Bukefalos 28 år!

Hur dressyren ändrats..

Nej det sker inte med automatik. Det beror naturligtvis på hur och till vad ryttaren använder stång- resp bridongtygeln. Stångtygeln är den som är mest flexande, dvs minskar ganashvinkeln. Om tyglarna ligger nära varandra i handen blir det ju svårare att använda bara den ena.
dlbrein2on2.jpg

I den franska fattningen (också kallad fillis) kommer bridongtygeln in i handen ovanpå pekfingret/handen och stångtygeln under ringfingret/handen. Då blir det lättare för ryttaren att bara använda stången när hen vill det. Då kan ryttaren också separera tygeltagens inverkan och använda handen så att bridongen blir uppresande och stången sänkande/flexande.
dlbreinnocross.jpg

Bilderna finns på sidan http://www.imeha.org/doublebridle.html
Du har inte förstått att det är individuellt utifrån vad som fungerar bra utifrån ekipage hur man tygelfattar och att ingen följer en sten-mall som ditt schema och inlägg föreslår ? Alla ryttare som rider på kandar har individuella fattningar utifrån vad som känns främjande utifrån ryttare/häst kontakt och harmoni .
 
Jag som ridit för en del klassiska franska ,tyska, portugisiska, spanska tränare har använt de flesta kandar och tygelfattningar då nä det är inget nytt.
 
Så enkelt tror jag inte det är.

Jag tror de flesta som rider på kandar, vilket vi bör vara ett gäng i tråden som gjort en del, vet om att det finns en massa olika tygelfattningar och att man kan få olika inverkan lättare med dem..
Men jag tror inte det är så enkelt som att det bara råkar bli så att nacken hamnar någonstans eller lod hamnar någonstans. Det väljer ryttarna.
De är så pass rutinerade att de vet vad de gör.

Att kolla vilken tygel som in fact inverkar är ju basic-kurs i kandar-ridning.

Sen kanske vi som är intresserade av även annat än TR har mer insikt i olika betslingar och tygelfattningar som inte är a la TR.
Men det basic du tar upp i tråden tror jag folk vet. Så menade jag.
Plus att ryttarna inte råkar få mer i stångtygeln om det är den som ställer till det. De väljer det. Och de väljer formen.
I ett tidigare svar skrev du något om att den ena tygeln tenderar bli kortare än den andra om man låter dem glida. Det är inte det jag menar.

I någon annan tråd frågade jag vilken fattning som läsaren använde och hur för jag tyckte det var ett intressant ämne. Ingen svarade, men det var väl ett för simpelt ämne för 'er' som kan.

Det borde vara basic också att De som "kan" kandarridning inte rider med stången parallell med marken. Trots att det är basic rids det så både av de som visar film på buke och av andra.

Det är basic att ha handen med tummen uppåt (inte för att det står i TR utan för att det blir en bättre hand). Men det är det inte så många som bryr sig om. Om ryttaren har svårt att hålla reda på handen och rida med tummen upp tror jag att de har minst lika svårt att hålla reda på ringfingret som är det enda som skiljer bridong- och stångtyglarna åt vid "normal" fattning. Dessutom så rör sig båda tyglarna så fort som handen vrider sig. Så visst kan ryttaren inverka med stångtygeln utan att vara medveten om det.

Därför tyckte jag det skulle vara intressant att diskutera en annan fattning än den "normala".
 
I ett tidigare svar skrev du något om att den ena tygeln tenderar bli kortare än den andra om man låter dem glida. Det är inte det jag menar.

I någon annan tråd frågade jag vilken fattning som läsaren använde och hur för jag tyckte det var ett intressant ämne. Ingen svarade, men det var väl ett för simpelt ämne för 'er' som kan.

Det borde vara basic också att De som "kan" kandarridning inte rider med stången parallell med marken. Trots att det är basic rids det så både av de som visar film på buke och av andra.

Det är basic att ha handen med tummen uppåt (inte för att det står i TR utan för att det blir en bättre hand). Men det är det inte så många som bryr sig om. Om ryttaren har svårt att hålla reda på handen och rida med tummen upp tror jag att de har minst lika svårt att hålla reda på ringfingret som är det enda som skiljer bridong- och stångtyglarna åt vid "normal" fattning. Dessutom så rör sig båda tyglarna så fort som handen vrider sig. Så visst kan ryttaren inverka med stångtygeln utan att vara medveten om det.

Därför tyckte jag det skulle vara intressant att diskutera en annan fattning än den "normala".
Ja och alternativa fattningar har ju erbjudits dig nu senaste inläggen i tråden så varsågod att diskutera det du vill utifrån det !
 
Fast så svårt är det väl inte att loopa stångtygeln? Håller man inte på att glappa så förblir ju tygeln där man sluter handen? Nu får man ju dessutom inte rida på kandar förän i MsvB så förhoppningvis är ryttarna generellt lite skickligare och kan hantera stången bättre jämfört när man debuterar MsvC, vilket jag tycker är toppen!
Det var inte glappande tygel /tygelfattning jag menade. Jag menade att det med fransk fattning är lättare att hålla isär inverkan med stång- resp. med bridongtygeln eftersom de hålls längre från varandra.

Hur tänkte man då (när man förbjöd kandar)? Vet du varför det inte är tillåtet förrän i MSV B?
 
Tills nu ville du ha bettlöst o nu verkar det som du själv vill rida på kandar på en låg nivå??
Jag har sett elever träna enligt din lära o de red alla med raka armar o menade att finliret skedde med fingrarna. Ma hade oxå en hög hand o lyfte upp nacken samt ryggade i det oändliga för att "få in baken". Att den skulle "bära" sig själv o nacken högst.
Där o här struntade man fullkomligt var ryggen var. Det är att gynna tekannehästen o t o m fulkrok.
 
Inte endast så klart. Men jag tror absolut att man har nytta av att veta det. Japp..
Det handlar inte om cirkuskonster med hopp och jox. Utan om vägen för att ta sig dit med allt vad det innebär. Vilken måste ta vägen via GP och det utan minsta lilla acceptans för negativa avvikelser. Om de ska vara korrekta, givetvis.
Sen måste man vara driven, tävlingsmänniska och ha en helvetes massa annan kunskap.

Men jag anser att de rollade hästarna inte sällan har bättre bärighet än vissa andra trots att de ibland har korta halsar och mycket tryck i truten.
Det är ingen slump.
Det handlar om utbildningssystemet. Och det bygger på samma principer och hjälpgivning som man använde för att lära in skolsprång.
Det är beprövad kunskap sen x antal hundra år.
Sen adderat modern touch.
Men fortfarande med viss inlärning och visst hjälpgivningssystem som är konstruerat för bärighet just(för skolsprången).

Så ja, jag tror hans pålästhet om historien och hur man red då spelar stor roll i hans koncept. Utöver att det är ett som fanns rätt likt redan på 1300-talet och inte är något han tagit fram helt själv direkt..

Utifrån den här texten ser det ut som att du menar att man måste rolla hästarna för att kunna göra skolsprång. Så är det ju inte. Det är inte bara din tränare här i landet som gör skolsprång, det finns klassiska tränare som också jobbar med det.
 
Utifrån den här texten ser det ut som att du menar att man måste rolla hästarna för att kunna göra skolsprång. Så är det ju inte. Det är inte bara din tränare här i landet som gör skolsprång, det finns klassiska tränare som också jobbar med det.

Det jag menade var att Sjef är den inom "världscupens top" som kan sånt.
Och IOM att alla som rider för honom givetvis rollar så skrev jag som jag gjorde.
Jag tyckte det var tydligt. Men det kanske var luddigt. Jag vet inte.
 
Det var inte glappande tygel /tygelfattning jag menade. Jag menade att det med fransk fattning är lättare att hålla isär inverkan med stång- resp. med bridongtygeln eftersom de hålls längre från varandra.

Hur tänkte man då (när man förbjöd kandar)? Vet du varför det inte är tillåtet förrän i MSV B?

MSV C är ju eg likvärdigt med det svåraste LA som försvann när MSV C kom.
I LA behövs inte kandar.
Så ser jag det. Msv B är för mig riktiga MSV.
Men även där är jag förmodligen sedd som bakåtsträvare av vissa. :p
 
MSV C är ju eg likvärdigt med det svåraste LA som försvann när MSV C kom.
I LA behövs inte kandar.
Så ser jag det. Msv B är för mig riktiga MSV.
Men även där är jag förmodligen sedd som bakåtsträvare av vissa. :p
Men kandaret skulle ju kunna vara tillåtet i LA och obligatoriskt i MSV. Även om det inte behövs (? egentligen behövs det väl aldrig i så fall) kan det ju ge fler möjligheter att inverka med handen.
 
Msv c placeringar läggs i lätt klass.

Kunde man ju tro men tyvärr inte. Det läggs helt missvisande i Msv placeringar. Hade en fråga uppe om det för några år sedan när jag bestämt hävdade att MsvC INTE är msv och sen var det en hel drös med folk som hade fått sina MsvC som Msv placeringar. JAG har dock aldrig fått det utan dom har med all rätt hamnat i lätt klass. Och nej, MsvC kommer ALDRIG bli riktig Msv.
 
Men kandaret skulle ju kunna vara tillåtet i LA och obligatoriskt i MSV. Även om det inte behövs (? egentligen behövs det väl aldrig i så fall) kan det ju ge fler möjligheter att inverka med handen.

Obligatoriskt ? Hur går det ihop med "tillåt" bettlöst? Nu har dom ju äntligen släppt på Kandartvånget som varit.
 
Kunde man ju tro men tyvärr inte. Det läggs helt missvisande i Msv placeringar. Hade en fråga uppe om det för några år sedan när jag bestämt hävdade att MsvC INTE är msv och sen var det en hel drös med folk som hade fått sina MsvC som Msv placeringar. JAG har dock aldrig fått det utan dom har med all rätt hamnat i lätt klass. Och nej, MsvC kommer ALDRIG bli riktig Msv.
kan de inte ha ändrat på det?
Jag kollade nyss min fölis pappas Blup o nu var de 2 plac. plötsligt i lätt klass.
 
Obligatoriskt ? Hur går det ihop med "tillåt" bettlöst? Nu har dom ju äntligen släppt på Kandartvånget som varit.
Eftersom det är obligatoriskt med bett när ryttarna är som mest oerfarna skulle det väl kunna vara obligatoriskt med kandar för de mest erfarna. Bettet påstås ju ha så stor inverkan på kvaliteten på rörelserna i den lägsta klassen. Med en utbildad och tränad hand borde kvaliteten bli så mycket högre med kandar än träns i de erfarnas klasser.

Varför äntligen? Vad är problemet med kandaret?
 
Eftersom det är obligatoriskt med bett när ryttarna är som mest oerfarna skulle det väl kunna vara obligatoriskt med kandar för de mest erfarna. Bettet påstås ju ha så stor inverkan på kvaliteten på rörelserna i den lägsta klassen. Med en utbildad och tränad hand borde kvaliteten bli så mycket högre med kandar än träns i de erfarnas klasser.

Varför äntligen? Vad är problemet med kandaret?

Inget, dom snygga är bara jädrigt dyra. Tror ingen kommer välja bort att rida på Kandar i dom högre klasserna iallafall, internationellt är det ju fortfarande ett tvång.
 

Liknande trådar

Dressyr Började diskutera med en stallkamrat, detta med att utrustningen inom dressyren (tävling) måste vara engelsk, och varför det är så...
Svar
1
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp