Bukefalos 28 år!

Hundförsäkring

cassiopeja

Trådstartare
Det skiljer en del i både pris och villkor på försäkringar, har jag märkt när jag har kollat och ringt runt. IF, Folksam, Agria och Sveland har jag kollat - finns det några fler bolag? Och vad kan det vara för nackdel om jag inte vill ha det bolag som uppfödaren använder och har sina hundar försäkrade i, utan byter försäkringsbolag när jag köper valpen?

Vad är det viktigaste att man kollar med försäkringen?
Några ersätter ju 80% utöver självrisken på veterinärvårdsförsäkringen medans andra bara ersätter 75%, vilket kan göra ganska stor skillnad om det blir dyrt. Och när hunden blir gammal sänks ju det årliga maxbeloppet för vet.vård per år, och det slutliga lägsta beloppet skiljer sig en del mellan bolagen. Men finns det annat finstilt man ska kolla upp tycker ni?

Av de prisförslag på försäkringar jag har fått så skiljer det över 700:-/år på den dyraste och den billigaste, och det är ju en del...
 
Sv: Hundförsäkring

jag hade agria men när de chockhöjde sina priser så bytte jag till folksam, och är mycket nöjd.

jag undrar jag om inte vissa fördelar försvinner när man byter försäkringsbolag från uppfödaren... en del fel täcks ju om hunden varit oavbrutet försäkrad (hos samma bolag?). ring och fråga!
 
Sv: Hundförsäkring

Jag ringde runt när jag skaffade min valp, jag kom fram till att det absolut billigaste med bäst förutsättningar var IF.
Jag har full försäkring på henne, 1500 + 25% i veterinärvård, 8000 i liv. För detta betalar jag ca 1500 om året, betalar via autogiro ca 130 kronor i månaden, vilket jag kan tycka är överkomligt.

Dessutom vet jag att detta bolag ställer upp då de gav fullt liv på min ena häst som de lika gärna hade kunnat välja att vägra att betala ut för.

Mina andra hundar har jag i Agria och Sveland. Agria har alltid betalat ut utan något prat, men de är otroligt dyra. Sveland hunden är en blandras, henne betalar vi mer för än för IF-hunden, vilket jag kan tycka är helt sjukt, vi har dessutom aldrig utnyttjat den försäkringen.

//E
 
Sv: Hundförsäkring

Finns det förresten något försäkringsbolag som heter Sleipner?.... Eller har det försvunnit?
 
Sv: Hundförsäkring

Sleipner är If! :) Precis som Yorkshire numer är Folksam.-

Bolagen skiljer sig mycket mellan varandra både vad gäller priser och vad som ingår. Tydligen skiljer det sig en hel del angående blandraser och kejsarsnitt, armbågar och höfter oxå....
 
Sv: Hundförsäkring

Precis som roslagen säger skiljer det sig bl.a. med snitt och hd mellan bolagen men beroende på ras så är det kanske inte aktuellt, inte heller med snitt om du inte planerar att ha avelshund eller om det är en fodertik. Något annat som man kan tänka på är bolagens möjlighet till direktreglering... Nu är jag inte speciellt insatt eftersom det i mitt fall bara var två aktuella bolag att välja mellan och jag vet att båda dessa har direktreglering, vet dock att en väninna har haft problem med just detta när hästen blev sjuk = inte roligt...

Vissa bolag har ju också bonussystem och div rabatter av olika slag, väljer man en "frisk" ras kanske man ska väga in sådant också :)

Blir lite nyfiken, vad är det för sort som blir ny familjemedlem? :D
 
Sv: Hundförsäkring

min lilla unge ligger nu sövd hos vetrinären ... ska dra ut hörntänderna ("mjölktänderna" som inte vill lossna alltså) ett kalas som går på dryga 2000 .... men det får vi stå för själva ..... viktigast är ju iof att hon mår bra ... har agria
 
Sv: Hundförsäkring

Jag har Folksam, har aldrig behövt utnyttja försäkringen, men jag är nöjd. Tycker de har bra villkor till bra priser.

Om hunden får t.ex. osteochondros höftledsdysplasi/artros osv, så gäller bara försäkringen om hunden blev försäkrad före fyra månaders ålder och sedan varit försäkrad hela tiden.

Jag försökte också ta reda på vilken försäkring som var bäst för minst pengar, men det är en riktig djungel.. Blev nöjd med Folksam iaf. :)
 
Sv: Hundförsäkring

Är det någon som vet? Jag har en dobermann, i vilket bolag är det billigast och bäst att försäkra henne i ? Hon är försäkradi Agria nu, men någon sa att de är dyra....
 
Sv: Hundförsäkring

Dobermann torde höra till en av de högsta riskklasserna (brukshund), min riesen har jag i folksam och det skiljde markant i premien mellan agria och folksam... (betalar 1800/år för 8000 liv 30 vetvård, motsvarande i agria utan rabatt skulle vara närmare 3800 om jag inte minns helt fel) Ring närmsta ombud och be om prisuppgift, det beror lite på var i landet man bor osv. Dock kan det vara läge att läsa igenom det finstilta om vad som gäller vid övergång från annat bolag när man har en hund som har ett par år på nacken. (visst var hon närmare 5?)
 
Sv: Hundförsäkring

Ja, hon blir 5 till sommaren.

Jag letade upp papperna på försäkringen ( har inte fullt så bra ordning på dem som jag skulle vilja ) och upptäckte att hon är försäkrad som BLANDRAS!!!!! Det var min man som försäkrade henne över internet och det har inte jag haft så mycket koll på eftersom jag har tre hästar också i samma bolag liksom. Jag har autogiro på alla och för min hund betalar jag 109 kr i månaden, kommer inte i håg hela summan och vill inte gå upp på övervåningen för att kolla eftersom familjen sover och vi har en trappa som låter... Jag pratade med min man om det och frågade honom om han visste varför min renrasiga doberman var försäkrad som en blandrashund och då sa han att agria inte ville försäkra henne som renrasig dobermann eftersom hjon inte är registrerad. Jaha, man blir klokare för varje dag,k och tyd,igen skulle det vara billigare för mig att ha ehenne försäkrad så. Jag vet att veterinärvårdsdelen är utökad vetvård ( optimal?), men jag vet inte hur mycket liv det är.
Jag tror bestämt att jag måste kolla upp det här!!
Men stämmer det att en oregistrerad hund inte får försäkrads som något annat än en blandras?
 
Sv: Hundförsäkring

min oreggade schäfer är försäkrad som schäfer i folksam. agria var väldigt klyddiga med det där och ville ha diverse veterinärintyg för att jag skulle få försäkra henne där, men folksam försäkrade henne direkt utan krångel. jag minns inte vad de kostar var för sig, men jag betalar lite mer än 200 i månaden för båda (har labbe också).
 
Sv: Hundförsäkring

belzebub skrev:
Blir lite nyfiken, vad är det för sort som blir ny familjemedlem? :D
Enligt bilderna jag har sett hittills så är det en falukorv! :p Men när falukorven blir större är det tänkt att han ska bli en mellanpudel... :)
 
Sv: Hundförsäkring

Men det är väl inte konstigt om hon går under blandras? Härstamningen är ju inte känd eller verifierad.

Har man en renrasig hund med reg.papper så kan man säkert klara sig undan höga försäkringspremier genom att strunta i att ge dem det fullständiga hundnamnet.

Jag är själv för moralisk för att kunna tänka mig det, men om priserna ständigt går upp så skulle det inte förvåna mig om det i slutändan blir så.

I synnerhet om man bara har sin renrasiga hund till sällskap.
 
Sv: Hundförsäkring

Okänd ja, eftersom hon inte är reggad, men ändå renrasig. Båda föräldrarna är registrerade och var godkända för avel ( i alla fall enligt ägaren, men jag såg paprerna och hundarna), men uppfödaren ville inte registrera valparna för att det kostade för mycket. Jag brydde mig inte om det då, jag såg intyg på att föräldrarna var rötngade, ögonlysta och att de var registrerade, det räckte för mig då.

Men jag förstår ändå inte varför de anser att det är bättre att försäkra henne som blandras istället för dobermann, dobermann är väl dyrare?
 
Sv: Hundförsäkring

"därför att det kostade för mycket".

Den är fin... Kostnaden ligger på 500 kronor per valp om jag inte minns fel. :crazy: Varför skulle man avstå en liten kostnad på 500 kronor om man kan tjäna dubbelt så mycket per valp med reg.papper? Jag tycker inte det låter seriöst.

Nu hör inte det till ämnet, men jag hade inte köpt uppfödarens papper. Du har ju faktiskt ingen aning om de var de rätta föräldrarna.

Men jag förstår inte varför du är upprörd? Det blir ju billigare för dig på det här viset.
 
Sv: Hundförsäkring

Personligen tycker jag det är bra om numera är så att vissa bolag inte försäkrar icke-registrerade "renraser" som annat än blandraser. För några år sedan var det inte så utan sade man att det var en schäfer så var det en schäfer. Detta innebar att en del hundar som inte registrerats i SKK, kanske för att föräldrarna inte klarade hälsokraven som rasklubben ställt, i alla fall kunde försäkras som renras och på så sätt vara med och påverka skadestatistiken för rasen. Det tyckte jag var fel och jag ringde faktiskt till Hundsport och bad dem kolla upp det.

Jag menar inte att oreggade hundar är sjukare eller så. Men i de raser där det finns bekämpningsprogram och hälsokrav för att man skall få regga valparna är det fel om hundar som inte uppfyller dessa krav (d.v.s. har föräldrar som inte uppfyller dem) kan vara med och påverka statistiken. Det lär ju knappast vara till "friskhetsstatistikens" fördel och det omöjliggör användandet av försäkringsbolagens statistik som underlag för forskning om rasbundna sjukdomar.

I min argumentation med ett av försäkringsbolagen urartade det hela...hm...JAG :o lite med att jag ville försäkra om mina två hundar som blandraser! Detta skulle nämligen bli billigare för mig och när jag sade att jag ville ändra blev den arme stackaren i andra änden VÄLDIGT upprörd, för hundarna VAR ju en borzoi och en cocker. Visst, sade jag. Men om det är ok för de som äger hundar med okänd härstamning att försäkra dem som om de hade verifierad härstamning för att det passar deras syften så kan jag väl få göra tvärt om för att det passar mig?! Det var rätt fåning, men i efterhand tycker jag att jag hade en poäng faktiskt :eek: .

Så personligen tycker jag det är helt rimlig att man inte kan försäkra oregisterade hundar som annat än blandraser.

Indy
 
Sv: Hundförsäkring

och skulle man göra så är det inte helt omöjligt att försäkringsbolaget vägrar att betala ut en krona om "fusket" uppdagas!
 
Sv: Hundförsäkring

belzebub skrev:
och skulle man göra så är det inte helt omöjligt att försäkringsbolaget vägrar att betala ut en krona om "fusket" uppdagas!

Självklart! Jag menade inte att uppvigla till fusk, men det skulle inte förvåna mig om det blir resultatet.

Eftersom alla hundar skall chipmärkas så minskar givetvis risken för fusk (vilket är bra) - men å andra sidan öppnas en marknad för "uppfödare" av Enyas hunds kaliber som kan ta sig friheten att avla på vilka renrasiga hundar som helst.

Jag menar att det på sikt kan bli dyrt att ha renrasig hund som ingår i avelsprogram och billigare att ha oregistrerad hund. Avelsbekämpningsprogrammen ger ju då tyvärr motsatt effekt då, tycker jag.

Kanske skulle försäkringsbolagen ha en särskild kategori med renrasiga icke-registrerade hundar. På så sätt skulle man statistiskt kunna följa hundarna lite grand dessutom.

Enya:

Vad har din egen hund för HD-status och hur står det till med hennes ögon? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
Sv: Hundförsäkring

Jag har och har alltid haft sveland till mina hundar...
Dom är relativt billiga och jag har aldrig haft problem med reglering och annat vid veterinär vård..

Leia har dubbel vet vård 40.000 samt användbarhet och 11.000 i liv. självrisk på 1400 + 25%

Pricken samma fast med 7000:- i liv

Betalar 3700:- för båda om året.. tycker att det är helt ok..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 864
Senast: __sofia__
·
Avel Sitter och jämför de olika bolagens villkor och priser, och som vanligt är det en djungel. Känner att jag har kommit fram till att...
Svar
11
· Visningar
1 460
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp