Bukefalos 28 år!

Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

S

Sollis

Köpte en häst men var inte nöjd med den så jag lämnade tillbaks den enligt skriftligt avtal men får ju inte tillbaks några pengar. Så vart börjar man och hur gör man nu??
"Dum och van vid ärligt folk!!"
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Kontakta en jurist som kan hjälpa dig! Svårt att råda när vi inte vet hur ert avtal var skrivet.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Det står väl i avtalet hur en eventuell tvist ska lösas?
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Jag tycker oxå du bör kontakta en jurist och ta med dig avtalet dit.
Fick du påskrivet på någon form av papper att du återlämnat hästen??
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Om det finns ett avtal som ger dig rätt att lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka. Så skicka en räkning till säljare på beloppet, du kan hänvisa till avtalet. Betalar vederbörande då inte den kan du skicka den vidare till kronofogden för indrivning. Troligen det enklaste och framför allt billigaste alternativet.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Vill inte gå allt för nära in på hur avtalet ser ut och händelserna runt om men allt är som det ska va för att jag ska ha tillbaks pengarna enligt avtal men hur man kommer åt personens plånbok är frågan för han vägrar lämna ifån sig pengarna av alla olika skäl han kan tänkas hitta på??
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Har du ett kontrakt på att pengar ska återbetalas vid återlämnadet av hästen, skriv en faktura på gällande belopp och skicka till mottagaren. Betalas inte den, skicka en påminnelse där du också berättar att ärendet kommer att tas till kronofogden om beloppet inte finns på konto innan senast förfallo datum.

Sen är det bara att skicka till kronofogden i de fall pengarna inte kommer dig till handa.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Gör du som Boj & Masse rekommenderar (jag hade dock inte lämnat någon påminnelse utan skrivit direkt på fakturan att om likvid inte registreras på kontot senast xx-xx-xx lämnas ärendet vidare till KFM för indrivning).

Det är då KFM som ska in i plånboken för din räkning, du slipper den biten.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Lååång kö på deras lista till denna person...:(
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Det var synd, för då kan det bli värre. Annars är alternativet att återta hästen, och sälja den själv för att på så sätt få in dina slantar. Dock har du ju under tiden en kostnad, men förhoppningsvis kanske någon köpare dyker upp så att du åtminstone kan få en del av dina pengar tillbaka.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

DET är en sak som är bra att kontrollera INNAN man ger sig in i affärer med folk. Har de KFM i hälarna är det väldigt osäkert. Vad händer vid en tvist t ex?

Jag är faktiskt inte säker på att du får hämta hästen, den är ju inte din OM du har returnerat den. Då är PENGARNA dina, men de får ju gå via faktura och som beskrivet här ovan.

Rekommenderar dig en hästjurist, det finns några som har kortare gratis rådgivning per telefon. Kolla annonserna i t ex Tidningen Ridsport.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Trist sits du har hamnat i..

Jag skulle nog ha hämtat hästen och sålt den själv. Finns den möjligheten? Risken är ju annars att du blir utan både häst och pengar - att lämna till Kronofogden är inte samma sak som att säkra att man får pengar. Om det går så långt som utmätning så tar dom fodringsägarna i ordning - dvs pengarna kanske inte räcker till dig.

Jäkla trist det där, hoppas att det löser sig.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Jo man har faktiskt rätt att återkräva hästen, i händelse av att köpeskillingen inte återbetalas. I mitt gamla stall hände just detta, hästen återlämnades pga hade eksem trots att säljaren sagt att hästen var eksemfri. När inga pengar dök upp trots idoga påstötningar, så hämtades hästen. Denna person var själv jurist, och visste precis vilka regler som kunde tillämpas.
Så man kan skriva en faktura, antingen avkräver man köpeskilling eller återkrav på köpt egendom. Sen använder man samma faktura vid indrivning av sin skuld, om KFM ska driva in pengar eller häst beror ju då på vad som finns att tillgå.
 
Sv: Hur får jag tillbaks mina pengar eller häst??

Ja, det är jag medveten om, att KFM kan hämta tillbaka hästen.

Men att själv åka och hämta den känns riskabelt.-
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 193
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: Hedinn
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 614
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp