Bukefalos 28 år!

Hur får vi katterna att sluta bråka??

C

Candykills

Hej!

Vi har problem med bråkande katter. Vi bor i hus och dom får gå ut och in som dom vill.

Poppi - Kastrerad hane 4 år. Har väldigt stort behov av uppmärksamhet (och det får han, vi bär omkring han på axeln som en bäbis mest hela tiden) Han skulle antagligen trivas bäst som ensam innekatt i en liten lägenhet där han har full kontroll över läget hela tiden.

Yoji - Steriliserad hona 4 år. Normal katt med stort "personal space" Är riktigt gosig när det passar henne vilket är typ hela tiden.

Dom har bott ihop hela livet förutom 1-2 månader då hon är lite yngre än honom o flyttade in senare.

Poppi har problem med Yoji, Hon bryr sig inte om han det minsta. Dvs varken hatar eller gillar honom.

Han däremot kan inte hålla sig från att smyga sig på henne, attackera henne och jävlas. Hör han henne vid matskålarna så måste han dit direkt, är hon på kattlådan kan han nästan kliva in där bara för att köra iväg henne.
Han jagar henne genom huset och brottar ner henne. Vi vaknar att kattskrik på nätterna.
Han väger ett par kg mer än henne så han vinner ju jämt.

Dom skadar aldrig varandra så att det syns men det kan bli ett jäkla liv.
Jag tror inte han "busar" utan det måste ha mer med kontroll att göra..

Vi är så rädda att Yoji till slut kommer ge upp att bo här för att hon tycker det är trevligare ute..

I övrigt är båda två glada livsnjutare!

Så frågan lyder;
Vad gör vi för att han ska sluta?

:(
 
Sv: Hur får vi katterna att sluta bråka??

hej! jag sprayade med en sprayflaska på katten som hoppade på den andre, sen efter några gånger så behövde jag bara låta som spray flaskan så slutade dom. :)
 
Sv: Hur får vi katterna att sluta bråka??

Ett sätt att underlätta för katter som inte kommer överens på reviret är att ge dem olika matskålar och olika lådor (alltså med avstånd emellan). Det KAN få dem att hålla bättre sams när de inte behöver konkurrera om mat- och bajsplats.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 403
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp