Ork har dom men dom kan aldrig motioneras i samma takt som en långbening

Nu är ju Gissa ingen greyhond,utan även hon är en kortbening

Och det bara fortsätter. :banghead:
Vad som är "samma takt" har jag ingen aning om. Jag springer ju inte snabbare med en boxer än med corgin. Jag springer ju i samma takt oavsett hund. :confused: Jag förstår inte riktigt när tråden vändes till att bli en tävling om den snabbaste hundrasen. Det är knappast vad som efterfrågas men jag kan ha missat inlägg.

Jag hoppas att du inser den helt uppenbara skillnaden i konstruktion mellan en dvärgpinne och en corgi. Du har inte en "kortbent" ras, du har bara en mindre hund.
 
Men kom igen. Nu blir det ju bara tramsigt. Det är ingen som påstår att en corgi skulle vara snabb som en greyhound, liksom? Men att ifrågasätta hur man "motionerar" en corgi i högre tempo? :confused: Jösses. Det finns corgis på SM-nivå i agility men de är väl bara lite extra raska då... :grin:
Jaha ?
Men tävlar dina corgis i l klassen då ? Nej ?
Och skulle dina corgis springa lika snabbt som en sheltie på banan , jag tror inte det.
Jag säger inte att de inte kan motionera lika hårt som en stor för det kan de säkert.
Men att de är snabba jämfört med flera andra raser stämmer inte.
Jag tycker inte en sån typ av hund är snabb.
 
Alltså, jag hoppade in i tråden för att bemöta tröttsamma fördomar om att kortbenta hundar skulle ha mindre ork. Det skiter jag nog i nästa gång för det blir visst bara värre och värre. :banghead:
Ingen här tror att en kortbent hund har sämre ork, men definitivt har den kortare steglängd än en långbent hund. En corgi måste alltså ha snabbare takt för att röra sig lika snabbt som en jycke med långa ben. Alltså har den långbenta hunden några extra växlar att lägga in, när den kortbenta hundar redan jobbar på max. Dessutom rör sig inte kortbent hund lika ansträngningslöst i typisk svensk snårig skogsterräng som en långbent hund.

Precis som du tror jag att corgins lägre maxhastighet inte spelar någon roll i de flesta aktiviteter man kan hitta på med sin hund. Men jag skulle inte satsa på en corgi i rapport eller barmarksdrag om jag ville ha placeringar.
 
Ingen här tror att en kortbent hund har sämre ork, men definitivt har den kortare steglängd än en långbent hund. En corgi måste alltså ha snabbare takt för att röra sig lika snabbt som en jycke med långa ben. Alltså har den långbenta hunden några extra växlar att lägga in, när den kortbenta hundar redan jobbar på max. Dessutom rör sig inte kortbent hund lika ansträngningslöst i typisk svensk snårig skogsterräng som en långbent hund.

Precis som du tror jag att corgins lägre maxhastighet inte spelar någon roll i de flesta aktiviteter man kan hitta på med sin hund. Men jag skulle inte satsa på en corgi i rapport eller barmarksdrag om jag ville ha placeringar.

Läser du tråden så kommer det upp fördomar om att kortbenta hundar skulle ha mindre ork. Det är det enda jag har motsatt mig. Givetvis har de inte samma steglängd, det är ju fysiskt omöjligt, så jag håller helt med dig.
 
Även om kortbenta hundar rent fysiskt orkar springa (i varierad hastighet) i nån/några mil utan vilopaus, så tar det avsevärt längre tid än det gör för en mer högbent hund och det sliter också avsevärt mer än på en långbent hund av den enkla anledningen att en kortbent hund får ta avsevärt många fler steg per km än en långbent hund.

Att låtsas som något annat är ju bara löjligt.

Mina terriers var både kvicka, rappa och uthålliga för sin storlek, men jämfört med jämtarna var de ju långsamma och inte speciellt uthålliga heller.
 
Jaha ?
Men tävlar dina corgis i l klassen då ? Nej ?
Och skulle dina corgis springa lika snabbt som en sheltie på banan , jag tror inte det.
Jag säger inte att de inte kan motionera lika hårt som en stor för det kan de säkert.
Men att de är snabba jämfört med flera andra raser stämmer inte.
Jag tycker inte en sån typ av hund är snabb.

Jag kollade precis några videor på agility med corgi.
Och vi har väldigt olika uppfsttning om vad som är snabbt...
Tyckte dom var sega där med:D
Gick i slow motion, men lätt att dömma dom, svårt att missa något för dommarna :D
https://www.google.se/search?q=agil...ved=0ahUKEwi-pIjmotvUAhVlYpoKHa3ZCncQ_AUICCgC

Kallar du verkligen detta för en snabb hund ??
Föraren ligger före och väntar in hunden under hela banan.

Vad är det för jäkla ton, ärligt talat? Skärp dig. Det är ingen kukmätartävling om vilken hund som är snabbast, det var inte vad som efterfrågades i tråden. Det som var funderingen är om de har ork, och du har inte varit annat än det närmaste hånfull och spydig i dina kommentarer. Sätter punkt för vidare diskussion.
 
Även om kortbenta hundar rent fysiskt orkar springa (i varierad hastighet) i nån/några mil utan vilopaus, så tar det avsevärt längre tid än det gör för en mer högbent hund och det sliter också avsevärt mer än på en långbent hund av den enkla anledningen att en kortbent hund får ta avsevärt många fler steg per km än en långbent hund.

Att låtsas som något annat är ju bara löjligt.

Men det är väl ingen som har "låtsats" något annat heller? Den här diskussionen har ju spårat ur fullständigt. Det är ingen som har påstått att det inte sliter mer, det är ingen som har påstått att en corgi skulle ha samma steglängd som en schäfer. Jag förstår inte riktigt varför det ska överdrivas? Kortbenta hundar har ork och kan motioneras på precis samma sätt som vilka hundar som helst. Det är det enda jag velat få fram. Att börja prata om snabbhet och steglängd blir ju bara märkligt.
 
Min tanke var inte att jag skulle få behöva sitta och på något sätt försvara min ras från hånfulla kommentarer och fördomar, ändå blev det så, så för min del sätter jag helt enkelt punkt här.
 
Min tanke var inte att jag skulle få behöva sitta och på något sätt försvara min ras från hånfulla kommentarer och fördomar, ändå blev det så, så för min del sätter jag helt enkelt punkt här.
Jag gillar Corgies, det är en av de raser jag definitivt skulle kunna tänka mig att ha, nu sedan mina Brukshundsdagar börjar bli över.

Och jag hoppas att det inte var jag som du menar tyckt att kortbenta hundar har sämre ork, för det menade jag verkligen inte. Då skulle t.ex. taxen inte fungera som jakthund.

Jag menar rätt hund för rätt aktivitet, och OM jag ska köpa hund och tänker gå 1 timmas promenad, 2 timmars ridtur och sen 1 timmas cykling varje dag, skulle jag personligen inte välja en kortbent ras. Jag skulle välja en lätt, långbent och atletisk hundras som älskar att springa långt och länge, i hyfsat tempo.
 
Vad är det för jäkla ton, ärligt talat? Skärp dig. Det är ingen kukmätartävling om vilken hund som är snabbast, det var inte vad som efterfrågades i tråden. Det som var funderingen är om de har ork, och du har inte varit annat än det närmaste hånfull och spydig i dina kommentarer. Sätter punkt för vidare diskussion.
Du gjorde det til en kukmätartävling helt själv. När du påstår att corgis är snabba.
Jag är faktiskt inte spydig alls. Bara helt ärligt nyfiken på hur du kan tycka att de är snabba .
 
Har tyckt att västergötaspetsen alltid ha varit så häftig! Men dock så skulle det helt klart vara bättre med en större ras :) Få hålla koll på hundstallet, har dock ganska höga krav med vuxna hundar då det är så många saker som måste stämma in. Tex att den måste funka med min nuvarande.

Men en sheltie skulle dem orka/kunna hänga med?(Självklart med rätt kondis) Vet inte men har fått för mig att dem inte är jätte aktiva :p Dem är väl rätt så små också, eller? :confused: Mindre eller större en västergötan?
 
Har tyckt att västergötaspetsen alltid ha varit så häftig! Men dock så skulle det helt klart vara bättre med en större ras :) Få hålla koll på hundstallet, har dock ganska höga krav med vuxna hundar då det är så många saker som måste stämma in. Tex att den måste funka med min nuvarande.

Men en sheltie skulle dem orka/kunna hänga med?(Självklart med rätt kondis) Vet inte men har fått för mig att dem inte är jätte aktiva :p Dem är väl rätt så små också, eller? :confused: Mindre eller större en västergötan?

Med tanke på hur många Shelties det finns som tävlar agility så skulle jag inte kalla dom icke-aktiva ;) Brukar även se Shelties inom lydnad, freestyle och HtM så nog lämpar de sig för en del hundsporter eller en aktiv livsstil.
Det finns olika storlekar, större hundar på cirka 11-12 kg men också små runt 4 kg. Så man kan välja rätt friskt utifrån hur stor hund man vill ha.
 
Har tyckt att västergötaspetsen alltid ha varit så häftig! Men dock så skulle det helt klart vara bättre med en större ras :) Få hålla koll på hundstallet, har dock ganska höga krav med vuxna hundar då det är så många saker som måste stämma in. Tex att den måste funka med min nuvarande.

Men en sheltie skulle dem orka/kunna hänga med?(Självklart med rätt kondis) Vet inte men har fått för mig att dem inte är jätte aktiva :p Dem är väl rätt så små också, eller? :confused: Mindre eller större en västergötan?

En sheltie borde orka med. De är ju lite mer elastiska i kroppen och sportigare byggda.
Mina pappisar tex orkar med 2h ridtur och hinner med i galopp. Då borde shelties göra detsamma. De är ju större, men fortf lite lätta och smidiga. Det borde gå tycker jag.
 
En sheltie borde orka med. De är ju lite mer elastiska i kroppen och sportigare byggda.
Mina pappisar tex orkar med 2h ridtur och hinner med i galopp. Då borde shelties göra detsamma. De är ju större, men fortf lite lätta och smidiga. Det borde gå tycker jag.
Det gör det,jag hade en till låns för några år sen och den takten o sträckan dobbisarna höll,höll hon med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 749
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 278
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 288
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 750
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp