Bukefalos 28 år!

Hur dyrt är de egentligen?

NightRain

Trådstartare
Är lite sugen på att köpa en billig liten hästtransport.. å då pratar man om en äldre men fullt fungerande för en billig peng som jag kan ha till träningar å lite småtävlingar tex.

de jag undrar lite är.. vad kostar de ungefär att äga en transport.. förstår ju att de är lite olika beroende på vad de är för transport osv.. men på ett ungefär.. är de 10 000:- om året eller hur mycket ungefär??

så man har nåt att gå på. för de är försäkring å skatt? nåt mer som kostar? förutom däck å sånna saker då självklart..
 
försäkring är inget måste. Besiktning vartannat år.
Har du en äldre får du kanske räkna med lite pengar i underhåll.
 
Jag tror att du för 10 000 - 15 000 kan hitta det släp som du söker. Lite billigare om du kan tänka dig att vara lite händig.
 
Jag hade nog lagt lite mer pengar på transporten. Då är risken mindre att man får en som börjar med att paja och verkstadsräkningar drar snabbt iväg..
 
Min transport (Kylinge Orion, enkelaxlad, -96 vill jag minnas) har kostat lite slantar då jag ägt den. De ligger på runt 13-15k begagnade, vad jag sett. Bytt lyktglas bak, fixat positionsljuset samt bytt hela påskjutsannordningen då den blivit tilltryckt (påskjutsbromsen släppte inte ordentligt på besiktningen i januari i år, därav bytet). Men inget extremt, och påskjutsannordningen gick på försäkringen. Enligt verkstan är detta sånt en får räkna med som underhåll, förr eller senare. Transporten köptes välvårdad och är rätt trevlig i allmänhet. Jag kommer nog att lämna in min på service innan året är slut, för att smörja och justera bromsar etc. Det kostar enligt den uppgift jag fått av verkstan ett par tusenlappar, plus material och tid ifall något behöver lagas.

Besiktning vartannat år, kostar några hundringar per gång. Försäkringen för min kostar 518:-/år (helförsäkring). Skatten kostar 425:-/år (inkl vägtrafikeringsavgiften).
 
Min första transport var en äldre men stor och rejäl sak, brenderup -87 , som jag köpte för 8000 kr.
Lade direkt ut 2000 på golvbyte och kanske sammanlagt en-två tusen på övriga reparationer/underhåll resten av åren jag hade den.

Användes flitigt, ett par gånger i veckan.
Sålde sen för 8000 till kompis och den rullar ännu.

Hade ingen försäkring på den. Skatt 360 kr per år samt besiktning vartannat år.
 
tack ska ni ha.. har kollat på några runt 6-8000 å på några står de att golv å bromsar osv är bytt så då behöver manju inte göra de.. å den kommer kanske bara gå ett par gånger i månaden..
 
Jag är inne på att göra precis så som NightRain. Hur kommer det sig att vissa väljer att försäkra transporten och andra inte? 500kr om året känns ju som en väldigt billig säkerhet ifall något händer.
 
Det som kan hända med de äldre är att man får byta axeln. Då börjar det kosta.

Mitt gamla Trane från 1973 hade jag bytt golv etc på. Så vi skulle fira dess trettioårsdag med besiktningen. Axellagringar båda sidor, glapp, sa bilprovningen. Släpet hade gått MAX 100 mil sen föregående besiktning ua året innan.

Det skulle kosta mer att renovera axeln än köpa ny. Ny kostade 8000 kr, då 2003. Tillkommer jobb om man inte kan göra det själv/vet någon som kan göra det själv. Enkelaxlat, ett dubbelaxlat/boogie blir såklart dyrare.

Så, ha det i bakhuvudet om/när ni köper ett äldre billigt släp.

Annars så golv, bromsar, el, väggar osv - det drar inte iväg så fasligt mycket om man kan göra det själv. Men axeln - där kan det bli otäckt dyrt.
 
köper jag en billig som är besiktigad å bytt lite grejer på så den är godkänd att köra häst i så räcker de fö rmig.. måste jag byta nåt som kostar 8000 ja då skrotar jag släpet eller köper nytt då i såfall.. jag har ju ingen aning om hur mycket jag kommer köra.. kanske som sagt max ett par gånger i månaden. å köper jag ett billigt till att börja med så märker jag hur mycket jkag behöver den.. behöver jag den mycket så kan jag alltid byta upp mig..

men man behöver inte försäkra transporten alls? de är inte som med bil där man MÅSTE ha trafikförsäkring eller liknande? är de bara skatten som gäller på en transport?
 
Inte ett måste. Vi har försäkring för ca 4-500:-/år och täcks även skador som hästen gör invändigt. Skiljer ju mellan försäkringsbolagen så läs på. Men inte ett måste och känns kanske inte motiverat om släpet inte kostar så mycket. Axlar som någon inan nämnde kan vara en riktig fälla. Bra att besiktningen kollar men inte alla är lika noggranna. Axelproblem under färd med häst önskar man ingen!
 
okej tack=) nä som sagt ska jag ha en så billig så känns försäkring kanske onödigt.. men man kan ju be dom att kolla extra noga på axeln så man verkligen vet om de är nån fara eller inte.. nä så´klart man itne vill att nåt ska gå sönder under färd.. men abra för att de är en billig transport betyder de ju inte att den itne kan vara i ordning å besiktningen har ju ände linjer att följa å man kan som sagt säga till dom att kolla extra noga=)
 
Skatten på min kostar 400 kr om året, försäkring ca 600 kr, besiktning varannat år

Har ägt den sen i augusti och har lagt 1500 kr i reparationer. Fixat alla fyra bromsarna och bytt ett däck, för ett väldigt bra pris, begagnat. Så än så länge har det kostat mig runt 2500 kr på ett år.

Inköpspriset var 34.000 kr, 2005:a och i väldigt fint skick.
 
okej.. verkar inte som att årskostnaderna är så dyra då egentligen låter ju bra de=)
ska se om man hittar nåt billigt men säkert släp=)
 
Försäkringen är så låg kostnad, så jag har haft även billiga (10') släp försäkrade. Känns som en droppe i havet i allmänna hästkostnaderna, och man får ju förhoppningsvis alltid ut nån slant.

årskostnaden i fasta kostnader för släp är löjligt låg, typ billigaste fordon man kan ha. Min ligger på typ 400 kr/år i skatt, försäkring typ 600 kr, besiktning 350 kr vartannat år = 175 kr/år.

Har en 2003:a, och köpte den 2005 i skick som ny. Under de nio år jag haft den har jag: Justerat bromsarna ett par - tre gånger (0 kr, pappa som kan sånt). Köpt nya sommardäck (borde av åldersskäl köpa nya vinterdäck med men inte gjort det) vilket jag tror kostade typ 1200 kr, bytt ut positionsljusen då det ärgat i kontakterna (600 kr på verkstad), bytt ut ett lyktglas på en baklykta (75kr), bytt själva kontakten till bilen (100 kr kontakt, bytte själv) bytt golvet nyss (3500 kr för golvet, arbetet gjorde pappa) och behöver byta ett lyktglas jag haft sönder (typ 50 kr) Thats it. Men får se vad besiktningen säger i juni.

Men hittills så totalt på 9 år i rep och service: 1200 + 600 + 75 +100 + 3500 + 50 = 5 525 kr. Dvs 614 kr per år ;) Visst hade jag gjort mer på verkstad (justerat bromsarna och bytt golvet på verkstad etc) så hade det tillkommit en del. Men det blir fortfarande inga större pengar att tala om.
 
Försäkringen för de hästtransporter som inte är värda en förmögenhet är så pass billig att jag inte förstår varför en väljer att inte försäkra. Även med självrisken (1500:- i mitt fall) inräknad så sparade jag en rejäl slant genom att ha försäkringen - även om jag räknar in försäkringspremien för de två år som jag ägt släpet. Men det är valfritt.

Grävde fram verkstadsräkningarna.
Bromsvajer (2008, förra ägaren. Lite otydlig/slarvig handstil, men jag tror att det står bromsvajer..) 1870:-.
Bromsjustering (2010, förra ägaren) 1050:- ( <- Bl.a. detta ska göras på servicen på mitt släp i år).
Lyktglas (positionsljuset) + byte av hankontakt + byta klämfästet för stödhjulet (2013) 551:- inkl moms (material + arbete)
Lyktglas (bak, 2013) har inte kvar kvittot, men köpte bara lyktglaset och bytte själv. Kostade inte många kronor iaf.
Nya sommardäck (lastbilsdäck till detta släp, 2013) ca 2400:- kommer inte ihåg exakt, har inte kvar kvittot, men har för mig att jag betalade runt 1200:-/däck.
Påskjutsanordning (2014) 1990:- inkl moms + arbete (på min räkning finns tyvärr bara självrisken för försäkringen med, eftersom bolaget tog resten. Jag betalade totalt 1500:-.).
 
Nej, men "Litens" påskjutsanordning hade blivit påkörd eller nåt.

Precis. Enligt verkstaden hade troligen något hänt vid backning; antingen backat riktigt tvärt eller så hade släpet blivit påbackat t.ex. Jag ringde och pratade med försäkringsbolaget och de valde att behandla det som en olycka eftersom en del i anordningen blivit tilltryckt (sned/krokig. Tittade man rakt uppifrån så såg det hela lite snett ut) enligt besiktningsprotokollet.

Service, lampor, bromsar och liknande underhåll (slitage, kort och gott) täcker inte försäkringen normalt.
 
Försäkringen tar sådant som sker vid olycka, brand, parkering etc. Inte lagningar, service och reparationer av allmän natur. Jämför med en bilförsäkring.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 311
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp