Bukefalos 28 år!

Hur dressyren ändrats..

Tog mig friheten att lägga in dina bilder som 'bild' i st f som 'länk' så det går att se dem samtidigt.
fOIBdFNI5xNxSg33YKwp.jpg

www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_30690/cf_559/st_edited/fOIBdFNI5xNxSg33YKwp.jpg
se-evenemang-hast-2012-sthlm-int-horse-show-img_4896.jpg

www.agria.se/images/large/se-evenemang-hast-2012-sthlm-int-horse-show-img_4896.jpg
4f08d45b-fd8b-4071-aec9-0d56e34bdaaa.jpg

www.ridehesten.com/Files/Picture/Orig/4f08d45b-fd8b-4071-aec9-0d56e34bdaaa.jpg
ddressyr_174644685_189573981.jpg

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3297410/images/2012/ddressyr_174644685_189573981.jpg
 
...
Sen måste man hänga med i förändringarna i TR.
Du citerade det äldre.
I TR II som gäller från januari 2015 står det "Från och med Msv B-klasser är betslingen valfritt träns eller kan- dar, vilket bestäms av ryttaren."

Vad tror att det står i nyaste TR för dressyr?
 
Det är ju Jan-2015Nu. Skulle det finnas En till menar du?
Återigen. Ser du inte annat än handen?
Vad vill du visa med bilderna?
 
Alltså @Brille och @axel nu missförstår ni varandra med flit tror jag.

Brille vill ha de gamla reglerna med krav på kandar, hen är medveten om att reglerna har ändrats vilket är varför hon citerar de nya reglerna.

@Brille varför vill du har krav på stång? Det är väl jättebra att man kan rida på träns? Kandar är ju väldigt bra om man kan rida på det men de flesta kan ju inte det. Det tycker ju du själv också så det är ju jättebra att en del hästar kommer slippa det.
 
Alltså @Brille och @axel nu missförstår ni varandra med flit tror jag.

Brille vill ha de gamla reglerna med krav på kandar, hen är medveten om att reglerna har ändrats vilket är varför hon citerar de nya reglerna.

@Brille varför vill du har krav på stång? Det är väl jättebra att man kan rida på träns? Kandar är ju väldigt bra om man kan rida på det men de flesta kan ju inte det. Det tycker ju du själv också så det är ju jättebra att en del hästar kommer slippa det.
Axel kanske missförstår med flit. Jag försöker förstå men ibland kan jag inte. Det beror nog inte på något annat än att jag är så dum.

Jag tycker att kravet på bett i de lägsta klasserna, där ryttaren har fullt upp med sig själv, bör tas bort för att bespara hästen verkan av ryttarens taskiga hand via bettet.

Eftersom bett är obligatoriskt för ryttaren i den lägsta klassen borde de mest erfarna kunna behärska två bett. Jag tror att ett bett kan ställa till större skada av en oerfaren ryttare än två bett av en erfaren.
 
Axel kanske missförstår med flit. Jag försöker förstå men ibland kan jag inte. Det beror nog inte på något annat än att jag är så dum.

Jag tycker att kravet på bett i de lägsta klasserna, där ryttaren har fullt upp med sig själv, bör tas bort för att bespara hästen verkan av ryttarens taskiga hand via bettet.

Eftersom bett är obligatoriskt för ryttaren i den lägsta klassen borde de mest erfarna kunna behärska två bett. Jag tror att ett bett kan ställa till större skada av en oerfaren ryttare än två bett av en erfaren.

Klart dom kan behärska två bett? Vad är problemet? Ingen i de högre klasserna kommer rida dessa på träns iallafall. Sporrkravet är oxå borttaget, är det oxå dåligt?
 
Eftersom bett är obligatoriskt för ryttaren i den lägsta klassen borde de mest erfarna kunna behärska två bett. Jag tror att ett bett kan ställa till större skada av en oerfaren ryttare än två bett av en erfaren.

Men du tycker ju inte folk är tillräckligt bra ryttare i eliten men du tycker ändå att folk på MSV B nivå ska rida på kandar?
Makes no sense
 
Men du tycker ju inte folk är tillräckligt bra ryttare i eliten men du tycker ändå att folk på MSV B nivå ska rida på kandar?
Makes no sense
Du bör förstå att jag vet jag bättre om vad jag tycker än du gör. Jag har inte tyckt det du påstår.

Jag tycker (!) att om det ska vara bett i den lägsta bör det vara på de högsta. Väldigt logiskt.

Vad är problemet med kandar? Varför är kravet borttaget?
 
@Brille Förlåt, jag förutsatte att du inte tyckte eliten rider bra. Det var fel eftersom du inte skrivit att de rider dåligt men av dina kommentarer så verkar det som om du tycker det. Skulle inte dragit den slutsatsen när du inte skrivit det fullt ut. Ber om ursäkt.

Problemet med kandar är väl att folk hänger i stången för mycket och knycklar ihop hästen. De kan numera inte kvala till MSV B utan att visa att de kan rida hästen i form på träns i MSV C. De som kan rida på kandar kommer inte ha problem att kvala på träns och sen får de ju rida på kandar hur mycket de vill i MSV B och uppåt.

Sen finns det ju dem som av olika skäl inte vill rida på kandar och de får nu chansen att rida högre än MSV C. Win win liksom. Ska du tävla internationellt är det dock fortfarande krav på kandar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Problemet med kandar är väl att folk hänger i stången för mycket och knycklar ihop hästen. De kan numera inte kvala till MSV B utan att visa att de kan rida hästen i form på träns i MSV C. De som kan rida på kandar kommer inte ha problem att kvala på träns och sen får de ju rida på kandar hur mycket de vill i MSV B och uppåt.
Du har en poäng där - utan stång mindre bakom lod. Men de som inte kan utnyttja de möjligheter kandaret medför har inte i högsta klassen att göra. Om ryttaren använder stången felaktigt ska de få lägre poäng. Kandaret blir utslagsgivande och självsanerande.

Stången tillför möjligheter till inverkan utöver de som finns med träns. De som tävlar på träns tävlar inte på samma villkor som de som tävlar på kandar. Ytterligare en svårighet för domaren att ta hänsyn till.
 
@LFreddy jag förstår nog inte riktigt svaret eller slutsatsen du dragit utifrån mitt inlägg till dig . Varför skulle du inte få kommentera menar du, utifrån det jag skrev ?
 
@LFreddy jag förstår nog inte riktigt svaret eller slutsatsen du dragit utifrån mitt inlägg till dig . Varför skulle du inte få kommentera menar du, utifrån det jag skrev ?
Nja jag svarade nog lite allmänt riktat där delvis och det blev otydligt. Men ibland om man försöker diskutera en detalj eller inte är halleluja såld på ngn elit person så blir man ju ibland hängd och folk verkar förutsätta att man tycker allt är skit bara för att man påpekar en sak. Allra helst de som ju vill göra narr av en eller försöka dumförklara ngn för att denne "tänker själv" eller annorlunda så det var mer riktat till det. Så rent generellt, JO jag tycker att det finns många många duktiga människor men nej jag köper inte allt alla i eliten gör huuur många tävlingar de än har vunnit. Det är en bedömningssport jag vill rida enligt TR och min bild av hur det ska se ut och kännas det behöver ju inte betyda att det är mer rätt eller fel än ngt annat sätt eller ngn annan bild men det är mitt sätt o så som jag har lärt mig. Och ser man då på detaljer som tex hur linjen bakom sadeln går mot korset och vidare ner, var frambenet är, hur bakbenen är vinklade, var tyngdpunkten ligger osv saker som har med bärighet och hållbarhet att göra så enligt mig "fuskas" det en del. Och många inte vet jag wannabies försvarar detta med näbbar och klor. Men det går åt rätt håll igen tycker jag, det har varit några konstiga år men det verkar vända nu med en del saker.
 
Tack! :)

Varför skulle du bli hängd? Jag tycker det ser trevligt ut, med olika förtjänster och brister.

Tack ja det finns ju inget som är perfekt sen finns det brister man kan leva med och brister man kanske inte vill ha :)
Det är ju också ögonblicksbilder men det jag ser är en rak linje från ryggen över rumpan, det syns tydligt att hästarna jobbar med bukmuskulatur, lyfter ryggen å arbetar med bakdelen och har sin vikt där med bakbenen under sig inte rakt ner eller bakom som man ibland ser, halsen är jämnt musklad på nästan alla hästarna och de t ser lätt ut, hästarna ser avspända och positiva ut. :)
 
@LFreddy ja ok, jag tillhör inte de som urskiljningslöst höjer eliten bara för att de är eliten vilket inte sällan framgår när jag kommenterar här, så därav blev jag undrande då den ena bilden som sagt är passage och den andra piaff . Tex i sammanhanget ?
 
Du har en poäng där - utan stång mindre bakom lod. Men de som inte kan utnyttja de möjligheter kandaret medför har inte i högsta klassen att göra. Om ryttaren använder stången felaktigt ska de få lägre poäng. Kandaret blir utslagsgivande och självsanerande.

Stången tillför möjligheter till inverkan utöver de som finns med träns. De som tävlar på träns tävlar inte på samma villkor som de som tävlar på kandar. Ytterligare en svårighet för domaren att ta hänsyn till.

Tyvärr så lever vi inte i en utopi där alla domare är svinduktiga själva. De som dömer MSV C behöver endast ha ridit MSV B själva. Därav är det ganska många som kommer undan med att sitta och dra i stången tyvärr. Jag tycker det är bra att dressyren lättar lite på kraven. De som kan rida på kandar kommer ändå ha en fördel då precis som du skrivit finns många fördelar om man vet hur det ska användas.
 
...och att de som vill vänta med kandaret av olika orsaker kan göra det. Det är bara positivt att man markerar att du förväntas ha stabila grunder och kunna rida programmet på träns likaså som på kandar.

Sedan att kandaret har fördelar är ju givet - det är ju därför det används.
 
Tyvärr så lever vi inte i en utopi där alla domare är svinduktiga själva. De som dömer MSV C behöver endast ha ridit MSV B själva. Därav är det ganska många som kommer undan med att sitta och dra i stången tyvärr. Jag tycker det är bra att dressyren lättar lite på kraven. De som kan rida på kandar kommer ändå ha en fördel då precis som du skrivit finns många fördelar om man vet hur det ska användas.
Det är inte säkert att man till fullo kommer från problemet med att folk sitter och drar i stången. De som tror sig kunna få mer poäng bara (=utan att kunna) genom att rida på kandar kommer att fortsätta att göra det.
Ja, det kommer att vara både plus/minus för att använda träns/kandar.
 

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp