Hur få ihop vardagen med sambo?

Ellyne

Trådstartare
Ni som lever i ett samboförhållande (utan barn); hur får ni vardagen att gå ihop? Vad har ni för överenskommelser, "regler" och rutiner?
Tex vad gäller att meddela varann om övertid, ägna tid åt varann vs få egentid, olika sovtider...

/Ellyne som varit i förhållandet i 2 år men sambo i 6 mån. Älskar min sambo men hatar tjafset på vardagarna. Vi har så olika behov av egentid, närhet, kommunikation.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi funkar super ihop, jag och min sambo. Har inga speciell "regler".
Vi turas om (inte planerat, bara blir) eller hjälps åt att fodra och vattna djur, rasta hundar.
Han lagar ofta mat om jag jobbar sent, det blir lite olika vem som gör vad.

Vi är båda lite lata av naturen men får ryck och städar då och då. :p

Han frågar mig om han vill ha hit en kompis någon dag, inte frågar om lov utan mer om jag hade planerat något annat eller så. Vi sitter en del vid varsin dator, jag målar vid min dator och han spelar och pluggar.

Vet inte om jag var till så mycket nytta, jag och sambon funkar väldigt väldigt bra ihop och det klickar på dom flesta sätt.
Dom tjafs som blir som handlar om nuet (ibland handlar det om förr :angel:) kan vara att han latat sig ett par dagar när han vart ledig och jag jobbat, eller tvärtom :o
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Tja vi kommer hem när vi är klara, jag har i stort sett fasta tider på jobbet.

Den som kommer hem först gör i ordning djuren och kanske funderar lite på mat.

Egentid för mig är de tiden då jag är ensam.

Ibland ser vi varandra bara någon timme och ibland är han iväg en vecka och jobbar (och då har jag eg jättetråkigt...)

Jag tror att vi kort och gott tar dagen som den kommer och hinner vi ses så gör vi. Matchar väl varandra rätt väl och behöver inte tänka så mkt på det. Jag behöver mer egentid men eftersom jag jobbar som jag gör så löser det sig automatiskt då han jobbar när jag är hemma lite då och då. Han vill eg inte vara själv men har ju vänner och vuxna barn att umgås med om det kniper :D

Städning och sånt är väldigt lågt prioriterat.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag tycker att det skulle vara konstigt ifall vi tvingades tjafsa om regler eller rutiner. Är det verkligen värt det?

Vi har respekt för varandra, unnar varandra saker, samtidigt som vi verkligen trivs ihop och inte känner att det blir för mycket av det goda.

Vi brukar meddela ifall man bjuder hem någon, främst för att den andra ska hinna dra på sig byxor :p (been there).

Sen har vi ganska bra koll på varandras rutiner.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag brukar snarare undra hur jag skulle få ihop vardagen om jag levde ensam. Jag har blivit van vid att en massa hushållsarbete blir gjort utan att jag gör det, att tvätten blir tvättad utan insats från min sida och att det allt som oftast finns middag på bordet när jag kommer hem från stallet.

Jag tror inte att jag riktigt förstår din fråga. :confused:
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Oj vad svårt.
Vi har väl inget direkt uttalat, men det är väl för att vi är överens om det mesta, så det fungerar naturligt utan att behöva skapa regler osv.

Men vi meddelar alltid varandra när vi har saker inplanerade på kvällarna, arbete eller annat. Vi har inget uttalat om egentid/tid med varandra. Men vi har ett stort hus, så vill någon vara ifred så finns det gott om utrymme för det.
Vi har bott ihop i 3 år, så det mesta går ju på rutin nu.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag brukar snarare undra hur jag skulle få ihop vardagen om jag levde ensam. Jag har blivit van vid att en massa hushållsarbete blir gjort utan att jag gör det, att tvätten blir tvättad utan insats från min sida och att det allt som oftast finns middag på bordet när jag kommer hem från stallet.

Jag tror inte att jag riktigt förstår din fråga. :confused:

Vet inte om jag gör det själv heller, men jag blir så less på tjafsen som blir på vardagarna. Ibland vet jag inte om det är jag som har kontrollbehov eller han som saknar respekt. Löftena är många och det är sällan de infrias. Att komma hem tre timmar senare än planerat utan att höra av sig, känner faktiskt inte okej. Att sitta framför datorn en hel kväll när jag har ont och vill ha stöd. Jag ville bara höra hur ni andra har det i vardagen, vad är normalt. Och grattis får jag säga till er där det funkar problemfritt. JAg hoppas det löser för min egen del också...
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag pluggar och han har eget företag på gården där vi bor. Jag brukar meddela på ett ungefär vilka tider jag är hemifrån men det är mest för att han ska kunna planera så att hundarna får det de behöver när jag är borta. Han jobbar så mycket som han behöver och jag har ganska sällan koll på hur sent han kommer jobba. Sånt märks och om jag undrar så ringer jag och frågar.

Vi går och lägger oss när vi vill. Det finns inga krav på att vi ska somna samtidigt. Det vanliga är jag jag somnar en bra stund före honom.

Egentid och tid tillsammans.. Vi brukar inte planera sånt. Det blir som det blir.

Jag vet inte om vi är udda men det blir som det blir och man gör som man vill. Vi brukar inte "be om lov" eller ha stenkoll på vad den andre gör.

Däremot bråkar vi mer om hushållssysslor. Båda vill komma undan och härjar på den andre för att inget händer ;)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vet inte om jag gör det själv heller, men jag blir så less på tjafsen som blir på vardagarna. Ibland vet jag inte om det är jag som har kontrollbehov eller han som saknar respekt. Löftena är många och det är sällan de infrias. Att komma hem tre timmar senare än planerat utan att höra av sig, känner faktiskt inte okej. Att sitta framför datorn en hel kväll när jag har ont och vill ha stöd. Jag ville bara höra hur ni andra har det i vardagen, vad är normalt. Och grattis får jag säga till er där det funkar problemfritt. JAg hoppas det löser för min egen del också...

Det där känns ju inte så bra kanske. Vad är det mer för vardagstjafs? Jag känner igen vardagsproblem från mitt förra samboförhållande, om tid, gemenskap (el. brist på så att säga) etc. Däremot inte i mitt nuvarande, vilket är helt fantastiskt härligt.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag antar att det blir en naturlig rutin så småningom, där man inte behöver uttala regler och liknande. Det är dock svårare när han beter sig som om han fortfarande är singel (var det länge) och inte har nån att ta hänsyn till. Och jag har ganska litet behov av egentid, och istället prioriterar jag kvalitetstid med honom, varje dag. Jag vill hellre prata om det är nåt som inte funkar, men han blir sårad (?) och drar sig undan. Bråkar man sent på kvällen lägger han sig hellre på soffan, än att få lite mindre sömn men lösa problemen. Suck.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag antar att det blir en naturlig rutin så småningom, där man inte behöver uttala regler och liknande. Det är dock svårare när han beter sig som om han fortfarande är singel (var det länge) och inte har nån att ta hänsyn till. Och jag har ganska litet behov av egentid, och istället prioriterar jag kvalitetstid med honom, varje dag. Jag vill hellre prata om det är nåt som inte funkar, men han blir sårad (?) och drar sig undan. Bråkar man sent på kvällen lägger han sig hellre på soffan, än att få lite mindre sömn men lösa problemen. Suck.

Men är det där verkligen små vardagsproblem eller handlar det om att ni i grund och botten är väldigt olika?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har väl inga uttalade regler, utan mer tysta överenskommelser. Blir han sen hem från jobbet så ringer han (om det handlar om en timme eller mer, i runda slängar), är någon av oss oplanerat borta så att middagstiden missas eller ruckas på så hör man av sig.

Man får hitta på vad man vill på sin egen fritid, men kollar alltid av innan att vi inte hade någonting inplanerat sen innan eller att den andra har tänkt göra någonting som krockar.

Det flyter på riktigt bra, det är klart att det händer ibland att det blir miss i kommunikationen men då får man prata om det. Grundtanken för min del är att jag vill gärna veta på ett ungefär vad han har för sig och hur länge jag kan räkna med att han ska vara borta, mest för att jag lätt blir orolig annars.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Ni som lever i ett samboförhållande (utan barn); hur får ni vardagen att gå ihop? Vad har ni för överenskommelser, "regler" och rutiner?
Tex vad gäller att meddela varann om övertid, ägna tid åt varann vs få egentid, olika sovtider...

/Ellyne som varit i förhållandet i 2 år men sambo i 6 mån. Älskar min sambo men hatar tjafset på vardagarna. Vi har så olika behov av egentid, närhet, kommunikation.

Vi träffades för 10 månader sedan, och har i praktiken bott ihop i 6 månader nu.

Vi har inga överenskommelser, annat än vad som blir av sig självt. Hans schema sitter på kylskåpet och han ringer om han blir ovanligt sen hem. Jag säger till dan innan vad jag kommer hitta på, och vilka tider jag har att hålla mig till.

Ingen sitter hemma och väntar på den andre, annat än om vi kommit överens om något speciellt. Ofta äter vi frukost ihop och middag på kvällen. Övriga måltider blir när man är hungrig, inte alltid samtidigt.

Den som lagar mat slipper plocka i köket, man tar undan sina prylar från de allmänna ytorna men har fritt fram att belamra resp. garderob, skrivbord och sängbord;) Handlar gör den som åker förbi affären, notan sitter på kylen. Räkningarna delar vi lite hipp som happ, beroende på vem som handlat mest mat.

Hundarna håller vi nogsamt isär. Jag som är hemma mer borstar och promenerar med hans, men träningen sköter vi med våra egna hundar. Likaså är vi noga med att hålla isär deras kostnader (efter att han låg i tvist med sitt X om vem som ägde vilken hund).

Ibland sitter vi timtals med ryggen mot varandra, vid varsin dator med hörlurar på oss, ibland sitter vi ihopslingrade i sängen och glor på film eller läser högt. Är nån sugen på egentid så är det bara att respektera, även om det är lite tråkigt när sambon lade all ledig tid i flera veckor på att läsa GoT ;) Nästa gång är det väl jag som vill snöa in på nått...

Vi bor jäkligt trångt, utan möjlighet att stänga in oss i eget rum eller så, så TV-tittande blir det bara om båda vill se. Annars löser vi det med datorerna och hörlurar, så stör vi inte varandra.

Vi har haft en jäkla tur som tycker och tänker väldigt lika. Än så länge ;)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det där känns ju inte så bra kanske. Vad är det mer för vardagstjafs? Jag känner igen vardagsproblem från mitt förra samboförhållande, om tid, gemenskap (el. brist på så att säga) etc. Däremot inte i mitt nuvarande, vilket är helt fantastiskt härligt.

Se ovanstående inlägg till HeleneK. Men relativt lite om hushållssysslor. Jag är hemma mer så jag kan göra mer. jag älskar att laga mat så det kan jag göra oftare. Vi brukar ändå hjälpas åt att städa för det mesta.
Men även om sex. När hans lust är låg, för han är trött säger han, men det är han som väljer att sitta uppe vid datorn till sent, att jobba över fast han sagt att han inte ska osv.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vet inte om jag gör det själv heller, men jag blir så less på tjafsen som blir på vardagarna.

Men hur funkade allt innan ni bodde ihop? Ni har ju ändå känt varandra ett tag (min man och jag var gifta och hade varit tillsammas i tio år när vi flyttade ihop, men man måste ju inte göra som vi :D).

Jag ser liksom ingen poäng med att ens ha ett förhållande om det leder till en massa jobbigheter, så jag kan inte riktigt föreställa mig det hela, är jag rädd.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det finns inget "normalt", ingen norm för hur två personer som lever ihop bör bete sig.

Jag och min sambo har aldrig koll på varandra eftersom vi båda har mycket oregelbundna tider och gör olika saker. Ofta meddelar vi varandra på ett ungefär hur dagen/veckan kommer att se ut, men det är aldrig något jag lägger på minnet.
Har vi däremot planerar att göra något tillsammans så gör vi det, skulle någon få förhinder hörs vi så snart som möjligt.

Det låter (på den kortfattade information du ger) som att du och din sambo har olika förväntningar på ert samboskap. Du tycker inte att han respekterar dig, han tycker att du är tjatig - eller?
Det finns som sagt inga vederagna regler, det där är något som ni två får bearbeta tillsammans. Lämpligt är kanske att du släpper en del på kontrollbehovet medan han lär sig inse att han får dig att må bättre om han meddelar om han blir sen.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vad är det som är bra i ert förhållande? Det lilla som du skrivit ger mig en bild av att det som är själva pointen i ett förhållande inte alls finns hos er.

Varför vill ni vara tillsammans? Det känns som om två personer blivit ihoptvingade, istället för ett par som vill dela sin vardag.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag ser liksom ingen poäng med att ens ha ett förhållande om det leder till en massa jobbigheter, så jag kan inte riktigt föreställa mig det hela, är jag rädd.

Exakt, precis så.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag är inte sambo nu, men har varit.

En period i en etta där man inte kunde sitta i köket och knappt vända sig om i badrummet. Med andra ord vistades vi i varandras sällskap väldigt mycket då vi hade relativt lika arbetstider. Det tacklade vi genom att det var okej att han satt och jobbade med sitt (hade frilansjobb utöver sitt vanliga arbete) och jag gjorde mitt, läste eller satt vid datorn eller sysslade med något annat. Vi sa alltid till varann om någon behövde jobba sent eller skulle gå ut utan den andra partnern och det funkade bra. Vi hade inga direkta regler om det, men gick bra tills han blev kompis med en kändis och tyckte att han var så cool att det inte spelade någon roll vad jag gjorde eller sa och det var så det gick åt skogen :cool:

Med andra personen var det ungefär likadant, men vi jobbade ihop så det var lite enklare att prata med varann istället för att SMS:a om man skulle göra något efter jobbet. Vi bodde rätt stort, så det var lätt att kunna gå upp till sovrummet om man ville vara ifred ett tag. Till exempel - i en period var jag väldigt inne i att plöja igenom alla Desperate Housewives-DVD:er jag hade - då var han rätt nöjd med att sitta uppe i sovrummet och antingen titta på egna DVD:er eller spela videospel (oj vad det låter föråldrat, säger man kanske livespel numera?) via headset med sina polare. Det var aldrig några problem med det och det var inte därför det tog slut mellan oss.

Sovtider med första partnern var helt okej trots att vi bodde så trångt. Jag kunde sova även om han hade datorn på, och det var lugnt. För det mesta gick vi och lade oss ungefär samtidigt. Med andra partnern var det betydligt jobbigare då han tyckte att vi alltid skulle lägga oss samtidigt och jag var kanske inte alltid sugen på att lägga mig kl 21 som han ville så där kunde det bli lite tjafs - men jag vill inte lägga mig innan jag är trött för då ligger jag och kastar mig fram och tillbaks hela natten. Det andra problemet vi hade var att han blev jätteirriterad om jag ville ta ett glas vin (märk väl: ett glas) - hans pappa växte upp med alkoholistföräldrar och han var inte alls van vid en "normal" alkoholinställning (vilket jag tycker att ett par glas i veckan är) då hans föräldrar praktiskt taget aldrig drack något, och det tyckte jag var lite jobbigt för för mig är det inget underligt med att ta ett glas vin till maten en vanlig tisdag, det var ju inte så att jag drack mig redlös direkt, eller för den delen tog ett glas vin oftare än ett par dagar i veckan. Men det var inte det som splittrade vårt förhållande heller och det var väl ingen regel direkt.

Jag i min tur kunde reta mig extremt på att han levde under de engelska stereotyperna (jo, de finns) att det är kvinnan i ett förhållande som tar hand om mat, handling, städning, tvätt, strykning... det mesta tog jag ur honom men till en början drev det mig till absolut vansinne.

Ursäkta, nu har jag skrivit en roman här :)
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Innan vi fick barn hade vi inga regler öht, hade heller inga problem att få vardagen att gå ihop. Vi slutade ungefär samtidigt och brukade äta middag ihop. Resten av tiden gjorde var och en vad den ville, ibland umgicks vi ibland inte. Kändes väldigt avspänt och okomplicerat. Om någon jobbade över så ringde vi eller skickade sms.

Jag har stort behov av egentid, hade någon velat ha kvalitetstid med mig dagligen hade jag fått panik. Alla är olika...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 413
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 839
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 584
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp