Hur fåniga får människor bli?

Det ska ju finnas personal, det är ju inte för skojs skull som de skickar ut 46 olika personer till en brukare ...
Nej det fattar jag, därför blir Landsbygdsbos inlägg om att man själv ska få VÄLJA när man betalar för en tjänst, smått skrattretande!
 
Jamen vad bra! Då borde ju alla gamla slippa ha så många olika som kommer till dem :) Läste om någon som haft 46 olika personer på några månader....
Tror dessutom inte att det handlar om svartklädda personer, vårdkläder bör de ju ha
Det är ju tyvär det systemfelet vi har i den svenska vården o omsorgen. Sällan samma ansikte man möter...
 
Antag att man är väldigt tveksam till religiösa vårdare, eftersom man helt enkelt inte kan lita på att arbetar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, utan istället hellre följer något påbud/påstående i en en urgammal text eller något muntlig fix idé som frammumlats av något slags religiös ledare.

Jag är väldigt misstänksam till alla som bär kors i kedja om halsen, eller har bilder på korsfäst jesus på väggen, till alla som följer olika religiösa påbud om mat, eller vilken religions symboler man nu behagar behänga sig med.

Jag blir ytterst tveksam till vårdpersonal som visar att de är religiösa ger bästa vård, eftersom den kanske strider mot religiösa påbud.

Jag tycker att vi ska får ha frihet från religion, och slippa tramsa och jamsa med folk som har vanföreställningar om gudar.
 
kvinnors%20haringr.jpg
 
Jag kan förstå att man som äldre/sjuk/vårdtagare vill kunna se ansiktet på den som vårdar en. Det tycker jag är en rättighet för att känna sig trygg. Sen om personen har slöja över håret kan väl inte spela ngn som helst roll?
 
Antag att man är väldigt tveksam till religiösa vårdare, eftersom man helt enkelt inte kan lita på att arbetar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, utan istället hellre följer något påbud/påstående i en en urgammal text eller något muntlig fix idé som frammumlats av något slags religiös ledare.

Jag är väldigt misstänksam till alla som bär kors i kedja om halsen, eller har bilder på korsfäst jesus på väggen, till alla som följer olika religiösa påbud om mat, eller vilken religions symboler man nu behagar behänga sig med.

Jag blir ytterst tveksam till vårdpersonal som visar att de är religiösa ger bästa vård, eftersom den kanske strider mot religiösa påbud.

Jag tycker att vi ska får ha frihet från religion, och slippa tramsa och jamsa med folk som har vanföreställningar om gudar.

Du har en poäng i det du skriver, jag tycker att vården ska vara helt fri från religiösa influenser, eller rättare sagt anser jag att man som vårdpersonal ska vara helt neutral. Naturligtvis ska tex. en svårt sjuk person som själv är troende om denne vill kunna få prata med tex en sjukhuspräst etc men vårdpersonalen tycker jag inte ska påverka på det religiösa planet, de ska vara neutrala.
Dock kan jag ju tycka att en huvudduk inte är samma sak som att gå runt och sprida sina religiösa åsikter vitt och brett bland patienter.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.

jag har jobbat inom demensvården i snart 8 år och vi har haft fåtal personal som bär slöja, men "våra gamlingar" har reagerat olika lite beroende på hur pass dementa dom är och sen vilken syn dom har. En del blir rädda, undrar varför dom klätt ut sig. Man får ju ha överseende med att det är gamla människor och är dom då dementa så kanske det är "första gången" som dom ser ngt sånt här så det är klart dom reagerar. Men det är också dom som reagerar på utländska (fel ordval kanske, men ni förstår) som inte bär slöja. Och visst, det är hemskt. Men det är deras syn på det och det är faktiskt deras hem som man är i. Men det är lika orättvist som att äldre människor från andra kulturer vägrar ta emot hjälp från nått av könen.
Det är jättesvårt att säga till en människa som har en viss tro eller synpunkt vilka människor den ska släppa in i sitt hem.
Sen bara för en gammal människa inte vill ta emot någon vård från någon som bär slöja tror jag inte att den personen är rasist (men visst finns det dom som är det också!) utan det handlar nog mycket om rädsla och okunskap.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.

Ja, hur fåniga kan äldre -inte sällan dementa- människor bli?
Att känna igen sig och känna sig trygg med den egna kulturen?

Bejtona – ett arabiskt profilboende för dig som efterfrågar ett tryggt vård- och omsorgsboende. På Bejtona nöjer vi oss inte med att tala arabiska utan vi skapar också en miljö som ger en arabisk atmosfär. Namnet Bejtona betyder Vårt Hus på arabiska.

Med hjälp av möbler, mattor, dofter, tavlor och saker inreder vi de gemensamma utrymmena så att vi skapar en arabisk atmosfär. Vi har de klassiska sällskapspelen, arabiska TV-kanaler och lyssnar på arabisk musik.

Och vi tar naturligtvis hänsyn till att många vill få sin vård av någon av samma kön.

http://www.kavatvard.se/vara-boenden/bejtona/

Eller gäller denna fånighet endast etniska svenskar?
 
Häromsistens när jag skulle träffa en ssk i öppenvården så har hen med sig en elev med långt upp/framdragen luvhuva/kapuschong. Jag vet att det är vanligt inom vissa ungdomsgrupper att klä sig så.
Oavsett så klär man sig väl inte så när man är på praktik på ssk utbildningen. jag sa ifrån att jag inte ville ha elev närvarande, blev förbannad av att inte ens tillfrågas om det var OK.
 
Det är enligt mig en milsvid skillnad på att vara rasist och vara emot religion!

Jag är egentligen varken för eller emot religion-jag vet att för många människor är religionen viktig-men personligen tycker jag inte det är en rättighet med religiösa symboler i yrken.

kristen,jude, muslim eller whatever-tro på vad "du" vill men
Gud, eller vad "du" vill kalla det är en myt så länge det inte kommer fram bevis att det finns.

Om religiösa symboler är ok att medföra måste få avgöras om av brukaren åtminstone i hemtjänsten-då vårdgivaren kommer in i en annans hem.
Jag vill absolut inte ha jehovas vittnen knackandes på min dörr heller!

Jag har ingen problem med om jag som patient på sjukhus blir vårdad av person i slöja eller bär kors-men Svårare att avgöra på sjukhus eller inom andra allmänna yrken om vems behov som borde komma först..
 
Ja, hur fåniga kan äldre -inte sällan dementa- människor bli?
Att känna igen sig och känna sig trygg med den egna kulturen?

Bejtona – ett arabiskt profilboende för dig som efterfrågar ett tryggt vård- och omsorgsboende. På Bejtona nöjer vi oss inte med att tala arabiska utan vi skapar också en miljö som ger en arabisk atmosfär. Namnet Bejtona betyder Vårt Hus på arabiska.

Med hjälp av möbler, mattor, dofter, tavlor och saker inreder vi de gemensamma utrymmena så att vi skapar en arabisk atmosfär. Vi har de klassiska sällskapspelen, arabiska TV-kanaler och lyssnar på arabisk musik.

Och vi tar naturligtvis hänsyn till att många vill få sin vård av någon av samma kön.

http://www.kavatvard.se/vara-boenden/bejtona/

Eller gäller denna fånighet endast etniska svenskar?

Min mor är dement, rejält. Hon skulle troligtvis tro att en nunna knallat in i hennes rum och frågat ut henne om det kom in någon med slöja, rädd skulle hon inte bli då hon aldrig har varit annat än nyfiken på saker o ting o folk.
Om en person är rädd för någon så propsar knappast vårdpersonal på att absolut få besöka dom vårdtagarna
.
Det är inte dom fallen jag kallar fåniga.
Att ordna en trygg miljö för dementa är inte samma sak som att neka en slöjförsedd person att bädda om en säng eller bli matad av eller få ett blodprov gjort.
 
Antag att man är väldigt tveksam till religiösa vårdare, eftersom man helt enkelt inte kan lita på att arbetar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, utan istället hellre följer något påbud/påstående i en en urgammal text eller något muntlig fix idé som frammumlats av något slags religiös ledare.

Jag är väldigt misstänksam till alla som bär kors i kedja om halsen, eller har bilder på korsfäst jesus på väggen, till alla som följer olika religiösa påbud om mat, eller vilken religions symboler man nu behagar behänga sig med.

Jag blir ytterst tveksam till vårdpersonal som visar att de är religiösa ger bästa vård, eftersom den kanske strider mot religiösa påbud.

Jag tycker att vi ska får ha frihet från religion, och slippa tramsa och jamsa med folk som har vanföreställningar om gudar.

Problemet är att det inte är alla muslimska kvinnor som bär slöja(och hur gör man med männen?) och inte alla kristna bär ett kors om halsen. Det är alltså inte så lätt att identifiera de mest troende personerna genom deras yttre. Jag är mer orolig över att bli vårdad av en person som är intolerant, oavsett om det gäller religion eller något annat, än av en person som har någon form av gudstro.
 
Problemet är att det inte är alla muslimska kvinnor som bär slöja(och hur gör man med männen?) och inte alla kristna bär ett kors om halsen. Det är alltså inte så lätt att identifiera de mest troende personerna genom deras yttre. Jag är mer orolig över att bli vårdad av en person som är intolerant, oavsett om det gäller religion eller något annat, än av en person som har någon form av gudstro.

Instämmer där, några enormt fina mäniskor jag träffat har en tro som jag aldrig kommer att vara en del av men de är helt suveräna som människor. Om vi pratar vård/hemtjänst har jag träffat på några vansinniga stolpskott (utan att de haft yttre attribut gällande tro).

Oavsett religion, hudfärg etc försöker jag se till människan ifråga, idioter finns i alla läger. Jag får hellre vård av en omtänksam kristen än en brysk ateist.
 
Jamen vad bra! Då borde ju alla gamla slippa ha så många olika som kommer till dem :) Läste om någon som haft 46 olika personer på några månader....
Tror dessutom inte att det handlar om svartklädda personer, vårdkläder bör de ju ha

Vi jobbar i privata kläder. Så om man inte har omdöme nog själv får ibland arbetsgivaren tala om hur man bör vara klädd (har dock aldrig hänt på mitt ställe men på andra). Och som sagt, långt hår ska vara uppsatt. Har du (som man då) skägg tex ska det vara välvårdat. Du får inte bära långa halsband eller ringar eller konstgjorda naglar eller nagellack. Så det är inte fritt hur man får se ut på något sätt. Jag kan tänka mig att en slöja även kan vara en säkerhetsrisk. Har du en dement patient som rätt var det är blir våldsam så har du en rätt stor stryprisk (i alla fall som jag ser en del slöjor bäras).
 
Vi jobbar i privata kläder. Så om man inte har omdöme nog själv får ibland arbetsgivaren tala om hur man bör vara klädd (har dock aldrig hänt på mitt ställe men på andra). Och som sagt, långt hår ska vara uppsatt. Har du (som man då) skägg tex ska det vara välvårdat. Du får inte bära långa halsband eller ringar eller konstgjorda naglar eller nagellack. Så det är inte fritt hur man får se ut på något sätt. Jag kan tänka mig att en slöja även kan vara en säkerhetsrisk. Har du en dement patient som rätt var det är blir våldsam så har du en rätt stor stryprisk (i alla fall som jag ser en del slöjor bäras).

För att inte tala om den människan hos hemtjänsten som hjälpte pappa som gav mig astma bara hon klev in i huset... bada i parfym var bara förnamnet (jag fick kasta några kläder som hon hade lagt sin jacka på, det var omöjligt att få bort parfymstanken). Hon hade alltså blivit tillsagd flera gånger av sin chef men struntade i det. Jag portade henne efter att hon betett sig som idiot mot pappa.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20414185.ab

Hur kan man få välja bort en människa för att den har slöja? Det fånigaste är att det är ganska "nyss" sjukvårdspersonal hade just huckle eller hätta.
http://langbrosjukhus.se/wp-content/uploads/2012/12/sjukskoterska.jpg

Det är inte ok någonstans att kommuner tillåter detta.

Funderar om man kan välja att inte få sina pensionspengar av små räknenissar i kostym? Eller hur de skulle reagera telias kundjtänst om golit började fråga om suporten har trosor på sig? För man välja klädsel så måste det ju gälla all klädsel och alla yrken?
 
Funderar om man kan välja att inte få sina pensionspengar av små räknenissar i kostym? Eller hur de skulle reagera telias kundjtänst om golit började fråga om suporten har trosor på sig? För man välja klädsel så måste det ju gälla all klädsel och alla yrken?

Tramsigt. Jag ser i alla fall en skillnad i mellan någon som bara ska hantera mina saker eller någon som ska vårda mig i en situtation där jag inte kan ta hand om mig själv. Då känner jag mig mer utlämnad och är betydligt mer kräsen över hur personen både ser ut och beter sig än i ett sammanhang där någon bara ska betala ut pengar eller ge mig råd i en support.

Personligen skulle inte en slöja göra mig något men en person klädd i ett stort tygstycke där jag inte ser personen alls skulle jag inte acceptera, på samma sätt jag inte heller skulle acceptera att en storrökare skulle vårda mig då de stinker även om de inte röker hos mig. Bara som exempel.
 
För att? Kan man begära att bli LPT-ad av en dr i läder? LOB-ad av en polis i stay-ups? Då kan man ju rent lagligt inte ta hand om sig-
 
Sen förresten alla ni som uttalar er så säkert, här ni sett en gammal människa få panik för att det kommer in någon till dom, dom inte kan se ordentligt? Det har jag nämligen och då var det oundvikligt då vi måste ha skyddskläder på oss (som ändå ser som rätt normala kläder) pga en mycket elak bakterie. Det var full panik och h*n slogs villt om sig. Trots att h*n kände igen våra röster.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har någonstans hemma en skrift som berättar lite om vilka problem som olika benställningar kan ge, ska försöka hitta den och ta med...
Svar
4
· Visningar
976
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp