Bukefalos 28 år!

Hundaktiviteter vid sjukdom

S

skrocken

Vad gör ni med hunden när ni är sjuka? Det är ju lite svårt att förklara för hunden att matte är sjuk och inte orkar med några aktiviteter...Dom måste ju i alla fall rastas. Fixar ni hundvakt hela dagarna? Eller bara promenadhjälp? Hur reagerar era hundar när ni är dåliga? Blir dom rastlösa om dom inte får det dom är vana med? Försöker ni att aktivera dom mer inne?
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Det beror lite på hur länge man är sjuk och vilken sjukdom... Vid kortvarigare sjukdomar typ influensa, magsjuka så är vi ju två så hunden får komma ut ialla fall lite kortare promenader. Att han sen inte aktiveras så mycket mer på ett par dagar lider han inte så mycket av. Är vi stilla så är han det oxå... Men när det handlar om längre perioder så försäker vi hitta andra alternativ. Nu är ju inte graviditet någon sjukdom men det gör att jag inte är lika rörlig som förut men nu kommer ju svägerskan dotter att tävla och träna med honom i agility och då får han träning minst två gånger i veckan men för det mesta fler gånger... Den här helgen ska de tävla på torsdag, har uppvisning på fredag och tävlar igen på söndag... Och sen rullar det på så nästan hela sommaren... De tävlar dels i lag och dels satsar de mot ungdoms SM så de har även en hel del extra träningar...
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

De suckar och lägger huvudet på mig. Men de är lugna innomhus. Sen tar jag ut de i skogen närmast och släpper de 15 min, då kutar de allt vad de orkar och sen går vi in och sover igen :D
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Jag brukar släpa mig ut i allafall. Att inte aktiveras så fasligt mycket i huvudet brukar inte göra så mycket. Vardagslydnaden räcker visst. Skogen är ju en bra aktiveringsplats. Kasta lite pinnar, träna lite inkallning. Gå och lulla lite. Kanske spåra också. Kanonbra.

När jag är sjuk brukar jag inte vara däckad direkt. Kanske därför jag orkar ta mig ur soffan. Men även om jag skulle vara riktigt dålig i en vecka och hunden bara får korta promenader så går det bra ändå. Han finner sig i det också. Bara han får vara där jag är så är han nöjd.
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Jag är sällan sjuk ;) *peppar peppar*
De gånger jag varit det har han fått springa av sig själv på gården eller så har jag gått till skogen (femtio meter från huset) och så har han fått springa där en stund. Ev. kan jag slänga ut en näve godis som han får leta reda på.

Två gånger i vår har jag haft migrän, riktigt vidriga anfall där jag spytt och inte orkat gå uppför trappan nästan. Har dock gått över efter tre-fyra timmar så det har gått bra.

Annars har jag en hund som sover när jag sover. Han är inte det minsta stressad eller störande. Men när han är understimulerad märker jag det på att jag knappt kan röra mig i huset. Går man på toa följer han med. Hämtar jag kaffe har jag honom i hasorna... Går grannen förbi på vägen springer han runt i fönstret och ylar...

Skulle det bli en längre tid (flera dagar) utan aktivitet, tex om det är -30 grader ute *brrr*, så åker klickern fram. Bara fantasin sätter egentligen stopp för vad man kan hitta på!
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Praktiskt att vara flera i familjen! ;)
Men om jag är dålig och ensam hemma så brukar inte labben bry sig om hon inte får sina vanliga promenader (fast morgonturen brukar vara 1-2 timmar, lite tabletter så :angel: ). Valpen är det värre med, men där är hjärngympan viktigast, vilket inte är alltför jobbigt för matte heller!
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Beror ju på hur länge man är sjuk. Normalt är jag sjuk ca 3-5 dagar.

De är ju vana vid ganska hård motion/träning varje dag, så de brukar bli i alla fall en 1h promenad mitt på dagen.

Sedan får de godissök eller så lägger jag godis i en svåröppnad låda/burk så har de att göra ett tag.

Men annars sedan utöver detta så får de faktiskt ligga och ta det lugnt. De brukar sköta sig jättebra och inser att nu är det sängläge som gäller.

Är jag väldigt sjuk med tex vinterkräksjukan, så får de helt enkelt vänta till husse kommer hem, då blir de bra korta kisspauser på dagen.
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

Jag släpar mig ut iaf. Ser till att gå där det finns folk ifall jag skulle tuppa av. ;)
Mina hundar motionerar sig själv rätt bra. Så jag behöver bara släpa mig runt lite sakta. De springer själva runt mig och motionerar sig.
 
Sv: Hundaktiviteter vid sjukdom

jag är ju sjuk i långa perioder o rätt allvarligt
min gamla vill inet ,om det är illa,lämna min sida..

hon ligger på mig o morrar åt assistenterna,så de får ta den lilla med ut tillstallet.

annars så brukar vi slänga ut godis i trädgårdne,gömam lesaker,spåra lite o detvanliga vistelsen i stallet

stallet är ju så pass länge o omfattand eatt hundarna(obesrevera ,Flattar=aktiva) hinner sitta o gny överatt få komam hem inna vi är klara;)

Thina
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 236
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 791
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp