de ska få planerade playdates......
Så då blir förhoppningsvis alla nöjda och glada och att det väger upp stunderna i hundgården!
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

För förtydligande så har hon dock försökt rymma fler gånger än de två hon lyckades med när hon trott att husse tappat kollen....vilket han inte gjort eftersom han var beredd efter rymningarna hon gjort dagarna innan. Därför kändes det extra viktigt att få råd om hur detta kunde tränas bort....därav tråden.
Man vill ju kunna slappna av och njuta och inte stirra på hunden var sekund. Eventuellt blir det en rymning i höst då vi får testa om elstängsel funkar, funkar inte det är det väl så här vi får leva livet i fortsättningen.
/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Rastgård, koppel eller aldrig lös ensam är ju tyvärr de enda åtgärderna som gäller om man har en hund som rymmer!
Alternativt ett stängsel/mur som verkligen förhindrar hunden från att komma ut.

Problemet som jag ser det är att du tar rymmandet lite med en "klackspark"!
Nej din hund jagar inte och visst din hund kommer oftast inom en kort stund....MEN!!
Din hund kan när hon rymmer skapa situationer som inte bara leder till lidande för henne själv - hon blir påkörd, vilket man kanske kan ta - men vad värre är hon kan skapa situationer där människor blir skadade eller i värsta fall dör!
Inte sällan "skratar" hundar - trots att de inte jagar utan bara "uppenbarar sej" - iväg vilt tex rådjur ut på vägar där det finns bilister! En bilist som väjer för eller kör på ett rådjur kan skapa oerhört otäcka olyckor!

Så koppel på! Tills du har 100% koll på annat vis!

/Swat
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Kan ni inte "arrangera" en rymmning?? Låtsas som att ni går in men i själva verket står ni beredda med t.ex en hink vatten eller ngt liknande och tar henne på "bar gärning"!!! Be grannarna att verkligen jaga hem henne el.om ni inte får dem till det själv få dit ngn som kan hjälpa er att skrämma hem henne!!! En av er får stanna hemma och så världens beröm när hon kommer hem. Krävs lite folk men det kanske det kan vara värt i förlängningen!!
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

.
De djur som finns här fåglar i träd, räv, rabbis och det har börjat synas till rådjur (som ngn idiot planterat in) annars är det bara insekter, fisk och ormar. Det enda som skulle kunna locka är väl då rabbis och den är inte fredad...men inte ens dessa visar hon intresse för.

Delvis knapp.

Det har jag hört förut.
Att hundar inte stör viltet för att de inte jagar öht.
Det är fel. De stör ändå för viltet kan omöjligt veta.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Du är verkligen tjatig.......hunden har inte varit ute något mer. Har koll på henne, är i hundgården alt. fastbunden. Hon ska inte rymma mer, trots att jag har en lite mindre allvarlig syn på det än vad du har. Jag har min tolkning...och även de ekologer jag umgås med, men ingen av oss vill för den delen bryta mot lagar och regler.
Alltså vill jag inte att hunden ska rymma och har inte låtit henne göra det medvetet eller med vilje. Hon har inte på sju månader haft en tendens att rymma...därav trodde jag inte heller att det skulle ske, trots det är det inte så att hon fått vara ute själv obevakad någon längre stund. (Då hon drar upp lökar)

Däremot får jag väl säga att jag varit mkt ouppmärksam på annat, som att det var dax för löp igen......för visst var detta ett resultat av det även denna gång. Renlig som hon är så ger hon inte tydliga ledtrådar....men borde väl reagerat på att hon ätit mer och kissat mer. Men jag var mest glad att hon åt ordentligt och reagerade inte på kissandet. Får sätta markering i almenackan när det närmar sig nästa gång så jag är mer medveten och observant.

/Jenny
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Det är väl du som är tjatig, eller snarare rabiat i ditt försvar av en dålig hundhållning. Inte dålig för hunden, förutom att hon kan bli dräktig, men för omgivningens skull.
Inte bara viltet, utan även vad som kan hända med de förare av motordrivna fordon som kan råka riktigt illa ut pga din löspringande hund.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Ursäkta mig. Men.

Du tycker det är trist med hundgård eller lina.

Inget emot vad trist jag o många andra tycker det är med lösspringande hundar.

Och tips. Låt henne inte vara utan uppsikt ute. Stanna kvar ute själv när hon flåsar av sig.


Precis! och som nagon sa, arrangera ett tillfalle for smitning sa ni kan ta henne pa bar jarning. Se till att ni har 100% koll innan hon slapps igen.
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Om du har ett staket runt tomten men har en hund som hoppar över, då kan du prova att fästa plastband på staketet som flaxar i vinden. Rörelsen från banden gör att det blir svårare för hunden att bedöma avstånd och hoppa över. ;)
 
Sv: Hund som rymmer, vad gör man?

Tråden är tre år gammal. Jag hoppas att TS har fått ordning på hunden nu ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 979
Senast: DeCloe
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 767
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp