Bukefalos 28 år!

Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

:( Det låter inget vidare. Mina problem hamnar i skugga, vilket är ganska skönt för att få perspektiv på det hela. Men visst är det skönt att häva ur sig och få tankarna på pränt! Även om andra inte kan säga åt en vad man ska göra, eller vad som är rätt i ett förhållande, får man en tankeställare själv när det står skrivet i ord. Kram till dig, hoppas det löser sig.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har inga som helst regler eller överenskommelser över hur vardagen ska se ut. Däremot vill vi ju varandras bästa och framför allt vill vi spendera tid med varandra!

Sambon har eget företag, jag pluggar och jobbar extra på krogen, så vi har väldigt varierande tider och arbetsbörda. I och med att jag jobbar vissa kvällar ses vi inte alls de dagarna, då han går upp till jobbet innan jag vaknar och jag åker till jobbet innan han är hemma, och när jag kommer hem är det bara ett par timmar kvar innan han ska upp igen. Ibland ses vi inte på flera dagar, även om vi sover bredvid varandra halva natten. De dagarna kommunicerar vi via telefon.

Jag är i stallet en del och han har några intressen också, så umgås vi ju med kompisar vi har också, så det är ju inte alltid vi umgås med varandra på kvällarna bara för att vi är lediga samtidigt.

Ett tips och någonting som har underlättat vårt liv avsevärt är att vi har Google Calendar, som är synkade. Så jag ser hans schema och han ser mitt. Då vet jag utan att behöva ringa till honom hur dagens planer ser ut. Jag vet också vilka tillställningar jag kan tacka ja till och vilka vi gemensamt kan tacka ja till utan att behöva snacka ihop oss - allting står ju i kalendern. Då vet han hur jag jobbar också och tenderar att spendera tid med polarna de kvällarna jag ändå inte är hemma, så att vi har tid för varandra när vi väl är lediga, även om inte det är något måste.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle känna mig totalt kvävd om min sambo krävde att alltid få veta vart jag var och när jag skulle komma hem eller åka.
Jag tycker inte det känns sunt med den typen av kontroll. Men alla är vi olika.

Samma här.vi hör av oss om vi bestämt något.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

vi hör av oss om vi bestämt något.
Fast någonstans tar man ju för givet att folk kommer hem efter jobbet, och alternativ träning/stall/vaddetnuär och i alla fall kommer hem innan natten och sover hemma.

Jag hade blivit väldigt orolig ifall min sambo inte hade kommit hem innan kl 20 i alla fall. Vid 18-tiden hade jag nog ringt och frågat om planerna på att komma hem, så att jag kunde planera hur vi ska äta och sådär ifall jag är först hemma.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Gulle dig.
Jag anser egentligen inte att jag har någon rätt att klaga.
Jag väljer ju liksom själv att stanna.
Han jobbar och jag ägnar mig åt hästar.. :)

Visst önskar jag att han ville vara mer jämnställd, att han utan tjat och tillbedjan kunde ställa in trädgårdsmöblerna eller byta vinterhjul på transporten..
Men jag har kommittill det stadiet att jag inte orkar tjata så det är bättre att göra det själv.. :)

Hoppas att ni kan hitta en medelväg.
Det kanske är svårt också eftersom du flyttat in på hans domäner, där har ju han gjort som han har velat under alla år och plötsligt har han en annan att ta hänsyn till.

Om du hade stått med maten klar till den tiden som han borde varit hemma, hade han då blivit ångerfull för att han inte hört av sig?

Kram till dig med!
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

veta på ett ungefär vad han har för sig och hur länge jag kan räkna med att han ska vara borta, mest för att jag lätt blir orolig annars.

Har klippt av en bit i ditt inlägg - hoppas att det är okej :)

Vad min partner har för sig eller vad han är struntar jag i.

Däremot när jag kan räkna med att han kommer hem bryr jag mig om. Inte så att han klockan 20 ska meddela när han tänker åka hem men gärna få ett SMS när han är på VÄG hem för att veta om jag ska börja oroa mig så jag är sådan att jag lätt blir orolig. Var likadan när jag var liten, visste att mamma brukade komma hem vid 16:45 och pappa vid 17:00 - gjorde de inte det och om de inte hade berättat att de skulle åka och handla eller tvätta bilen eller något blev jag jätteorolig. Så då var jag glad om jag fick ett SMS som lydde typ "jag är på tåget nu, hemma inom en halvtimme". Men det hade inget med kontrollbehov att göra utan enbart att jag ville veta. Spelade ingen roll om det handlade om halv nio på kvällen eller fyra på morgonen, jag ville bara veta för att inte hetsa upp mig i onödan.

Och här menar jag då sambo och inte föräldrar i de sista tre meningarna :)

Alternativt om jag visste att han t.ex skulle på svensexa eller något sådant, då visste jag ju att han skulle vara ute till långt framåt småtimmarna och då lät jag det bero tills han ramlade in :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Fast någonstans tar man ju för givet att folk kommer hem efter jobbet, och alternativ träning/stall/vaddetnuär och i alla fall kommer hem innan natten och sover hemma.

Jag hade blivit väldigt orolig ifall min sambo inte hade kommit hem innan kl 20 i alla fall. Vid 18-tiden hade jag nog ringt och frågat om planerna på att komma hem, så att jag kunde planera hur vi ska äta och sådär ifall jag är först hemma.

Jo vi skullenog undra vid åttamen sådant brukar ju lösa sig av sig självpå något vis och inger vi bestämt att "du måste smsa om du blir sen"
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har inga som helst regler eller överenskommelser över hur vardagen ska se ut. Däremot vill vi ju varandras bästa och framför allt vill vi spendera tid med varandra!

Sådär har vi det här hemma också. Vi älskar att spendera tid ihop, antingen ensamma eller tillsammans med vänner och det prioriterar vi ju rätt högt så att säga, båda två. Vi vill också alltid varandras bästa så det blir liksom aldrig något kompromissande eller "givande och tagande" utan mer ett... fående, helt enkelt.

Kl.

Sedan är vi nog ett sådant där par som vissa skulle kalla kontroll-freak. :D
Kanske ffa min sambo som gärna vill veta hur dagen kommer att se ut och vad jag pysslar mig, han är också något av en rapporteringsnörd och säger alltid till när han är på väg hem, om han blir sen etc. Det blir ju så mycket enklare med käk osv då. I min värld är han verkligen inget kontrollfreak, grejen är mer att vi kommunicerar via sms typ hela dagarna (sådär irriterande gulligt liksom :o) så det blir ju naturligt att vi vet vad den andre gör eftersom att vi snackar såpass mycket.

Jag känner mig aldrig kvävd av honom och vi har inte en enda regel vad jag vet om. Däremot har han faktiskt uttryckt att jag borde vara lite mer orolig för honom, så jag försöker gulla lite extra ibland. :love:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle känna mig totalt kvävd om min sambo krävde att alltid få veta vart jag var och när jag skulle komma hem eller åka.
Jag tycker inte det känns sunt med den typen av kontroll. Men alla är vi olika.

Jag har sagt att jag uppskattar om han hör av sig om han jobbar över länge, då pratar vi inte en kvart, utan typ över en timme. Det är svårt att veta för han jobbar flex, så jag vet inte vilken tid han börjat. Det finns en hel del marginal i vilken tid det är ok att han kommer hem utan att ha sagt nåt. Det här är vi överens om. Om han kommer hem sent utan att höra av sig, mår han dåligt och vet att han gör mig besviken. Jag har frågat om det är för mkt begärt att han ska höra av sig om han blir sen, men det tycker han inte. Ändå gör han om det, det är det jag inte fattar.

Det är inte jag som ber honom lova att komma hem en viss tid. Jag frågar när han kommer hem på ett ungefär, då lovar han en viss tid, sen blir det inte så ändå. Då är det bättre att han säger att han inte vet, eller inte lovar en viss tid. För då slipper jag bli besviken över att han inte håller det han lovar. För ropar man att vargen kommer för många gånger, du vet... Förtroendet sjunker och sjunker.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Helt okej ;)

Jag behöver inte veta exakt vad han gör eller exakt när han kommer hem. Det är snarare att jag vill veta att han är hos "nån kompis" istället för att han bara är borta, och att han kommer hem 22 istället för 17 som han brukar. Ser inte någonting konstigt i det, om han varje dag kommer hem strax efter 17 och så en dag kommer han inte hem utan att ha sagt någonting, då skulle jag undra vart sjutton han har tagit vägen. Inte för att jag sitter hemma och väntar på honom eller är något slags kontrollfreak - utan för att jag bryr mig om honom väldigt mycket och blir orolig och tror att det har hänt någonting.

Detta var väl lite allmänt mer än svar till dig. :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men om det ni gör nu inte fungerar får ni ju ändra er rutin. Varför måste han ge dig en viss tid? Är det för att du bara vill veta, eller är det för att du ska ha maten klar, hunnit göra någonting själv innan så ni har massa tid för varandra sen, eller vad handlar det om egentligen?

Vill du ha verklig kontroll på honom kan du ju be honom slå på "Hitta min iPhone" ifall han har en iPhone så kan du se exakt vart han är hela tiden. ;)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men då kanske det är så att han egentligen inte tycker att det är en bra överenskommelse, så ni behöver prata om det igen?

Jag har ju ingen aning om vilka tider du pratar om eller hur sen han brukar bli. Och som andra har varit inne på så finns det ju inget "normalt" utan varje par har sina egna överenskommelser.

Men kanske att du skulle fundera på vad det är som gör att du blir så himla orolig och känner ett så stort kontrollbehov. Det kanske är något som du kan jobba med hos dig själv för ett mer avslappnat förhållningssätt?

Ibland får man kompromissa. Och om du ska kräva av honom att han anpassar sig efter din oro så måste ju också du ge efter lite från din sida och kanske då släppa lite på kontrollen.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Hoppas att ni kan hitta en medelväg.
Det kanske är svårt också eftersom du flyttat in på hans domäner, där har ju han gjort som han har velat under alla år och plötsligt har han en annan att ta hänsyn till.

Om du hade stått med maten klar till den tiden som han borde varit hemma, hade han då blivit ångerfull för att han inte hört av sig?

Du har så rätt i första stycket där. Jag försöker ju förstå hans beteende och det känns som att det stämmer bra det där. Vi bor tillsammans, men jag bor i hans lägenhet, och det märks så tydligt ibland.

Eftersom jag har insikt om hans tidsoptimism, har jag inte maten klar vid halv sex (som han säger att han ska vara hemma till). En vanligt scenario är att jag har den klar till sju och hör av mig strax innan om han är på väg hem, vilket han sällan svarar på. Sen dyker han upp halv åtta eller nåt och då har jag hunnit äta redan.:grin:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

är det för mycket begärt det jag ber om, tex?

Hur vill VI bete oss mot varann.

Om det du ber honom om är något han inte vill ge dig, eller kan ge dig, så är det tydligen för mycket begärt, från honom. Eller så är det han som vill ha av dig att kunna komma och gå lite som han tycker, men du tycker att det är för mycket begärt, från dig.

För mig är det väldigt främmande att ens fundera över att man måste diskutera hur man vill vara mot varandra. Jag tänker att det är därför att vi är som vi är mot varandra som vi är tillsammans, utan avtal och regler om saken. Om vårt förhållningssätt behövde diskuteras ideligen skulle ju livet vara som en jobbig arbetsplats, och det står jag inte ut med på fritiden.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men om det ni gör nu inte fungerar får ni ju ändra er rutin. Varför måste han ge dig en viss tid? Är det för att du bara vill veta, eller är det för att du ska ha maten klar, hunnit göra någonting själv innan så ni har massa tid för varandra sen, eller vad handlar det om egentligen?
Det är skönt att veta ungefär. Kl sex eller klockan åtta liksom. Så vi kan äta ihop, och (ibland) så jag vet hur länge jag ska plugga. Även om det sen bara blir middag ihop och att vi sitter på varsitt rum vid tv vs dator resten av kvällen, det är okej. För att iaf kunna lägga sig ungefär samtidigt och kanske hinna prata lite då också. Jag är nog mycket mer rutinbunden än han är. Det känns bra att veta ungefärliga tider iaf.

Vi måste prata. Hur vill vi ha det egentligen. Han säger en sak och beter sig på ett annat.

Vill du ha verklig kontroll på honom kan du ju be honom slå på "Hitta min iPhone" ifall han har en iPhone så kan du se exakt vart han är hela tiden. ;)
Haha, så där ska jag ha på mina barn iaf.;) Rädd att jag lär bli värsta hönsmamman och jag inte tar itu med mina issues.. Men grunden är ju att man är rädd om varann och orolig att det hänt nåt.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men då kanske det är så att han egentligen inte tycker att det är en bra överenskommelse, så ni behöver prata om det igen?

Men kanske att du skulle fundera på vad det är som gör att du blir så himla orolig och känner ett så stort kontrollbehov. Det kanske är något som du kan jobba med hos dig själv för ett mer avslappnat förhållningssätt?

Ibland får man kompromissa.

Man måste nog alltid kompromissa. Det vore skönt som utgångspunkt att veta var vi har varann, vad har vi egentligen för förväntningar på varann. Ibland vet jag inte. Att få ur mig skiten här är en del av att jobba med mig själv. Får jag det på pränt, kan jag se hur jag egentligen beter mig. Ibland har jag märkt att det är på sätt som jag inte skulle acceptera om han gjorde, så det är nyttigt att fundera över. Och jag har nog lugnat mig en hel del det senaste halvåret som vi bott ihop. Ändå kvarstår problemen. SÅ nånstans är det även en förändring hos honom som måste till, tror jag. Och han vet det också.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Man kan inte ändra alltför mycket på sig själv, så är det för stor förändring som behöver göras så skulle jag inte ha så stora förhoppningar.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det är skönt att veta ungefär. Kl sex eller klockan åtta liksom. Så vi kan äta ihop, och (ibland) så jag vet hur länge jag ska plugga. Även om det sen bara blir middag ihop

Om det är svårt för honom att veta när han kommer att vara hemma, kan ni inte bara höras av när han är på väg hem från jobbet dårå? Så kan du starta igång med käket så att ni kan äta tillsammans?

Där gör man ju givetvis också olika, men just att käka middag ihop och catcha upp lite efter jobbet/plugget och innan vi irrar iväg med kompisar eller på träning på kvällen är viktigt för oss. Jag pluggar ofta hemma och jobbar på kvällarna, så jag brukar göra mat, då hör min man bara av sig när han är på G så är det typ färdigt när han kommer. Skulle det kunna funka för er?

Annars håller jag med Petruska litegranna. Det ska vara enkelt och upplyftande att bo med någon, inte som ett dunderprojekt man måste pilla med för att dra runt liksom. Det ska flyta. Eller ja, i min värld i alla fall. Jag trodde inte att det var möjligt förut, men nu vet jag ju att det visst är det.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag skulle säga att vi har totalkoll på varandra, utan någon form av kontrollbehov alls.
Vi delar ju liksom vardagen. Någon måste hämta hunden, vem behöver bilen, vem lagar mat?
Utöver det så tycker vi om att prata med varandra.
Ibland ringer vi varandra under dagen, eller skickar sms eller mail och berättar något som hänt på jobbet eller så.

Vardagen måste ju liksom fungera. Och ska den fungera på var sitt håll så är man ju bara två människor som delar bostad.
Då skulle jag nog hellre vilja bo själv.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Om det du ber honom om är något han inte vill ge dig, eller kan ge dig, så är det tydligen för mycket begärt, från honom. Eller så är det han som vill ha av dig att kunna komma och gå lite som han tycker, men du tycker att det är för mycket begärt, från dig.
Där har du nog rätt, och det är nog lite både och. Tänkvärt.

För mig är det väldigt främmande att ens fundera över att man måste diskutera hur man vill vara mot varandra. Jag tänker att det är därför att vi är som vi är mot varandra som vi är tillsammans, utan avtal och regler om saken. Om vårt förhållningssätt behövde diskuteras ideligen skulle ju livet vara som en jobbig arbetsplats, och det står jag inte ut med på fritiden.
Grejen är att det inte alltid flyter på problemfritt. Så tror jag det är i många förhållanden, där man inte bott ihop så länge. Vi är olika, vi har haft olika vardagsrutiner de senaste åren, vi har båda varit singlar länge och varit vana att bara ta hänsyn till oss själva. Det känns ganska naturligt. Men vi vet i grunden att vi vill leva med varandra och det är så mycket som är bra, om vi bara kan komma överens om vad vi har för förväntningar på varann, eftersom de uppenbarligen är ganska olika. SÅ vi diskuterar och det brukar kännas bättre efteråt och lösas. Ibland är det vissa saker som återkommer dock, så det får väl tiden lösa åt oss eller nåt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 003
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 078
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp