Hur bota vintern?

Jag sitter hemma väldigt mycket då jag även jobbar hemma mesta delen av tiden. När jag inte jobbar njuter jag av böcker, musik, te, dagdrömmeri, bourbon, ljus mm (sörjer att jag inte har badkar!).
Många av tipsen låter superhärliga för hemmakvällar - men vad gör ni för sociala saker under vintern? :)

Jag har som nyårslösfte att det ska vara flera färgglada dagar än gråa och en av de saker som gör mig glad är att träffa folk. Så jag bjuder hem folk minst varannan vecka. Och sen käkar vi gott, pratar och ibland så spelar vi sällskapsspel.

Annars så ägnar jag mig gärna åt kultur. Konserter eller konstutställningar.
 
Jag sitter hemma väldigt mycket då jag även jobbar hemma mesta delen av tiden. När jag inte jobbar njuter jag av böcker, musik, te, dagdrömmeri, bourbon, ljus mm (sörjer att jag inte har badkar!).
Många av tipsen låter superhärliga för hemmakvällar - men vad gör ni för sociala saker under vintern? :)
Jumpa på friskis kan liva upp lite.
Socialt är att sitta på café med sina vänner en hel eftermiddag eller handla böcker. Eller bjuda in på promenad med varm choklad (den sista har jag inte testat).

Täckkjol är jättebra! om den är gjord för ridning så man kan dra upp dragkedja fram och bak och lätt att få av.
 
Någon som har tips på överlevnad? :)
Oj, jag undrar varför människor som bor i Sverige inte gillar vinter. Jag försöker anpassa mig!
Sedan jul har det funnits fina isar att åka långfärdsskridskor på, oerhört exklusivt och härligt. För en dryg vecka sedan kom det snö så jag kunnat åka längdskidor. Jag älskar det, antingen att svischa fram i perfekta spår med perfekt valla eller på tur i underbar natur. Nu är det stor skillnad på dagsljus så jag hinner så mycket mer på en dag, behöver inte stiga upp i ottan för att komma ut på isen eller i spåret :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Oj, jag undrar varför människor som bor i Sverige inte gillar vinter. Jag försöker anpassa mig!

se mitt svar nedan ;)

Sedan jul har det funnits fina isar att åka långfärdsskridskor på, oerhört exklusivt och härligt. För en dryg vecka sedan kom det snö så jag kunnat åka längdskidor. Jag älskar det, antingen att svischa fram i perfekta spår med perfekt valla eller på tur i underbar natur. Nu är det stor skillnad på dagsljus så jag hinner så mycket mer på en dag, behöver inte stiga upp i ottan för att komma ut på isen eller i spåret :)

Här är det runt noll, slask, blött, snöblandat regn, blåsigt lite då och då och tjockt molntäcke. Det finns inga isar, ingen skidåkningsbar snö.

Jag är dock väldigt glad för din skull att du både har intresse och förutsättningar att göra det som lyfter din vinter :)
 
se mitt svar nedan ;)

Här är det runt noll, slask, blött, snöblandat regn, blåsigt lite då och då och tjockt molntäcke. Det finns inga isar, ingen skidåkningsbar snö.

Jag är dock väldigt glad för din skull att du både har intresse och förutsättningar att göra det som lyfter din vinter :)
Tack :)
Ok, jag förstår, det låter inte så kul. Jag kanske är naiv, jag har inte kollat på nyheter på några dagar men jag trodde hela Sverige hade snö nu, så det gick att åka lite skidor iaf. Men förra vintern var ju en riktigt skitvinter om jag får uttrycka mig så, även för mig, det fanns varken isar eller snö. Jag är nog bara otäckt positiv, då får jag gå långa promenader med hunden i stället. För hon trivs inte i vinterväder :)

Du är välkommen att komma och hälsa på mig, som har vinter just nu :)
 
Hur visste du att jag gillar Lagavulin? Och just råkar ha en 1/2 flaska på rökbordet bredvid läslampan?
Men vad som även är viktigt är att man har ett riktigt bra vatten att späda med. Har en upprinna uppe i skogen , perfekt kristallklart källvatten lagom mjukt, ingen metallsmak.

Det där var det bästa du någonsin skrivit här. :up:
 
Hur visste du att jag gillar Lagavulin? Och just råkar ha en 1/2 flaska på rökbordet bredvid läslampan?
Men vad som även är viktigt är att man har ett riktigt bra vatten att späda med. Har en upprinna uppe i skogen , perfekt kristallklart källvatten lagom mjukt, ingen metallsmak.

Lagavulin är lite för rökig för min smak. Jag håller mig till Balvenie Doublewood (inget vatten).
 
Tack för alla tips!
Jag har nu varit på gym, bokat in 3 luncher denna vecka (fast en ställdes in idag), två aw, köpt fler böcker och en ny jacka som innebär att jag inte behöver gå med 3 lager och en megahalsduk = bättre humör. Det har kommit mer snö vilket innebär att det ser liiiite trevligare ut ute, och jag har kommit fram till att det fortfarande går att ha smink på sig när det snöar förutsatt att det är den vattenfasta eyelinern som är på och jag har keps (skärm = :up: för att inte få blötsnö i ansiktet).

De senaste veckorna har jag städat hela hemmet inkl våttorkat golven, planerat ett nytt badrum, haft möte med banken inför dito, börjat rita igen, gör en ny hemsida, läst ut två böcker, försökt nätdejta men alla jag matchat med på Tinder har varit utloggade i minst 1 vecka....
Känns som jag är till hälften på speed och till hälften totalt stillastående uttråkad :crazy:
Det som nog känns tristast är att inte prata med någon under dagarna. Just nu sitter jag och väntar på att ett jobb ska börja om ca en månad, och alla mina vänner som jobbar vanliga tider är mest deppiga och vill sova när de kommer hem..
Vet inte om jag tycker mest synd om dem eller mig själv ;)
Jag känner andra som också har oregelbundna arbetstider, men det funkar inte att mötas upp för tillfället av olika anledningar.

Funderar på att börja skriva insändare till lokaltidningen :D

(Är det så här det är att vara singel och pensionerad?! :eek:)
 
Det låter ju ändå som om du är en bit på vägen.:)

Och du, nu är det märkbart ljusare både på kvällen och morgonen. Med ljuset kommer våren, den väntar säkert runt knuten. :p
 
Ibland har vi haft 20 grader på påskhelgen! :D Det blir det iofs nog inte i år, när den ligger på första helgen i april...
 
...bokat in 3 luncher denna vecka (fast en ställdes in idag),

Lunch nummer två ställdes in idag. Nummer tre flyttad till fredag.
Vad är det med folk i februari?? :down:Håller tummarna att resten av de sociala planerna för veckan håller..! Jag har pratat med en enda person (med mun och röst) på två dagar - det känns verkligen inte nyttigt :crazy:
 
(Är det så här det är att vara singel och pensionerad?! :eek:)
Japp, precis sådär,,,,,,eller värre. Jag har inte träffat en själ på 2 veckor och inte lär det bli nåt den här veckan eller helgen heller, grannarna ligger för ankar i flunsa och själv är jag insnöad så idag röjer jag snö och imorgon drar jag ut på laggen i spenaten med ryggan lastad med förnödenheter och lagar middan på fältköket nånstans där det passar. Det är vinter i sverige. :cool:
 
Årets medelhavssegling är bokad och klar, en båt väntar på oss i början på juni, riktigt skönt att tänka på i nuvarande väder :)
 

Liknande trådar

Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 344
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp