Hundförbud i vissa rum hemma

B

beda

Jag har alltid låtit min hund vara överallt i huset - utom i sängen. (han fick en egen säng istället :D )
Alla som har skinnsoffa + tung hund som måste snurra 500 varv innan man lägger sig, vet hur fin soffan blir sedan... :cry:

Om två veckor kommer vi att flytta i lägenhet och jag planerar att stänga av vissa delar, så att Boris endast får vara i hallen och köket. Alltså sätta en grind till tv-rummet där det finns två stora alkover med snedtak som ska bli sovrum + datarum.
I hallen tänkte jag placera hans bädd, och mat/vattenskålar finns i köket.

Hur har ni det hemma?
Får era hundar vara överallt eller begränsar ni åt dem?

Det kanske låter löjligt, men jag mår lite halvdåligt över att göra såhär, så jag vet att han kommer att ligga vid dörröppningen och ge mig sina sorgsnaste blickar. :(
Samtidigt drömmer jag om ett hundfritt rum, med soffa/soffkuddar/plädar utan dreggel och hår. Dessutom är golvet därinne rätt så fint också, motför köket/hallen där det är "ful" (men lättskött) korkmatta.

Sedan känns det lite som att "frysa ut honom från flocken". Tror ni en hund upplever det så? :confused:

(Nu ska vi alltså flytta från hus, med stor tomt, perfekta spårskogar, sjöar, miltals skogsvägar/stigar och kvittrande fåglar. Till lägenhet! Det hade jag aldrig trott för ett par år sedan... :o )
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Mina hundar är överallt, även i sängen. Jag tror att hunden kan känna att flocken fryser ut den men så länge dörren är öppen så hunden ser er så kanske det inte är lika farligt som om man stänger om sig. Du kan ju alltid pröva några dagar i början och fungerar det inte så släpp in han. Iom att han inte varit där innan så borde det vara lättare för dom att acceptera än att man helt plötsligt stänger ute dom.

Lycka till med flytten.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

När jag och min sambo flyttade ihop så ville jag inte ha hunden i sängen. Det ska vara fräscht där jag ska vara naken! :o :angel: Det tog ett tag att vänja honom av med det men vi tog det lugnt och det har aldrig varit något problem. Badrummet är en plats som jag inte heller finner någon anledning för honom att vara. Annars är han välkommen i övriga rum och i soffan!

Jag förstår din önskan att ha det rent och fint. Känner det samma ibland. Men om du inte vill stänga honom ute helt, tror du inte det går att vänja honom av med att vara i soffan och sätta grindar när ni inte är hemma?

/Timsetim
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Hos mig får hunden ligga i soffan, men i pojkvännens soffa får hon inte vara längre. Det har inte varit några som helst bekymmer med att lära av henne det, så snart hon kommer innanför dörren hos min pojkvän vet hon att soffan är otillåten, visst kan hon försöka någon gång ibland men övertalningen är snabbt över. Vi stänger dock alltid av vardagsrummet när vi inte är hemma, så att hon inte frestas :)

Som någon här ovan skrev, det är nog inga problem att vänja bort soffbehovet :smirk: och då är hunden välkommen i alla rum!
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Ja, om det inte känns bra kan jag ju vänja av honom med att vara i soffan och stänga av rummet när jag ska bort. För då tror jag frestelsen blir för stor! :angel: Han fullkomligt älskar soffan.

Förresten, någon som har tips på hur man kan göra en mjuk och gosig hundbädd? Den nuvarande plastbädden vill han inte ligga i, hur mjuka fällar jag än proppar dit.
Har sett ut en rund, lurvig bädd som jag ska köpa till hösten, men nu är ekonomin lite skral. :crazy:

Har en liten idé om att ta två skivor skumgummimadrass, och lägga dem ovanpå varandra. Sedan skära ut den översta, så att det blir som ett "hål" i mitten. Förstår ni?
Och så klä det hela med typ påslakan eller liknande.
Men hur bär man sig åt för att få båda "skivorna" att ligga kvar? Kan man sy ihop dem på något sätt? :confused:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Mina vovvar har alltid fått vara överallt, tills jag med hundar har börjat tillbringa mer och mer tid hos pojkvännen. Där får de inte vara i soffa o säng. (fullt förståligt, alla vill inte vakna i en grusig säng eller ha en hårig soffa ;) )
Dom accepterar det bra och har fått andra alternativ. Visst försöker de och visst får man den där sorgsna blicken ibland. Det är bara att vara envis och säga nej, då drar de (speciellt den äldre) en djup suck och går och lägger sig på filten i stället. :smirk:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Jag skulle inte utesluta min hund från Tv rummet om det är där du spenderar tid på kvällen, hunden är ju trots allt ett flockdjur..

I sådant fall kanske du ska börja kika på Tv i hallen ;) ( skämt )

Det är min åsikt...
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Arne får var i hela lägenheten, men inte i sängen, om vi inte ger honom tillåtelse, ibland vill han sååååå gärna säga gomorron på helgen osv. Men han hoppar inte upp om vi inte är där, eller säger ok.

Nu ska vi snart flytta till hus, och där finns en ganska läskig trappa, sån med bara plankor liksom, så det är hål mellan varje, vriden trappa. Så vi får se, om han klarar av den... Annars blir undervåningen hans ställe under dagarna.

Ska bli sååååå skönt att slippa springa tre våningar var gång man ska ut, bara att öppna till trädgården! :banana:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Min hund får vara i hela huset. Jag vill inte stänga ute honom. Han vill vara med oss och vi vill vara med honom.

Det blir ändå en del timmar som han måste vara själv, när man e på jobbet och sådär. Då vill jag att han ska vara med under resten av dagen, inte ligga ensam i hallen..... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

öppet överallt förutom sängen och finvardagsrummet!
eftersom att vi har lite dyra möbler vi inte vill att han ska skita ner

men han går inte upp i sofforna om vi inte säger att han får för den gången
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Hemma hos oss fick vår hund vara överallt men nu har vi totalrenoverat finrummet med nytt golv och ny skinsoffa och rummet blev till ett hundfritt rum. Vår hund bryr sig inte om detta han ser oss och kan prata med oss ändå, inga stängda dörrar han vet var han får vara....
Just nu har vi även fått stänga till övervåningen då vi har blivit med valp :love: tyvärr har vi heltäckningsmattor där uppe och det blir inte bra att kissa och bajsa på, annars så brukar vår gamla hund ha tillgång till sängen på natten, oftast blir det för varmt så han brukar hålla sig nere iallafall.....
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Här är hundarna välkomna i alla rum och överallt utom soffan.....det gäller dock ej när lagotton är ensam hemma - då stängs det av så hon bara har hall, kök och mitt rum att vara i.
Är labben ensam får hon vara överallt och är de ensamma tillsammans stängs det av också.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

jag tycker det är lite läskigt med hundhår i köket och eftersom min labbe har varit (och är fortfarande om tillfälle ges) en mattjuv så har köket varit en hundfri zon. för tillfället bor jag hos pappa igen och då får de bara vara i vardagsrummet och hallen. hos mamma får de vara överallt utom i soffan och det accepterar de.

att stänga ute hunden från det sociala livet inne (eller du kanske sitter mest i köket?) är lite småtaskigt enligt mig, speciellt om hunden dessutom lämnas ensam på dagarna.
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Selma får vara överallt men hon får inte hoppa upp i mammas och pappas säng.

Det vet hon så väl, så om hon vill hitta på bus vet hon EXAKT vart hon ska gå. :D

Häromdagen hörde jag henne skälla från undervåningen och gick ner för att titta vad hon gjorde. Då skuttade hon runt i mina föräldrars säng och kastade omkring sitt tuggben. Man kan inte bli arg på henne.. :love:
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

våra hundar får inte vara i sovrummet eller inne på toaletten
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Våran hund får vara överallt när vi är hemma, men när vi inte är hemma så får han inte vara i vardagsrummet. För han hittar alltid nåt att tugga på även om vi inte är borta så länge. Men han har ganska stor yta att vara på i allafall!
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

Hade jag fått bestämma så hade vi haft åtminståne sovrummet hundfritt, men min man släpper in dom där hela tiden :mad: Så det är bara finrummet som är fritt från huntassar, för håret kommer ju dit oavsett. Vi har ganska gamla möbler (farmorsmors, eller nåt) som jag inte vill ha förstörda. Dessutom blir parketten för hemsk om de kommer sladdande in med klorna djupt nerborrade för att inte halka...
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

hemma hos mej e det bara sängen som e förbjudet och hemma hos karln e det sängen och soffan annars får han vara överallt.... :)
 
Sv: Hundförbud i vissa rum hemma

jag kommer att göra så inom snar framtid att stänga av vardagsrummet från katterna och hundarna just för att ag vill att min skinnsoffa ska få leva ett tag till och att ag vill ha massa växter som får stå kvar där ag vill ha dom ;)
Nu är visserligen katterna 2 och hundarna 5 stycken så dom har varann. I vardagsrummet får endast ödlan,fåglarna och råttorna infinna sig
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vill höra lite hur ni har det hemma med era hundar. Får de vara i hela huset/lägenheten? Kanske förbjudna ställen som säng eller...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 193
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp