Bukefalos 28 år!

Haukur

Trådstartare
Vad har hundfolket för bilar? Vi kommer behöva en ny bil inom ett år eftersom V70n börjar skralta ihop. Har en till bil men det är en liten pendlingsbil som det inte får in mer än en hund (utan bur) i. Skulle behöva en rejäl bil som sväljer rejäla burar till 4 hundar (65, 60, 52 och 42 cm höga) och dessutom lämnar plats för framtida barnvagnar och passagerare.
Snackar vi minibuss nu eller finns det normala bilar som sväljer så mycket? V70n är på tok för liten på insidan men jag tycker ändå att det är ett stort härk att köra med. Har kikat på berlingo, kangoo, partner och liknande "posten"bilar men jag funderar på om ens dessa sväljer allt jag vill ha in om man vill ha baksätet kvar.

Vad har ni för bilar och hur många hundar får ni in (att åka säkert alltså)?
 
Sv: Hundbil

Jag är tveksam till att ens en minbuss räcker. Själv skulle jag välja en normal personbil samt en hundkärra.
 
Sv: Hundbil

Jag tror det enda alternativet är en rejäl minibuss.

En bekant har fyra border collies, och hon har en sådan här Citroen Evasion. Där har hon "staplat" burarna på varandra i bak och fäst med spännband och bultar i golv. Fem säten.

elton18%20296.jpg
 
Sv: Hundbil

Fast hundkärra känns varken säkert, ekonomiskt eller praktiskt, hundarna åker ju mycket bil (3 av hundarna är jakthundar) och det är ju sällan praktiskt att t.ex. vända med släp på smala grusvägar. Dessutom vore det bra att kunna få med hundarna även om man har hästtransporten med sig..
 
Sv: Hundbil

Jag har faktiskt funderat på om man skulle kunna ha normala burar till de stora jakthundarna och sen två lägre burar uppepå till terrers och så får lurchern fortsätta åka bälte i baksätet.
Jag mår lite illa när jag tänker minibuss men man får väl skylla sig själv när man samlar på sig så mycke hundar;)
 
Sv: Hundbil

Själv kör jag en Honda CR-V, inga problem att få plats med två stora hundar i skuffen, fäller man ner baksätena så får man ju plats med 4, fast då skiter det sig med barnvagn.
De är ju inte billigast i drift direkt heller, men underbara att köra.

mvh
 
Sv: Hundbil

Vi har citroen C5 kombi och den sväljer iaf 3 stor burar för schäfer.... 2 bak och 1 i baksätet + det får plats 1 till om man vill.

Så här åker våra hundar: (utan hundburar)

27308324.jpg

27381097.jpg

27380956.jpg



Min svärfar har en Berlingo och där får du säkert plats med dina hundar. Peugout Partner är nästan likadan som Berlingon!.

Vi får plats med STOR barnvagn(Emmaljunga Edge Duo) Och 2 hundar bak, Rottweiler och Golden. Babyskyddet i baksätet, 2 platser över bak och 2 platser fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundbil

Jag är tveksam till att du får in så mycket i någon personbil. De jag känner som har fått in 4 hundar, barn, barnvagnar mm, har haft ombyggda minibussar där man har skapat inredningen själv.
 
Sv: Hundbil

Jag är nog inte mycket till hjälp..

Har en SAAB 9-3 halvkombi. Japanen får plats utan problem med bur, + div packning. Lite grinig för att han bara ser himmel (van att åka V70 med helbur:grin:) Har även lyckats köra Öland-Uppsala med jappen och syrrans Aussie därbak, men där går nog gränsen;)
 
Sv: Hundbil

Med allt som du börjar räkna upp som ska få plats i bilen (antar att det ska in samtidigt) så tror jag att du får titta på en pick-up typ Navara. Då får du fyrhjulsdriften på köpet också! :idea:
 
Sv: Hundbil

*KL*
Jag har en Berlingo och för mig är den perfekt - men så har jag bara som mest tre hundar (terv x 2 samt cairnterrier) och inga ungar.
Nackdelen med Berlingon är att den är inte särskilt djup i bagaget. Tervarna får plats i en dubbelbur men då sitter de ganska hopknölade. Nya Berlingon är dock lite längre så den är nog bättre.
Fördelen är att den är hög så man kan lasta saker (tex terrierburen) ovanpå men då skall det ju helst inte vara alltför tunga och otympliga grejjer. En annan fördel är att sidodörrarna är skjutdörrar vilket är suveränt, mycket lättare att få en diverse prylar då.
Den är inte särskilt stark, skall du dra hästsläp så välj dieseln för annars orkar den knappast med. Min (ej diesel) tycker att det är tillräckligt jobbigt med långa branta backar utan släp.
 
Sv: Hundbil

Jag har kollat runt bland bilar i 1 års tid nu, för jag ska byta upp mig nästa år.
Och det är VÄLDIGT få bilar som kan ge en både plats för 4 hundar + burar, ett helt baksäte samt packningsutrymme osv.
Det finns en variant av Renualt Trafic som fungerar, den har både baksäte samt ett stort lastutrymme där man får plats med 4 st burar om dom är på varandra. Även lite utrymme för en barnvagn, väskor eller annat. Väldigt stort vid baksätet också, upplevde jag.

Sen finns det WV Transporter/Multivan. Här får man välja en av dom som har plats för många passagerare, och själv ta ut säten, sätta upp lastgaller etc, för då får man ordentlig plats till hundarna. Antingen det, eller max 3 sittplatser i bilen om det är av arbetartypen.

Sen har vi även Mercedes Vito, som är av samma princip som den ovanför.

Därefter kommer Opel Vivaro, samma beskrivning som för Traficen.

Och sist finns det Mercedes Viano, som även den fungerar som Traficen, i form av baksätem lastutrymme osv. Finns flera olika modeller även här, men jag har mätt och haft mig - och det som fungerar med alla dina krav är en med 5 säten + lastvägg + stor utrymme bak.

Jag har ungefär samma krav som dig. 4 st hundar (45-54 cm höga, dock rätt kraftiga och tar mkt plats), 1 barn och 1-2 vuxna. Jag måste även kunna få plats med rejäl packning inför utställningar, en barnvagn ibland, burar till alla hundarna osv osv.
Detta har jag kommit fram till, efter många mätningar, frågor, funderande och provkörande :D

(Egentligen drömmer jag om en liten söt sportbil, men tydligen så vill sonen och hundarna följa med någonstans ibland också...)
 
Sv: Hundbil

Tack för det!:bow: Det var precis ett sånt inlägg jag behövde:D Ska börja kika på dina förslag på en gång!
Det funkar ju även att ha dubbelburar för oss men jag vill inte ha mer än två hundar/bur, som det är nu har vi tre i en bur och det känns inte så bra ur krocksäkerhetssynpunkt.
 
Sv: Hundbil

Just nu kör jag en peugeot 307:a kombi. Får plats med mycket. Tre burar kan jag få plats med (om jag vill) och då ha en sittplats kvar bak...behöver alltså inte fälla alla bakre sätena.

Får nu i mitten av november nya bilen en volvo v50...den är mindre men passar mig bra då den är snålare i drivmedel och jag vill gärna kunna åka iväg på tävlingar billigt :D Och just nu har vi bara två som brukar åka med i bilen.

Blir det fler hundar blir det helt klart större bil. O då är jag nästan inne på en ford ranger :)
 
Sv: Hundbil

Personligen skulle jag inte dra hast slap med en minivan... men tanker jag pa saken ryser jag vid tanken att dra ett hast slap med en volvo ocksa. Jag har blivit Americaniserad... och jag kor en F350 pick-up truck... men tankte byta till en landrover och mindre hast slap. Visst borde man fa in tva hundburar i en landrover?
 
Sv: Hundbil

Jag har räknat på stora dubbelburar :) Jag vill också gärna ha dom, känns smidigare så på något vis. Så jag har räknat på 2 st dubbelburar, i lite olika storlekar. Men förmodligen kommer jag att specialbeställa bur, så att den görs direkt efter bilen och man kan få ut maximalt med utrymme för hundarna, men i dubbelburs-sektioner så att säga!

Jag funderade även på att bygga burar i en större kombi (Lb-reggning då) exempelvis, men kom tyvärr fram till att det blir för tight. Burarna och hundarna får bra plats, men det går inte att få till det med passagerare + packning överhuvudtaget.

Såå, även om det verkligen inte är något jag önskar - så kommer jag att få köra stor bil inom en snart framtid. Jag som avskyr att parkera min Volvo 850 nu redan... :crazy:
(Hör av dig om du undrar något över mina förklaringar, det är svårt att få fram just vilka modeller jag menar inom typen av bil, finns ju flera olika typer av Transporter exempelvis...)
 
Sv: Hundbil

Jag förstår faktiskt inte hur vissa får plats öht, men jag är kanske kräsen med utrymme?

Vi har en stor VW Passat av denna typ:
passat_combi.jpg


Vi får plats med mycket, men iaf jag tänker otroligt mycket på att packa säkert (speciellt med en liten i bilen).

I början tar ju barnvagnen rätt mycket plats ( liggdelen ) och detta får vi plats med:

Babyskydd/barn + 2 vuxna människor + en hund av mellan strl + packning, åker vi bort för längre tid åker takboxen på. I bilen finns då två platser över i baksätet men inte så mycket mer faktiskt. Att packa i baksätet bredvid barnet är absolut inget alternativ för oss.

Jag tycker du ska gå på Bebbens inlägg. Själv har jag kört både en VW transporter och en Mercedes Vito och dom överraskade faktiskt mig positivt i komforten :)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hundbil

Renault Scenic:love:
Man kan ta bort baksäte ett och ett, sätt en takbox med packning och barnvagn och hundar i bilen. Lätt som en plätt.:banana:
Köp en rese barnvagn som tar liten plats.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 433
Senast: Taxilock
·
G
Övr. Hund Ja, vad är den ultimata hundbilen? Jag skall äntligen ta körkort (efter att ha fått presentkort i 30-årspresent så att jag OMÖJLIGT...
Svar
13
· Visningar
7 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp