Bukefalos 28 år!

Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte faktiskt på dina jyckar i dag när jag såg mina trycka i skuggan. Då tänkte detta måst alla Sveriges hundar avsky utom @Red_Chili s tokvoffor :laugh:
Haha, såg en snubbe med en amspaff-lliknande hund på stan häromdagen. Då var det ändå "bara" runt 24 grader varmt. Hunden hade lagt sig mitt i ett yttre hushörn och vägrade gå - raklång på sidan. Husse fick helt sonika lyfta upp klumpen för att dom skulle komma någonstans och hunde hässjade knappt ens :D Den var bara galet slö av värmen.
 
Här är värmen inte populär. Breeze kryssar mellan skuggfläckar när vi är ute och att få in honom i bilen kräver övertalning. Det förstår jag visserligen, det är som att kliva in i en ugn.

På kvällen blir han däremot helvild och tar igen för att han varit utslagen under dagen. Då går det undan.
 
Kluvna känslor till det här med lamm som försöker snutta en på näsan! :rofl:
32486545_10155721421653666_9038678440147943424_n.jpg
 
Eurasiern vi hade la sig gärna i solen. Både inomhus när hon hittade ett ställe där solen sken igenom, men även de få gånger vi var på "stranden" och badade. Hon hade jättebra skuggiga ställen att lägga sig på, men valde såklart solen. :confused::cautious:
 
Igår hade Gripa en intensiv dag med två rejäla lydnadspass och ett uppletandepass samt en långis på 7 km och idag blev det en ridtur på 11 km. Småskitarna har "bara" fått vara med på motionen. Hundarna är nöjda och glada och jag njuter verkligen av värmen :D Tycker det blir en helt annan frihetskänsla när man slipper tänka på hur många timmar man kan vara ute innan man fryser ihjäl :angel:

32679697_1700244103394878_7703891634928222208_n.jpg


32588157_1700244110061544_4078014195637944320_n.jpg


Slalom börjar sitta :)

 
Min fina fina hund. Tänk att bara för ett år sen så var hon så nervös med nya människor att hon kunde försöka nafsa. Till nu när hon hälsar glatt på alla, lägger sig på rygg för magkli när okända barn vill säga hej.

Jag är så vansinnigt stolt över hur långt vi kommit tillsammans. Och även om vi har en lång bit kvar att gå innan hon är "färdig" så har vi ändå lyckats korsa en milstolpe. Att minska hennes sociala osäkerhet.
 

Bifogade filer

  • received_10155320694142624.jpeg
    received_10155320694142624.jpeg
    161,8 KB · Visningar: 33
Har 2 mycket nöjda basenjisar som ligger i solen och gottar sig hela dagarna nu. De älskar solen.

Rätt häftigt att se hur röda de blir i öronen när de solar (basenji kylningsgrej) Effie orkar inte med att sola tillsammans med dem utan väljer skugga eller diket med vatten i.
 
Min man kunde bara tänka sig en renrasig hund när vi skulle skaffa hund; tervuren. Jag har alltid klassat de hundarna med mer energi än vad jag orkar med. Så tänk er känslan när vår ena hundinstruktör (har själv groendal) att de är inte mer energiska än vår blandras och att han är fantastisk. Men som min man sa; tanken var att vi skulle ha en gårdshund och inte två arbetshästar :rofl:
 
Jag har badat? :confused:

Jag vet knappt hur det gick till. Avskyr ju att bo vid havet pga alltid så jävla kallt (hej i-landsproblem), men jag simmar ju hundarna och går då i en bit själv. Så jag tar ju på mig bikinin i och med plask och blött. Sen stod jag där och tänkte "äsch, det här var ju inte så farligt?". Sen doppade jag hela mig. Jag hade fel, det var kallt något så in åt helvete, men jag fick ju i alla fall premiären avklarad.
 
Kom nyss in från tidig lunchpromenad med fluffen (eurasier och samojed). Hoppsan så varmt! 24 grader och jag kom in efter snabbrunda på kanske drygt 20 minuter. Tänkte att jag skulle undvika att gå vid lunch eftersom det är så olidligt varmt, men inte var det särskilt svalt nu heller. Aja, de här två behöver rastas rätt ofta så vi kommer ändå behöva gå ut på 5 minuters snabbkiss lite senare, när det är 27 grader, men vi slipper i alla fall ta den ”längre” rastningsrundan i den värmen. Det är varmare här än i delar av Grekland, svårt att förstå :eek:

Fluffen har förvånandsvärt svårt för värmen. Inte upplevt att några andra fluff hos mig har haft det så här jobbigt. Jag njuter dock, fast jag önskar att jag hade glass hemma. Har aldrig lämnat fluffen själv här, annars hade jag väl kanske pallrat mig iväg till mataffären och köpt en. :d
 
Mina fluff är hos mamma eftersom jag börjar praktiken idag. Min handledare är super, och tyckte att vi skulle anpassa så timmarna passar mig och min hjärna vilket resulterade i att hon skickade hem mig nu vid lunch. Supersnällt och bra för jag är SÅ hjärntrött nu, men shit vad tomt utan pojkarna? Är ju aldrig hemma utan dom! :o
 
Jag har badat? :confused:

Jag vet knappt hur det gick till. Avskyr ju att bo vid havet pga alltid så jävla kallt (hej i-landsproblem), men jag simmar ju hundarna och går då i en bit själv. Så jag tar ju på mig bikinin i och med plask och blött. Sen stod jag där och tänkte "äsch, det här var ju inte så farligt?". Sen doppade jag hela mig. Jag hade fel, det var kallt något så in åt helvete, men jag fick ju i alla fall premiären avklarad.

Det räcker med melleniumpremiär för mig.

Mvh Sveriges värsta badkruka.
 
Var på lydnadskursen igår och fick beröm för momentet "sitt under mars" :D, överlag så skötte sig Nessie jätte-bra men vi behöver nöta ingångar. När jag måste åka till jobbet och går ner för att få makens bilnycklar så jag kan slänga in Nessie i hans bil så kommer han bärande på Nike från agilityplan, hon var tydligen lite halt :(. Han fick ta över Nessie som fick avsluta med en timme agilitykurs och jag ställer in en upprörd Nike i bilen. Hon var inte jätte-halt utan mer en rörelsestörning så det blir lite vila. Kollade på henne för en stund sen och kan inte på rak arm se nån hälta idag, har fått bryta när hon busat med valpen för jag tycker hon kan ta det lugnt ändå några dagar. Det busas ju rätt mycket här hemma så jag misstänker att hon kanske blivit tacklad av valp eller Nessie och blivit öm nånstans, känt igenom henne men hon har inte visat nåt. Verkar ändå pigg och busig idag, igår var hon ganska lugn under dagen men tänkte inte så mycket på det då det var så varmt.
 
Värmen kom ju rätt plötsligt... lika plötsligt slog min hund på ”nu tar vi det lugnt knappen”. Hon ligge rgärna och solar men rör sig inte alls i samma hastigheter som annars. Springer inte ens fast jag släpper lös henne O_o
Hoppas kunna åka och bada till helgen det tror jag uppskattas då hon gärna ränner som en dåre i alla diken hon ser oavsett om det är lera eller vatten i :wtf:
Önskar verkligen jag bodde i hus under somrarna så man kunde ta fram vattenslang och en pool :love:
Ascot instämmer, han älskar mina föräldrars pool. Skvätta vatten med frambenen är tydligen superroligt! :rofl:


FC18F7D1-39F7-4FE2-8C9F-12F12AF7BCDF.jpeg
 
Har precis varit på kurs, och instruktören sa att det var det bästa träningspass hon sett mig göra, med tydliga start, stop, koncentration och bra kriterier. Säger kanske inte så mycket med tanke på vilken nivå jag startade på för lite mer än ett år sedan med Eski. Men allt jag lärde mig har jag kunnat använda med colliefröken, vilken fantastisk hund hon är!:heartlove::love:
 
Galet varmt i dag med. På kvällen tog Sambon Jarla och åkte till klubben. Jag och sonen tog Mamma Mu och Criga och stack till sjön för att svalka oss (de, inte jag)
Skägget som inte gärna badar fick stanna hemma.
Det var fantastiskt uppe vid sjön!!

Mamma Mu och sonen
U2TCOCL.jpg

InHK4cF.jpg


Mamma Mu med sina jäkla pinnar!
xtJOOlG.jpg


Sonen och Criga
3SVSiAU.jpg
 
Vi åkte iväg till sjön nu ikväll och badade. Eller ja, framförallt Gripa men även Ninja badade lite. Viggo fick jag locka i lite grann sen gick han mest runt uppe på land och slängde runt med bollen han fick :D

När vi kom hem passade jag på att träna lite stadga och uppletande så hundarna fick torka lite extra innan vi gick in. Ninja kan ju gärna börja skälla (läs skrika) när hon blir avundsjuk och uppspelt av att andra hundar leker. Vilket gör mig irriterad, vilket gör det hela värre. Så idag tränade vi på lugn och ro. Sitt tills annat sägs och alla får sitt och behöver inte springa runt och vimsa :D

Gick faktiskt bättre än förväntat.

32649949_1701001766652445_6147792492159827968_n.jpg


32884119_1701001773319111_349818570793811968_n.jpg


32399314_1701001823319106_3870685013179629568_n.jpg


32669605_1701001826652439_1444563768418762752_n.jpg


Och en liten film på träningen:

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 044
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 501
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Karolina90
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp