Hur bemöta udda beteende på nytt jobb?

finapina

Trådstartare
Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i måndags.Känner alla där mittemellan bra ( har även jobbat ihop med dem utan problem)utom denna person. Chefen bad mig hålla i en enkel presentation om en jobbgrej, då hen vet att jag gjort det förr och vi var bara 5 st. Genast fick jag mig: "nu ska jag bara sitta och lyssna på dig, hur det ska göras." Då hade jag varit där 1.5 t. Sedan kom nästa grej:" Du är så duktig har jag hört". Man blir ju lite överraskad och generad när ngn man inte känner säger så.Dock förstod jag senare på dagen när det kom igen att det inte var ngt positivt/beröm....Sedan dess har jag igen fått höra:"du är ju så duktig","du kan allt" i helt fåniga sammanhang. Har ända sen jag kom dit hållit låg profil; frågat hur dom gör med olika rutiner osv. Brukar aldrig ha problem med att jobba i grupp men uppenbarligen är jag otroligt störande nu för denna person! Har aldrig varit med om ngt liknande i hela mitt långa arbetsliv! Hur tackla? Vad svarar man tillbaka på ironiskt beröm? Jag har svarat inför hela gruppen, då en pik kom, att jag faktiskt inte kan allt och att jag vill gärna bli upplyst om jag gör fel/kunde göra på ett annat sätt. Chefen var även med.
 
Jag hade nog omedelbart börjat leta efter nytt jobb. Det där låter som en person det är hemskt att ha att göra med som ägnar sig åt att trycka till andra för att lyfta sig själv men på ett sånt sätt så det inte går att bevisa rakt av. När h*n nu utsett dig till sin dörrmatta är risken stor att du kommer få ett helvete. Jag tycker även att du ska tala med din chef men om h*n varit där så när det skett och inte gav någon respons är risken stor att inget händer den vägen.
 
Vilket konstigt sätt! Kan det vara så att personen sökt samma tjänst och inte fått den och nu tar ut det på dig TS? (Nu bara spånar jag).
Ta och anteckna så mycket du kan när personen är ironisk och ta det till högre instans sen.
Det kan även hjälpa med en rejäl avhyvling - eller inte. Svårt att veta när man inte vet nåt om personen.
 
Tror chefen blev väldigt paff! Hen hade nog inte hört ngt tidigare. Vet dock att chefen nog kan vara riktigt tuff om det krävs och tar ett snack v.b. Men jag känner väl inte att jag akut springer till hen om jag får höra ngt igen, utan vill svara själv, därav min fråga hur man svarar på en ironisk "berömmande"kommentar. Men funkar inte det får det bli ett snack med chefen som jag har förtroende för
 
Vilket konstigt sätt! Kan det vara så att personen sökt samma tjänst och inte fått den och nu tar ut det på dig TS? (Nu bara spånar jag).
Ta och anteckna så mycket du kan när personen är ironisk och ta det till högre instans sen.
Det kan även hjälpa med en rejäl avhyvling - eller inte. Svårt att veta när man inte vet nåt om personen.
 
Ja väldigt underligt sätt... Jag undrar om chefen och ev ngn kollega varit FÖR positiva att jag skulle börja där, inför denna msk:a. Kan ha att göra med attraktiv tjänst jo....
 
Jag skulle sett till att jag haft ordentlig ögonkontakt och bett personen utveckla hur den menade varje gång den sa någonting sådant och inte gett mig förrän denne förklarade sig. Hur menar du nu? Och sen ”jag upplever att du är ironisk när du säger så, hur kommer det sig?” Är rätt konfrontativt men oavsett om människan är otrevlig mot mig med flit eller inte förstår hur det uppfattas så brukar det få människor att antingen sluta eller bli öppet elaka och då slipper man det passivt aggressiva som är svårt att bemöta konkret.

Rent spontant låter det som att denna människa ville ha tjänsten som du fått…
 
Jag hade kontrat rakt av. "Jag har hört att du är så duktig" - "Japp, titta noga så kanske du kan lära dig något, det är ju lite skillnad när proffsen jobbar som du förstår ;)" med glimten i ögat och fortsatt så varje gång personen försökt vara ironisk.
 
Jag som är övertygad om min egen förträfflighet hade antagligen svarat att "vad kul att du redan har koll på min kompetens, jag ser framemot att få ta del av din!"

Hade det inte funkat hade jag om det fortsatt tagit upp det med chefen.
 
Jag tycker man kan svara en eller två gånger med samma mynt, men sen hade jag inte velat att det blev vår "jargong" eller om det kommer upp till chefen att det påpekas från den andres håll att det är så "ni pratar med varandra".

Jag är sådan som tycker konfrontationer är skitjobbigt och sällan tänker på att säga rätt sak i rätt ögonblick. Hade jag däremot varit i en mindre grupp och personen hade sagt så hade jag tittat på den direkt och frågat "har du problem med mig? då är det bättre vi tar det direkt med varandra än att du ger mig pikar". Jag brukar ha en ganska vass framtoning för att det inte ska kunna skämtas bort.
 
Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i måndags.Känner alla där mittemellan bra ( har även jobbat ihop med dem utan problem)utom denna person. Chefen bad mig hålla i en enkel presentation om en jobbgrej, då hen vet att jag gjort det förr och vi var bara 5 st. Genast fick jag mig: "nu ska jag bara sitta och lyssna på dig, hur det ska göras." Då hade jag varit där 1.5 t. Sedan kom nästa grej:" Du är så duktig har jag hört". Man blir ju lite överraskad och generad när ngn man inte känner säger så.Dock förstod jag senare på dagen när det kom igen att det inte var ngt positivt/beröm....Sedan dess har jag igen fått höra:"du är ju så duktig","du kan allt" i helt fåniga sammanhang. Har ända sen jag kom dit hållit låg profil; frågat hur dom gör med olika rutiner osv. Brukar aldrig ha problem med att jobba i grupp men uppenbarligen är jag otroligt störande nu för denna person! Har aldrig varit med om ngt liknande i hela mitt långa arbetsliv! Hur tackla? Vad svarar man tillbaka på ironiskt beröm? Jag har svarat inför hela gruppen, då en pik kom, att jag faktiskt inte kan allt och att jag vill gärna bli upplyst om jag gör fel/kunde göra på ett annat sätt. Chefen var även med.
Jag hade inte gett mig in i det alls. För stor risk att det då uppfattas som en dubbelsidig konflikt av arbetsgivaren. Om hen inte slutar ta det med chefen.
 
Jag skulle sett till att jag haft ordentlig ögonkontakt och bett personen utveckla hur den menade varje gång den sa någonting sådant och inte gett mig förrän denne förklarade sig. Hur menar du nu? Och sen ”jag upplever att du är ironisk när du säger så, hur kommer det sig?” Är rätt konfrontativt men oavsett om människan är otrevlig mot mig med flit eller inte förstår hur det uppfattas så brukar det få människor att antingen sluta eller bli öppet elaka och då slipper man det passivt aggressiva som är svårt att bemöta konkret.

Rent spontant låter det som att denna människa ville ha tjänsten som du fått…

Håller med. Jag tycker oftast att personer som är syrliga mellan raderna tacklas bäst av att man blottar dem, genom att be dem utveckla. Den typen av personer vill ju gärna kasta in lite subtila kommentarer eller skämt som de sen kommer undan med eftersom folk blir lite tagna på sängen och inte hinner reagera innan konversationen fortsätter. ”Hur menar du?” blir väldigt obekvämt för dem eftersom de då måste tala klarspråk. Oftast kommer ju ett nytt skämt eller bortförklaring som svar men förhoppningsvis blev det tillräckligt obekvämt för dem att de inte vågar chansa igen.
 
Håller med. Jag tycker oftast att personer som är syrliga mellan raderna tacklas bäst av att man blottar dem, genom att be dem utveckla. Den typen av personer vill ju gärna kasta in lite subtila kommentarer eller skämt som de sen kommer undan med eftersom folk blir lite tagna på sängen och inte hinner reagera innan konversationen fortsätter. ”Hur menar du?” blir väldigt obekvämt för dem eftersom de då måste tala klarspråk. Oftast kommer ju ett nytt skämt eller bortförklaring som svar men förhoppningsvis blev det tillräckligt obekvämt för dem att de inte vågar chansa igen.
Så hade jag också gjort. Annars är det en chefsfråga eller möjligen en arbetsmiljöfråga som kan tas med skyddsombudet om ni har någon sådan (åtminstone bolla med detta).
 
Håller med. Jag tycker oftast att personer som är syrliga mellan raderna tacklas bäst av att man blottar dem, genom att be dem utveckla. Den typen av personer vill ju gärna kasta in lite subtila kommentarer eller skämt som de sen kommer undan med eftersom folk blir lite tagna på sängen och inte hinner reagera innan konversationen fortsätter. ”Hur menar du?” blir väldigt obekvämt för dem eftersom de då måste tala klarspråk. Oftast kommer ju ett nytt skämt eller bortförklaring som svar men förhoppningsvis blev det tillräckligt obekvämt för dem att de inte vågar chansa igen.
Jag håller med! Har fått slut på gnäll och även en ursäkt efteråt när jag vänt det till en fråga tillbaka.

TS om du orkar, så kan du ju ha en liten arsenal av lämpliga svar på pikar. Om de kommer så ofta slipper du förhoppningsvis bli tagen på sängen utan kan vara beredd. "Hur menar du, kan du utveckla? Jag känner en viss ironi här". Helst när andra också är närvarande.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 086
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 867
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 892
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp