Bukefalos 28 år!

Hund som tar katter (och andra hundar)

Man kan ju bara utifrån sig själv råda här då det är ett forum. Såklart finns kunskap men alla har rätt till sin egen åsikt.

Med de sagt gillar jag inte hundar som har såpass mycket jakt att de dödar djur.
Det är liksom ingen typ av jakt som är laglig i sverige eller önskvärd.

Könsrelaterad aggresivitet och den typen av jaktlust som resulterat i döda katter.. ja jag hade avlivat.

Jag tycker inte alla behöver va vänner o ofta handlar de väl om att ägaren skulle läst hunden tidigt innan bettet kommer men när de gått över gränsen till att varna, morra, naffsa, bita till att döda då tycker JAG att den gått över en gräns jag inte är bekväm med.

Sen just rasen kan ju va en annan diskussion men förstår inte vad de bidrar med riktigt när de visar sånna beteenden som här i tråden.
 
För mig som inte är hundmänniska är det helt oacceptabelt att ha ett djur, i det här fallet en hund, som dödar andra husdjur.

Vänd på det. Hade du låtit en katt leva om den dödade små hundar? Helt teoretisk men tänk stor katt och mycket liten hund.

För mig är det skrämmande att flera i den här tråden tycker att det är väl bara att omplacera till någon som inte har andra djur.
Men andra djur finns överallt i samhället? Ska hunden aldrig få lämna huset då eller hur tänker ni?
Det finns inga garantier att hunden inte kommer lös vid något tillfälle och då dödar en katt eller annan hund.

Alla hundar har ju rent teoretiskt kapacitet att döda en annan hund eller ett annat djur.
Det finns ju inga garantier för att en hund som aldrig bitit förr, inte plötsligt gör det. Ska vi inte ha hundar alls?
 
Min terrier hade ihjäl både min tamråtta och en hamster. Naturligtvis var det hela totalt handhavandefel, men alltså inte fel på hunden.

I TS sits vet jag inte riktigt vad jag hade gjort, men om något djur skulle omplaceras bör det rimligtvis vara den andra hunden tycker jag (så länge det inte finns fler katter i hemmet.), som låter okomplicerad och trevlig. Det är säkert betydligt lättare att hitta ett nytt och bra hem till den, och en slipper oroa sig för att en ny ägare inte ska ta problematiken på allvar.
 
Är det då inte lika dåligt omdöme att ha katter och hundar tillsammans? En klar majoritet av katter är dessutom utekatt och då kan ägarna inte välja vilka djur de träffat på.
De flesta hundar kan leva ihop med katter utan att döda dem?
Utekatter i tätbebyggt område är inget jag uppskattar men tyvärr är det idag en del av vårat samhälle.
 
Alla hundar har ju rent teoretiskt kapacitet att döda en annan hund eller ett annat djur.
Det finns ju inga garantier för att en hund som aldrig bitit förr, inte plötsligt gör det. Ska vi inte ha hundar alls?
Nu handlade det om en hund som dödat familjens katter och attackerat familjens andra hund.
Det är väl en viss skillnad?
 
Nu handlade det om en hund som dödat familjens katter och attackerat familjens andra hund.
Det är väl en viss skillnad?

Jag hade inte tyckt att det varit ett problem att omplacera hunden, under förutsättningar att man känner det nya hemmet väl och vet att de är väl införstådda med hur hunden fungerar.

Jag vågar påstå att det finns många hundar i Sverige idag, som både har problem med andra hundar och tillräcklig skärpa för att döda en katt, utan att de orsakar några problem alls.
 
Nu handlade det om en hund som dödat familjens katter och attackerat familjens andra hund.
Det är väl en viss skillnad?

Inte nödvändigtvis i hundens ögon. Att vi pressar ihop djur i en "flock" gör inte att alla individer i just den "flocken" ser varandra som "flockmedlemmar". Man kan göra djuren en ordentlig björntjänst genom att anta per automatik att det ska gå bra för att de råkar bo i samma hem.
 
Man kan ju bara utifrån sig själv råda här då det är ett forum. Såklart finns kunskap men alla har rätt till sin egen åsikt.

Med de sagt gillar jag inte hundar som har såpass mycket jakt att de dödar djur.

Men hundar är ju rovdjur? Det bör man väl ändå ha med sig i bakhuvudet som hundägare. Att mina corgis själva jagar och avlivar råttor gör de ju inte till monster.
 
Halvt OT, men jag blir alltid fundersam över hur många vettiga hem det finns till hundar i liknande situationer/med liknande egenskaper.

Jag kanske är trångsynt/behöver vidga bekantskapskretsen, men jag har svårt att se att de med rätt kompetens och förutsättningar skulle vara så intresserade av en liknande omplaceringshund. Kan däremot så framför mig ett par stycken som själva skulle anse sig ha kompetensen, men tanken på en hund som klipper katter och ev ger sig på hundar i de personernas händer gör mig helt klart obekväm.
 
Jag hade inte tyckt att det varit ett problem att omplacera hunden, under förutsättningar att man känner det nya hemmet väl och vet att de är väl införstådda med hur hunden fungerar.

Jag vågar påstå att det finns många hundar i Sverige idag, som både har problem med andra hundar och tillräcklig skärpa för att döda en katt, utan att de orsakar några problem alls.
Som jag sa tidigare, den dödade familjens katt.
Kan du inte se skillnaden på en familjemedlem och random katt utomhus som triggar jaktinstinkt?
 
Inte nödvändigtvis i hundens ögon. Att vi pressar ihop djur i en "flock" gör inte att alla individer i just den "flocken" ser varandra som "flockmedlemmar". Man kan göra djuren en ordentlig björntjänst genom att anta per automatik att det ska gå bra för att de råkar bo i samma hem.
Då är det ägaren som har dåligt omdöme i mina ögon.
 
Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully.
Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men då hade den ena en kortisonbehandling som satte stopp för op. Fick ny op-tid 3,5 månad senare men då gick den ena in i löp två dagarna innan.. summan av detta är alltså att vi inte kunde kastrera innan könsmognad och ta bort en riskfaktor för bråk mellan dem.

Den ena tiken, korsningen A, har ett intensivt beteende medans den andra, H, är mer soffpotatis. A har i ett spänt läge bitit ihjäl en av våra katter. Och efter lite smågruff mellan hundarna har hon nu blivit extremt känslig för triggers från H och attackerar för att döda. Det kan vara allt från häftiga rörelser, att hon kommer för nära, etc. H visar att hon inte vill bråka ”viker ner sig”, men så fort hon vänder bort blicken attackerar A.
Sista gångerna hemma (de lyckades smita in till varandra) så slogs de så det inte gick att gå emellan och bryta. Vi fick vara tre som hjälptes åt, men A vägrade släppa taget. H blev ordentligt skadad.

A flyttade då hem till en vän till familjen. Där fungerade hon utmärkt med deras hanvalp, men har nu börjat titta på katterna och har nu tagit ihjäl en. Så där kan hon inte bo, de har flera katter.

Så nu står jag med funderingar på hur mycket en kastration hade hjälpt i detta läge. Hade det kunnat göra henne mindre våldsbenägen?
Att omplacera till ett nytt okänt hem känns inte aktuellt. Eller är det bästa för alla att avliva?
För mig är det fullkomligt förbjudet för hundar att ta katter. Jag hade ärligt talat valt att avsluta hundens liv. Särskilt om den dessutom är så aggressiv att det inte går att bryta ett slagsmål alls.
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 282
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp