Bukefalos 28 år!

Hur få stopp på blandrasaveln??

pumah

Trådstartare
Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig att fundera ännu mer på frågan hur man ska få stopp på blandrasuppfödningen? Går det, tror ni? Hur ska man i så fall gå tillväga? Själv tror jag ju att det i grund och botten handlar om pengar - som så mycket annat. Därför tror jag att det enda sättet att få folk att köpa renrasigt är att sänka valppriserna.
Jag är själv uppfödare (renras) och tycker faktiskt det liknar skit att lägga ner energi, engagemang och pengar på att meritera, röntga ögonlysa föräldradjur och registrera valpar när grannen min kan sälja sina schäfer/rottisblandningar för bara ett par tusen mindre. De har aldrig så mycket som varit i närheten av en träningsplan, än mindre tävling/utställning eller mentaltest. Visst tusan får dom sina valpar sålda... inga problem! Inte heller behöver de ta nåt ansvar om någon av valpköparna får problem eller måste omplacera sina hund. Själv har jag nu tagit emot en hanne som valpköparen inte kunde ha kvar, trots att jag varken har tid eller lust. Men det är mitt ansvar som uppfödare, tycker jag.
Om SKK sänkte sina medlems-tävlings- och registreringsavgifter skulle vi som föder upp renrasigt kunna sänka våra valppriser med ett par tusen, och då skulle det inte vara lika motiverat att köpa en blandras för nästan samma pris. Det är min teori... vad är er??
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Så länge det finns en marknad så kommer det inte att gå någonsin o folk vill ju köpa ex rottis/schäfer ustället för en sönderavlad renrasig schäfer ex...
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Tycker inte att man kan skylla dagens valppriser på SKK:s medlemsavgift, tävlingsavgift eller på registreringsavgiften :cool:
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej, prissänkning tror jag inte på. Fick jag drömma skulle jag helst se att det krävdes en motprestation av allla som "födde" upp valpar. Inte nödvändigtvis medlemskap i skk, men att man var tvungen att gå en kurs, eller en uppfödarutbildning, och att valparna sedan inte fick säljas på blocket.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tycker inte att all blandrasavel är av "ondo"- det handlar ofta om VILKA raser som blandas, och HUR MÅNGA i varje individ.
Att tex blanda rottweiler med golden eller border collie( en lättsåld blandras tydligen) är ju fullkomligt idiotiskt- vaktras med vallras... SUCK En sådan parning kan aldrig vara geneomtänkt för något annat än ren ekonomisk vinning!:devil:

Det finns många fler exemplar med bla kamphundar inblandade.

MEN SÅ LÄNGE KÖPARNA FORTFARANDE VILL SPONSRA DEN SORTENS OETISKA AVEL GENOM ATT KÖPA BLANDRASER- ja då får vi som har renrasiga hundar försöka marknadsföra våra raser bättre.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Så länge det finns efterfrågan på dessa valpar finns det ''uppfödare''. Under de månader jag var i Malmö med Zingo så fick jag runt 20-30 förfrågningar om att para honom med diverse tikar. För mig var det självklart att säga nej. Då fick jag frågan varför, ingen begrep att även om mitt hjärtegull är en bra hund så har jag ingen aning om vilka anlag han skulle nedärva.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

jag vete tusan om det handlar om pengar egentligen. jag tror det är bristen på kunskap som är boven i dramat. och det har jag ingen aning om hur man ska komma till rätta med. hundkörkort?
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tror att en stor del handlar om OKUNSKAP. Det gamla tragget om att blandraser är smartare, friskare och helt enkelt bara bättre lever i allra högsta grad kvar. Har tillochmed hört instruktörer på BK tala sig varma om blandrasavel...

Hade man kört en rajd om det och försökt få folk att förstå att det kan slå lika mycket fel hos blandraser som hos renrasiga hundar så kanske de hade börjat koppla. Likaså vilka garantier du ändå har när du köper en hund från en SKK-ansluten uppfödare.

Pengar vet i tusan om det handlar om, kan de köpa blandraser för 5000 spänn så tror jag att de lika gärna kan köpa renras för 8000, det är bara de att de inte förstår skillnaden.

Och även att folk ska förstå vad oreggat betyder. Har hänt ett otal gånger att folk kommer till klubben och vill gå appellen och tävla med duktiga hundar, som är oreggade. Ägarna har inte fattat att "stamtavlan" de fick inte är giltig och nu gått med en hund som de trodde var något annat i ett år...

//E
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tror i folkmun att det kan handla om pengarna, men det ska inte spela någon roll om man har rätt kunskap.Ska man tvunget ha ett djur ska man vara beredd att betala rätt summa för det. Problemet är att folk vet inte varför en renrasig hund är dyrare. Dom vet inte att det ligger mycket arbete bakom aveln kring rasen, att man faktiskt har spenderat en hel del tid på att försöka få fram så bra hundar som möjligt (nåja, undantag finns ju..och tolkningar)..Dom vet inte att har koll på sjukdomsstatistik och så vidare. Dom vet alltså inte vad dom betalar för. För en nybliven hundägare är det inte så konstigt att man köper en billig blandras istället för en dyr renras. Hund som hund! Man tror att det är "same shit, different names"..bara för att man inte har en aning om vad de extra tusenlapparna är till för. Jag tror att om folk hade vetat det hade de inte ens övervägt att köpa en blandning. Hade majoriteten haft den kunskapen skulle det vara slut på blandrasaveln.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag kan hålla med, ibland behövs ju blandrasaveln just för att förädla en annan ras. Men då tar man givetvis nära besläktade raser. Dom har ju tydligen försökt förädla clumber spanieln med cocker spanieln nu. Sen kan även jag säga att jag är emot viss renrsavel också.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Ja du, är det inte lite att hårddra nu ? Varför inte försöka få stopp på all osund avel ? Och detta gäller definitvit INTE bara blandraser utan även renraser. Du kan ju inte beskylla bara den ena sidan som osund eller hur ? Jag tycker du höjer renrasaveln lite till skyarna. Titta på en del raser lite noggrannare...kallas det sunt tycker du ? Varför inte gallra lite framför egen dörr först.

Att kalla all blandrasavel oetiskt är att slänga sten i glashus. Mig veterligen finns det renraser som jag personligen inte tycker skulle få finnas pga för mycket problem...men varför ska det då kallas det enda rätta då ?

Visst finns det konstigt åt båda hållena, men en grupp kan ju knappast beskyllas för osund då det är lika illa på båda håll.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nu har det varit ett antal blandrastrådar här de senaste dagarna vilket har upprört många på både för- och emotsidan. Detta har fått mig att fundera ännu mer på frågan hur man ska få stopp på blandrasuppfödningen? Går det, tror ni? Hur ska man i så fall gå tillväga? Själv tror jag ju att det i grund och botten handlar om pengar - som så mycket annat. Därför tror jag att det enda sättet att få folk att köpa renrasigt är att sänka valppriserna.
Jag är själv uppfödare (renras) och tycker faktiskt det liknar skit att lägga ner energi, engagemang och pengar på att meritera, röntga ögonlysa föräldradjur och registrera valpar när grannen min kan sälja sina schäfer/rottisblandningar för bara ett par tusen mindre. De har aldrig så mycket som varit i närheten av en träningsplan, än mindre tävling/utställning eller mentaltest. Visst tusan får dom sina valpar sålda... inga problem! Inte heller behöver de ta nåt ansvar om någon av valpköparna får problem eller måste omplacera sina hund. Själv har jag nu tagit emot en hanne som valpköparen inte kunde ha kvar, trots att jag varken har tid eller lust. Men det är mitt ansvar som uppfödare, tycker jag.
Om SKK sänkte sina medlems-tävlings- och registreringsavgifter skulle vi som föder upp renrasigt kunna sänka våra valppriser med ett par tusen, och då skulle det inte vara lika motiverat att köpa en blandras för nästan samma pris. Det är min teori... vad är er??

det har vi i familjen gjort också! som du säger det är uppfödarens ansvar.. men jag har dock inte hört att nån med blandras avel gör detta? jag har säkert fel?

stoppa blandrasaveln.. tja.. att sluta köpa valparna är väll det konkreta men det blir ju svårt... det är ju upp till varje enskilld människa att välja vad de vill ha för hund...

sen jag vet inte riktigt ja... jag kan inte säga att jag vill ha bort blandrashundarna.. det finns en hel del som är bra i dem också.. a iaf.. jag är kluven i den frågan
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej, prissänkning tror jag inte på. Fick jag drömma skulle jag helst se att det krävdes en motprestation av allla som "födde" upp valpar. Inte nödvändigtvis medlemskap i skk, men att man var tvungen att gå en kurs, eller en uppfödarutbildning, och att valparna sedan inte fick säljas på blocket.

Så alla uppfödare som annonserar på blocket är oseriösa då? Det är ju trots allt den största annons sidan som folk tittar på och man når väldigt många, sedan är det upp till uppfödaren att sålla. Det kan likväl dyka upp "konstiga" valpspekulanter via ens hemsida.....
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag skum läste alla inlägg lite snabbt..

Jag äger och har ägt en del icke "regadde" hundar. Kan tex ta Oden- 75% schäfer 25% border collie.. Kan inte få en smartare hund.. Tränad med inriktning service.

Jag säger inte att det är rätt att tex blanda dalmatin/tax (har sett annons på blocket) Men om man gör en seriös blandning så blir det toppen hundar! Så det jag tror är att människor i allmänhet inte tänker sig för med vilja raser dom väljer = Okunskap.

Tänker para min tik om några år. Hon är schäfer utan papper. Vi har gått klart valpkurs samt klicker kurs. Tänker fortsätta till våren med lydnad och sedan tävla. Ska oxå ögonlysa samt röntga hd/ad Så är detta fel? //MW
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Varför få stopp på blandrasaveln specifikt? All blandrasavel är inte osund och oseriös. Det finns folk som vet precis vad de gör när de parar ras A med ras B för att få bra hundar att arbeta med, folk som inte ska beskyllas för att ägna sig åt osund och oseriös avel.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Själv skulle jag aldrig köpa en blandras, men jag tror det är helt omöjligt att "bli av" med denna avel. Speciellt som folk är villiga att betala för alla dessa helknasiga blandningar.
Vissa raser har blivit tokdyra. Ta tex chihuahua, inte så konstigt att de som avlar bland tar 10 000 för dem. Och är man bara ute efter en liten väskhund utan seriöst intresse för rasen så betalar man hellre det än 15-20 000. I gengäld trissar sedan renrasuppfödaren upp sitt pris för de renrasiga ska minsan vara dyrare än en bland och så är karusellen igång...
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

exakt, äntligen hittade jag ett inlägg som är så sant..

jag blir så ledsen när jag ser sönderavlade renrasiga hundar.. en schäfer som inte kan gå (bara för att det ska bli en riktig hund måste den ha speciellt mått?):mad:

och hundar som inte kan föda normalt och det finns mycke mer jag skulle kunna nämna..

jag gick med min blandis på stan, många frågade va det var för ras, och jag berättade och folket som jag mötte gillade mer blandraser än renrasiga hundar.. så jag tror inte det handlar om okunskaper utan det handlar nog mycket om hur media går ut med renrasiga hundar och visar hur deras liv är.. och hur dom "avlas" fram för att dom ska bli kallade riktiga renrasiga hundar och kunna mätas ed alla andra renrasiga.. så jag är mer för blandrashundar, men det finns gränser för hur mycket ras det finns i en hund.. (ursäkta o det finns vissa stavfel eller missadebokstäver tangentbordet är som den är)
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

exakt, äntligen hittade jag ett inlägg som är så sant..

jag blir så ledsen när jag ser sönderavlade renrasiga hundar.. en schäfer som inte kan gå (bara för att det ska bli en riktig hund måste den ha speciellt mått?):mad:

och hundar som inte kan föda normalt och det finns mycke mer jag skulle kunna nämna..

jag gick med min blandis på stan, många frågade va det var för ras, och jag berättade och folket som jag mötte gillade mer blandraser än renrasiga hundar.. så jag tror inte det handlar om okunskaper utan det handlar nog mycket om hur media går ut med renrasiga hundar och visar hur deras liv är.. och hur dom "avlas" fram för att dom ska bli kallade riktiga renrasiga hundar och kunna mätas ed alla andra renrasiga.. så jag är mer för blandrashundar, men det finns gränser för hur mycket ras det finns i en hund.. (ursäkta o det finns vissa stavfel eller missadebokstäver tangentbordet är som den är)


Varför folk tycker mer om blandraser, är för att tidningarna skriver om renrasernas fel, men ALDRIG om blandrasernas! Ett stort skämt att blandraser är friskare.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Ja varför skall blandrasaveln stoppas?
För att den är en orättvis konkurens till renrasaveln?
PL
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Absolut inget skämt men inte heller hela sanningen.
Dock är nästan vilken blandras som helst fysiskt sundare än alla dessa raser som avsiktligt avlas på defekter eller en osund fysik.
PL
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp