Hur är hööks täcken i kvalitet osv?

Miljon

Trådstartare
Deras egna täcken alltså, JH collection, Fairfield och vad de nu har. Inte om de säljer andra märken.

Hur är de i passform (ponnyer åt det kraftiga hållet), andningsfunktion, vattenmotstånd?
Jag behöver inga extra slitstarka täcken, mina är inga marodörer tack och lov.

Behöver utöka täckesförrådet lite, så därför har jag börjat kika på hööks också. Har bara ett stalltäcke och ett regntäcke därifrån, stalltäcket är jag nöjd med och regntäcket inte alls.
Annars har jag täcken från Horseware (jättenöjd), Shires (jättenöjd) och Börjes egna (väldigt nöjd mtp priset). Är hööks värda att prova?
 
Jag tycker att de jag har haft har håll bra. Har visserligen ingen "täckesmördare" i hagen. Andasfunktion är lika bra som ngt annat. Passformen är nog jämförbara med typ Shires eller Hansbo. Inte lika bra som Horseware som verkar passa alla hästar men det är svårt att begära. Helt ok täcken helt enkelt.
 
Mitt förra halvblod var av grov typ och han kunde inte ha hööks täcken. Antingen fick han rejäla skavsår på manken (och fort gick det) eller så splittrades spännena fram när han rullade. Börjes och Shires var de täcken som satt bäst på honom :)
 
Min smala dam har Fairfield och dom passar henne jättebra, men kan tänka mig att en häst med grov hals/brett bogparti kan få svårt att passa i dem.

De håller väta ute och andas bra, men är inte så slitstarka (hästen rullade och det råkade ligga en liten sten i gräset som genast gjorde hål...)
 
Jag är också nyfiken på FairField-täckena (ffa Phoenix). Är de gamla ThermoMaster, alltså i jämförelse med passform?
 
Jag och en fd stallkompis har haft eller har flera olika täcken från Hööks till våra hästar. Har passat bra på både ponnyer (new forest och fjording) samt kallblodstravare och halvblod, både en mer ädel och en grövre variant. De har hållit vatten bra och andats bra, tyvärr inte världens mest hållbara då yttertyget oftast bara är 600D. Men priset motsvarar kvaliteten tycker jag!
 
De flesta hööks täcken är tyvärr de enda som funkar på min häst i passformen, :p Tycker de funkar fint så länge andras hästar inte går och biter sönder de. :mad:
 
De Thermo master jag köpt har vart total besvikelse håller inte mot väta annat än lite små regn. JH täckena har vart super. Har annars i 25 års tid mest köpt Bucas och Horsewear. Nytillskottet ( Welsh Cob ) kan dock inte ha någon av dessa eller något jag prövat ö huvudtaget :banghead: bred bog kort rygg, vad fan köper man till en Welsh ???
 
De jag har har varit bra. Men de är små och smala i passformen, tydligt att de är gjorda för spinkiga hästar.

På mitt halvblod som visserligen är maffig men inte grov (mycket fullblod) är de korta på sidorna och trånga i bogen. Han har i vanliga fall 155 men behöver 165 i deras täcken och då är de väldigt långa i ryggen men fortfarande rätt korta på sidorna.

Horseware, weatherbeeta och shires har mycket bättre passform.

Typ en varmblodstravare, ädel ponny eller tunn hopphäst verkar vara modellen de gör sina täcken åt.
 
De jag har har varit bra. Men de är små och smala i passformen, tydligt att de är gjorda för spinkiga hästar.

På mitt halvblod som visserligen är maffig men inte grov (mycket fullblod) är de korta på sidorna och trånga i bogen. Han har i vanliga fall 155 men behöver 165 i deras täcken och då är de väldigt långa i ryggen men fortfarande rätt korta på sidorna.

Horseware, weatherbeeta och shires har mycket bättre passform.

Typ en varmblodstravare, ädel ponny eller tunn hopphäst verkar vara modellen de gör sina täcken åt.
Vad olika det kan vara. Min dam som är väldigt 145:ig har även 145 i TM. Har alltid upplevt deras storlekar som normala och relativt rymliga. Mitt djur är ändå rätt krallig...

Jag såg att Premium-täckena har 5000 i vattenpelare. Det Låter ju väldigt bra men vad innebär det 'på riktigt'.
 
Numera tycker jag att hööks egna täcken är förvånande bra. För bara 6-7 år sedan var de helt värdelösa. Satt illa och var dåligt sydda. För 10-12 år sedan var deras Thermomaster jättebra! Jag har täcken kvar som fortfarande fungerar lika bra.

De jag köpte för 1,5 år respektive 1 år sedan ungefär tycker jag andas bra, håller vätan ute och de sitter bra.

Jag har d-ponnyer, cylinderformade kroppar och breda bogar. De är inte feta men har den bredare kroppstypen och de nyare täckena sitter riktigt bra.
 
Möjligt att de är bättre i de mindre storlekarna? Det är inte alla tillverkare som tänker på att en 155 häst i regel är bredare över ryggen och bogen än en 135-145 häst.
 
Jag är inte nöjd och kommer aldrig mer att köpa ett täcke från Hööks.
De sitter dåligt, halkar ner på ena sidan på min häst, och går väldigt lätt sönder. Både bogspännen, svansrem och yttertyg har gått sönder på min häst.
 
Jag gillade HorsePowertäckena mycket, särskilt modellen Kodiak (200 gr med helhals). Har suttit kanon både på mina maror och min taniga ridponny. Har alldeles nyss varit på Hööks och köpt Fairfield Barney (100 gr med avtagbar hals). Får hoppas att det är lika bra :).

Det rosa går in på fjärde vintern nu :).
10678622_10204242189726824_2414647539844583759_n.jpg
 
De Thermo master jag köpt har vart total besvikelse håller inte mot väta annat än lite små regn. JH täckena har vart super. Har annars i 25 års tid mest köpt Bucas och Horsewear. Nytillskottet ( Welsh Cob ) kan dock inte ha någon av dessa eller något jag prövat ö huvudtaget :banghead: bred bog kort rygg, vad fan köper man till en Welsh ???
Horsewares täcken till islandshästar?
 
Av någon konstig anledning har jag flera stycken och alla har blivit revor väldigt lätt, inte hållit tätt för fem öre och det värsta är ett vintertäcke som tom suger åt sig fukt och blir sjöblött och då behöver det inte ens vara speciellt blött ute.
 
Hööks har inte lika bra slitstyrka på sina täcken som ex. Hw, Bucas
Dessutom viker sig alltid bogen på mina hööks täcken och så får hästen skav... Kör numera bara med hw, Bucas och Shires. :)
 
Så här ser passformen över bogen ut på Fairfield Barney. Jag gillar mycket att det ligger högt upp.
14184284_10208964467620820_2347166694865543321_n.jpg


I princip identiskt med ett betydligt dyrare Hansbo, som passar utmärkt och aldrig har gett skav.
14095816_10208964466500792_516979583312979698_n.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 413
Senast: Darkie
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 910
Senast: lomuxx
·
Utrustning Ska köpa ett nytt täcke men har fortfarande inte bestämt mig för vilket. Just nu vill jag ha ett helt ofodrat regntäcke samt ett löst...
Svar
18
· Visningar
1 294
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp