Bukefalos 28 år!

Hur få ihop vardagen med sambo?

Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Ni som lever i ett samboförhållande (utan barn); hur får ni vardagen att gå ihop? Vad har ni för överenskommelser, "regler" och rutiner?
Tex vad gäller att meddela varann om övertid, ägna tid åt varann vs få egentid, olika sovtider...

/Ellyne som varit i förhållandet i 2 år men sambo i 6 mån. Älskar min sambo men hatar tjafset på vardagarna. Vi har så olika behov av egentid, närhet, kommunikation.

Minns inte att vi hade några uttalade regler och överenskommelser, men i praktiken så var väl reglerna att man meddelar om man inte kommer hem avtalad tid så att den andre inte behöver sitta och vänta, och man kollar med eller åtminstone meddelar den andre innan man planerar in något på helgen. Är det något som påverkar den andre eller ändrar gemensamma planer så frågar man först.

Sova gör man när man vill, möjligen att man skulle fått lite onda ögat ifall man sov bort halva dagen varje lördag-söndag, för att det hade blivit tråkigt för den andre.

Tyckte överlag det var extremt enkelt att få vardagen med två vuxna att gå ihop, efter att man jämkat lite för olika städvanor etc.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har bott ihop i drygt 8 år nu och får det att funka hyfsat bra. När det gäller hushållssysslor så gör vi vad vi tycker är roligast/minst tråkigast vilket som tur är matchar varandra ganska bra, han lagar alltid mat t.ex. då jag avskyr det och jag diskar alltid. Jag städar oftast då jag bryr mig mer om hur det ser ut hemma. Tvätten delar vi på. Han sköter alla tekniska lösningar då jag inte är så engagerad i det.

Vi har samma jobbtider så vi går upp och lägger oss ungefär samtidigt. Jag gillar dock att sova lääänge om helgerna men då kan han faktiskt roa sig själv. Vi frågar alltid varandra om det är ok att vi bjuder hem folk. Brukar inte fråga om vi ska träffa vänner utanför hemmet utan bara meddela att jag ska träffa hen den dagen, om vi inte planerat annat förstås.

Jag behöver dock mer egentid än min man men jag är ofta i stallet och kommer hem senare lagom till middagsmaten står på bordet så det funkar ändå.

Hemma sitter vi ofta i varsin soffa med våra datorer eller så myser vi ihop framför någon av alla de serier vi följer. Duschar nästan alltid ihop också haha.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Ha ha, vi duschar också ihop ofta, vilket är obegripligt i och med att vi vill ha helt olika temperatur och det därmed är mer eller mindre olidligt.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men är det där verkligen små vardagsproblem eller handlar det om att ni i grund och botten är väldigt olika?

När det gäller vissa saker är vi väldigt olika, och det är ju det som skapar vardagsproblemen... Det är så svårt att säga om man är lika eller olika som personer, för personlighet är så komplext, men vi har mycket lika egenskaper och värderingar också.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Grundtanken för min del är att jag vill gärna veta på ett ungefär vad han har för sig och hur länge jag kan räkna med att han ska vara borta, mest för att jag lätt blir orolig annars.

Är likadan och jag tycker inte det är så mycket att kräva. Eller?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Men hur funkade allt innan ni bodde ihop? Ni har ju ändå känt varandra ett tag (min man och jag var gifta och hade varit tillsammas i tio år när vi flyttade ihop, men man måste ju inte göra som vi :D).

Jag ser liksom ingen poäng med att ens ha ett förhållande om det leder till en massa jobbigheter, så jag kan inte riktigt föreställa mig det hela, är jag rädd.

Bra fråga. Jag tyckte det funkade sämre, han var ganska nöjd med distansförhållandet vilket gjorde mig sårad. Det var jag som ringde honom allra mest, han tycker inte om att prata på telefon så länge. Förväntningar på helgen när vi sågs var väldigt höga, både vad gäller sex och övrig tid tillsammans. Jag hade svårt om han valde bort mig för sina kompisar en helg, men det var ju enda tiden han hann träffa dem, så det blev jättedumt allt.

FTR: Nu bråkade vi igårnatt och han är på jobbet och jag hemma, vi har inte hunnit prata, det är kanske därför jag verkar spy galla över honom.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Det låter (på den kortfattade information du ger) som att du och din sambo har olika förväntningar på ert samboskap. Du tycker inte att han respekterar dig, han tycker att du är tjatig - eller?
Det finns som sagt inga vederagna regler, det där är något som ni två får bearbeta tillsammans. Lämpligt är kanske att du släpper en del på kontrollbehovet medan han lär sig inse att han får dig att må bättre om han meddelar om han blir sen.

Huvet på spiken.
Vi jobbar på detta tillsammans. Han vet hur jag känner och han verkar må piss när han vet att han har gjort mig besviken (igen), och jag jobbar på mitt kontrollbehov.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vi har väl inga uttalade regler, utan mer tysta överenskommelser. Blir han sen hem från jobbet så ringer han (om det handlar om en timme eller mer, i runda slängar), är någon av oss oplanerat borta så att middagstiden missas eller ruckas på så hör man av sig.

Man får hitta på vad man vill på sin egen fritid, men kollar alltid av innan att vi inte hade någonting inplanerat sen innan eller att den andra har tänkt göra någonting som krockar.

Det flyter på riktigt bra, det är klart att det händer ibland att det blir miss i kommunikationen men då får man prata om det. Grundtanken för min del är att jag vill gärna veta på ett ungefär vad han har för sig och hur länge jag kan räkna med att han ska vara borta, mest för att jag lätt blir orolig annars.

Precis så har vi det också :)

Vår enda "regel" gällande hushållsarbete är att vi diskar varannan dag. Den håller vi stenhårt på eftersom båda hatar att diska :D Annars blir det som det blir.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Är likadan och jag tycker inte det är så mycket att kräva. Eller?

Jag skulle känna mig totalt kvävd om min sambo krävde att alltid få veta vart jag var och när jag skulle komma hem eller åka.
Jag tycker inte det känns sunt med den typen av kontroll. Men alla är vi olika.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Åh, bra, då kommunicerar ni ju om saken, toppen!
Men du låter ändå inte helt nöjd? Dålig dag eller djupgående problematik?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Vad är det som är bra i ert förhållande? Det lilla som du skrivit ger mig en bild av att det som är själva pointen i ett förhållande inte alls finns hos er.

Varför vill ni vara tillsammans? Det känns som om två personer blivit ihoptvingade, istället för ett par som vill dela sin vardag.

Det finns otroligt mkt bra. Som sagt har vi nyss bråkat och inte löst det än, men vi ska prata idag. Jag går på smärtstillande, har dessutom tentaångest och ska få mens, så förutsättningarna är inte de bästa.
Jag älskar min sambo men vi måste hitta en gemensam överenskommelse. Vi pratar och lyssnar, men tyvärr blir mitt förtroende för honom lägre och lägre när han inte kan stå för enkla löften som han själv gett. Småproblem från början som växer sig större...

Till saken hör att jag pendlar till skolan i en annan stad för att bo med honom, jag har inga egna vänner här och är mer beroende av honom därför. Det är kanske där skon klämmer och vi diskuterar det här ofta, och försöker komma på en bättre lösning. Vi ska förmodligen flytta tillbaka till min uppväxtstad.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Är likadan och jag tycker inte det är så mycket att kräva. Eller?

Som jag ser det är det där helt ovidkommande. Det handlar inte om "rimliga krav i ett förhållande", det handlar om dig och honom. Om han tycker att det är fel att kräva, så spelar det ju ingen roll om så hela buke håller med dig om att det inte är det.

Jag kan komma på långa listor med saker som säkert många skulle tycka var helt fel, både sådant som jag gör och sådant som min man gör, men det spelar ju ingen som helst roll så länge vi är nöjda.

Det finns inga regler för förhållandet utanför förhållandet, men du verkar leta efter sådana. Jag tolkar även det där med att du inte vet om det är du som är kontrollfreak eller han som är respektlös. Det spelar heller ingen roll. Frågan är enbart om ni funkar tillsammans, som jag ser det.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag förstår faktiskt inte alls varför ni är tillsammans, eller varför ni alls flyttade ihop. Vet du det själv?
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Innan vi fick barn hade vi inga regler öht, hade heller inga problem att få vardagen att gå ihop. Vi slutade ungefär samtidigt och brukade äta middag ihop. Resten av tiden gjorde var och en vad den ville, ibland umgicks vi ibland inte. Kändes väldigt avspänt och okomplicerat. Om någon jobbade över så ringde vi eller skickade sms.

Låter skönt. Jag vill också ha den där enkla "regeln" att jobbar man över så hör man av sig. Det skulle göra mig grymt mycket gladare om den kommunikationen fungerade. Och det vet han. Men ändå sker det igen.

KL
Alla, Tack för stöd och att få prata av sig! Blev fler svar här än jag trodde, hinner knappt läsa allt. Det är skönt att få babbla på eftersom jag inte pratar om detta med så många fler än min sambo.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Minns inte att vi hade några uttalade regler och överenskommelser, men i praktiken så var väl reglerna att man meddelar om man inte kommer hem avtalad tid så att den andre inte behöver sitta och vänta, och man kollar med eller åtminstone meddelar den andre innan man planerar in något på helgen. Är det något som påverkar den andre eller ändrar gemensamma planer så frågar man först.

:bow: Inte så mycket att be om egentligen. :o
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Som jag ser det är det där helt ovidkommande. Det handlar inte om "rimliga krav i ett förhållande", det handlar om dig och honom. Om han tycker att det är fel att kräva, så spelar det ju ingen roll om så hela buke håller med dig om att det inte är det.

Jag kan komma på långa listor med saker som säkert många skulle tycka var helt fel, både sådant som jag gör och sådant som min man gör, men det spelar ju ingen som helst roll så länge vi är nöjda.

Det finns inga regler för förhållandet utanför förhållandet, men du verkar leta efter sådana. Jag tolkar även det där med att du inte vet om det är du som är kontrollfreak eller han som är respektlös. Det spelar heller ingen roll. Frågan är enbart om ni funkar tillsammans, som jag ser det.

Tänkvärt. Nånstans letar jag efter ett allmänt "okej" eftersom jag blir så osäker på mig själv. Det kan vara skönt att få bekräftelse från nån annan, och lite rannsakning av sig själv; är det för mycket begärt det jag ber om, tex? Men det har du rätt i. Det är nåt jag ska fråga honom egentligen. Hur vill VI ha det tillsammans. Hur vill VI bete oss mot varann.
Åh.:( Måste prata med karln, får vänta några timmar innan han kommer hem dock.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Innan vi fick barn hade vi inga regler öht, hade heller inga problem att få vardagen att gå ihop. Vi slutade ungefär samtidigt och brukade äta middag ihop. Resten av tiden gjorde var och en vad den ville, ibland umgicks vi ibland inte. Kändes väldigt avspänt och okomplicerat. Om någon jobbade över så ringde vi eller skickade sms.

Jag har stort behov av egentid, hade någon velat ha kvalitetstid med mig dagligen hade jag fått panik. Alla är olika...

Samma här. Vi är dock extremt olika när det gäller hushållsbiten.han är extremt organiserad och rutinberoende jag är precis tvärtom..jag tror att han lider mer av det än vad jag gör, jag märker liksom inte att han alltid lägger en viss pryl på ett visst ställe.

hunden är mitt ansvar men han har enda nyckeln till soprummet så det är hans ansvar.
Vi tjafsar i princip aldrig nästan men vi vet ju att vi är olika så vi får gilla läget och gnälla av oss till vänner.
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Ni som lever i ett samboförhållande (utan barn); hur får ni vardagen att gå ihop? Vad har ni för överenskommelser, "regler" och rutiner?
Tex vad gäller att meddela varann om övertid, ägna tid åt varann vs få egentid, olika sovtider...

/Ellyne som varit i förhållandet i 2 år men sambo i 6 mån. Älskar min sambo men hatar tjafset på vardagarna. Vi har så olika behov av egentid, närhet, kommunikation.

Det funkar jättebra! Jag gör ALLT, han är aldrig hemma, vi har inga gemensamma mål och ser inte på livet på sammam sätt alls. Han tycker att jag kostar/handlar för mycket - jag tycker han handlar för mycket.
Samliv har vi som genomsnittet - för lite enligt honom -lagom enligt mig. Oavsett om det är action varje dag så är det gliringar om att det är för lite.
Han saknar totalt respekt och hans son kör över honom (även mig indirekt) totalt.
Irritationen på sonen, kunder, trasig utrustning och idioter i största allmänhet går ut över mig.
Närhet??? Har jag glömt vad det är.

Varför är jag kvar?
Jag lider inte.
Jag kan leva som jag vill utan att ta hänsyn till honom eftersom han alltid jobbar, har alltid jobbat och kommer alltid att jobba..
Vi bor i ett helt otroligt hus som jag eg aldrig vill lämna, älskar det men har inte råd själv.
Mitt i denna misserabla tillvaro har vi roligt, vi skrattar spontant flera gånger i veckan. -inte för att vi umgås utan för att det dök upp något roligt när vi gör varsin macka ihop på kvällen.

Förlåt för min trådkapning.
Men det kändes väldigt skönt att få vräka ur sig det här.
Får se hur länge jag står ut..
 
Sv: Hur få ihop vardagen med sambo?

Jag förstår faktiskt inte alls varför ni är tillsammans, eller varför ni alls flyttade ihop. Vet du det själv?

Det är svårt att få hela bilden av hur vi har det i vårt förhållande, när jag är trött och sur och mest säger negativa saker om honom just nu. När det är bra mellan oss, det är det för det allra mesta (!), då känner vi båda att vi älskar varann och vill leva tillsammans resten av livet, vi planerar vår framtid, vi tänker på de sidor som är lika, att vi passar ihop.
Vi flyttade ihop för att jag inte orkade distans nåt mer. Så kan jag nog ändå säga. Vi vill leva ihop, och för ett halvår sen var han inte beredd att göra samma uppoffringar som jag gjorde när jag började pendla tio mil till en annan stad, och flytta ifrån vänner och familj. Han säger att han tänkt om så vi får se. Jag tror och hoppas mycket löses när jag får utlopp för mitt sociala liv och mina intressen, till skillnad mot nu. Då blir det nog en bättre balans i förhållandet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 412
Senast: Whoever
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 297
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 690
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp