Bukefalos 28 år!

Hund utomlands?

E

ElinJ

nu är det så att jag och min sambo efter sommaren äntligen ska förverkliga våran dröm och skaffa oss en pyrenéer. I över ett år nu har vi hundvaktat, letat mysiga promenadstigar, läst hundböcker och letat efter drömrasen. Endast ett problem kvarstår - det är nämligen så att vi eventuellt kommer att behöva flytta utomlands om ett år från och med nu (antagligen till Island) för att fullborda våra respektive utbildningar. Är detta möjligt när man har hund? hur pass svårt är det att få tillsstånd att ta med sig hunden? någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig så bli jag fantastiskt glad.

//elin
 
Sv: Hund utomlands?

Till Island tror jag det varit en tråd om tidigare i år....sök på det.
I övrigt så tror jag att det är ca 1-2 mån. karantän där (ej säker).
 
Senast ändrad:
Sv: Hund utomlands?

Island är ju inte med i EU... så jag vet int -men lycka till iaf :D
 
Sv: Hund utomlands?

Som vassaco skriver så är ju Island inte med i EU, men ett lågrisksland, så det är lite andra regeler som gäller. Men du behöver inte ha din hund i karantän.
Men det är rabiesvaccinering, avmaskning, intyg mm, som måste göras. Hunden måste också transporteras med flyg när den ska komma från ett sk lågrisksland (iallafall vad det står i mitt häfte).
Så jag tycker du ska ta kontakt med jordbruksverket så du får veta precis vad som gäller.
Det går beställa ett häfte där allt står.
 
Sv: Hund utomlands?

Det stora problemet är nog att föra hunden TILL Island då jag tror att de har striktare regler än vi.
 
Sv: Hund utomlands?

Där har du säkert rätt. Jag ser nu i mitt häfte jag läste ur att det står regler för införsel (då till Sverige). Det missade jag.
 
Sv: Hund utomlands?

ElinJ skrev:
nu är det så att jag och min sambo efter sommaren äntligen ska förverkliga våran dröm och skaffa oss en pyrenéer. I över ett år nu har vi hundvaktat, letat mysiga promenadstigar, läst hundböcker och letat efter drömrasen. Endast ett problem kvarstår - det är nämligen så att vi eventuellt kommer att behöva flytta utomlands om ett år från och med nu (antagligen till Island) för att fullborda våra respektive utbildningar. Är detta möjligt när man har hund? hur pass svårt är det att få tillsstånd att ta med sig hunden? någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig så bli jag fantastiskt glad.

//elin

På den här sidan kan du hitta de officiella reglerna om att importera en hund till Island. Något som jag inte såg där när jag skummade lite men hittade på en isländsk blankett var att hunden måste vara minst 5 månader för att kunna importeras. Detta fanns inte med på den engelska listan över vilka hundar som inte fick importeras.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
G
Övr. Hund Jag funderar på att resa iväg på en längre resa (vandra och jobba) och vill ha med min älskade hund och undrar därför lite saker...
Svar
15
· Visningar
4 443
Senast: annakg
·
Övr. Hund Ja jag vill så otroligt gärna ha hund, och hänger på flera hundsidor på nätet, läser hunddiskussioner, lånar hundböcker på bibblan...
Svar
12
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp