Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ägarna kan inte ta hem henne förrän om 2 veckor :) Det är en vän som äger henne och jag avrådde honom redan innan de köpte henne.
Jag skulle passa henne medans de ordnade upp en massa saker, och om det funkade här så skulle hon få stanna istället för att åka tillbaka till ett hem där hon inte får den aktivering hon behöver.
Jag tror, och hoppas, att det är en kombination av ålder och understimulans som gör att hon är som hon är.
Annars är hon som sagt supermysig mot oss här hemma. Men ja, på två veckor lär kan knappast se några underverk :(
Hur gammal är hon?
Min golden var i spökåldern från hon var ca ett år gammal och det höll i sig i runt 9 månader. Hon är nog en lite osäker individ i botten, men i vardagen märks nu inget längre (hon blir 2 år denna veckan). I går ville hon till och med frivilligt gå fram och nosa på den lite läskiga vägarbets-skylten som vajade i vinden, det hade hon inte gjort för ett halvår sedan, ens om jag lockat på henne.
Med det menar jag att om det är spökåldern kan mycket bli bättre, men kanske inte allt om det är stora problem. Och det märks ju inget på 2 veckor. (Så detta inlägg kanske blev lite meningslöst...)
 
Hur gammal är hon?
Min golden var i spökåldern från hon var ca ett år gammal och det höll i sig i runt 9 månader. Hon är nog en lite osäker individ i botten, men i vardagen märks nu inget längre (hon blir 2 år denna veckan). I går ville hon till och med frivilligt gå fram och nosa på den lite läskiga vägarbets-skylten som vajade i vinden, det hade hon inte gjort för ett halvår sedan, ens om jag lockat på henne.
Med det menar jag att om det är spökåldern kan mycket bli bättre, men kanske inte allt om det är stora problem. Och det märks ju inget på 2 veckor. (Så detta inlägg kanske blev lite meningslöst...)
Hon blev 1 i slutet av maj, därav att jag tror att det kan ha med ålder och understimulans att göra :)
Dock har hon tydligen alltid varit lite försiktig.
Hon är väldigt cool i de flesta situationer ute, inga problem med "spöken" osv, utan det är bara folk som hon är uppenbart rädd/osäker på om de pratar, tittar eller kommer för nära henne.
 
Och idag började givetvis två av valparna hosta, så även dom har åkt på skiten :banghead:
Än så länge pigga och glada i alla fall och har fått slemlösande så hoppas det inte blir värre än så här.
 
Hon blev 1 i slutet av maj, därav att jag tror att det kan ha med ålder och understimulans att göra :)
Dock har hon tydligen alltid varit lite försiktig.
Hon är väldigt cool i de flesta situationer ute, inga problem med "spöken" osv, utan det är bara folk som hon är uppenbart rädd/osäker på om de pratar, tittar eller kommer för nära henne.
BObber hade en sån period i typ den åldern. Helt plötsligt var ALLA människor förutom husse och matte och barnet stora monster som endast levde för att äta upp honom :meh: Men det släppte efter ett par månader från en dag till en annan. Så det är möjligt det bara är en fas hon går igenom samtidigt som hon känner sig osäker iom flytt till ny miljö, och det kan ju förstärka mycket tills hon känner sig mer hemma. Men om du känner dig osäker på mer än bara det så kanske det är bäst att hon åker tillbaka och dem får hitta ett annat hem till henne. Jag håller iaf tummarna för att det ska lösa sig på bästa sätt :up:
 
Bobber slog en kullerbytta igår i trädgården när hundarna busade och stukade till sin kassa tass. Det slutade med att han fick en smärtstillande pilla och fick ligga i sovrummet för att inte överanstränga tassen resten av kvällen, med undantag för kissetur ut i trädgården.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om hunden jag fick hem. Hon är så sjukt osäker på vuxna.
En del karlar morrar hon åt ända nerifrån tårna bara de tittar på henne. Och livrädd för katterna. Lägg till understimulerad på det.
Annars är hon supermysig hemma, absolut inga problem med barnen eller med Gizmo. Bortsett från att hon är så jäkla klumpig och han är väl inte helt bekväm när hon sätter igång och ska busa.

Funderar på om de raserna som angetts verkligen stämmer, men det lär jag nog aldrig få reda på.
Lovade att ha henne på prov i två veckor, men märker jag ingen större skillnad så lär hon nog få åka tillbaka igen. Det finns en gräns för hur mkt jobb jag orkar/vill lägga på en sån hund.
Kanske har missat något, men hur länge har hon varit hos dig nu?
 
Ni som tävlat i öppenklass i viltspår, hur brett har det varit mellan blodspåret och den blodlösa tillbakagången (som sedan blir vinkel)?
 
Bägge grannbönderna har ju egen säa-tork som bägge är i full gång nuförtiden. Chiko som inte är van vid det här jämna dönandet som låter över alla åkrarna just nu står och gruffar och moffar heeeeeeeeeeeela tiden. Jag håller på allvar på att bli knäpp. Funderar på att ta med honom bort till grannen så att han hör var ljudet kommer ifrån så att jag slipper hans ljudande hela tiden. Bobber kunde inte bry sig mindre. Det enda han kan reagera på är när dem tömmer silona för då slår det i en lucka lite ibland som ekar ut över oss, men det kan jag leva med.

Sen fick jag avliva en lite kaninunge igår kväll. Jag var ute och skördade i växthuset när Chiko kommer och vill ha min uppmärksamhet. Jag följer med och han visar mig bort till en av vattenhinkarna jag satt ut till dem vilda djuren. Där låg en lite kaninunge som Chiko buffade på och då såg jag att den nog råkat ut för en av rävarna, då den hade ett helt avslitet ben som bara hängde i senorna :(. Jag dubbelkollade så att det inte var mina som gjort det men jag är helt hundra på att det är räven. Jag tog upp den, lindade den i en handuk och avlivade den snabbt. Sen låste jag bort hundarna och gick upp och la den utanför rävlyan längre upp på åkern. Jag vet att där ligger rävungar just nu så tänkte att dem kunde få den.

Är sjukt imponerad av Chiko som kom och hämtade mig, för jag hade nog inte sett den själv förrän den självdött. Jag brukar endast gå upp dit ca en gång i veckan när jag kollar till så att där finns vatten i hinkarna.
 
I morgon ska vi köra med Otis till en jättegullig familj, där han ska vara på prov under en tid. Om allting fungerar så är tanken att de tar över honom. De var och hälsade på i måndags, och de gillade honom jättemycket :heart
Det känns så himla vemodigt och ledsamt, men om det här hemmet är lika bra som det verkar så kommer han få det precis hur bra som helst.
 
Senast ändrad:
I morgon ska vi köra med Otis till en jättegullig familj, där han ska vara på prov under en tid. Om allting fungerar så är tanken att de tar över honom. De var och hälsade på i måndags, och de gillade honom jättemycket :heart
Det känns så himla vemodigt och ledsamt, men om det här hemmet är lika bra som det verkar så kommer han få det precis hur bra som helst.
Förstår att det känns ledsamt, men håller tummarna för er allihop :heart

Tänkte faktiskt på Otis igår när vi var på klubben och Skrället ville ta en vända i varenda tunnel som fanns på agilityplan.
 
Vi har första veckan på semestern och har det grymt skönt, särskilt som det har varit svalare :)! Hundarna har fått träna lydnad, spår, upplet, skydd, agility samt joggat med husse, idag blir det agilitytävling för Pu :)!

10A15873-8A57-4B4E-B4B1-CCE6458FC62E.jpeg
 
Förstår att det känns ledsamt, men håller tummarna för er allihop :heart

Tänkte faktiskt på Otis igår när vi var på klubben och Skrället ville ta en vända i varenda tunnel som fanns på agilityplan.

Tack :heart
Det kändes väldigt fint när de var här, så jag hoppas verkligen att det ska fungera lika bra hemma hos dem.

Haha, ja, han är ju verkligen galen i tunnlar :love: Vad kul att du tänkte på honom!
 
I morgon ska vi köra med Otis till en jättegullig familj, där han ska vara på prov under en tid. Om allting fungerar så är tanken att de tar över honom. De var och hälsade på i måndags, och de gillade honom jättemycket :heart
Det känns så himla vemodigt och ledsamt, men om det här hemmet är lika bra som det verkar så kommer han få det precis hur bra som helst.

Men oj, hur kommer det sig att ni ska omplacera honom?
Men så himla skönt att det kändes bra med familjen :heart
 
Men oj, hur kommer det sig att ni ska omplacera honom?
Men så himla skönt att det kändes bra med familjen :heart

Vi har funderat på det ett tag, sedan i vintras ungefär, men denna familjen är de första som varit och kollat på honom.
Han trivs tyvärr inte helt i vår flock :( Är han själv inne med oss ligger han lugnt och vilar, i samma rum som oss. När resten av gänget är inne vandrar han, har svårt att komma till ro och väljer ofta att ligga ute i hallen eller uppe på balkongen i stället för att vara med oss andra. Jag ska inte säga att han mår dåligt nu, men jag tror att han skulle trivas bättre att vara ensamhund helt enkelt.
Om det inte fungerar med den här familjen så flyttar han hem igen :)
 
Vi har funderat på det ett tag, sedan i vintras ungefär, men denna familjen är de första som varit och kollat på honom.
Han trivs tyvärr inte helt i vår flock :( Är han själv inne med oss ligger han lugnt och vilar, i samma rum som oss. När resten av gänget är inne vandrar han, har svårt att komma till ro och väljer ofta att ligga ute i hallen eller uppe på balkongen i stället för att vara med oss andra. Jag ska inte säga att han mår dåligt nu, men jag tror att han skulle trivas bättre att vara ensamhund helt enkelt.
Om det inte fungerar med den här familjen så flyttar han hem igen :)

Då förstår jag :)
Då håller vi tummarna för att det funkar bra i nya hemmet! :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 249
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
7 557
Senast: sthu
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
29 30 31
Svar
602
· Visningar
45 525
Senast: Tonto
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp