Bukefalos 28 år!

Hund som tar katter (och andra hundar)

Som jag sa tidigare, den dödade familjens katt.
Kan du inte se skillnaden på en familjemedlem och random katt utomhus som triggar jaktinstinkt?
Jag kan göra det men jag är inte en hund. Jag har haft hundar som tagit vilda råttor men varit kompis med råttorna hemma. Men också hundar som knippit en råtta oavsett om de får chansen. Jag ser inte att den ena är ett monster men inte den andra. Vissa har funkat smärtfritt med andra hundar, andra inte. Vissa gillar katter, visa ser dem som byten. De är rovdjur och har olika triggers.
 
Halvt OT, men jag blir alltid fundersam över hur många vettiga hem det finns till hundar i liknande situationer/med liknande egenskaper.

Jag kanske är trångsynt/behöver vidga bekantskapskretsen, men jag har svårt att se att de med rätt kompetens och förutsättningar skulle vara så intresserade av en liknande omplaceringshund. Kan däremot så framför mig ett par stycken som själva skulle anse sig ha kompetensen, men tanken på en hund som klipper katter och ev ger sig på hundar i de personernas händer gör mig helt klart obekväm.

Jag tänker att det är ganska vanligt?
Raser där könsbunden aggressivitet inte är så ovanlig, har ju ofta individer med tillräckligt stort driv och skärpa för att ta en katt. Malle, dobermann, rottweiler, amstaff, schäfer, flera jakthundsraser…
 
Får jag inte kommentera så menar du? TS har själv diskuterat avlivning redan i trådstart.
Jag har för övrigt läst tråden och inkom med min synpunkt inget mer.
Ja, uppenbarligen har jag också sett att TS diskuterat avlivning, eftersom jag läst tråden. Sättet du uttryckte sig på gjorde att jag tolkade den som att du överhuvudtaget inte läst mer än första inlägget, men det står ju alla fritt att formulera sig (nästan) hur man vill.
 
Men hundar är ju rovdjur? Det bör man väl ändå ha med sig i bakhuvudet som hundägare. Att mina corgis själva jagar och avlivar råttor gör de ju inte till monster.

Skrev jag monster?
Enligt mig går gränsen vid en katt.
Jo jag vet, vi har haft vorsteh 😅
Det är ju människan som misslyckats såklart men JAG själv vill inte ha hundar som tar livet av katter.
 
Men då måste ägaren tänka åt hunden och skydda sin katt eller tycker du inte att det är ett problem med en hund som dödar katter?

Naturligtvis måste ägaren tänka åt hunden. Som ägare behöver göra åt sina hundar i alla lägen.

Jag tycker inte att det är okej att hundar dödar katter, men det är ju inte hundens fel. Det är i regel alltid ägaren som brister i sitt ansvar.
 
Jag tänker att det är ganska vanligt?
Raser där könsbunden aggressivitet inte är så ovanlig, har ju ofta individer med tillräckligt stort driv och skärpa för att ta en katt. Malle, dobermann, rottweiler, amstaff, schäfer, flera jakthundsraser…
Ja, alltså, som aussieägare är jag ju inte heller omedveten om att könsbunden aggressivitet och jaktlust existerar. Men de potentiella vettiga ägare jag ser omkring mig är intresserade av hundar som kan användas i arbete/sport//jakt. Och det är ju oftast inte en blandning av OEB/bully. Men jag kanske är i för snäva umgängeskretsar som jag skrev i början.
 
Naturligtvis måste ägaren tänka åt hunden. Som ägare behöver göra åt sina hundar i alla lägen.

Jag tycker inte att det är okej att hundar dödar katter, men det är ju inte hundens fel. Det är i regel alltid ägaren som brister i sitt ansvar.
Då är vi nog ganska överens.
 
Skrev jag monster?
Enligt mig går gränsen vid en katt.
Jo jag vet, vi har haft vorsteh 😅
Det är ju människan som misslyckats såklart men JAG själv vill inte ha hundar som tar livet av katter.

Men det är ju din egen mänskliga gräns, det blir ju svårt att applicera på hunden? Hur avlar vi fram hundar som per automatik ska förstå att gränsen går vid just katt? Är det själva arten katt, eller storleken på bytesdjuret vi går efter då?
 
Halvt OT, men jag blir alltid fundersam över hur många vettiga hem det finns till hundar i liknande situationer/med liknande egenskaper.

Jag kanske är trångsynt/behöver vidga bekantskapskretsen, men jag har svårt att se att de med rätt kompetens och förutsättningar skulle vara så intresserade av en liknande omplaceringshund. Kan däremot så framför mig ett par stycken som själva skulle anse sig ha kompetensen, men tanken på en hund som klipper katter och ev ger sig på hundar i de personernas händer gör mig helt klart obekväm.
Jag har flera i min bekantskapskrets med hundar som inte fungerar hur som helst med andra hundar eller med katter för den delen. Min Rottis/Amstaff fungerade inte att ha med fertila hanar om man inte hade 100 procent koll. Antagligen inte med katt heller. Han hade andra egenskaper som jag värderade högre, ex. var han bästis med mina andra smådjur.

Att två jämnåriga tikar av "kamphundstyp" inte kommer överens är inte konstigt, snarare förväntat. Alla hundar fungerar inte heller med katter. Sen är jag är inte emot avlivning om man inte kan hitta ett fungerade alternativ, självklart ska hunden inte tillåtas skada andra hundar och katter men jag skulle inte säga att det är något fel på hunden utifrån de beskrivna premisserna.
 
Men det är ju din egen mänskliga gräns, det blir ju svårt att applicera på hunden? Hur avlar vi fram hundar som per automatik ska förstå att gränsen går vid just katt? Är det själva arten katt, eller storleken på bytesdjuret vi går efter då?

Ja och jag tycker jag lyckats applicera det på mina hundar även då de inte döda djur.
Ja det är ju skillnad på en fluga och en råtta med. Tänker de kräver sin dådkraft desto större ett djur är?
Ja menar nu att de går i en typ av triggerstapling process där döda är liksom allt för långt från det jag önskar som möjligt.
De har ju levt många år med oss människor och brukar få mat av oss så där tycker jag aveln ska gå åt rätt håll. Just att de inte dödar andra djur och jag tycker gränsen för att misslyckats just går vid katt.
 
De vorsteh vi haft och jagat fågel med kan ju inte gå och döda en katt på gården som äger marken t.ex där vi just jagar fågel.
 
Men det är ju din egen mänskliga gräns, det blir ju svårt att applicera på hunden? Hur avlar vi fram hundar som per automatik ska förstå att gränsen går vid just katt? Är det själva arten katt, eller storleken på bytesdjuret vi går efter då?

Där kan en applicera katt till barn med isåfall.
Katt är rovdjur, människa rovdjur.
Nånstans går gränsen
 
För mig som inte är hundmänniska är det helt oacceptabelt att ha ett djur, i det här fallet en hund, som dödar andra husdjur.

Vänd på det. Hade du låtit en katt leva om den dödade små hundar? Helt teoretisk men tänk stor katt och mycket liten hund.

För mig är det skrämmande att flera i den här tråden tycker att det är väl bara att omplacera till någon som inte har andra djur.
Men andra djur finns överallt i samhället? Ska hunden aldrig få lämna huset då eller hur tänker ni?
Det finns inga garantier att hunden inte kommer lös vid något tillfälle och då dödar en katt eller annan hund.
Om, verkligen om man nu ska låta den leva så måste den ju ha munkorg på 24/7 och alltid vara ordentligt kopplad hemma som borta så den inte på några villkor kan komma lös.
 
En anledning till att vi inte kan omplacera den andra tiken är att vi utöver henne även har flera andra katter och bor på en hästgård.
Vi har barn med olika funktionshinder som inte kan läsa av en skrämd/trängd hunds beteende och med detta eskalerande aggressiva beteende känns det inte tryggt.

Hunden som nu kommer avlivas visar noll intresse för jakt av harar, fåglar etc. Jag har en lång hundvana med olika raser men är inte tillräckligt duktig för att reda ut detta på annat sätt. Jag känner mig trygg med beslutet eftersom det är vad jag skulle råda andra till. Men det känns hemskt, jag hade hoppats på att kunna förebygga med kastration men så blev det ju aldrig.
 
Ja, alltså, som aussieägare är jag ju inte heller omedveten om att könsbunden aggressivitet och jaktlust existerar. Men de potentiella vettiga ägare jag ser omkring mig är intresserade av hundar som kan användas i arbete/sport//jakt. Och det är ju oftast inte en blandning av OEB/bully. Men jag kanske är i för snäva umgängeskretsar som jag skrev i början.

Nä, det är nog väldigt få som är intresserad av att använda hunden i arbete/sport/jakt som vill ha en OEB/Bully. Det skulle jag nog säga i princip inte existerar. Så det känns extremt svårt att hitta en lämplig ägare till en sån hund med de problemen som är intresserad av raskombinationen.

Klokt beslut av TS!
 
En anledning till att vi inte kan omplacera den andra tiken är att vi utöver henne även har flera andra katter och bor på en hästgård.
Vi har barn med olika funktionshinder som inte kan läsa av en skrämd/trängd hunds beteende och med detta eskalerande aggressiva beteende känns det inte tryggt.

Hunden som nu kommer avlivas visar noll intresse för jakt av harar, fåglar etc. Jag har en lång hundvana med olika raser men är inte tillräckligt duktig för att reda ut detta på annat sätt. Jag känner mig trygg med beslutet eftersom det är vad jag skulle råda andra till. Men det känns hemskt, jag hade hoppats på att kunna förebygga med kastration men så blev det ju aldrig.

Jag tycker att det låter som ett klokt beslut även om jag förstår att det känns tungt :heart
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 299
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp