Bukefalos 28 år!

Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det handlar om rasavelns konsekvenser, när man bokstavligt talat avlar sönder hundarna.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag blir så jävla förbannad varenda gång jag påminns om det här.
Det är så envetet sjukt hur folk väljer vad man kallar "skönhet" framför funktion och hälsa. Jag mår så fruktansvärt dåligt när jag ser dessa engelska bulldogs, shar peier, vänstervarvare till schäfrar (dom extrema), cresteds dogs mfl- Samtliga levande frankensteins, människors försökskaniner. Allt för att man tjusas av ett visst yttre. Hundens hälsa spelar tydligen inte minsta roll.

Hur långt ska det få gå?!

Jag har sagt det så många gånger förr. Utavel på dom raserna som fortfarande går att göra något åt, fram med större krav på vilka hundar som ska få gå i avel och slopa helt alla dessa sjuka ideal, fram med friska individer!!

Jag ser en viss ironi över att folk fasas över hur djur sköts utrikes, men att själv bidra till detta djurplågeri som förekommer inom kennelklubbarna är det ingen som rynkar ögonbrynen åt. Det är inget annat än rent sinnesjukt.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Tillägger:

Dock tycker jag att programmer är något felvinklat. Man talar om renrasavlen som boven i sig vilket jag för mitt liv inte kan hålla med om.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det är verkligen fruktansvärt hemskt! Håller med om att det som sagt inte är renrasaveln i sig som är det farliga, men alla dessa uppfödare som myglar och bara förnekar problemen gör mig hemskt mörkrädd.

Jag förstår inte hur man som uppfödare (och därmed verkligen borde brinna för sin ras) inte kan se detta som ett stort problem, utan tvärt om i vissa fall, som att man genom inavel avlar bort "svagheter" hos rasen.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

*kl*
Ett problem när man kallar det "Pedigree dogs exposed" är att många väljer en Aschbergapproach och tänker att då kör vi blandras istället, och går och köper en valp efter valfri kombination i filmen och tycker att de har gjort nåt så mycket bättre istället.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag håller med om det här också, det är ju helt fel om det blir tvärt om och slår över åt andra hållet. Båda dessa utvecklingar skulle förmodligen medföra att många riskerar att försvinna.
Jag vill (och hoppas att många håller med mig) att vi ska behålla våra raser med alla dess olikheter, men självklart ska de vara friska hundar som fungerar väl till de ändamål som de är avsedda för.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag håller med om det här också, det är ju helt fel om det blir tvärt om och slår över åt andra hållet. Båda dessa utvecklingar skulle förmodligen medföra att många riskerar att försvinna.
Jag vill (och hoppas att många håller med mig) att vi ska behålla våra raser med alla dess olikheter, men självklart ska de vara friska hundar som fungerar väl till de ändamål som de är avsedda för.

Jag håller både med och inte, jag ser ingen anledning att behålla vissa raser över huvud taget. Dom som går att arbeta med i aveln däremot kan behållas under förutsättning att man har odentliga hälsoprogram där psyke, funktion och fysik ska vara sunda.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jo, jag uttryckte mig kanske lite fel, jag menar inte att raser ska behållas bara för att. Men jag tycker att det är synd om omtyckta och populära raser (som t.ex. Cavalier King Charles Spaniel) kommer att försvinna. Men såklart ska det vara en förutsättning att man kan avla på sunda hundar.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Javisst! Cavaliern tror jag är en ras som skulle kunna bli den ultimata sällskapshunden om man la ner mer tid på sundhet och kanske ffa mentaliteten.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det som gör mig mest förbannad (just nu, dokumentären i stort är självklart upprörande med) är de idiotiska ägarna som låter det gå nästan tillräckligt långt för att hundarna ska självdö.. Jävla idioter.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det som gör mig mest förbannad (just nu, dokumentären i stort är självklart upprörande med) är de idiotiska ägarna som låter det gå nästan tillräckligt långt för att hundarna ska självdö.. Jävla idioter.

Exakt samma här!! :mad:

Vad är det med folk som ska ha djuren i liv till varje pris?! Hundar ska alltid RÄDDAS och ÖVERLEVA för det verkar vara prestige i hur mycket en hund bor på diverse kliniker.

Sånt gör mig vrålförbannad.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag blev helt chockad.



Jag kan absolut ingenting om hundar så halshugg mig inte.
Varför har man kvar en sån hund? Den lider ju uppenbarligen.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Hjälp!!

Jag började grina när jag såg Zack samt när de visade en filmsnutt på den svart-vita cavaliern när den tittade in i kameran och ögonen bara skrek "hjälp mig".

Det är hemskt...och det där med ridgebacken!!!


Jag ska ju ta min första kull på min lilla tax och jag blev ärligt talat tveksam nu. Men jag har kollat inavelsgrad, hundarnas hälsa, vi har ögonlyst båda, Nikita är dessutom sedan innan genomgången i övrigt och är en frisk individ så jag hoppas att jag inte gör några misstag...för man blir ju mörkrädd när man ser sånt här.

Jag håller på med en hemsida om Nikita och ska nog länka till filmen.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Du ska inte vara orolig du har gjort allt du kan för att få fram friska hundar :)
det man nog ska tänka på att i england har man inte samma krav på Hd ,ögonlysningar m,m, på sina rashundar !

Ett exempel var en vän till mig som tog in en ny avelshane ifrån England , denna hund hade vunnit BIR några ggr på Crufts , Kan säga att hunden var varken hd /eller ambågs röntgad eller kollad för patella . Fast alla vet att detta ligger i rasen och är ganska så vanligt .

Jag kan inte med säkerhet säga att dom inte röntgar nu förtiden eller kollar sjukdommar, Men som det låter på denna dokumentär så gör inte rasklubbarna ett skit !!

Sen måste jag bara undra hur man som ägare kan behålla dessa sjuka hundar !!!!

Tesora
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

:cry::( Jag slutade se efter dom opererat huvudet på Cavalieren Sylvie, varför i :devil: ens tänka tanken att låta den stackars hunden genomgå så mycket smärta..ÅÅÅÅHHHH jag blir så arg ..och ledsen :(

Jag säjer ingenting om någon specifik ras -även om det finns vissa raser jag tycker barkat alldeles för långt in i skogen (Shar Pei exempelvis) men om en individ har ont och lider varje dag, varför får han eller hon inte somna in???
Ingen lider av att vara död, men som hundarna hade det på filmen önskar jag ingen.

Därmed inte sagt att blandraser är bättre på något vis, en sjuk hund är en sjuk hund och i de här fallen är den sjuk för att hundarna som avlats på inte är lämpliga, och de hade vart lika olämpliga att korsa med annan ras som med samma ras.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

alltså... är det så illa i sverige? de tog ju upp svenska kennelklubben som gott exempel när det gällde inavelsgrader, men det andra? hade en hund vunnit i sverige om den hade sett ut som pekignesern? ni som är på utställningar, är det så illa?

vad det gäller renrasaveln så har de en stor och viktig poäng. det går inte att inavla hur mycket som helst. själva inaveln leder till sjukdomar om den får pågå tillräckligt länge. det spelar ingen roll hur friska individer man inavlar, för ingen individ är perfekt och vips så har man anrikat en massa sjuka anlag. en nära parning. ok. men sen ska man banne mig se till att utavla som tusan. kennelklubben verkar tro att vanliga uppfödare har bra koll på genetiken, och tar sitt ansvar. men jag tror att allt för många lockas av snabba avelsresultat och tar en parning till och en till osv.

att det finns hundar som inte har några hälsotester idag är helt tokigt. jag minns fortfarande diskussionen om engelsk bulldogg där en uppfödare (?) envist hävdade att bulldoggar inte fick av sina ledfel. det tänket måste bort! klart som korvspad att hunden lider!

vidare så blev jag rent ut sagt förbannad på de idioterna till ägare som hade de sjuka hundarna. varför i hela friden gav de inte hundarna den sista sprutan när de upptäckte vad det var för sjukdomar de hade? enligt svensk lagstiftning är det helt klart förbjudet att hålla sådana hundar vid liv, men är det inte det enligt brittisk också?

lite OT så var jag och hämtade foder idag och pratade lite med foderbilsgubben. han berättade att bara 20 % av de svenska schäfrarna blir äldre än 9 år. kan det stämma?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Kakis
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 895
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp