Bukefalos 28 år!

Hur är det att ha innekatt?

iNHALE

Trådstartare
Jag är uppväxt på bondgård med massvis med stallkatter, bondkatter som kom och gick mellan gårdarna utan att egentligen ägas av någon. Många av dem troligen fd sommarkatter som blivit utsläppta från näraliggande sommarstugor, som i sin tur parat sig och fått kattungar osv. Vi brukade sätta ut torrfoder och avmaska dem lite då och då om de såg risiga ut. Vi avlivade också några stycken när de kom stapplande med brutna ben och annat efter att ha blivit påkörda.

Dock har jag aldrig haft innekatt, men tycker att katter är oerhört söta och charmiga djur så någon gång i livet skulle jag vilja ha en liten misse. Frågan är ju bara, hur är det egentligen att ha innekatt? När jag växte upp bannade mamma alltid mig och sa att man absolut inte får lov att ta in katterna i huset för de bara klöser på alla möbler, hoppar upp i fönster och på hyllor och välter ned allt som inte redan är på golvet. Nu förstår jag ju såklart att precis som alla andra djur är katter individer, och olika raser skiljer ju sig säkert också när det gäller mentaliteten och risken att man råkar ut för "hyss". Men vad har ni för erfarenheter rent generellt när det kommer till innekatter? Det här med att klösa på möbler är väl kanske mycket en träningsfråga i kombination med att ha bra klösblock/klösträd som katten gillar och vill använda? Katter vill ju vara högt upp, men brukar de vara duktiga på att inte välta ned allt som kommer i deras väg om de t.ex. får för sig att svinga sig upp i en bokhylla eller i fönsterkarmen, eller får man helt enkelt plocka undan sånt som inte tål att åka i golvet upprepade gånger?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
 
Din mamma har en poäng... Man får lov att vara beredd på att kattanpassa samtidigt som man kommer en bit på vägen iaf med andra klösmöjligheter etc. Här klöser en bara på tillåtna ställen men den andra även på soffan.
Saker i fönstret sätter jag fast med dubbelhäftande tejp, de mest ömtåliga sakerna står på hyllor som katterna inte har tillgång till. Likaså saker som kan puttas ner till hunden.
Giftiga växter undviks och snittblommor är hopplöst att få ha ifred.

Vi anpassar oss nog rätt mycket när jag tänker på det... Man får vara beredd på att saker slits på ett annat sätt med djur.
Att inte ha ner saker är de rätt duktiga på egentligen, men man vill ju inte att det ska hända alls så.
 
Din mamma har en poäng... Man får lov att vara beredd på att kattanpassa samtidigt som man kommer en bit på vägen iaf med andra klösmöjligheter etc. Här klöser en bara på tillåtna ställen men den andra även på soffan.
Saker i fönstret sätter jag fast med dubbelhäftande tejp, de mest ömtåliga sakerna står på hyllor som katterna inte har tillgång till. Likaså saker som kan puttas ner till hunden.
Giftiga växter undviks och snittblommor är hopplöst att få ha ifred.

Vi anpassar oss nog rätt mycket när jag tänker på det... Man får vara beredd på att saker slits på ett annat sätt med djur.
Att inte ha ner saker är de rätt duktiga på egentligen, men man vill ju inte att det ska hända alls så.
Är van med hund så att saker slits när man har djur är jag van vid. Två av mina mattor blir aldrig sig själva igen pga hunden :D Olika djur har ju olika "nackdelar".
 
Personligen tycker jag att det är helt underbart att ha innekatt. Att aldrig mer behöva oroa mig när kisen inte kommer så fort man visslar/ropar är helt fantastiskt.

Jag skaffade min första innekatt i oktober förra året, och visst blir det lite mer att tänka på jämfört med att ha en katt som får gå ut (alternativt som alltid är ute). Men det behöver absolut inte vara negativt! Min katt rör inte möblerna över huvud taget. Min soffa är jättefin och orörd, men så har jag ju också ett gigantiskt klösträd. :D
12400596_1737851173113401_1671697949477386054_n.jpg

Tyvärr har hon svårt att låta bli spisen och diskbänken, så för tillfället står köksdörren alltid stängd. Det är ju lite tråkigt, men någon gång ska hon väl lära sig att det inte är kattutrymmen. Så visst måste inte allt gå så smidigt heller, men det behöver inte nödvändigtvis bli ett stort problem.

Angående att svinga i bokhyllor - se till att de är fästa i väggen så att de inte kan välta! Och i fönstret så kan man sätta fast lampor/växter/dylikt med dubbelhäftande tejp, så slipper man riskera att favoritkrukan faller i golvet. Man får också tänka på att endast ha växter som katten tål. Jag har märkt att min innekatt är mer intresserad av att tugga växter än någon utekatt jag någonsin haft, men det är ju såklart individuellt.

Precis som du säger så är ju även aktivitetsgraden på katten beroende på vilken ras den är. Själv har jag en norsk skogkatt, vilket är en ras som är rätt så "normalaktiv". Till exempel bengaler är ju riktigt aktiva, och om man inte aktiverar dem tillräckligt så kan man nog räkna med en riktig huligan. :p Sedan är ju kattungar alltid ett kapitel för sig...

Sedan finns ju ofta möjlighet för katten att vistas ute under kontrollerade former om man så önskar. Bor man i hus så går det att bygga en kattgård (eller en Catio). Sele är också ett alternativ. Personligen bor jag i lägenhet och har ännu inte lyckats hitta en sele som passar min lilla katt, så hon får nöja sig med den inglasade balkongen så länge. Den tycker hon är jätterolig. :)

Hoppas att du kommer fram till att du vill ha en katt och skaffar dig en. Det finns nog inget bättre sällskap än en kelsjuk katt. :love:
 
Personligen tycker jag att det är helt underbart att ha innekatt. Att aldrig mer behöva oroa mig när kisen inte kommer så fort man visslar/ropar är helt fantastiskt.

Jag skaffade min första innekatt i oktober förra året, och visst blir det lite mer att tänka på jämfört med att ha en katt som får gå ut (alternativt som alltid är ute). Men det behöver absolut inte vara negativt! Min katt rör inte möblerna över huvud taget. Min soffa är jättefin och orörd, men så har jag ju också ett gigantiskt klösträd. :D
12400596_1737851173113401_1671697949477386054_n.jpg

Tyvärr har hon svårt att låta bli spisen och diskbänken, så för tillfället står köksdörren alltid stängd. Det är ju lite tråkigt, men någon gång ska hon väl lära sig att det inte är kattutrymmen. Så visst måste inte allt gå så smidigt heller, men det behöver inte nödvändigtvis bli ett stort problem.

Angående att svinga i bokhyllor - se till att de är fästa i väggen så att de inte kan välta! Och i fönstret så kan man sätta fast lampor/växter/dylikt med dubbelhäftande tejp, så slipper man riskera att favoritkrukan faller i golvet. Man får också tänka på att endast ha växter som katten tål. Jag har märkt att min innekatt är mer intresserad av att tugga växter än någon utekatt jag någonsin haft, men det är ju såklart individuellt.

Precis som du säger så är ju även aktivitetsgraden på katten beroende på vilken ras den är. Själv har jag en norsk skogkatt, vilket är en ras som är rätt så "normalaktiv". Till exempel bengaler är ju riktigt aktiva, och om man inte aktiverar dem tillräckligt så kan man nog räkna med en riktig huligan. :p Sedan är ju kattungar alltid ett kapitel för sig...

Sedan finns ju ofta möjlighet för katten att vistas ute under kontrollerade former om man så önskar. Bor man i hus så går det att bygga en kattgård (eller en Catio). Sele är också ett alternativ. Personligen bor jag i lägenhet och har ännu inte lyckats hitta en sele som passar min lilla katt, så hon får nöja sig med den inglasade balkongen så länge. Den tycker hon är jätterolig. :)

Hoppas att du kommer fram till att du vill ha en katt och skaffar dig en. Det finns nog inget bättre sällskap än en kelsjuk katt. :love:
Tack för svar! Rolig läsning. Nu är det inte aktuellt med katt än på säkert en del år, men någon gång kanske. Har ju hund just nu, hetsjaktsras dessutom och det ställer ju en del krav både på mig som ägare och ansvarsinnehavare och på en eventuell katt som har rätt mentalitet för att gå ihop med en sådan hund. En katt som är lättskrämd och lite ängslig av sig är ju inte idealisk eftersom hunden nog kommer bli lite för nyfiken på en katt som snabbt springer iväg och ska gömma sig. I en sådan relation så krävs det nog snarare en katt som har lite skin på näsan och inte låter sig verken skrämmas eller imponeras av en nyfiken hund. På gården jag växte upp hade vi en border collie som älskade att jaga katterna. Vissa katter var ju hur roliga som helst att jaga eftersom de flydde så fort hunden kom för nära, andra katter lät sig inte provoceras oavsett vad hunden gjorde och kunde tom ge henne en på näsan så det sved om hon blev för närgången. Så det är ju i sådana lägen viktigt att katten har rätt mentalitet i förhållande till de husdjur man redan har hemma.
 
Jag är uppväxt på bondgård med massvis med stallkatter, bondkatter som kom och gick mellan gårdarna utan att egentligen ägas av någon. Många av dem troligen fd sommarkatter som blivit utsläppta från näraliggande sommarstugor, som i sin tur parat sig och fått kattungar osv. Vi brukade sätta ut torrfoder och avmaska dem lite då och då om de såg risiga ut. Vi avlivade också några stycken när de kom stapplande med brutna ben och annat efter att ha blivit påkörda.

Dock har jag aldrig haft innekatt, men tycker att katter är oerhört söta och charmiga djur så någon gång i livet skulle jag vilja ha en liten misse. Frågan är ju bara, hur är det egentligen att ha innekatt? När jag växte upp bannade mamma alltid mig och sa att man absolut inte får lov att ta in katterna i huset för de bara klöser på alla möbler, hoppar upp i fönster och på hyllor och välter ned allt som inte redan är på golvet. Nu förstår jag ju såklart att precis som alla andra djur är katter individer, och olika raser skiljer ju sig säkert också när det gäller mentaliteten och risken att man råkar ut för "hyss". Men vad har ni för erfarenheter rent generellt när det kommer till innekatter? Det här med att klösa på möbler är väl kanske mycket en träningsfråga i kombination med att ha bra klösblock/klösträd som katten gillar och vill använda? Katter vill ju vara högt upp, men brukar de vara duktiga på att inte välta ned allt som kommer i deras väg om de t.ex. får för sig att svinga sig upp i en bokhylla eller i fönsterkarmen, eller får man helt enkelt plocka undan sånt som inte tål att åka i golvet upprepade gånger?

Dela gärna med er av era erfarenheter!


Nu letade jag reda på en av de lugnaste bekvämaste raserna och köpte två såna. ;) Men det går inte att jämföra skit/slit/lägenhetspåverkan från hund i relation till katt.

Katterna skitar inte ned lika mycket, även om de såklart hårar och drar ut kattlådesand. De välter ned saker (men inte i den mängd jag väntade mig), och de kan klia klorna lite på soffan (men inte heller i den mängd jag väntade mig). Lådan rensas morgon och kväll, då luktar det inget.

Mina har morgon- och kvällsflippen då de drar järnet i alla rum, vill leka med sin da bird, och leva rövare. Annars är de väldigt coola. Ligger dekorativt utsträckta på fönsterbrädan. Kommer springande och berättar om sin dag när jag kommer hem. Ligger bredvid och gosar i soffan.

Sitta vid datorn är en utmaning. Då är genast någon av dem när och ska trampa på tangenter, sitta i knäet, bita i håret, titta på skärmen... I övrigt är de väldigt snälla och fina sambos. :)
 
Det har nog inte så mycket med att de är inne- eller utekatter att göra, det där med att klösa på allt och riva ner prylar. Tror inte att alla utekatter får något slags ultimat energi-utlopp när de är ute och sedan sköter sig utmärkt inne bara för att de fått gå ut. Katter är väl olika helt enkelt, både individer men också raser. Vi har perserkatt, hon är väldigt lugn både i sin ras och i sin egen personlighet. Funkar utmärkt att ha henne inne. Klart hon vält ner nån kruka nån gång, men det har alla utekatter jag växt upp med också gjort.
Klösa däremot! Finns bara en sak som duger för henne och det var vår nya datorstol. Så nu står den i ett hörn och är hennes stol - problem solved! xD
 
Det har nog inte så mycket med att de är inne- eller utekatter att göra, det där med att klösa på allt och riva ner prylar. Tror inte att alla utekatter får något slags ultimat energi-utlopp när de är ute och sedan sköter sig utmärkt inne bara för att de fått gå ut. Katter är väl olika helt enkelt, både individer men också raser. Vi har perserkatt, hon är väldigt lugn både i sin ras och i sin egen personlighet. Funkar utmärkt att ha henne inne. Klart hon vält ner nån kruka nån gång, men det har alla utekatter jag växt upp med också gjort.
Klösa däremot! Finns bara en sak som duger för henne och det var vår nya datorstol. Så nu står den i ett hörn och är hennes stol - problem solved! xD
Anledningen till att jag frågade om innekatter är för att det inte är aktuellt att ha utekatt för min del så som jag bor. Tätbebyggt område, mycket bilvägar, motorväg ett stenkast utanför dörren, mycket barn som riskerar att vara elaka mot katter och andra djur de får tag i, hemlösa katter som riskerar sprida sjukdomar och orsaka skador genom slagsmål osv. Så ska det vara katt ska det vara innekatt, både för min sinnesfri och kattens skull.
 
Vi har tre innekatter. Huskatter, från katthem. En adopterad som vuxen, en som unge (född på soptipp) och en från privatperson.

Det är sällan några problem. Vi har ju fått acceptera att vi är inneboende hos katterna, men de är trevliga hyresvärdar!
Vi har gott om klösmöjligheter (tre klösträd, två klösbrädor och två klösmattor). Mellankatten klöser lite på en gammal fåtölj ibland, särskilt på morgonen, alla andra möbler låter de bli. Mellankatten protestkissar på golvet ibland, om det är för lite sand i lådan eller liknande. Hon kissar ofta på mina hästtäcken om jag lämnar dem framme. Misstänker att det är för att stallkatterna redan kissat på dem så de luktar..
Vi leker rätt mycket med katterna, särskilt de två yngsta. Den allra yngsta gillar TV och dataspel, både att titta (speciellt Dota 2!) Och spela på surfplattan (eller slå på skärmen när jag grejar med datorn, det är också kul). Da Bird är storfavoriten bland leksakerna! De har massor med leksaker. Varning: Att köpa kattleksaker är beroendeframkallande!

Vi har en särskild hylla i vardagsrummet där minsta katten vill ha sitt torrfoder. Hon är trebent så vi får möblera så hon kan klättra upp lite här och där. I sambons teknikrum har vi en elementsäng och ett skåp med kattlåda och lite hyllor. Mellankatten sitter gärna uppepå skåpet så där har hon en egen mat- och vattenskål.

Alla mattor är officiella lekstugor för katter, utan halkskydd ligger de överallt utom där man själv ville ha dem. Kökspallen är inlindad i juterep och försedd med fluffiga bollar i snöre. Alla möbler är kattsängar.

Äldsta katten är en perfekt innekatt! Hon ligger mest och spanar eller halvsover, har aldrig klöst eller kissat på fel ställen eller gjort något dumt på något sätt. Underbar kisse!
 
Jag har bara haft innekatter och har inte haft några större problem med dom. Någon enstaka kanske har klöst lite på någon möbel men inte så att den har gått sönder, de flesta har varit duktiga på att hålla sig till klösmöblerna och sen får de klorna klippta regelbundet med så att de inte blir för långa och vassa då det gör mer skador på möblerna än om de är lite kortare.

Angående saker i fönstret så har jag alltid gjort i ordning en plats åt katten/katterna, en yta som är tom där de kan hoppa upp och titta ut så blomkrukor, lampor och dylikt har fått stå på sina platser. Prydnadssaker på bord/bänkar osv. har också fått stå kvar utan att ramla ner, visst någon enstaka tavla/fotoram kanske har ramlat omkull men de gånger kan jag räkna på ena handens fingrar :) Bokhyllorna har alltid fått vara ifred, ingen misse som har försökt hoppa upp i dom eller dylikt.

Jag vet inte om jag har varit extra förskonad dock eller om jag bara har vant mig ^^
 
Angående saker i fönstret så har jag alltid gjort i ordning en plats åt katten/katterna, en yta som är tom där de kan hoppa upp och titta ut så blomkrukor, lampor och dylikt har fått stå på sina platser.

Det här är superbra! Tåls att sägas flera gånger, katterna behöver egna platser där de vill ha dem.

Har jobbat en del med beteenderådgivning och just sånt här är så viktigt! Många som har problem med sina innekatter har glömt att ta hänsyn till vad just den katten vill ha. Ibland kan det vara så enkelt som att göra plats i ett fönster.
 
Det här är superbra! Tåls att sägas flera gånger, katterna behöver egna platser där de vill ha dem.

Har jobbat en del med beteenderådgivning och just sånt här är så viktigt! Många som har problem med sina innekatter har glömt att ta hänsyn till vad just den katten vill ha. Ibland kan det vara så enkelt som att göra plats i ett fönster.

Eller så gör man i ordning en plats och har lik förbannat en katt i brevkorgen :meh:

:D
 
Haft innekatter 1,5 år, funka men otroligt skönare med utekatter. Mindre överskottsenergi vilket leder till att soppåsar o diverse får vara i fred. Gladare o välmående katter helt enkelt hos oss.
 
Jag har en innekatt. Under uppväxten har vi haft katter som bott inne men gått ut när de ville, bodde då på landet. Nu bor jag i stan, nära en stor väg och jag hade inte velat släppa ut honom i den miljön (förutom trafik är jag lite rädd för elaka människor...) även om jag bodde på markplan. Kan tillägga att detta är en hittekatt, hittade honom som kattunge på motorvägen, så det är inte en katt jag "aktivt" skaffat för att ha som innekatt..

Hursomhelst, det går väldigt bra. Han förstör inget, har aldrig klöst eller gjort sina behov på nåt annat ställe än där det är tänkt. På somrarna sitter han ute och spanar på balkongen från en "katthylla" som sitter framme vid räcket, och på vintern sitter han i fönstren och tittar på fåglar. När vi äter så sitter han på fönsterbrädan intill och spanar (han får sitta där -men inga tassar på bordet!), varje morgon går han upp när jag går upp, han vill in i badrummet och dricka ur kranen i badkaret, sen sitter han med vid frukosten och sen går han tillbaka till sin korg/sitt hus. Tittar vi på film så kommer han direkt och ligger ovanpå filten.
Han leker en del både på egen hand och med hjälp av oss, jagar gärna bollar m.m. och favoriten är sugrör -dem kastar han vilt omkring sig. Får något tokryck per dag och springer runt i lägenheten så mattorna flyger. Min katt är ingen klättrare/hoppare, jag har aldrig sett honom högre upp än fönsterbrädorna... Till skillnad mot en fd kompis innekatt som satt uppepå dörrar, klättrade i gardinstänger osv...
 
Jag har innekatt i lägenhet och det funkar bra. Katten får gå ut i sele och här inne har hon ett stort klätterträd att krafsa på. På våren, sommaren och hösten flyttar jag ut klätterträdet på min inglasade balkong så då tycker hon om att sitta där och spana på det som händer utanför. :) Mina saker får vara ifred (oftast) och hon klöser inte på möblerna längre, bara när hon var unge.
 
Jag kan ju för diskussionens skull berätta att min gamla katt fick gå in och ut som hon ville, vi hade stort hus och stor, lummig trädgård så hon hade verkligen alla chanser att aktivera sig, men hon klöste likförbannat där hon inte skulle klösa, framför allt var heltäckningsmattan i trappen tydligen helt oemotståndlig. Som ung var hon ständigt på fel plats vid fel tidpunkt och välte ner saker, t.ex. undulatbur och kastruller, gärna mitt i natten så att man verkligen blev halvt ihjälskrämd. Så hur stökiga katter är beror nog inte på ifall de är innekatter eller inte. :)
 
Anledningen till att jag frågade om innekatter är för att det inte är aktuellt att ha utekatt för min del så som jag bor. Tätbebyggt område, mycket bilvägar, motorväg ett stenkast utanför dörren, mycket barn som riskerar att vara elaka mot katter och andra djur de får tag i, hemlösa katter som riskerar sprida sjukdomar och orsaka skador genom slagsmål osv. Så ska det vara katt ska det vara innekatt, både för min sinnesfri och kattens skull.

Hehe, jag skulle också ha en innekatt eftersom jag bor i stan men det gick åt pipsvängen om man säger så. Tur det finns koppel. :angel::laugh:
 
Hur katterna beter sig inomhus beror väldigt mycket på deras personlighet och ras. Jag har en Ragdoll och han vill inte vara ute över huvud taget om det inte är jättefint väder (har 19 kvadrat innätad balkong). Så här års tittar han bara på mig som att jag är dum i huvudet som har gjort att det är kallt ute och sen dessutom förväntar mig att han ska gå ut. Han har ett fönster han sitter i, det bredvid sängen, där han kan hoppa i mellan så att det är lätt att komma upp. Annars saknar han helt intresse för att klättra på saker och han har vält ner max två saker från fönsterbrädor under de snart sex år jag har haft honom.
En bekant som har två sphynxar kan däremot inte ha andra blommor än kaktusar eftersom katterna massakrerar dom. Jättetrevliga katter för övrigt men oerhört mycket livligare än min.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp