Bukefalos 28 år!

Hur få stopp på blandrasaveln??

Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

DÅ kan jag lova att man ångrar att man inte valde föräldradjur nogrannare.

Min mamma och hennes man gjorde det. Deras sista schäferhund hade grav epelepsi samt troligtvis Autoimmun sjukdom. Trots noggrant val.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Alla djur kan ha dolda fel, det har inte alltid med föräldrardjuren att göra, sådant kan man aldrig helt skydda sig från, antingen det gäller blandraser eller renrasigt. Däremot finns det ju mkt mera dokumenterat/kontrollerat ang ärftliga sjukdomar hos registrerade renrasiga hundar.

Apropå renras eller inte.

På många håll i världen finns det en ganska etablerad ras som heter "cockerpooh" eller liknande. Det är korsningar emellan cockerspaniel och liten pudel.
Jag har träffat några sådana och är helt såld på deras päls, temperament,klokhet mm.
Men dom har avlats så sedan 20 talet...
 
Lika söööta allihopa

När man tittar på valparna som ligger ute på t ex Blocket så är de lika söta allihopa oavsett om de har 12 raser i sig, men de växer garanterat upp till både den ena gatukorsning mer olik den andre.
Jag tycker det är synd och fel att folk blandar upp som de gör när de låter avla på sina hundar lite hur som helst (mest för pengarna kan jag tänka mig). Det räcker väl med de reggade raser som redan finns? Även de, utsprugna från uppblandningar.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Det är inte blandras uppfödningen som behöver stopp utan den oseriösa! Det finns Måååååååååååånga oseriösa renrasuppfödare! Visst det finns fler inom blandras men det finns seriösa!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Om man stoppar uppfödningen av blandraser hur skall du kunna få fram nya raser? då kunde vi ju från början skitigt i att hålla på med avel & varigt me dessa "varg-hundar" från början. Man kanske skall lägga ner lite mer energi till de hundar som verkligen lider. Visst det finns många hundar som blir litta cp men jag tror inte att det är enbart för att man korsat olika raser utan för att det är många som vill bli uppfödare & då blir hundarna billigare = oseriöst folk men att man korsar en rottis & chihuahua är ju inte logiskt.. Kanske man skall sätta upp litta fler "regler" som hundköpare. Alla som vill köpa hund måste! ha licens & annan licens till att få föda upp!
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men dagens blandras avel är inte uppbyggd för att skapa nya raser!
Idag är det någon som tar en valpkull efter grannens pudel för att den är söt, t.ex!

Ska man ta fram en ny ras bör man verkligen veta vad man gör och inte hobbyavla bara för att.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

I hundens ögon finns det inga blandraser, det är människans påfund.:smirk:
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Men människan kan aldrig känna hur det är att ha grava höftledsproblem eller andra genetiska sjukdomar för att någon ville blanda hejvilt... :smirk:
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Säg det till hunden som inte kan se andra hundar utan att börja tjuvvalla, för att sen gå in i stress och och till slut är så låst att den biter tills någon tar tag i hunden. Resultat av idiotisk blandrasavel.

By the way, detta är en skitgammal tråd och ämnet är uttjatat.

//E
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej, det anser jag inte att de behöver vara, däremot ingår det inte i min världsbild att leta efter sin blivande hund på blocket. De flesta uppfödare jag har talat med har ett klientel innan de parar tiken, dvs de vet att det finns avsättning för merparten av valparna som föds.
Annonserar man på blocket får jag intrycket att man parade innan man visste att intresse fanns.


Och tänk...

Jag gjorde precis tvärtom mot vad din världsbild säger dig..

Jag annonserade först ett antal månader innan löp, såg att ett stort intresse fanns och parade sedemera. Kan ju dessutom meddela att jag har betydligt fler (seriösa) personer som är intresserade av att köpa valp, än vad det finns valpar, så ca 2/3 av de som är intresserade kommer inte att få möjlighet att köpa valp från mig i år.

Och tänka sig... Flera av dem står då kvar till nästa parning :eek: (använder den ironiskt nu) Och så var det även på denna senaste kull... De har väntat sedan i fjol på sin valp :eek: (och igen)

Dessa köpare har hittat mina annonser på blocket, de har ringt ett antal gånger och varit hit och hälsat på föräldrarna och valparna och dessutom har en del av dem kommit till utställningar som jag anmält till, för att få se föräldrarna i den miljön..

Så oseriösa är de som söker hund på blocket.....


:cool: :cool: :cool: :cool:

Det är liksom en del av mitt jobb som uppfödare att sålla bort de som är oseriösa eller helt enkelt mindre lämpliga som valpköpare
av just mina raser :p
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag är inte för blandrasaveln, men samtidigt har jag sett fler renrasiga hundar med höft och armbågsproblem samt genetiskt tingade sjukdommar än vad jag har sett hos blandraserna.
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag tror inte på att stoppa blandrasaveln. Jag tror på att stoppa idiot-aveln...

1) Avel på raser där vissa deffekter är överrepresenterade, eller på extrema egenskaper som saknar ett praktiskt syfte
2) Tokblandningar
3) Avel utan medvetenhet om genetiskt betingade svagheter (Skälet till att även den som vill föda upp blandisar ska lyssna på t.ex. Jadiza)
4) Massproduktion av hundar på bekostnad av tik och valpars hälsa
5) Avel på extrema bruksegenskaper, där valparna inte hamnar i hem där sagda egenskap eftersöks. Agda ska inte ha en skyddshund eller en extrem jägare/vallare i snöret

Jag tror att sättet att bekämpa hundavelnsavarter är information, diskussion, dialog...

Jag tror inte att en sund blandrasavel skadar rasuppfödarna. Om raserna har efterfrågade egenskaper, tror jag att det blir som med hästarna - de som vill tävla, ställa ut etc hittar sina hundar och betalar för dem. Blandraserna hamnar som familjehundar eller för att lösa praktiska uppgifter i ett geografiskt avgränsat område (traktens bästa grythundar, vallare etc).
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Jag är inte för blandrasaveln, men samtidigt har jag sett fler renrasiga hundar med höft och armbågsproblem samt genetiskt tingade sjukdommar än vad jag har sett hos blandraserna.
Det är ju inte så konstigt då det inte är ett krav med röntgade höfter och armbågsleder på blandraser. Finns ju INGEN koll...hur ska vi då veta:smirk:?
 
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Nej men det är ett krav på dom "renrasiga" hundarna, i alla fall för dom seriösa uppförarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Ja??????????
Men missförstå mig rätt med att blanda hej vilt menar jag verkligen vitt o brett så att man blir av med nackdelarna med en massa smala avelsbaser.
Att detta har många andra nackdelar är jag dock medveten om.
Vill jag ha en vallhund så köper jag en borderkcollie o inte ngn korsning med okänd bakgrund.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hur få stopp på blandrasaveln??

Allmänt!

Har läst alla inlägg från början så jag kanske upprepar, men vill ställa ett par frågor.

Jag har sett att många förstår att skilja mellan planerad och ändamålsenlig blandrasavel resp massproduktions-dito.
Kan det anses fel att blandavla för att så småningom, efter kanske flera generationer, få fram en ras med specifika, önskade egenskaper? Positiva egenskaper är väl bäst att tillägga.

Till dom som tycker "fel", är ni medvetna om att dom flesta av dagens raser är resultatet av blandraser?

Hellre en välpälsad blandras än en renrasig nakenhund (för att ta ett exempel).

LIA
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp