Hur är era tonnåringar-själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Vad för föräldrar bakom de ungdomar som bara åker ner till stan för att slåss? Varför beter de sig så här illa och vad har gått snett?

Min lillebror (17år) var igår inne på göteborgskalaset på väg hem genom nordstan så blir de nerslagna av några äldre killar. De hade tillsammans gått och pratat om kvällen, om kommande träningar osv. De hade inte betett sig illa på något sätt.

De här är inga stöddiga typer utan ganska gulliga killar som fortfarande umgås mycket med sina föräldrar, har gemensamma fester med sina föräldrar, är väluppfostrade, snälla mot barn och djur och sköter sig exemplariskt i skolan.

Helt plötsligt så hoppar ett gäng på dem och slår ner allihopa. Helt oprovocerat våld och som vanligt helt utan anledning. De blir inte rånade "bara" nedslagna!

Varför blir det så här och vad gör att dessa andra ungdomar är ute för att slåss?
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

:mad: J-vla fasoner! :mad:

Fattar inte heller vad det är för FEL på dom!

Blir så förbannad!
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Man kanske ska börja kräva tillstånd för att få bli förälder, för jag vägrar skylla allt detta våld på porr, Britneys korta kjolar, analsex, Rockyfilmer och annat ohyfs. Det ska ju f.f. vara koll på alla dessa snorungar som är ute och härjar :mad:
Jag har av ren protest mot snorungementaliteten gett mej ut på vandringar med andra manade (typ 2-5 per gång.. jäkligt ynkligt att resten av föräldraklientelet sitter hemma och fiser, jag är inte ens förälder).
Det är väl det som saknas, normala vuxna som ger en utegångsförbud och indrag av veckopeng om man gör något dumt, samt svordomsförbud, sådant hade jag när jag när jag växte upp och jag blev rätt normal :D

Men det är så synd att din bror råkade ut för det där :( Stackarn.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Jag tror inte heller att man bara kan skylla på media!! Vart har föräldraransvaret tagit vägen? Föräldrar som lär sina barn moral och ansvar, empati och respekt för andra levande. Som lär barnen hur världen fungerar, sitter med dem och förklarar saker man under sin uppväxt kommer i kontakt med, men inte förstår. Minns när en i min närhet skulle förklara porrbranchen för sin 17åriga fosterson som börjat bli intresserad (de hittade porrtidningar i hans rum), killar i den åldern är ofta intresserade och nyfikna, inget konstigt i det, men hon tog tillfället i akt och förklarade och talde om kvinnoförtryck, narkotika mm. i porrindustrin. Mer sådant!!

Heder åt dig som nattvandrar :bow: !!! Man önskar bara att föräldrarna tog tag i sina barns uppfostran INNAN man behöver vara rädd för deras tonåringar.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

vacasso skrev:
Man kanske ska börja kräva tillstånd för att få bli förälder
Det ar inte helt fel egentligen...men hur ska testerna genomforas? Vilka far skaffa barn och vilka far inte skaffa barn?

Jag tror faktiskt inte att dessa unga killar och tjejer som ar pa stan och slass enbart kommer fran jobbiga hemforhallanden eller problemomraden. Jag tror att det ar hlt vanliga tonaringar vars foraldrar inte har tid eller lust att bry sej om vad de sysslar med.
Sedan undrar jag vad det ar for foraldrar som slapper ut sina 14-ariga dottrar och soner pa stan for att dricka alkohol?? Har man noll koll pa vad sina barn sysslar med? Har ungarna inga tider att vara hemma pa?
Visst finns det problem-ungar, men jag tror att de gor varre saker an att slass pa stan. Jag tror att det ar "normala" tonaringar som ar ute och slass...
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

ramonarunds skrev:
Det ar inte helt fel egentligen...men hur ska testerna genomforas? Vilka far skaffa barn och vilka far inte skaffa barn?

Jag tror faktiskt inte att dessa unga killar och tjejer som ar pa stan och slass enbart kommer fran jobbiga hemforhallanden eller problemomraden. Jag tror att det ar hlt vanliga tonaringar vars foraldrar inte har tid eller lust att bry sej om vad de sysslar med.
Sedan undrar jag vad det ar for foraldrar som slapper ut sina 14-ariga dottrar och soner pa stan for att dricka alkohol?? Har man noll koll pa vad sina barn sysslar med? Har ungarna inga tider att vara hemma pa?
Visst finns det problem-ungar, men jag tror att de gor varre saker an att slass pa stan. Jag tror att det ar "normala" tonaringar som ar ute och slass...

Håller med! Som vanligt är det föräldrarna som bär ansvaret över sina barn. Det är svårt att vara förälder i dag, tror jag!!
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Sedan undrar jag vad det ar for foraldrar som slapper ut sina 14-ariga dottrar och soner pa stan for att dricka alkohol?? Har man noll koll pa vad sina barn sysslar med? Har ungarna inga tider att vara hemma pa?

När jag var 14 drack jag jätteofta, min pappa dog och jag bara sket i allt. Jag fick tider att komma hem på, men mamma fick vara glad om jag kom hem efter två dagar. Saken är att jag nu efteråt skäms för hur jag betett mig, men jag vet faktiskt inte vad mamma hade kunnat göra annorlunda, jag brydde mig helt enkelt inte om något eller någon, allra minst mig själv. Börjar fundera själv på hur jag ska uppfostra mitt barn så det inte blir som jag blev, mina föräldrar gjorde allt för mig men det gick fel ändå :confused:
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Jo jag inser ju det, det går ju inte att ha barnkörkort precis :crazy: :)
Men något är ju annorlunda nu motför hur det bara var för tio år sedan då jag blev tonåring (född -83).
Jag känner mej som en gammal kärring när jag klagar över dagens ungdom ;) :D Men så jävliga som många unga är nu ... så var det inte då.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Klart att det var....tror du att de slogs mindre forr?? :)
Daremot sa ar det val sa att fler personer bor i stan, sa att man ser det mer. Dock slass de lika mycket pa landet, sa vart man bor spelar nog inte sa stor roll.

Forrut var det mer alkohol-baserat, numera ar myckt drog-relaterat, vilket kanske gor det varre ocksa. Tyvarr ar Sverige ett sadant krav-samhalle, sa jag kan forsta om ungdomarna kanner sej stressade, att de inte duger till nagonting, ungdomsgardar som stanger mm, etc.

Dock ar det faktiskt upp till foraldrarna att ta lite tid at sina tonaringar, att lara dem hur ett samhalle fungerar. Jag tror inte att en enda tonaring tycker att vald ar bra....dock tror jag ocksa att manga tonaringar inte tanker sa langt.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

vendelay skrev:
jag vet faktiskt inte vad mamma hade kunnat göra annorlunda
Hon hade kunnat folja efter dej sa att du inte kunde ga nagonstans, utan att hon visste vart du var. Hon kunde satt dej i serios terapi dar du fatt ordning pa dina kanslor. Hon hade kunnat lasa in dej pa ditt rum. Hon hade kunnat flytta till annan ort, sa att ni fick borja om. Hon kunde ha straffat dej sa att det kandes. Hon kunde ha haft sadana dar elekriska bojjor pa dej.
Det finns mycket hon kunde gora annorlunda....fragan ar om det hade andrat den personen du ar idag.

Att du var ute och drack ar en grej, men var du valdsam ocksa?
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Jo det är klart att hon kunde gjort det..men det hade inte varit någon mening. Hon råkade låsa in mig på rummet en gång, då slog jag hål i väggen till slut.. sånt där.
Nej jag var inte direkt våldsam, visst har jag varit i slagsmål men har sällan slagit först.
Hon fick nog efter fyra år, då praktiskt taget släpade hon mig till terapisten, och det är jag henne tacksam för :bow: Det hjälpte, se - jag blev människa till slut.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Jag annser att visst har media stort inflytande på våra ungdommar. Det kan man väl inte bortse ifån ta tex. klädslen fjortissar i urringad o i kortkort o upp målade som de värsta graffiti. Attityder till sex innan femton är väl slappa föräldrar som inte orkar att stå emot tonåringens tjatande. Allt Du kan göra är ju bara att säja "så där får du inte göra" Vi bryr oss mycket om vår tonårsdotter vi ringer runt o frågar om det verkligen är sant att hon ska sova där eller där men inte ett enda samtal vi har fått från någon annan förälder. Samtidigt så får tonåringar tydligen vara uppe hur länge som helst man ser ju på festivaler så kom det hur många vinglande tonåringar hur sent som helst på natten Varför ? Vi skulle hämta vår tonårsdotter kl 00.00 på en festival hon vägrade komma hem p.g.a att alla andra skulle ta 02.00 bussen hem. Vi var där men fick ingen kontakt med henne på mobilen. Så vi fick köra hem utan dotter. Hon har utegångsförbud nu resten av sommarlovet (1 vecka kvar) Det jag menar är det räcker inte med att en förälder sätter regler utan alla föräldrar måste våga vara föräldrar, men det krävs mod idag.
Tänk på lärarnar de måste ju ha ett rent h..... de har ju ingenting att sätta emot med. Det nya sättet i skolan där man ska sitta i grupp är ju rena stressmoment. Man ställer ju inte några krav i skolan förän i åttonde klass kanske det också är lite fel.
Totalt sett så är det inte bar föräldra utan hela situationen i samhället Alkoholen har alldrig flödad så mycket som den gör nu tex.
Kan vara svårhanterad problem kanske killarnar var berusade när de slog ner Din bror ! eller påverkad av en annan drog. Med andra ord ha inte tunnelseende utan se även åt sidornar.
 
Sv: Hur är era tonnåringar-själva?

Min lillebror (13 år) blev kallad en del mindre smickrande saker, av en annan kille på l*narst*rm.
Killen bor i en helt annan del av landet och min lillebror har inte en aning om vem han är.
Går man in på hans sida, läser hans pres och hans och hans vänners gästboksinlägg, har alla mer eller mindra anknytning till
* supa
* slåss
* ligga med brudar
* "spöa invandrare"

Killen är 13 år. Hans kompisar är 12-13 år. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 589
Senast: Imna
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 501
Senast: Lupin
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 501
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp