Bukefalos 28 år!

Hur dyrt är de egentligen?

Vår försäkring täcker invändig skada orsakad av häst vilket har varit fantastiskt bra flera ggr med vårt B45 (inlöst till slut efter stort tumult av stökig häst) och nuvarande B50 ska in för att hästen tryckte till och spräckte framglasrutan inifrån.
När vi jämförde försäkringar så var det inte alla som täckte invändig skada men kanske alla bolag har kommit med det nu. Stöld, skadegörelse, m.m. täcks likt bilförsäkring.

Kostnad för vårt släp ligger på ca 12150:-/år
(värdeminskning+försäkring+besiktning+service,1/5däck,smörj)
, säg strax över 1000-lappen per månad där värdeminskningen ju är en uppskattning och visar ju sig först den dagen vi säljer släpet. Stämde rätt bra dock på vårt B45.
 
Vad gäller skador inifrån/orsakade av hästen skiljer det sig en hel del mellan bolagen. T ex IF täcker om släpet har säkerhetsbommar, Sveland täcker om hästen som orsakar det är Svelandförsäkrad, osv osv.
 
Är lite sugen på att köpa en billig liten hästtransport.. å då pratar man om en äldre men fullt fungerande för en billig peng som jag kan ha till träningar å lite småtävlingar tex.

de jag undrar lite är.. vad kostar de ungefär att äga en transport.. förstår ju att de är lite olika beroende på vad de är för transport osv.. men på ett ungefär.. är de 10 000:- om året eller hur mycket ungefär??

så man har nåt att gå på. för de är försäkring å skatt? nåt mer som kostar? förutom däck å sånna saker då självklart..

Om året tror jag att jag betalar under 1000-lappen, med försäkring och skatt. Så att äga en är inge dyrt alls! :-) Jag har en -06a fullt försäkrad.
 
Låter ju bra, :-) ska se om jag hittar en som passar min budget som inte är för långt bort
Jag gjorde som du tänker göra när jag köpte mitt första släp. Skaffade ett billigt Trane från -70nånting och körde runt med, gjorde några enklare lagningar men när det slutade gå igenom besiktningen enkelt sålde jag det. Köpte då ett betydligt nyare släp VV från -96 och hade ytterligare några år. Vid det laget hade jag börjat åka så mycket och ofta att jag ville ha ett boggisläp så så köpte jag ett VV -10 som jag fortfarande har kvar. Jag är väldigt nöjd med det men saknar sadelkammare och numer när jag får köra (skaffade nytt körkort också, BE) så skulle det sitta fint med ett boggiesläp med högre lastvikt och sadelkammare. Min erfarenhet är att när man köper ett släp börjar man helt plötsligt åka mer och oftare så man vill ha ett lite bättre :) Men då vet man i alla fall på ett ungefär vad man vill ha och inte.
 
Jag gjorde som du tänker göra när jag köpte mitt första släp. Skaffade ett billigt Trane från -70nånting och körde runt med, gjorde några enklare lagningar men när det slutade gå igenom besiktningen enkelt sålde jag det. Köpte då ett betydligt nyare släp VV från -96 och hade ytterligare några år. Vid det laget hade jag börjat åka så mycket och ofta att jag ville ha ett boggisläp så så köpte jag ett VV -10 som jag fortfarande har kvar. Jag är väldigt nöjd med det men saknar sadelkammare och numer när jag får köra (skaffade nytt körkort också, BE) så skulle det sitta fint med ett boggiesläp med högre lastvikt och sadelkammare. Min erfarenhet är att när man köper ett släp börjar man helt plötsligt åka mer och oftare så man vill ha ett lite bättre :) Men då vet man i alla fall på ett ungefär vad man vill ha och inte.

Jag gjorde ungefär likadant men inte riktigt.
Började med ett gammalt billigt (Trane från 1973, 10 000 kr) år 199X. La iofs en del på att renovera det (bytte golv, väggar och el). Sen när det inte gick igenom besiktningen stod det mellan att sälja det eller byta axel. Jag tyckte om släpet så jag bytte axel. Sen växte unghästen ur det. Sålde det 2004.

Ville då eg ha ett Henra men tyckte det var för dyrt. Insåg man fick nyast släp för pengarna med en Värmlandsvagn, men hade dåliga erf av de tidigare. Långtidshyrde ett med årsmod 1996i ett år och tyckte det var okej. Valde sen att köpa ett från 2003 då jag tyckte de var bättre. Nu minns jag inte exakt vad jag gav för jag fick en jäkla bra deal, men har för mig det var 33 000. Släpet var då två år gammalt, extrautrustat och såg ut som nytt både inuti och utanpå.

Jag har kvar det än, men det är mest för jag börjat plugga. Annars hade jag bytt ut det mot ett nyare med mer finesser - och gärna sadelkammare! VV är helt okej för det som det köptes för, att ha ett släp utan krusiduller för när man behövde åka till veterinären eller så. Fast precis som Cilva säger så när man åker mer börjar man önska sig krusiduller med ;P Sen skulle jag hemskt gärna ha säkerhetsbommar med - inte för det spelat roll att mitt inte har det, men om utifall att.

Så, i samma läge som jag var när jag köpte det med de behov jag hade då - så hade jag gjort samma köp igen. I dagens läge skulle jag inte köpa ett likadant =)
 
precis som alla andra så köpte jag också ett billigt äldre släp och renoverade lite(mycket), enkelaxlad kylingekärra från 92.
nackdelarna är ventilationen och att det är smala spiltor, fördelarna är att det är frontutlastning så så fort vi stannar så öppnar jag den övre luckan så att hästen får titta ut. frambommen är fällbar(är egentligen bakbommen som jag satt fram), har satt in teleskopbommar bak så att spiltan blir bredare. det är lätt att dra, stabilt och hästen åker fint i det. hög mellanvägg också vilket jag tycker om :).
betalade dock ett överpris på detta då golv, väggar och ramp var ruttna.

nästa släp ska också ha frontutlastning, hög mellanvägg och gå att byta till teleskop bom bak. dumt nog så är alla släp med boggie och frontutlastning så jäkla dyra i förhållande till deras skick :/.
 
1998 köpte jag ett Ume -87 för 15 tusen, det har fått rätt många nya delar genom åren. Jag har haft tur och fått hjälp av kompisar med reparationer. Under min ägo har den fått ny axel, nytt golv, läm och innerväggar, matta till lämmen två gånger + ny el förra året, något nytt däck har det också blivit. Bromsar kollade och justerade till besiktningen vartannat år. En snabb huvudräkning säger att släpet kostat 3ooo i snitt per år att hålla, reparera och renovera under de år jag haft det. Då var ju året med golv och väggbyte värst tror att utgifterna för transporten var 12000 det året.

I år bör den få en ny gummimatta, det går nog inte att komma ifrån.. Jag inser att jag ändå har en billig transport.

/AA
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 819
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 510
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 325
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp