Hur fåniga får människor bli?

Niqab och burka - de diskuteras så frekvent.
I min gärning bland invandrare - och som särskilt intresserad- så kan jag säga att jag inte någon gång sett varken det ena eller andra. Inte en enda gång sedan 80-talet när jag bodde i Flogsta och den första vågen av flyktingar kom efter att shahen i Iran störtats.

Läste i någon tidning att de räknar med runt 300 kvinnor i landet som faktiskt bär burka. Niqab vet jag inget om. Och som sagt, jag har aldrig sett nån.

Hijab däremot - att ha håret täckt - det är frekvent.

Slöja täcker väl bara håret? Det borde vara mer hygieniskt än utsläppt hår... Tex kockar behöver ju täcka håret i sitt arbete pga hygienen. Läkare täcker väl över håret med mössa vid stora ingrepp?

Niqab är väl heltäckande och man ser typ inte ens ögonen? (Nätlucka för ögonen) sådana ser man på Hisingen i Göteborg. Lättast att se dem när de går till och från moskén.
 
Har inte läst artiklarna men jag har full förståelse till att man vill se ansiktet på den man får vård av, eller ska lära sig något av Tex lärare.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.
Om en äldre människa känner sig otrygg då ngn kommer in i hennes hem klädd på ett sätt som är främmande då har naturligtvis "kunden" vårdnads tagaren rätt att välja eller avstå.
Men om tjänsten är skattefinansierad till 100% då anser jag att man inte ska få skåda den givna kusen i munnen.
Samma sak gäller exempelvis skolmaten, där, om det inte finns belägg bara biologiska skäl, så får an acceptera den mat som serveras eller avstå.
Vad det gäller klädsel i tjänsten så ska den väl självklart anpassas till vad som är kutym för den aktuella tjänsten.. Det ska gälla samma sak där, kan jag inte/vill jag inte anpassa mig så väljer jag ett annat yrke.
Att som bussförare sitta med en schal eller turban istället för att köra barhuvad är väl ok om det inte stör sikten.. Men slöja innebär naturligtvis inte att man kan komma inknallande till en döende patient med svart fotsid klädsel och slöja. En ljus hijab och ljusa kläder son inte hindrar arbetet måste dock anses som ok.
burka.jpg
De andra 2, här visade alternativen accepterar i alla fall inte jag. Skulle inte acceptera det hos en av mig anställd som ska representera företaget och inte heller som lärare eller inom vården.
 
Senast ändrad:
Slöja täcker väl bara håret? Det borde vara mer hygieniskt än utsläppt hår... Tex kockar behöver ju täcka håret i sitt arbete pga hygienen. Läkare täcker väl över håret med mössa vid stora ingrepp?

Niqab är väl heltäckande och man ser typ inte ens ögonen? (Nätlucka för ögonen) sådana ser man på Hisingen i Göteborg. Lättast att se dem när de går till och från moskén.
Slöja, hijab - täcker håret i varierande grad
Niqab - täcker håret och halva ansiktet
Burka - heltäckande "spökdress" med galler framför ögonen.
 
Även om vårdtagarens val kan tyckas vara rasistiskt eller främlingsfientligt så kan jag tycka att vårdtagaren har rätt att välja vilka personer som ska komma in i dennes hem och vårda den. Vårdtagarens känsla av trygghet ska sättas i första rummet.

*EDIT*
Jag insåg att ni pratade om sjukhus och inte om hemtjänsten som jag fick för mig :D Såg precis ett inslag på Smålandsnytt som handlade 0m att vissa kommuner gav vårdtagare rätt att slippa behandlas av personal med slöja. Det är för tidigt på morgonen för mig så jag blandade visst ihop sakerna jag läste och hörde :D
Vad jag förstått får man inte i övrigt välja vem som ska vårda en, men visst om alla får välja och även lägga in andra aspekter. Säg att någon inte vill vårdas av homosexuella, överviktiga, långhåriga..... Hur ställer vi oss då?
Vilka urvalskriterier ska användas vid utbildning och anställning? Känns som att vi då handlar i en rätt otäck situation, där jag tänker på ett Tyskland som existerade...
 
fast roliga i det är att de som är gamla idag växte upp när äldre kvinnor i deras närhet oftast bar huckle, hatt eller sjalett.
För hundra år sedan visade inte gifta kvinnor på landsbygden sitt hår hur som helst. Inga förbud, det var bara så det var.

Min farmor som föddes för över hundra år sedan, uppvuxen i en konservativt hem och dessutom nästan högkyrklig använde baddräkt vid havsbad men var den inte med besvärade det inte henne att bada utan kläder. Min farfar också från samma konservativa miljö badade varje dag under sommarhalvåret och han ägde inte ens ett par badbyxor, han var dock lite mindre kyrklig av sig. För att inte tala om min finska släkt, badkläder var nog nästan ett okänt begrepp för dem för hundra år sedan.

Och de var inte unika, på många sätt är dagens människor mycket mera pryda än några generationer tillbaka.
 
Min farmor som föddes för över hundra år sedan, uppvuxen i en konservativt hem och dessutom nästan högkyrklig använde baddräkt vid havsbad men var den inte med besvärade det inte henne att bada utan kläder. Min farfar också från samma konservativa miljö badade varje dag under sommarhalvåret och han ägde inte ens ett par badbyxor, han var dock lite mindre kyrklig av sig. För att inte tala om min finska släkt, badkläder var nog nästan ett okänt begrepp för dem för hundra år sedan.

Och de var inte unika, på många sätt är dagens människor mycket mera pryda än några generationer tillbaka.
Jag ser ju gamla foton från min mormors mors gård med alla ute på gårdsplanen, inte var det några hucklen med på bilden. Däremot så var alla välkammade, hade hela kläder och kvinnorna uppsatta hår av praktiska skäl. Mormor som flicka och mormorsmor på bilden från ca 1920. Köra med häst kunde alla, likaså att hugga ved. Jag har haft huckle, eller som jag är van att säga, hilka, många gånger. Det hörde till när jag gick och mjölkade i mina tidiga tonår, skyddade bättre mot lukten än en vanlig mössa och höll håret bättre på plats när det var långt.
 
Niqab vet jag inget om. Och som sagt, jag har aldrig sett nån.
Jag har kört passagerare med niqab på bussen från Arlanda.
Det var obehagligt att inte veta vem som var vem då de var flera stycken på en gång och rörde på sig hela tiden.
Jag lyckades inte ens räkna hur många de var då de såg helt likadana ut.
Det var som att se 5 enäggstvillingar utan någon som helst möjlighet att identifiera dem.
 
Fast i vissa fall får man ju välja, t ex kan man ju be om att få en kvinnlig i stället för en manlig gynekolog om man känner sig mer bekväm med det.

Jag kan också tycka att äldre har rätt att välja vilka som ska komma in i deras hem, lika mycket som att de har rätt att det är ungefär samma personer och inte 60-70 olika under ett år.
 
Jag uppskattar att vårdpersonal talar ett språk jag förstår.
Så jag förstår att en del äldre människor anger att de vill ha en person som pratar bra svenska hos sig.
Vid ett tillfälle hade pållen knäckt nyckelbenet på mig. Fick en läkare som talade ytterst tveksam engelska. Jag pekar på nyckelbenet och visar att det är av.
När jag kommer till röntgen står det att armen på brottets motsatta sida, dvs den armen jag kan röra skall röntgas?!
Jag hejdade dem, sa vad som felade mig, röntgade nyckelbenet och bad om att få en annan läkare när jag återvände till akuten. Det hade jag inga betänkligheter med att göra.
Men förstår att det kan uppfattas som rasistiskt.
 
Ni glömmer bort demensvården.

Dålig svenska, annan attityd o klädsel gör inte dessa trygga.
 
Ni glömmer bort demensvården.

Dålig svenska, annan attityd o klädsel gör inte dessa trygga.
Det enda jag kan hålla med dig om är vikten att tala samma språk som den vård behövande, det betyder inte att det alltid är svenska som menas.
Men med en svärmor som bor på ett boende med dementa så är det svåraste de som hon inte hör eftersom hon hör dåligt, och män som vårdare tycker hon är jättejobbigt. Nu jobbar de oftast runt den saken, det finns många män på avdelningen som istället uppskattar att få hjälp av en annan man.
Klädseln är den samma för alla som arbetar på avdelningen, förutom att en del bär sjal över huvudet, den är oftast väl instoppad och svärmor tycker att det är vackert och har frågat om inte jag ska skaffa mig en sån där fin sjal också. ;) På hennes avdelning så har all personal lika arbetskläder i en speciell färg just för att det ska kännas tryggt för de boende, vilket verkar fungera väldigt bra.
 
Vad jag förstått får man inte i övrigt välja vem som ska vårda en, men visst om alla får välja och även lägga in andra aspekter. Säg att någon inte vill vårdas av homosexuella, överviktiga, långhåriga..... Hur ställer vi oss då?
Vilka urvalskriterier ska användas vid utbildning och anställning? Känns som att vi då handlar i en rätt otäck situation, där jag tänker på ett Tyskland som existerade...

Jo inom hemtjänsten får du det och du får i ickeakuta fall välja bort en manlig gynekolog om du så önskar.

Jag bryr mig inte alls om ifall den person som kommer till mig (inom hemtjänsten) bär slöja. Jag hade nog snarast tyckt att det var intressant eftersom religioner och andra kulturer intresserar mig. Däremot är det önskvärt att denne förstår och talar svenska iallafall på den sociala tiden och vid handlingen. Inte så kul när man har fått socialtid för att man är mycket ensam om man ändå inte kan tala med personen ifråga. Då blir det tre väldigt långa timmar. Om det är vid städningen så kan man alltid visa och gestikulera men det är svårare att göra det när man ska handla.
 
Vad jag förstått får man inte i övrigt välja vem som ska vårda en, men visst om alla får välja och även lägga in andra aspekter. Säg att någon inte vill vårdas av homosexuella, överviktiga, långhåriga..... Hur ställer vi oss då?
Vilka urvalskriterier ska användas vid utbildning och anställning? Känns som att vi då handlar i en rätt otäck situation, där jag tänker på ett Tyskland som existerade...

Om du betalar för en tjänst, så har du också rätt att välja vem som ska utföra det.
Det kan gälla läkarvård, vem som ska reparera ditt skithus eller vem som ska fixa bromsarna på din bil.

Att använda hijab eller en vanlig schalett i ljusa färger kan nog knappast någon klaga på, men kommer du in till en döende gammal människa i svarta kläder med svart åtsittande hijab så måste du acceptera att du inte är välkommen i den utstyrseln.
 
Slöja täcker väl bara håret? Det borde vara mer hygieniskt än utsläppt hår... Tex kockar behöver ju täcka håret i sitt arbete pga hygienen. Läkare täcker väl över håret med mössa vid stora ingrepp?

Niqab är väl heltäckande och man ser typ inte ens ögonen? (Nätlucka för ögonen) sådana ser man på Hisingen i Göteborg. Lättast att se dem när de går till och från moskén.
Om man jobbar inom vården ska allt hår som är längre än axellångt vara uppsatt
 
Om du betalar för en tjänst, så har du också rätt att välja vem som ska utföra det.
Det kan gälla läkarvård, vem som ska reparera ditt skithus eller vem som ska fixa bromsarna på din bil.

Att använda hijab eller en vanlig schalett i ljusa färger kan nog knappast någon klaga på, men kommer du in till en döende gammal människa i svarta kläder med svart åtsittande hijab så måste du acceptera att du inte är välkommen i den utstyrseln.
Jamen vad bra! Då borde ju alla gamla slippa ha så många olika som kommer till dem :) Läste om någon som haft 46 olika personer på några månader....
Tror dessutom inte att det handlar om svartklädda personer, vårdkläder bör de ju ha
 
Jamen vad bra! Då borde ju alla gamla slippa ha så många olika som kommer till dem :) Läste om någon som haft 46 olika personer på några månader....
Tror dessutom inte att det handlar om svartklädda personer, vårdkläder bör de ju ha
Det ska ju finnas personal, det är ju inte för skojs skull som de skickar ut 46 olika personer till en brukare ...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har någonstans hemma en skrift som berättar lite om vilka problem som olika benställningar kan ge, ska försöka hitta den och ta med...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp