Hur bör man fortsätta?

Fakur

Trådstartare
Vill ha lite råd:
Jag letar fn efter ny häst och har sett en väldigt fin valack som verkar vara min typ av häst men det är en unghäst, dock en mkt trygg och klok häst verkar det vara. :) Han är riden 2 månader och kan grunderna.

Jag har tidigare ägt islandshäst och har en hel del erfarenhet men det var en äldre häst så jag undrar främst hur man går vidare i träningen med en ung häst efter det att den grundläggande inridningen gjorts.
Jag vill ju gärna göra rätt isf och inte gå för fort fram t ex så att hästen blir spänd o stressad. Det får man naturligtvis känna av med hästen - alla är ju individer - men ni som har ridit in unghästar, har ni några bra tips? :)
Man ska väl t ex inte rida för mkt på bana utan mer i skog o mark, är det rätt tänkt? Få hästen att gå fram med energi men även lyssna på hjälperna.
Även tömköra är väl bra antar jag?
 
Frågan är väldigt stor och mycket med unghäst handlar om erfarenhet och känsla.

Hat du en duktig tränare/mentor kan det säkert gå fint. Lanske annars också.
 
Håller med @Gimlan med tränare.
Fast jag tycker alla bör rida regelbundet för tränare.

Viktigt att tänka på vid hantering av unghästar är förståelse och tålamod. Och kunskap förståss.
Markarbete är jätteviktigt
 
Vill ha lite råd:
Jag letar fn efter ny häst och har sett en väldigt fin valack som verkar vara min typ av häst men det är en unghäst, dock en mkt trygg och klok häst verkar det vara. :) Han är riden 2 månader och kan grunderna.

Jag har tidigare ägt islandshäst och har en hel del erfarenhet men det var en äldre häst så jag undrar främst hur man går vidare i träningen med en ung häst efter det att den grundläggande inridningen gjorts.
Jag vill ju gärna göra rätt isf och inte gå för fort fram t ex så att hästen blir spänd o stressad. Det får man naturligtvis känna av med hästen - alla är ju individer - men ni som har ridit in unghästar, har ni några bra tips? :)
Man ska väl t ex inte rida för mkt på bana utan mer i skog o mark, är det rätt tänkt? Få hästen att gå fram med energi men även lyssna på hjälperna.
Även tömköra är väl bra antar jag?
Jag har ridit in olika unghästar. Men man måste utgå efter hästen.
Vissa älskar att bli ridna och beter sig som om de aldrig gjort annat medans vissa behöver mer tid.
Lynnet spelar stor roll.
Jag har ridit unghästar där de knappt behöver töltsättas, så enkelt ha de haft det med ridningen medans andra inte har velat tölta förrän fem, sex års ålder
 
Jag har ridit in olika unghästar. Men man måste utgå efter hästen.
Vissa älskar att bli ridna och beter sig som om de aldrig gjort annat medans vissa behöver mer tid.
Lynnet spelar stor roll.
Jag har ridit unghästar där de knappt behöver töltsättas, så enkelt ha de haft det med ridningen medans andra inte har velat tölta förrän fem, sex års ålder
Fast töltsättningen har ju inte med lätthet för ridning att göra. Det har med ärftlighet och träning att göra.
Jag har ridit in ett stort antal hästar, alltifrån hästar som fått travsättas (töltade BARA) till dom som tagit lång tid att få fram tölten på. Det har INGENTING med lätthet för ridning att göra som sagt.
För att få en häst som inte har tölten naturligt krävs samma arbete som med den som har det naturligt, MEN i dom andra gångarterna.

START - STOPP - SVÄNGA - SIDFÖRA - SAMLA
Oavsett häst och oavsett antal gångarter. Tölten kommer oftast som ett brev på posten när man når den sista, för då är det jobbigt att trava ;)

Hästar är olika individer, och har olika lätt för att förstå detta ovanstående. Exteriör, lynne samt vad man är för ryttare påverkar självklart. Jag har suttit på hästar som man fått traggla igenom allting under lång lång tid, medans jag samtidigt har suttit på hästar där det känns som att dom redan kan allting för att det är så enkelt.
DÄR HAR MAN SKILLNAD PÅ "LÄTTHET" och inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp