Bukefalos 28 år!

Hundförsäkring

Sv: Hundförsäkring

Min oregistrerade JR är försäkrad som JR i folksam. De frågade inte om ngt reg nr, bara idnr.
Hans försäkring kostar runt 1000 kr/år. Han har 15000 i vet vård och 5000 i liv.

Hästen är försäkarad i agria, men ska flytta henne till folksam, tycker att de har bättre vilkor.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundförsäkring

Nej, egentligen har jag ingen aning om vilka som är hennes föräldrar, de kunde ju dia en annan tik om uppfödaren har varit jävlig. Jag är helt på det klara att det inte anses som bra att köpa en oregistrerad renrasig hund och jag vet att många tycker att man är oseriös som köper sådana hundar. Jag förstår det resonemanget faktsikt, men nu var jag 20 år gammal när jag köpte min hund och har tidigare både blandrashundar och renrasiga. Jag hade inte den syn på hur det ska vara som jag har nu. Hon visade papper på sina hundar och jag träffade två mycket trevliga hundar ( och såg faktiskt att den ena var en hane ), jag visste inte att det var oseriöst att köpa eller sälja oregistrerade renrasig hundar. Då.

Jag är inte upprörd så över att hon är försäkrad som blandras, mer än att jag trodde hon var försäkrad som renrasig. Och det känns...hm..jobbigt när folk kallar henne för blandras för jag vet att hon inte är det.

Visst blir det billigare, men det är inte det jag är ute efter, jag vill inte ha problem med försäkringsbolaget om det visar sig vara fel någonstans.

det där du sa om att f.bolagen borde ha en egen kategori renrasiga ickeregistrerade hundar håller jag med om!

Jag har ingen aning om min hunds HD-status eller hur det står till med hennes ögon. Visste inte att man räknas som soseriös om man inte röntgar sin hund eller ögonlyser den när man itne ska ha den i avel i alla fall.
 
Sv: Hundförsäkring

Jag förstår ditt resonemang, men det är inte direkt något jag har funderat på tidigare. Därför kom det som en chock för mig! Jag vet att renrasiga ickeregistrerade hundar inte är sjukare än registrerade, det är min hund ett bevis på.
 
Sv: Hundförsäkring

Minns inte riktigt hur min hund är försäkrad.....Det står på mina papper.
 
Sv: Hundförsäkring

Ursäkta, nu förstår jag inte riktigt vad du menar? :confused:

Jag vill bara understryka att mitt syfte med inlägget inte var att säga att icke-registrerade hundar som sägs tillhöra ras X "måste" lida av fler sjukdomar än registerade hundar av ras X. Dock menar jag inte att det inte är så. Det finns inga undersökningar såvitt jag vet.

En individ kan knappast bevisa något. Jag har en hittills mycket frisk individ av en ras. Bevisar hon att de registerade av denna ras är friskare än de som inte är registerade? Knappast. Sedan vet man ju aldrig hur "renrasiga" de oreggade är.

Anneli
 
Sv: Hundförsäkring

prinsessfeminist skrev:
Kanske skulle försäkringsbolagen ha en särskild kategori med renrasiga icke-registrerade hundar. På så sätt skulle man statistiskt kunna följa hundarna lite grand dessutom.

Men - NEJ! :eek: ;)

Om man skall gå tillbaka långt i "renrasbegreppet" hos både hundar och hästar så har det inte att göra med något annat än nedtecknad, verifierad härstamning. Och hur skall du avgöra att en renrasig, oregisterad YY inte är något annat än en blandras mellan Y och X? Var ligger skillnaden mellan denna hund och en blandras? Det är papper som är skillnaden!

Kanske vore det smart att släppa allt med renras och blandras och istället tala om registeringsberättigade/icke registreringsberättigade hundar, så kanske det hela skulle bli klararare.

Indy
 
Sv: Hundförsäkring

Nej, nej, det var inte så jag menade! Jag menade som du att bara för att en renrasig hund inte är registrerad så betyder inte det att de AUTOMATISKT är mer sjuka än andra registrerade hundar. Det finns säkert en hel del sjukare individer bland de oregistrerade eftersom det inte ofta finns koll på bla annat höfterna. När jag skrev att min hund är frsik så menar jag att oregistrerade hundar inte automatiskt är sjuka.

Nej ,jag håller med dig att man aldrig vet hur pass renrasiga de oreggade är, men jag tror att jag kan vara säker på att min hund är en dobermann- hela hon tyder på att hon är det. Men helt ärligt så vet jag ju INTE hur pass mycket dobermann det finns i hennes mormor och morfar exempelvis.
 
Sv: Hundförsäkring

Det är skillnad på renrasig hundar och blandraser. Har man ett tränat öga så kan man ofta ganska lätt se att den eller den individen är renrasig, men oreggad, men det är en blandras. Oftast ser en medelstor blandras ut att vara en svart hund med hängande öron och vita tecken på brost och tassar. Sedan finns det hur många blandrasutseende som helst, men många kan man urskilja. Dessutom tycker jag att det hade varit bra med en sådan kategori bara för att kolla lite hur blandraser mår, hur oreggade mår. Mycket får man nog lita på ägaren och hoppas på att de är ärliga.
Jag tror inte att någon hade skadats av detta försöket.
 
Sv: Hundförsäkring

Oj, förlåt! :o

Jag menade inte alls att DU var oseriös, jag bara reflketerade över att det vore svårt för försäkringsbolaget att veta ras om man inte har härstamningen. En hund som ser renrasig ut kan vara en en blandras. Jag har sett flera exempel på det och då ofta hundar som är någon slags schäferkorsning (kanske en tillfällighet?), men man kan ibland knappt se att den kanske tom är 50 procent något annat än schäfer.

Det finns dessutom många raser numera som för ett otränat öga ser ut som blandraser. Beaceron, tex. Jag hade svårt att tro att det var en ras, första gången jag såg en sådan hund! :o

Så, om försäkringsbolagen skall vara konsekventa, så borde hundar med känd härstamning kategoriseras på ett sätt - andra på annat sätt. Hästaveln har väl liknande grejer för sig? Gröna och grå papper, tänker jag på.

Jag har ingen aning om min hunds HD-status eller hur det står till med hennes ögon. Visste inte att man räknas som soseriös om man inte röntgar sin hund eller ögonlyser den när man itne ska ha den i avel i alla fall.

Jag skrev inte att det var oseriöst, men hade hunden varit min hade jag kontrollerat henne för hennes egen skull. Det kan ju vara bra att veta om hon har pålagringrar eller HD-fel. Men det finns många som har renrasiga hundar som inte röntgar heller.
 
Sv: Hundförsäkring

Jag gjorde så med min vovve när vi köpte honom att vi försäkrade honom första året hos Agria och sedan gick vi över till IF istället. Pappa tyckte det var bra då han sa att chanserna var högre att nåt skulle hända första året och efter det så tyckte han att ett billigare försäkringsbolag dög. Har nog IF försäkring på huset och sånt, så jag tror att det blir billigare om man har alla försäkringar hos ett bolag, kanske..?
 
Sv: Hundförsäkring

har hunden hunnit bli 5 år gammal och inte visat några symptom på att lätt bli halt/vara stel efter vila tycker jag att det är lite småonödigt att röntga. det är ju inte så mycket man kan göra om det nu visar sig att hunden har några pålagringar/defekter, snarare är risken stor att man drar ner allt för mycket på aktiviteterna om hunden visar sig ha C-höfter t ex. i förebyggande syfte kan man börja ge ett glukosamintillskott i ganska tidig ålder, speciellt eftersom det är en så pass stor hund.

pekpinnen agge har inte röntgat sina hundar efter samtal med både vet och tränare, men kommer att röntga alla sina kommande hundar när de är unga.
 
Sv: Hundförsäkring

Jag är uppvuxen med att man tar hunden till veterinär när man ser att det är något fel, så jag har inte tänkt på att göra det helt enkelt. Jag har inte förstått behovet av det när hon inte alls visar några symtom?

Ska jag vara ärlig så är min familjs syn på hudar kanske inte den bästa. Det saknas information och kunskaper. Mamma har två blandrashanar som båda är ovaccinerade och äter ett skräpfoder. De äter Dogman Dinner och nu när de inte får rester av deras middagar varje dag så har de gått ner i vikt rejält och hon vill inte ge ett bättre foder. Hon behandlar hundarna väl och det får all kärlek de behöver och kan få, men vissa saker kanske borde bättras på lite.

Min hund är vaccinerad regelbundet och jag klipper klorna regelbundet, borstar tänderna regelbundet, motionerar henne och aktiverar henne. Jag har bara inte förstått att röntgen ingår i hundägarskapet.
 
Sv: Hundförsäkring

Jag har haft en hund med kassa höfter, riktigt illa var det och det syntes tidigt i hennes liv. Hon röntgades inte utan veterinären sa att hon inte skulle bli gammal alls och att hon var allvarligt "skadad". Hon levde inte så länge heller av andra orsaker.
De enda råden jag fick vara att man inte skulle kasta boll eller pinnar med henne utan motion skulle vara till exempel cykling och vandring. vad kan man annars göra?

Min hund har inte visat några som helst symtom på stelhet eller haltning. Eller...hm...funderar lite. Några gånger ( 3 ) har hon haft ont i något ben när hon har gått upp för trappan till ovanvåningen. Jag har känt igenom henne och hon har inte reagerat. det har gått över nästan likasnabbt som det har kommit. Hon går ju upp för trappan till vårt sovrum när hon ska sova och har då också haft problem att gå upp i sängen, men på morgonen har hon inte alls reagerat. Detta har hänt tre gånger och det har varit utspritt under hela förra året. Tror första gången var precis i början av januari, andra gången var i sommaren och sista nu i julas. Jag har funderat på att ta henne till veterinär, men jag har inget att säga om det, mer än att det gör ont när hon går upp för trappan och i sängen och att det är borta på morgonen. Detta har väl ändå inget med HD att göra, det kan väl vara som hon har trampat fel och ömmar? Det är i alla fall vad vi trodde första gången. Nu sist när det hände sa vi att vi ska ta henne till veterinär nästa gång det händer. Eller tycker ni att jag ska göra det redan nu?
Annars är min älskling pigg och glad och nöjd med allt vad livet ger och allting som hon kring sig ser! =) Dock hatar hon att vara ute på vintern, tror faktiskt att hon fryser då. Då vill hon helst inte gå på promenader utan ut och kissa och in igen. På sommaren älskar hon att sola, kvinna som hon är!
Berätta gärna lite mer om HD!
Hunden vi köper till sommaren eller så ska givetvis ha papper och då kommer vi att göra allts om man ska för att den ska få avlas på.
 
Sv: Hundförsäkring

jag anser inte att rtg hör ihop med ett hundägarskap, det är i första hand till för att uppfödaren skall kunna utvärdera sina tikars arvsgång eftersom många större raser ingår i skks hälsoprogram för hd. MÅnga hundar med grava hd-fel klarar sig alldeles utmärkt utan behandling, röntga kan man i sådana fall göra om/när man misstänker problem...

man kan nog misstolka detta :) Jag menade att det för enyas fall inte är speciellt noggrannt med rtg eftersom hennes uppfödare inte verkar intresserad av någon sådan utvärdering, hunden är ju inte heller reggad. Reggade hundar som ingår i hd-programmen anser jag att man ska röntga inom 2 års ålder, helst tidigare. Men här har också uppfödaren en roll att förklara just varför han/hon vill ha valparna röntgade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundförsäkring

Alltså anser du att röntgen är viktigt för aveln, men att det inte är lika viktigt för den hunden som verkar må alldeles utmärkt och INTE ska användas i aveln?

Det är så jag också tycker, jag har inte tänkt ta valpar efter min tik även om jag tycker att hon är det underbarasta =)! Och visar hon ingen tecken på att ha problem så tycker jag faktsikt att det är onödigt. Det är en HELT annan sak när man har en reggad hund som är med i ett hälsoprogram och som man kanske ska avla på.
 
Sv: Hundförsäkring

Raderat meddelande
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundförsäkring

Ja, i fallet renrasiga hundar men inte bara tiken, utan då är det också viktigt att så många som mjöligt av syskonen är röntgade eftersom hunden själv eller dess syskon ev kommer gå i avel och kasnke också föräldrarna får fler kullar efter sig. Dvs renrasig reggad hund med hdprogram = rtg oavsett vidare avel på hunden eller ej (för att få så bra statistik över kullen, tiken och hanen som möjligt = begränsa utbredningen av HD så gott det går)

Undrar om någon förstår vad jag menar, är så trött att jag snart tror jag är på pluto... ;)
 
Sv: Hundförsäkring

Visst förstår jag hur du menar, det var så jag menade också, men jag skrev inte det eftersom ....ja, jag vet faktiskt inte. Men jag menade att man självklart röntgar alla i en kull reggadde valpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 864
Senast: __sofia__
·
Avel Sitter och jämför de olika bolagens villkor och priser, och som vanligt är det en djungel. Känner att jag har kommit fram till att...
Svar
11
· Visningar
1 460
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp