Bukefalos 28 år!

Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Du måste ju skriva utförligt vad du menar, någon "jäkel" tar säket dig på just orden hejvilt och börjar mixtra ;) :D
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Ja??????????
Men missförstå mig rätt med att blanda hej vilt menar jag verkligen vitt o brett så att man blir av med nackdelarna med en massa smala avelsbaser.
Att detta har många andra nackdelar är jag dock medveten om.
Vill jag ha en vallhund så köper jag en borderkcollie o inte ngn korsning med okänd bakgrund.
PL

Avla vitt och brett på exempelvis vilka raser???
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag menar inte att detta är någonting man borde göra mit inlägg var en reaktion mot det felaktiga påståendet att rasavel i sig skulle vara ngt skydd mot genetiska sjukdomar.
Ju större avelsbas dess mindre risk för genetiska sjukdomar.
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Allmänt!

Har läst alla inlägg från början så jag kanske upprepar, men vill ställa ett par frågor.

Jag har sett att många förstår att skilja mellan planerad och ändamålsenlig blandrasavel resp massproduktions-dito.
Kan det anses fel att blandavla för att så småningom, efter kanske flera generationer, få fram en ras med specifika, önskade egenskaper? Positiva egenskaper är väl bäst att tillägga.

Till dom som tycker "fel", är ni medvetna om att dom flesta av dagens raser är resultatet av blandraser?

Hellre en välpälsad blandras än en renrasig nakenhund (för att ta ett exempel).

LIA

I min värld är planerad avel med kända raser och individer inte något hinder om man har ett tydligt mål. :cool: ...det är såna individer som jag har här hemma som det inte går att spåra föräldrarna på som INTE är ok.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag menar inte att detta är någonting man borde göra mit inlägg var en reaktion mot det felaktiga påståendet att rasavel i sig skulle vara ngt skydd mot genetiska sjukdomar.
Ju större avelsbas dess mindre risk för genetiska sjukdomar.
PL

Bra för så får man intrycket att du tycker, att man skall avla på det viset. Men då kan man väl också säga att desto bredare avelsbas hos renrasiga hundar dessto mindre risk för sjukdomar.. Med en blandras har du ändå inte en b.l.a dokumenterad höftled eller annat sedan många generationer eller hur!!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Visst men hur många raser har vi idag godkända i landet?
Detta är ett stort problem, en stor del av raserna har inte en chans att få till en tillräckligt stor effektiv avelsbas.
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Bra för så får man intrycket att du tycker, att man skall avla på det viset

Nej, det intrycket får enbart folk som läser mellan raderna. Varför förstod jag då vad Peter menade ?? Här på Buke är det allmänt känt att folk helst vill lägga till egna rader mellan trådskapares rader och bara anta...att sådär skrivs det. I stället bör man väl läsa ett inlägg mer än en snabbgång samt fundera litegranna vad som stod. Annars blir det ju så här.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men det är ju lite kul att se hur folk läser vad man skriver o vad det ger för reaktioner:angel:
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men det är ju lite kul att se hur folk läser vad man skriver o vad det ger för reaktioner:angel:
PL
Ja visst är det men jag och säkert fler är läskunniga, tro inget annat! Och det finns som sagt en hel del som kan ta det du skriver bokstavligen.. Införstått det du då inte skriver utan man läser mellan raderna tydligen!!
Du vet vad jag menar skulle jag tro annars får du väl läsa mellan raderna!!!!!!!!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tycker om blandraser för att de är inte sönderavlade. Visst är det roligare att ha en hund att skryta om "tex, min är efter den o den hunden" men jag tycker att det är viktigare att hunden har god hälsa än att den ska se ut på ett visst sätt.

Jag blir så trött på alla som ska komentera att man har en blandras!
Samma sak som med hästmänniskor, en del gillar "gatukorsningar" en del gillar att ha den "bästa" stammen.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag blir så trött på alla som ska komentera att man har en blandras!
Och jag blir så trött på människor som ska kommentera att jag har en chihuahua. Jag blir så trött på att människor ska kommentera att jag äger en Jack Russell som bor hos mina föräldrar. Jag blir så trött på alla människor som lägger sej i andras liv och vill ändra deras åsikter.

Ramona91 skrev i sitt inlägg att aveln på chihuahua är sjuk. Chihuahua är en relativt frisk ras om man jämför med många stora hundar. Chihuahua är avlad för att gosas med och för att vara söta, de har inget annat syfte än att vara sällskapshundar.
Däremot har brukshundar ett syfte, och det är framför allt dem som är sönderavlade. Den logiken fattar inte jag!!
En ras som ska arbeta är det väl mycket viktigt att den är frisk och sund i både kropp och knopp.
En chihuahua ska inte vakta, springa flera mil på jakt, valla eller vara så enormt fysiskt aktiva.
Hela hundaveln är upp och nedvänd tycker jag. SKK är en stor bov i dramat som inte försöker stoppa den osunda avlen på tex schäfer. SKK har som syfte att regga alla rashundar, och att stödja renrasaveln...därmed har de också ett ansvar att de renrasiga hundar som reggas i organisationen ska vara så friska som det bara går att bli. Tyvärr är inte läget så idag.

Blandrasavel är oftast inte någonting positivt, men det ska inte förbjudas. Jag står fast vid min åsikt att människorna ska få ha så mycket frihet de kan ha! Det som behövs är inte ett förbud mot blandraser, utan mer kunskap om hundavel i sej. Det inkluderar även riskerna med vissa renrasiga hundar!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jo det är sant...och skrämmande med. i bland får folk det till hur märkliga saker som helst...trots att det absolut inte står si eller så.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig att fundera ännu mer på frågan hur man ska få stopp på blandrasuppfödningen? Går det, tror ni? Hur ska man i så fall gå tillväga? Själv tror jag ju att det i grund och botten handlar om pengar - som så mycket annat. Därför tror jag att det enda sättet att få folk att köpa renrasigt är att sänka valppriserna.


Jag är själv uppfödare (renras) och tycker faktiskt det liknar skit att lägga ner energi, engagemang och pengar på att meritera, röntga ögonlysa föräldradjur och registrera valpar när grannen min kan sälja sina schäfer/rottisblandningar för bara ett par tusen mindre.

Nu blir jag lite fundersam på en sak. Varför drar alla blandrasuppfödare över en och samma kam?? Det finns ju faktiskt många som vetbes sina valpar innan försäljning oavsett om de är blandras eller inte


De har aldrig så mycket som varit i närheten av en träningsplan, än mindre tävling/utställning eller mentaltest. Visst tusan får dom sina valpar sålda... inga problem! Inte heller behöver de ta nåt ansvar om någon av valpköparna får problem eller måste omplacera sina hund. Själv har jag nu tagit emot en hanne som valpköparen inte kunde ha kvar, trots att jag varken har tid eller lust. Men det är mitt ansvar som uppfödare, tycker jag.

Här är yterliggare en sak som jag inte anser att man måste dra alla över en kam. Varför skulle det rent tekniskt vara "säkrare" att köpa av en som säljer renrasiga?? Dolda fel gäller på ALLT som säljs oavsett vad det är för ras.

Mentaltestar gör man väl iaf inte på alla raser?? Och nej alla ställer inte heller ut sina utan avlar på dem just för att de är bra hundar för det ändamålet man vill.

Vi tog också tillbaka en hane och nej jag såg inga bekymmer i det (nu har jag iof renrasiga JR) och det vet jag flera som fött upp blandraser också har gjort

Om SKK sänkte sina medlems-tävlings- och registreringsavgifter skulle vi som föder upp renrasigt kunna sänka våra valppriser med ett par tusen, och då skulle det inte vara lika motiverat att köpa en blandras för nästan samma pris. Det är min teori... vad är er??

Hur mkt kostar det att SKK regga då?
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej, prissänkning tror jag inte på. Fick jag drömma skulle jag helst se att det krävdes en motprestation av allla som "födde" upp valpar. Inte nödvändigtvis medlemskap i skk, men att man var tvungen att gå en kurs, eller en uppfödarutbildning, och att valparna sedan inte fick säljas på blocket.

Liten undran bara?

Varför skulle man inte kunna annonsera på Blocket??? Vad gör en annons oseriös där mer än någon annanstans??

Blocket når ju ut till alla!
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp