Bukefalos 28 år!

Hur farligt är lök i ”hundgodis”?

Ceta

Trådstartare
Som många andra ger jag ofta korv eller köttbullar (i små bitar!) när vi ska träna på nått svårt eller bara vill ha lite extra gott godis :)
Korv har jag hittat utan lök, men med köttbullar har jag gått bet.

Hur resonerar ni? Är det ok med den lilla mängden lök som det blir med några köttbullar? Tänker ni olika för små vs större hundar?

Vad jag förstått finns ingen kunskap om exakt hur mycket lök som behövs för att det ska vara farligt, och som förstagångshundägare vill jag liksom inte förgifta min hund 🤨
 
Inte ett dugg, är inte orolig för hälften av allt hundar ska vara så känsliga för, mina hundar har genom åren ätit mängder av livsfarliga livsmedel.
 
Jag tänker att i saker som korv och köttbullar är det både så uppblandat och så liten mängd att det inte är något att oroa sig för alls, speciellt inte när det bara ges som godis.
 
Här har det belönats friskt med köttbullar. Och då inga småbitar utan halva eller hela.
Och ingen har farit illa.
 
Jag oroar mig inte heller för lök i köttbullar och liknande som ges som godis. De måste ju äta rätt mycket för att det ska bli farligt. Anicura påstår 15-20g per kg/kroppsvikt. För min hund blir det strax under ett kilo lök. Det känns inte som någon som helst risk han är i närheten av att få i sig det av mina hemgjorda köttbullar.
 
Nej jag ger inte sådant. Jag vill inte behöva sparka mig själv på smalbenen när mina djur blir sjuka. Det är jobbigt nog ändå utan att ha gett sådant som kan vara farligt och därmed ha orsakat det själv.

Att göra köttbullar själv är inte svårt. Då kan man göra utan lök om man nu absolut vill ge köttbullar.
 
Varning för anekdotisk bevisföring:

Under mina 30 år med hund har inte en enda behövt åka in för att den fått köttbullar och korv med minimala mängder lök i (läs på paketen, det är en mycket liten del av innehållet). Jag använder det utan bekymmer när vi tränar. Jag har ofta ett antal olika godisar i påsen, så den extremt lilla procent lök är inget att oroa sig över.
 
När sist blev en hund inlagd för att den fick mamma scans köttbullar som belöning i träningssammanhang?

Inte pga löken men pga fettet. Kan utlösa pankreatit, framförallt hos raser som lättare har benägenhet till det vilket händer titt som tätt. Men då handlar det inte om en enda köttbulle men kanske ett paket på en liten hund.
Lökförgiftning är tack och lov ovanligt (har aldrig stött på någon som faktiskt fått blodbrist) men har man en chihuahua på 1,5 kg som kommit över en gryta med köttfärssås är det bäst att ta det säkra före det osäkra.
 
Inte pga löken men pga fettet. Kan utlösa pankreatit, framförallt hos raser som lättare har benägenhet till det vilket händer titt som tätt. Men då handlar det inte om en enda köttbulle men kanske ett paket på en liten hund.
Lökförgiftning är tack och lov ovanligt (har aldrig stött på någon som faktiskt fått blodbrist) men har man en chihuahua på 1,5 kg som kommit över en gryta med köttfärssås är det bäst att ta det säkra före det osäkra.

Ja, men det är ju en helt annan situation än den jag pekade ut. Givetvis är det farligt om hundar överäter sig på något.
 
När sist blev en hund inlagd för att den fick mamma scans köttbullar som belöning i träningssammanhang?
Vill du ha statistik så får du leta upp det själv. Jag svarade på frågeställningen. Jag ger inget som jag vet kan vara farligt och jag angav också orsaken. Jag vill inte behöva stå där och inse att jag själv har orsakat mitt djurs lidande för att jag var nonchalant. Jag var oändligt tacksam för att jag varken hade övergött eller gett min hund olämpliga saker och därmed inte hade orsakat hans lidande själv när min förra hund diagnostiserades med levercancer. Att ha orsakat skadan/sjukdomen själv genom att rycka på axlarna och tycka att det kvittar hade jag inte kunnat leva med.
 
Ja, men det är ju en helt annan situation än den jag pekade ut. Givetvis är det farligt om hundar överäter sig på något.

Allt handlar ju om mängd dock. Hur stor hunden är och hur mycket köttbullar den får under träning och om det är varje dag eller någon gång i månaden.
Jag personligen tycker att det finns betydligt bättre saker att belöna med än köttbullar, men är inte orolig för lökförgiftning. Ända gången jag tar köttbullar är när jag ställer ut en hund, då en bulle oftast räcker för hela bedömningen då de kan gnaga bort lite åt gången om man vill belöna och jag slipper sträcka mig efter nya godisar hela tiden.
 
Som många andra ger jag ofta korv eller köttbullar (i små bitar!) när vi ska träna på nått svårt eller bara vill ha lite extra gott godis :)
Korv har jag hittat utan lök, men med köttbullar har jag gått bet.

Hur resonerar ni? Är det ok med den lilla mängden lök som det blir med några köttbullar? Tänker ni olika för små vs större hundar?

Vad jag förstått finns ingen kunskap om exakt hur mycket lök som behövs för att det ska vara farligt, och som förstagångshundägare vill jag liksom inte förgifta min hund 🤨
Jag ger inte köttbullar alls. Jag brukar köpa kycklinglever som jag kokar och skär i små bitar och sen fryser in. Ger hellre rent belöningsgodis än processat.
 
Vill du ha statistik så får du leta upp det själv. Jag svarade på frågeställningen. Jag ger inget som jag vet kan vara farligt och jag angav också orsaken. Jag vill inte behöva stå där och inse att jag själv har orsakat mitt djurs lidande för att jag var nonchalant. Jag var oändligt tacksam för att jag varken hade övergött eller gett min hund olämpliga saker och därmed inte hade orsakat hans lidande själv när min förra hund diagnostiserades med levercancer. Att ha orsakat skadan/sjukdomen själv genom att rycka på axlarna och tycka att det kvittar hade jag inte kunnat leva med.

Men alltså, tror du på riktigt att hundar får levercancer för att de får köttbullar då och då när man tränar? Vad har du ens för belägg för att göra sådana insinueringar?
 
Allt handlar ju om mängd dock. Hur stor hunden är och hur mycket köttbullar den får under träning och om det är varje dag eller någon gång i månaden.
Jag personligen tycker att det finns betydligt bättre saker att belöna med än köttbullar, men är inte orolig för lökförgiftning. Ända gången jag tar köttbullar är när jag ställer ut en hund, då en bulle oftast räcker för hela bedömningen då de kan gnaga bort lite åt gången om man vill belöna och jag slipper sträcka mig efter nya godisar hela tiden.

Ja, givetvis handlar det om mängd. Inget godis är väl nyttigt om man står och lassar i hunden paket efter paket? Det säger ju ingen emot.

Men att hundar skulle få cancer eller bli förgiftade för att man ger moderata mängder köttbullar/korv vid träning, det får vi ändå se som kraftig överdrift.
 
Ja, givetvis handlar det om mängd. Inget godis är väl nyttigt om man står och lassar i hunden paket efter paket? Det säger ju ingen emot.

Men att hundar skulle få cancer eller bli förgiftade för att man ger moderata mängder köttbullar/korv vid träning, det får vi ändå se som kraftig överdrift.
Lök innehåller ett ämne som kan orsaka blodbrist. Det ger inte cancer....


För övrigt ger jag inte saker som man nu vet kan vara farliga (eller jo, hunden kan få rester med lite lök i när han slickar tallriken).
Skulle aldrig få för mig ge chokladbit eller vindruvor eller dyl. Bara för att det går bra för de flesta så vill jag inte ta nån risk med min hund. Nån gång är man den där personen vars hund det inte går bra för. Varför riskera det?
 
Lök innehåller ett ämne som kan orsaka blodbrist. Det ger inte cancer....


För övrigt ger jag inte saker som man nu vet kan vara farliga (eller jo, hunden kan få rester med lite lök i när han slickar tallriken).
Skulle aldrig få för mig ge chokladbit eller vindruvor eller dyl. Bara för att det går bra för de flesta så vill jag inte ta nån risk med min hund. Nån gång är man den där personen vars hund det inte går bra för. Varför riskera det?
Det är väl ingen som skrivit att den matar hunden med lök vindruvor och choklad heller ? :)
 
För ganska många år sedan var den en artikel i HundSport som hette "Farliga köttbullar" man hade gett några köttbullar till medelstora hundar o det räckte för att tandköttet skulle bli blekt, dessutom är det väl så att hundens kropp inte kan bryta ner det giftiga ämnet i lök utan det accumuleras i hunden.

För ganska många år sedan var det en medlem på vovve.net vars schäfer satte i sig en hel paj bakad på ett kg lök, hade vi inte lyckats övertala hen att åka direkt till vet så hade hunden dött.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 430
Senast: Migo
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp