Maniac123

Trådstartare
Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen.

Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett bilen? Tipsa mig!

Vi ska köpa ny bil och budgeten ligger runt 200kkr. Tittar på Caddy Life, Touran och Sharan ffa, vi gillar VW :p

Jag behöver få in minst tre st burar lagom för mina hundar (dalmatiner och flat), plus packning. En önskan vore att kunna ha åtminstone ett baksäte uppfällt, så man alltså har tre säten inklusive föraren och/eller att resten av baksätesraden är lätttillgänglig.

Jag är rädd för att Touranen blir för liten. Man kan nog inte packa uppepå/under burarna och bredden på bilen känns i minsta laget? I övrigt finns den att hitta till bra pris, relativt billig att äga, trevlig att köra.

Caddy Life är jag rädd att den blir för kort? Jag vill alltså inte ha burarna staplade på varandra utan en hund ska kunna tas ut från sidan. Maxi är ett alternativ då, men lite svårare att få tag i. Nackdelen här är att sätena måste tas ur, alt fällas fram vilket gör det lite trångt att få ut en hund från sidan. Då måste jag förvara sätena någonstans och de är inte lika lättåtkomliga. Någon som vet hur svårt/enkelt det är att ta ut baksätet i Caddy Life? Caddyn är inte alls lika trevlig att köra som Touranen, men jag får in mycket mer packning.

Sharanen är egentligen ett icke-alternativ då den ligger en bit över våran budget, både i inköp och ägande. Ändock är det nog den bästa bilen, som har flest fördelar och minst nackdelar, utan att veta hur mycket som helst om bilen.

Visa mig gärna bilder på era åk! :)
 
Jag gav upp, kör pickis med hundkåpa nu efter att ha haft XC70 och Caddy 4Motion innan :p
Fult som stryk, men väldigt praktiskt! Så skönt att slippa ha hundarna inne i bilen, och jag får fortfarande plats med mycket packning på både flaket och i bilen, samt har alla säten kvar.
Har fyra hundar, i 20-30kg-klassen.

2B79026F-35D0-4EFC-89E8-419A74080609.jpeg
 
Jag gav upp, kör pickis med hundkåpa nu efter att ha haft XC70 och Caddy 4Motion innan :p
Fult som stryk, men väldigt praktiskt! Så skönt att slippa ha hundarna inne i bilen, och jag får fortfarande plats med mycket packning på både flaket och i bilen, samt har alla säten kvar.
Har fyra hundar, i 20-30kg-klassen.

Visa bifogad fil 66417
Förstår att den passar dig perfekt, men jag kommer skrämma livet ur alla utställningstanter om jag kommer med den på utställning! :D :D

När du hade Caddy, hade du normallängd då eller Maxi? Burar på höjden? Dina hundar är ju iaf lite mindre än mina, jag tycker inte att jag får plats med dem på höjden och är rädd för att den vanliga Caddyn blir för kort o ha burar ”på längden”..
 
Förstår att den passar dig perfekt, men jag kommer skrämma livet ur alla utställningstanter om jag kommer med den på utställning! :D :D

När du hade Caddy, hade du normallängd då eller Maxi? Burar på höjden? Dina hundar är ju iaf lite mindre än mina, jag tycker inte att jag får plats med dem på höjden och är rädd för att den vanliga Caddyn blir för kort o ha burar ”på längden”..

äsch, inte då! :D

Jag hade normallängd, tror bara att 4Motion finns i en längd. Hade burar på höjden, två stora nedtill och två mindre upptill. Hade bara tre hundar då, och det fungerade då, men hade inte fått plats med någon av mina stora hanar i de övre burarna :)
Om du letar Caddy, så försök hitta en med dubbla sidodörrar, så kan du ha två burar med öppning bakåt, en med öppning ut ur ena sidodörren och den andra sidodörren används för förvaring.
Det värsta med skåpen tycker jag är åkkomforten, det blir ganska burkigt. Jag öppnade upp ”fönstren” bakåt för att kunna få bak värme och kyla till skåpet från kupén, vilket gjorde att man var lite lomhörd efter en längre åktur :D

I kåpan går det att få värme som tillval, men ventilationsfläkt är standard, vilket jag tycker är väldigt bra.
 
äsch, inte då! :D

Jag hade normallängd, tror bara att 4Motion finns i en längd. Hade burar på höjden, två stora nedtill och två mindre upptill. Hade bara tre hundar då, och det fungerade då, men hade inte fått plats med någon av mina stora hanar i de övre burarna :)
Om du letar Caddy, så försök hitta en med dubbla sidodörrar, så kan du ha två burar med öppning bakåt, en med öppning ut ur ena sidodörren och den andra sidodörren används för förvaring.
Det värsta med skåpen tycker jag är åkkomforten, det blir ganska burkigt. Jag öppnade upp ”fönstren” bakåt för att kunna få bak värme och kyla till skåpet från kupén, vilket gjorde att man var lite lomhörd efter en längre åktur :D
Ah så kanske det är! 4Motion är ju trevligt, men jag behöver nog den långa tror jag..

Tittar främst på Life-varianten, just för att de alltid har dörrar på båda sidorna och då slipper jag mellanväggen. Och så tycker jag ju att mina bebisar måste ha fönster så de ser ut ;)
Just att den är burkig gör ju att jag gärna tittar åt Touran-hållet istället.. Betydligt mer komfort. Life kanske är bättre än skåpvarianten av Caddy gällande komforten dock?
 
Ah så kanske det är! 4Motion är ju trevligt, men jag behöver nog den långa tror jag..

Tittar främst på Life-varianten, just för att de alltid har dörrar på båda sidorna och då slipper jag mellanväggen. Och så tycker jag ju att mina bebisar måste ha fönster så de ser ut ;)
Just att den är burkig gör ju att jag gärna tittar åt Touran-hållet istället.. Betydligt mer komfort. Life kanske är bättre än skåpvarianten av Caddy gällande komforten dock?

För mig var det viktigt med fyrhjulsdrift, men är det inte det för dig så är det ju bara onödigt :)

Jag föredrog att det inte var fönster i, skåpet höll sig förhållandevis svalt även när det stod direkt i solen. Parkerade mitt på en åker en gång när jag var funkis på ett prov, utan hundar i bilen så klart, och trots 30 grader ute och strålande sol, hade jag bara 24 grader i skåpet.
Jag har aldrig kört en Life, men den borde ju ha bättre komfort!
 
Jag kör en Chrysler Grand Voyager, min tredje sådana. Denna har bara två burar, men tidigare CGV hade fyra stora burar för att rymma fyra beauceroner. Skjutdörrar på båda sidor, min nuvarande är dessutom en Stow&go-variant så sätena fälls ner i golvet, så jäkla smidigt.

Nackdel - drar ganska mycket bensin.
Fördel - allt annat. Oerhört bekväm bil att åka långt i. Tre klimatzoner så jag kan få svalt till hundarna längst bak utan att frysa ihjäl själv. Skjutdörrar på båda sidor. Älskar min bil! :love:

28516372_10155411112134537_5885048566245746448_o.jpg

2021-03-19 10.20.21.jpg
 
Så här ser det ut med den buren som öppnas åt sidan – gammal bild från när buren precis kommit på plats, vi har gummimatta i botten numera. Denna buren går att öppna åt båda sidorna. Denna buren är bredare än den längst bak, för att Indigo ska kunna ligga bekvämt och också vända sig lätt – han är rätt stor och har dessutom haft ett diskbråck. Buren är byggd efter bilen av en duktig burbyggare här i Skåne.

Som bonus älskar Indigo att åka så nära mig; jag kan dela med mig om jag tex äter en macka under färden. ;)

Vi skulle kunna fälla upp det baksäte som är bredvid buren, men eftersom jag så sällan har mer än maken som passagerare så räcker det så här för vår del.

2018-09-23 18.18.17.jpg
 
Ska kanske lägga till att jag har två beauceroner (men den ena är snart 14 år så han hänger nog tyvärr inte med så länge till) och en whippet. När burarna byggdes så hade jag tanken på två beauceroner i bilen, whippeten fanns inte i planen då. Nu får det nog bli en mindre bur till honom, för dessa är lite för stora. Å andra sidan funderar jag på en beauceron till när gamlingen inte finns längre så det passar nog rätt bra ändå med den uppsättningen vi har idag.
 
Jag har en Touran men inga burar eller inredning mer än lastgaller. De bakersta sätena är borttagna och kasserade. Det gör att höjden på bilen blir väl tilltagen vilket var ett måste då vi har två mastiffer.
20EC19CF-1F6D-42EF-89B3-7B0B90801129.jpeg

Det som i vårt fall är helt värdelöst är att vi inte kan ha någon packning hos hundarna. Utan det får vi ha i bilen.
Men är väldigt nöjd med bilen annars, den är relativt billig att äga, förutom skatten på diselbilarna. Men trevligt bil att köra!

Vi tittade på Caddy Maxi Life men nää.. De dånade något fruktansvärt. De är ju högre takhöjd på de plus dålig isolering vilket framkallar ett dånande ljud när man kör.

Min pappa har en Sharan som vi lånar ibland. Den har enbart plus skulle jag säga, otroligt stort lastutrymme, skjutdörrar, dånar inte alls och trevlig att köra. Den enda nackdelen skulle väl vara att de är betydligt dyrare än Caddy och Touran.

Om vi byter bil så blir det en Sharan eller minibuss (VW) men än så länge är vi rätt nöjda med våran Touran.
 
För mig var det viktigt med fyrhjulsdrift, men är det inte det för dig så är det ju bara onödigt :)

Jag föredrog att det inte var fönster i, skåpet höll sig förhållandevis svalt även när det stod direkt i solen. Parkerade mitt på en åker en gång när jag var funkis på ett prov, utan hundar i bilen så klart, och trots 30 grader ute och strålande sol, hade jag bara 24 grader i skåpet.
Jag har aldrig kört en Life, men den borde ju ha bättre komfort!
Jag har klarat mig utan fyrhjulsdrift hittills, men det är lite tråkigt de gånger man sitter fast i snön på en enslig grusväg :angel: Har absolut inget krav på 4WD, det finns annat som är viktigare.

Oj, så den isolerar så bra ändå? Det trodde jag inte, trodde snarare den skulle vara stekhet.

Jag har nog aldrig heller kört en Life tror jag.. Men komforten i skåpen får mig ju att hellre köpa en Touran. Förhoppningsvis har Life bättre komfort än skåpen.

tack för dina svar :love:
 
Jag kör en Chrysler Grand Voyager, min tredje sådana. Denna har bara två burar, men tidigare CGV hade fyra stora burar för att rymma fyra beauceroner. Skjutdörrar på båda sidor, min nuvarande är dessutom en Stow&go-variant så sätena fälls ner i golvet, så jäkla smidigt.

Nackdel - drar ganska mycket bensin.
Fördel - allt annat. Oerhört bekväm bil att åka långt i. Tre klimatzoner så jag kan få svalt till hundarna längst bak utan att frysa ihjäl själv. Skjutdörrar på båda sidor. Älskar min bil! :love:

28516372_10155411112134537_5885048566245746448_o.jpg

Visa bifogad fil 66418
Den såg ju mycket trevlig ut! Påminner om VW Sharan. Ska definitivt kolla upp den :)

Tusen tack för bilder och info!
 
Jag har en Touran men inga burar eller inredning mer än lastgaller. De bakersta sätena är borttagna och kasserade. Det gör att höjden på bilen blir väl tilltagen vilket var ett måste då vi har två mastiffer.
Visa bifogad fil 66428
Det som i vårt fall är helt värdelöst är att vi inte kan ha någon packning hos hundarna. Utan det får vi ha i bilen.
Men är väldigt nöjd med bilen annars, den är relativt billig att äga, förutom skatten på diselbilarna. Men trevligt bil att köra!

Vi tittade på Caddy Maxi Life men nää.. De dånade något fruktansvärt. De är ju högre takhöjd på de plus dålig isolering vilket framkallar ett dånande ljud när man kör.

Min pappa har en Sharan som vi lånar ibland. Den har enbart plus skulle jag säga, otroligt stort lastutrymme, skjutdörrar, dånar inte alls och trevlig att köra. Den enda nackdelen skulle väl vara att de är betydligt dyrare än Caddy och Touran.

Om vi byter bil så blir det en Sharan eller minibuss (VW) men än så länge är vi rätt nöjda med våran Touran.
Du måste ha en äldre variant av Touran än den vi tittade på.. Den vi har tittat på har inte alls så där högt i tak.. Där får man lägga ner sätena. Man tar inte ut dem. Att lägga ner dem är ett plus för att de är lätttillgängliga, men jag skulle ju föredra höjden som du har i din bil..

Mina hundar är ju inte riktigt lika stora som dina :D så hade jag fått samma höjd som i din bil så hade vi kunnat packa uppepå burarna förmodligen, vilket planen är i eventuell Caddy..

Jag är väldigt fäst vid Touranen men är rädd för att den blir för liten :cry: Älskar verkligen Sharanen, som du säger så har den bara plus.. Men den är lite i dyraste laget för oss..
 
Jag har en vanlig caddy, skåpvarianten. Jag har nån form av hatkärlek till den bilen. Jag älskar att det bara är att slänga in grejer i den, ingen tröskel att lyfta över, stora dörrar, plant golv osv. Jag hatar ljudnivån i den. Jag har halva mellanväggen i just nu, alltså bara bakom föraren eftersom jag oftast är ensam människa i bilen.
 
Den såg ju mycket trevlig ut! Påminner om VW Sharan. Ska definitivt kolla upp den :)

Tusen tack för bilder och info!

Så lite så. En stor fördel är att den är både tyst och bekväm, jag skulle bli galen på en bil med dålig komfort och hög ljudnivå, vi kör en del långsträckor – ner i Europa, upp till norra Sverige etc och jag klarar inte 100+ mil med en dånande obekväm bil.

Sen har priserna på dem (begagnade) varit hyfsade, kanske för att de drar en del bensin. Finns de som tyckt att jag borde köpa en nyare bensinsnål bil men de kostar rätt mycket mer och man får ganska mycket bensin för några hundra tusen kronor. :D

Just ja, mått - våra burar är 1 meter höga, så då kan du få en uppfattning om hur höjden är i den.
 
Du måste ha en äldre variant av Touran än den vi tittade på.. Den vi har tittat på har inte alls så där högt i tak.. Där får man lägga ner sätena. Man tar inte ut dem. Att lägga ner dem är ett plus för att de är lätttillgängliga, men jag skulle ju föredra höjden som du har i din bil..

Mina hundar är ju inte riktigt lika stora som dina :D så hade jag fått samma höjd som i din bil så hade vi kunnat packa uppepå burarna förmodligen, vilket planen är i eventuell Caddy..

Jag är väldigt fäst vid Touranen men är rädd för att den blir för liten :cry: Älskar verkligen Sharanen, som du säger så har den bara plus.. Men den är lite i dyraste laget för oss..
Vi har en 2011, så det är ju möjligt att de gjort om de nyare bilarna. Våran är modellen ”country”, kanske kan vara en skillnad där också.

Jämför man andrahandsvärde på Sharan och Touran får man ju en betydligt nyare Touran i jämförelse med Sharan :angel: Det säger väl en del om bilen också!
Men om du är inne på Caddy Maxi Life skulle jag verkligen råda dig att provköra en ordentligt i högre hastigheter, så du hör dånandet. Vi tyckte inte att det var så illa på 90-väg men när vi kom ut på motorvägen och körde 110/120 så var det inget ljud som vi kände att vi kunde stå ut med!
 
Jag har klarat mig utan fyrhjulsdrift hittills, men det är lite tråkigt de gånger man sitter fast i snön på en enslig grusväg :angel: Har absolut inget krav på 4WD, det finns annat som är viktigare.

Oj, så den isolerar så bra ändå? Det trodde jag inte, trodde snarare den skulle vara stekhet.

Jag har nog aldrig heller kört en Life tror jag.. Men komforten i skåpen får mig ju att hellre köpa en Touran. Förhoppningsvis har Life bättre komfort än skåpen.

tack för dina svar :love:
För mig är fyrhjulsdrift typ prio 1 :D

ja, förvånansvärt bra! Och jag tror att det delvis beror på att det inte var mycket fönster i den. Framrutan var ju enkel att täcka med en silverduk, och då höll bilen sig väldigt sval :)
 
Har inga jättebra tips att ge, och har heller inte hund just nu, men denna tråden ger mig flashbacks till när jag passade min brors Grand Danois. Jag bor i en ganska liten tvåa och kör en VW Golf och hade hand om hunden under en påskhelg. Man kan väl säga att hela helgen andades "den här hunden är för stor". Han fick backa ut från köket när han hade ätit, han tog upp hela mattan i vardagsrummet när han sov och att baxa in honom i bilen var klart intressant om vi säger så! Hade allvarliga funderingar på att använda hästtransporten... :laugh: Tur att han var en så snäll och godmodig hund!!
 
Jag gav upp, kör pickis med hundkåpa nu efter att ha haft XC70 och Caddy 4Motion innan :p
Fult som stryk, men väldigt praktiskt! Så skönt att slippa ha hundarna inne i bilen, och jag får fortfarande plats med mycket packning på både flaket och i bilen, samt har alla säten kvar.
Har fyra hundar, i 20-30kg-klassen.

Visa bifogad fil 66417

När jag och killen jag träffar har varit ute och åkt med alla hundarna, har vi haft hans hundsläp ibland också... Det är inte lätt att få med ett helt gäng hundar 😬
A0BBE1DE-FB6E-4BFA-BF50-30104353ADD1.jpeg
 
Vi fick skaffa oss en Merca Vito Mixto och så tog vi ut baksätena.
Men nu får vi i alla fall plats med 6st hundar, 2st burar är för Border colliererna dom sitter på övervåningen, sedan två nedre burarna passar våra Malinoiser. Dom två bakre burarna är dom största på höjd och längd (bredden är samma på alla) där får schäfern sitta. Har för tillfället fem hundar.

Kanske inte vad du var ute efter men kanske kan ge någon annan tips.

Nackdelen är att vi bara kan köra en passagerare.. Så det fick ändå bli ett hundsläp med fyra boxar så att kan vi köra min pappas bil där vi kan ha två mellan stora hundar i bakluckan och så resterande hundar i ett hundsläp.

Hundbur 4st (2).jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är i tagen att skaffa en VW Caddy och ha den som andra bil och hundbil. Är nyfiken på hur ni som har Caddy eller liknande modeller har...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 351
Senast: ako
·
Övr. Hund Hundköpartankarna blir allt starkare. Det finns några saker som behöver kontrolleras och sen behöver jag komma fram till beslut. Tanken...
Svar
13
· Visningar
1 633
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Om du skulle köpa ny (hund)bil nu, vad skulle det bli? Både om du vunnit på Lotto och om du varit tvungen att hålla dig till en mer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 683
Senast: Vastgota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp