Hundrädda

Dillen

Trådstartare
Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk?
Jag har vänner som är hundrädda och de undviker hundar så mycket de bara kan, håller avstånd när de möter hundar osv. Men de här andra som inte beter sig som att de är rädda, som kommer fram och tjafsar tror jag inte en sekund på att de är hundrädda. Det har hänt när jag varit på lekplats med mitt barn och haft hunden med (i min kommun är hundar tillåtna på lekplatser om de är kopplade), att andra människor som befunnit sig där gått fram till mig och stått 1-2 meter från min hund samtidigt som de påstår att de är rädda och att jag ska gå därifrån, sedan hotat med att ringa polisen och kallat mig för diverse fula saker när jag har sagt att jag får vara där med min hund. Även när jag har åkt tåg så har ''hundrädda'' satt sig i den vagn där hundar är tillåtna och börjat tjafsa.
 
Olika människor hanterar rädsla på olika sätt. Vissa genom att visa rädsla, andra genom att bli arga och "spela tuffa". Själv upplever jag det som vanligare att de som bara ogillar hundar pratar om allergier, men å andra sidan är det sällan jag har problem med andra pga mina hundar.

Har man hunden kopplad och försöker ha den någorlunda uppfostrad kring folk så tycker jag det är ovanligt att folk stör sig på hundar.
 
Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk?
Jag har vänner som är hundrädda och de undviker hundar så mycket de bara kan, håller avstånd när de möter hundar osv. Men de här andra som inte beter sig som att de är rädda, som kommer fram och tjafsar tror jag inte en sekund på att de är hundrädda. Det har hänt när jag varit på lekplats med mitt barn och haft hunden med (i min kommun är hundar tillåtna på lekplatser om de är kopplade), att andra människor som befunnit sig där gått fram till mig och stått 1-2 meter från min hund samtidigt som de påstår att de är rädda och att jag ska gå därifrån, sedan hotat med att ringa polisen och kallat mig för diverse fula saker när jag har sagt att jag får vara där med min hund. Även när jag har åkt tåg så har ''hundrädda'' satt sig i den vagn där hundar är tillåtna och börjat tjafsa.
Det kan nog bara de själva svara på så fråga dem nästa gång.

Jag har aldrig råkat ut för det trots 32 år som hundägare.
 
Jag gillar hundar men är hundrädd, framför allt för stora hundar som ställer och hoppar. Jag gillar hundar men är okunnig om dem och därför gillar jag mindre hundar bättre. De kan såklart bitas precis som stora men min hjärna kan bättre acceptera små hundar än stora. Får alltid en obehagskönsla och "fryser" till när jag måste gå förbi stora hundar. Går något bättre om de är tysta och står/ligger still.

Hade gärna haft en liten sällskapsrashund om det passat i mitt liv, vilket det inte gör nu men är fortfarande en dröm som pensionär.

Jag tjafsar dock inte men undviker att vara i närheten om det går.
 
Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk?
Jag har vänner som är hundrädda och de undviker hundar så mycket de bara kan, håller avstånd när de möter hundar osv. Men de här andra som inte beter sig som att de är rädda, som kommer fram och tjafsar tror jag inte en sekund på att de är hundrädda. Det har hänt när jag varit på lekplats med mitt barn och haft hunden med (i min kommun är hundar tillåtna på lekplatser om de är kopplade), att andra människor som befunnit sig där gått fram till mig och stått 1-2 meter från min hund samtidigt som de påstår att de är rädda och att jag ska gå därifrån, sedan hotat med att ringa polisen och kallat mig för diverse fula saker när jag har sagt att jag får vara där med min hund. Även när jag har åkt tåg så har ''hundrädda'' satt sig i den vagn där hundar är tillåtna och börjat tjafsa.
En del har det säkerligen som en liten ursäkt till att få klaga, det finns alltid människor till allt. Det är nog snudd på omöjligt att veta om någon är "äkta" hundrädd eller inte. Vad som nu räknas som "äkta".

Tycker majoriteten som klagar på hundar överlag är folk som inte tycker om hundar oavsett situationen och kan dom klaga så gör dom det. Dom som jag känner som är hundrädda har ju ingenting emot hundarna i sej sjävlt och anser ju inte att omgivningen ska anpassas efter dom, dom skulle ju aldrig sätta sig tex på en vagn där hundar är tillåtna och börja klaga på dom.

Det enda man som hundägare kan göra är ju just att hålla hunden ifrån den rädda och den rädda får hålla sitt avstånd, mer går ju inte att göra.
 
Det enda man som hundägare kan göra är ju just att hålla hunden ifrån den rädda och den rädda får hålla sitt avstånd, mer går ju inte att göra.
Hm jag är osäker på om det går men jag tänker att det inte är det enda man kan göra. Eventuellt kan man också uppfostra hunden till att inte luta sig in i kopplet och stå på två ben och skrika på förbipassserande? Det kan vara stressande för hundrädda.
 
Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk?
Jag har vänner som är hundrädda och de undviker hundar så mycket de bara kan, håller avstånd när de möter hundar osv. Men de här andra som inte beter sig som att de är rädda, som kommer fram och tjafsar tror jag inte en sekund på att de är hundrädda. Det har hänt när jag varit på lekplats med mitt barn och haft hunden med (i min kommun är hundar tillåtna på lekplatser om de är kopplade), att andra människor som befunnit sig där gått fram till mig och stått 1-2 meter från min hund samtidigt som de påstår att de är rädda och att jag ska gå därifrån, sedan hotat med att ringa polisen och kallat mig för diverse fula saker när jag har sagt att jag får vara där med min hund. Även när jag har åkt tåg så har ''hundrädda'' satt sig i den vagn där hundar är tillåtna och börjat tjafsa.
Jag har absolut mött "äkta" hundrädda människor, bodde t.ex. granne med en sådan de första åren jag hade min förra hund, en cairnterrier. Det är ju en liten hund och han var dessutom valp (dvs ännu mindre) första gångerna hon träffade honom, men hon var trots det livrädd. Jag såg till att hålla hunden intill mig och mig själv mellan hunden och den hundrädda, vilket fungerade bra. Vi kunde till och med åka hiss tillsammans på det viset. :)

Men sen tycker jag att det också måste få vara en "tillåten känsla" att ogilla hundar. Jag älskar personligen hundar och kan inte tänka mig livet utan dem, men andra måste få lov att känna på annat sätt. Det är okej att inte gilla hundar, det är också okej att ha hund, och de olika kategorierna människor behöver "bara" ta rimlig hänsyn till varandra. Ibland krockar det såklart och vissa människor är tjafsiga och besvärliga oavsett det gäller hund eller något annat, men jag tycker som sagt att vi normalt sett borde kunna samsas.
 
Hm jag är osäker på om det går men jag tänker att det inte är det enda man kan göra. Eventuellt kan man också uppfostra hunden till att inte luta sig in i kopplet och stå på två ben och skrika på förbipassserande? Det kan vara stressande för hundrädda.
En hundrädd person kan vara rädd även om hunden ligger och sover. Som sagt, man gör vad man kan för att underlätta för varandra.

Oavsett så kan det där beteendet vara stressande oavsett om man är hundrädd eller inte..jag hade också blivit osäker om jag mötte en stor hund som gjorde utfall och skällde mot mig utan anledning. Det ska väl inte någon behöva vara med om..

Som sagt, man får ta hänsyn till varandra så gott det går och underlätta så gott det går. Både hundägare och dom som är rädda.
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Här på NK och på på andra större köpcentrum har det alltid varit tillåtet med hundar, jag har aldrig sett någon ta in en hund som inte fungerar i miljön. Hade det varit ett problem hade nog dom här ställena förbjudit hundar för många många årsen.

Jag tar gärna med min hund överallt, han tycker det är kul att följa med och jag har inte mött någon som har haft någonting emot att han är med. Om dom varit emot det har dom iallafall inte visat det eller sagt någonting.
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Jag har haft med mina dåvarande hundar med på H&M. Skulle in och köpa en tröja min mamma ville ha och som bara fanns i en butik i Angered. Tog med hundarna för att kunna gå runt Lärjeleden. Underlättade enormt att kunna ta med dem in, annars hade jag nog fått strunta i det.
 
Olika människor hanterar rädsla på olika sätt. Vissa genom att visa rädsla, andra genom att bli arga och "spela tuffa". Själv upplever jag det som vanligare att de som bara ogillar hundar pratar om allergier, men å andra sidan är det sällan jag har problem med andra pga mina hundar.

Jag håller med om detta.

Jag misstänker att folk med omrädsla skulle reagera olika om de åkte tunnelbana och någon som klev på hade en stor orm med sig. Vissa skulle reagera märkbart, hoppa till, skrika och och springa. Andra skulle försvinna därifrån mer diskret eller frysa på sin plats. Men jag tycker inte alls att det vore förvånande om vissa ormrädda reagerade offensivt och krävde att personen med ormen skulle kliva av.

Sedan tror jag att det i vissa lägen när folk reagerar och blir upprörda över hundar med hänvisning till hundrädsla kanske inte direkt hundrädsla, utan snarare hundattacksrädsla. Inte minst när föräldrar är inblandade tror jag att den senare är rätt vanlig.
 
En hundrädd person kan vara rädd även om hunden ligger och sover. Som sagt, man gör vad man kan för att underlätta för varandra.

Oavsett så kan det där beteendet vara stressande oavsett om man är hundrädd eller inte..jag hade också blivit osäker om jag mötte en stor hund som gjorde utfall och skällde mot mig utan anledning. Det ska väl inte någon behöva vara med om..

Som sagt, man får ta hänsyn till varandra så gott det går och underlätta så gott det går. Både hundägare och dom som är rädda.
Känner barn som berättat att de blir väldigt osäkra och nervösa när små hundar gör så. Stora brukar tydligen inte göra det. Däremot tex gå lösa och hoppa upp och välta barn i glädje när de går förbi skolgårdar O_o .

Självklart är det väl en glidande skala, men det är nog så att ju längre man hamnar på skalan desto fler personer blir nervösa. Några är rädda redan vid sovande hund i hörn medan andra blir rädda när små hundar skriker i koppel. Själv brukar jag vänta tills skrikande hysterisk stor schäfer som springer efter en och skriker på andra sidan ett fallfärdigt staket i villaområde. Det är nog dock sjuka människor som har sådana hundar så inget att fundera över om det går att göra ngt åt.

kn: Tänker att om man har hund kan man gärna tänka på att folk absolut kan vara rädda för hundar på riktigt, även små hundar, även om man själv tycker det är irrationellt (folk är ju rädda för katter och spindlar också) och att om man har en hund som som skäller och tränger sig på främmande människor är det bättre att hålla avstånd och hålla i kopplet.
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Med tanke på hur vanligt det är att hundar kissar inne i djurbutiker så känner jag mig mer och mer skeptisk till sånt där. Så fort det luktar av en annan hund så verkar vissa hanhundar tycka att de ska markera, och även om de bara råkar kissa på inredning som går att göra till synes rent, så kan man vara säker på att det sedan kommer en till hund som ska kissa på samma ställe. Och så kissar nästa, och nästa, och så börjar det lukta (för hundarna) kiss i lokalen så att de kissar på fler ställen...

Att erbjuda kisskydd till hanhundar och säga åt hundägare hjälper inte heller. Hundägare märker inte när deras hundar kissar och blir upprörda om man ber dem sätta på kisskydd, för "deras hund kissar minsann inte inne".
 
Nåja jag har i alla fall ett par gånger stött på och argumenterat med hundägare som haft små söta hundar som de släppt på rädda barn (upp i ansiktet eller liknande) och sedan står och argumenterar om att gråtande barnen är puckon för deras hund är liten och söt istället för att hämta sin hund (som inte kommer på inkallning utan måste hanteras av mig). (Dvs barnen har tex promenerat eller suttit ned i en park.)

Så jag tänker att bästa förhållningssättet och enklaste är att förutsätta att folk kan vara rädda för ens även minihund/valp och inte låta den vara uppe på främmande människor som inte bett att få hälsa :)
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Ser inte heller ngt direkt problem.
 
Konstig inställning i trådstarten, eller är det "clickbait" eller ett troll kanske :D

Jag klassar mig nog som hundrädd numera, innan hade jag hundfobi. Ja, rädslan är på riktigt.
Jag fick totalpanik, gick omvägar runt hundar, och kunde undvika att gå på vägar eller i delar av skogen där jag sett hundar förut.
Det är bättre nu och jag blir inte lika begränsad i vardagen längre.

Pga den jag är skulle jag inte få för mig att gå nära en läskig hund och be ägaren koppla den. Inte heller om jag går i skogen och stora hundar springer fram till mig och hoppar på mig säger jag ett knyst till ägaren som så klart aldrig har någon som helst koll eller inkallning på hunden och står 500m bort och ropar (mest för att jag då har en puls på typ 250 och har fullt sjå att överhuvudtaget andas och se till att benen håller mig uppe)
Min kompis som inte är hundrädd kan dock, när hon ser att jag blir trängd av en hund först be ägaren att ta sin hund och sedan bli aningen otrevlig om ägaren inte fattar hinten.

Har dock haft en kompis som var hundrädd och som faktiskt kunde gå fram till ägare och be dem gå en bit bort med hunden/koppla den. Hon bad först rätt snällt och kunde bli mer bestämd sedan.
 
Ja trådstarten är märklig.
Självklart finns det hundrädda människor. Och alla vuxna vet nog att rädlor kan te sig på olika vis och folk med rädslor kan reagera väldigt olika.
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
14 022
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp