Bukefalos 28 år!

Hur får man FOLK att lyssna?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har en drygt 1,5 år gammal blandrastik som till största delen fungerar prickfritt i vardagen. MEN hon blir superglad och även stressad när det kommer besök/vi kommer hem till nån annan. Särskilt när det är folk hon känner och tycker om.

Jag har sagt till de som kommer att ignorera hunden, dvs inte prata med henne eller titta på henne utan helt låtsas om att hon inte finns där. Gör man detta går hon undan och lägger sig ner i väntan på att få hälsa. Jag vet att det fungerar då jag gjort så när jag kommer hem och hon stressat upp sig. Numera när jag kommer hem så kommer en glad men lugn hund med viftande svans tassandes, vi hälsar med ett "hejsan" och några klappar från mig och sen är det bra och hon går och gör nåt annat igen.

Men folk bara måste ge ifrån sig höga glada "åh vad fiin du är"", "jaa matte tycker inte om när du är glad men de ska man väl få vara! Pusspusspuss". Gärna med bebisröst...Alltmedan hunden stirrar omkring, hoppar, "pratar" och rasar ner saker. Och utstrålar STRESS lång väg.

Jag bor hemma hos mamma då jag är arbetslös och det är där problemet är störst. amma har haft hund sedan innan jag föddes och så ser hon "faktiskt varje avsnitt av Mannen som talar med hundar" så hon vet minsann vad hon gör.:grin: Och visst är mamma duktig, jag frågar gärna henne om råd. Men i just det här fallet har hon, enligt mig, fel. Men det är ju omöjligt enligt henne.

Hennes hundar har aldrig varit av den typen som blir stressade. Både taxen och nuvarande dvärgschnauzern har varit/är otroligt stabila och dessutom ointresserade av besök. Men hon kan bara inte lyssna på mig (som ju "inte kan nånting") och så stirrar min hund runt och blir än mer stressad.



Nu tänkte jag att kanske Buke(där det ju finns mkt hundkunskap) kan få säga sitt. Är jag elak och hindrar min hund från att vara glad? Borde hon få fara omkring som ett torrt skinn och rasa hela lägenheten så fort det kommer besök?
Eller mår hon(som jag tror)bättre av att få lov att vara glad, men på ett mer "dämpat" sätt? Utan att rasa allt i sin närhet, utan att hoppa, föra oväsen och springa från den ena personen till den andra och så tillbaka igen för att sedan rusa vidare till den tredje...
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Det jag tänker är att det inte är utomståendes uppgift att uppfostra din hund. Även om man blir tillsagd att bara ignorera är det inte alla som vill ha en hoppande hund på sig även om reaktionerna i ditt fall blir motsatta. Jag skulle antingen stänga in hunden i ett rum och ta ut den när den är lugn, så att hunden sedan själv lugnt och fint får hälsa på gästerna. Klarar inte hunden det, så är det marsch in i rummet igen som gäller. Bur går ju också att använda.

Eller så lär du in kommandot "gå och lägg dig", att hon bara får sitta ner osv och ökar retningarna successivt.
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Att stänga in henne i ett rum blir ju bara att skjuta upp problemet, när hon släpps ut blir hon lika överlycklig och stressad som när hon är "fri" när folk kommer.

Kommandot "gå och lägg dig" kan hon, men det funkar inte när hon blir så stressad och besöket dessutom ger respons på beteendet, dvs bekräftar att hon gör "rätt".

Visst är det jag som ska uppfostra min hund men när det gäller ett sånt här beteende så måste ju andra hjälpa till. Det är ju när andra kommer hon uppvisar det här beteendet. Inte när jag kommer hem.
Det handlar heller inte om att besöket måste uthärda 20 minuters hopp, studs, skällande osv utan om hon ignoreras så tar det max 1 min sen går hon undan och lägger sig lugnt och väntar. Hon skäller heller inte utan "pratar" med andra ljud som inte är lika påträngande. De som lyssnat på mig och faktiskt ignorerat henne har inga problem, när de kommer hälsar hon lugnt sen går hon iväg och sover/gnager ben/äter eller vad hon nu känner för.

Hon är ju itne dum, får hon ingen respons på ett beteende så slutar hon.
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Min systers sambos hund blir väldigt till sig när det kommer nån. skäller och är svår att få tyst på men det har blivit lite bättre. Han blir jätteglad och ska hälsa, hoppar lite, springer runt. Vi har börjat med (efter att ha sett Mannen som talar med hundar, och läst nånstans har jag för mig) att ignorera hunden, skicka honom upp för trappan och inte prata med honom förrän han är lugn. Och det funkar. När jag kommer behöver jag inte alltid säga gå upp" utan kan nästan lika gärna bara visa med armen, så går han upp.
En gång när vi var uppe ( det är en trapp upp från hallen till själva lägenheten) kom en kompis till sambon. Jag satt på golvet en bir från hunden som började skälla lite. Fick han efter en liten stund bara att vara tyst, och genom att hålla en hand mot hunden som satt ner, inte alls hårt och trycka tillbaka honom, utan bara hålla en hundrande hand och säga "nej". Och han fann sig i det.
Jag tycker inte alls du gör fel i att dom som kommer och hälsar på ska ignorera hunden till en början. du kan också prova att sätta hunden, och om det behövs hålla fast lite så att hunden stannar där, när folk kommer och hälsa lugnt på hunden.
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Jag gillar iof hundar som är glada i folk och som kommer springandes till dörren i ett glädjerus. Men det ska ju självklart vara på ett odelat positivt sätt. Om du anser dig se att din hund blir stressad av det så har du säkerligen rätt, om du känner och kan läsa din hund.

Jobbigt problem du har! Du får väl helt enkelt ta ett riktigt ordentligt snack med folk, kanske främst de som återkommande hälsar på, så att de helt och fullt förstår situationen och anledningen till att du efterfrågar ett specifikt beteende från deras sida (men det har du kanske redan gjort). När de som ändå inte vill förstå kommer på besök så kan du ju eliminera problemet helt genom att stänga in hunden och låta den vara där under hela besöket. Dvs låt inte hunden hälsa på dessa över huvud taget. Då blir allt hälsande på rätt sätt och du kan få bukt med problemet.
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Ja det är just den "metoden" att ignorera henne jag har använt och som sagt, det funkar.
När jag kommer hem(hon har inga problem med att vara ensam hemma en timme eller två ibland)så är hon ju glad utan tvekan. Men inte så "topp tunnor" att hon klättrar på väggarna.
Utan hunden väntar lugnt medan jag tar av mig ytterkläder och skor sen kan vi hälsa med klappar och så. Och när vi hälsat så räcker det, hon stirrar inte omkring runt fötterna på mig. Visst vill hon gärna vara nära mig men det räcker liksom med att vara i samma rum istället för att klättra upp i famnen på mig.

Kommer det andra blir hon helt okontaktbar i sin glädje, jag kan "skicka henne" hit eller dit hur mkt jag vill, hon hör det inte ändå. Men jag har fått pojkvännen och en av mina kompisar att ignorera henne och det funkar lika bra för dem som för mig. När hunden inser att stresset inte ger nånting lugnar hon sig pch blir kontaktbar så att jag kan säga till henne att gå och lägga sig eller vad jag nu vill. Och så hälsar personen och hunden lugnt och fint på varandra 2 min senare och när det är avklarat så är hunden lugn och kan slappna av som vanligt.
 
Sv: Hur får man FOLK att lyssna?

Ja jag tycker det är jättehärligt att hon tycker om folk, bekanta som främlingar spelar ingen roll, det är lika kul ändå tycker hunden:D
Vilket ju är guld värt för mig som är en social varelse som älskar att få besök/gå bort till andra, göra utflykter med vänner osv.

Jag kan inte säga att jag känner henne helt och hållet och jag är heller ingen expert på just hundspråk. Men jag är uppvuxen med hundar och en massa andra djur omkring mig dagligen, har pluggat etologi på nybörjar nivå(mest inriktat på häst men även en del på hund)har ett bra "djuröga" och det krävs inte mkt för att se att hunden är uppstressad.

Jag har sagt till alla de som kommer hem till mig och som sagt, 2 av dem lyssnar och har inga som helst problem med hunden. Resten tycker att det är superkul när min hund kommer rusande och hoppar och "pratar" med dem. Och så kommer bebisrösten igång och hunden blir ännu värre. Och av nån anledning känner dessa personer sig tvingade att påpeka(med bebisröst förstås)för hunden att "ja stackars dig som har en sån militär/nazist/tyrann osv osv till matte så du inte får vara glad ens!" Och hunden förstår ju såklart vartenda ord:grin:
Tack för den liksom:crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 444
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 140
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni när människor ni inte känner tycker att de ska hälsa på hunden? Vissa kan liksom inte låta bli trots att man säger till...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 007
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp