Bukefalos 28 år!

Hur få bra bete?

Zuzzi

Trådstartare
Vet inte alls om tråden ligger rätt nu tyvärr men hoppas den kan flyttas rätt om inte.

Det är så att vi har en gård vi får använda gratis och där vi hade hästarna förra sommaren. Marken är inte plöjd på länge men har å andra sidan inte används på många år heller.

Nu till min frågan; hur ska vi få till ett bra bete av det som kommer nu? Förra sommaren hade vi mycket hundkex och annat högre gräs som trängde undan det kortare på vissa plättar, emot hösten när de växterna dog kom det korta gräset fram. Nu på våren så växer det korta gräset jättebra även där de gamla höga växterna dominerade förra året. Hur ska vi göra för att få bra bete även där?

Just nu är det frid och fröjd men snart börjar det höga gräset att växa över där, kan man då slå ner det gräset på nått sätt för att få "undergräset" att växa över på nått vis?

Tips mottages, vill ha så mycket bra bete som möjligt, har 4 hagar att använda så att skifta betet är inga problem
 
Sv: Hur få bra bete?

En del eldar sina fält för att det ska komma igång bättre, men bättre än inget är att klippa ner betet innan så att det får fart och växer jämnare. Vi har just nu får går och betar i vår 2a sommarhage, ska släppa hästarna på den 1a snart och sedan flyttas fåren lagom så det börjar växa upp lite mer och sen åker hästarna över på det betet.
 
Sv: Hur få bra bete?

Klipper ner hur? med vanlig gräsklippare? :p

vi skulle gärna vilja bränna men vi har inte tillgång till vatten där nere tyvärr :cool:
 
Sv: Hur få bra bete?

du har för lågt betestryck, därför tar ogrässorterna överhand. Se till att ha hårdare betestryck i dina hagar. På så vis får inte ohävdsarterna chansen att ta över. Hur stora hagar är det och hur många hästar går där ?

Vill man förebygga ogräs på vissa ställen i sin hage kan man styra hästarnas tramp just dit. Tex genom att ställa vattenkaret där. Hästarnas tramp dödar effektivt de ogräs man inte vill ska komma upp.
 
Sv: Hur få bra bete?

Med traktor och slaghack förslagsvis. Eller annan sorts klippmaskin man har efter traktor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 652
Senast: Piaff
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp