Bukefalos 28 år!

Hur blir jag av med min klåda?

Freddie

Trådstartare
De senaste sju, åtta åren har jag haft klåda över ffa ben och mage under årets kalla månader (oftast oktober till april). Värst är den på nätterna och det händer att jag river sönder låren så att jag vaknar med sår som tar tid att läka. Klådan blir värre när temperaturen skiftar nedåt snabbt. Det enda som gör klådan bättre är att duscha mer sällan, men då jag tränar mycket är det sällan jag kan låta bli att duscha under en dag (att inte duscha efter två mils löpning är liksom inte aktuellt).

Jag spenderar ganska mycket pengar på olika salvor, krämer och oljor och en produkt kan fungera korta perioder, men förr eller senare försvinner effekten. Just nu har jag en duscholja från Eucerin och en väldigt fet (och svindyr) kräm som jag smörjer med en eller två gånger om dagen. Klådan är helvetisk vissa nätter. Mina levervärden är kollade och det är inget fel på levern (när jag var gravid för elva år sedan hade jag svår hepatos, graviditetsrelaterad klåda, och det tog ett tag innan levervärdena var helt okej efter det, men det var som sagt många år sedan).

Det är ju ett långskott förstås, men kanske finns det någon här som har några tips på riktiga supersalvor? Eller kanske har några andra tips för köldrelaterad klåda?
 
Det är ju ett långskott förstås, men kanske finns det någon här som har några tips på riktiga supersalvor? Eller kanske har några andra tips för köldrelaterad klåda?

Var det inte någon på ridforumet som tipsade om antihistaminer? Det hette något som jag inte minns men dämpades alltså av receptfri allergimedicin.
 
Konjaksvamp har funkat bra på mina eksem. När det är som värst är det kortison som gäller, utskrivet av läkare.
 
Jag fick hemsk klåda en vinter när jag var liten och fick tabletter mot det. Funkade bra! Gå till läkaren och fråga..
 
Propyderm fungerar på mig när jag får eksem. Finns receptfritt på apoteket. När det är som värst får jag däremot ta kortisonsalva.
 
Jag smörjer med hydrokortiosonkräm varje dag på mina ben. Har också klåda och så fort jag kliar blir det nässelutslag. Har endast på höst/vinter här också.
 
Vår dotter har problem med torreksem och hon kliar sig något fruktansvärt periodvis. Det som hjälper på henne är miniderm 2 ggr om dagen och när det är som värst kortisonsalva, mildison.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp