Bukefalos 28 år!

Hur farligt är lök i ”hundgodis”?

Är ju farligt förr oss att leva på socker och pommes också.
Är ju skillnad att ge hundarna köttbullar som belöning och att låta dom leva på det.. även om en frisk hund nog hade överlevt ett helt liv på köttbullar faktiskt. Finns dom som matar sina hundar med värre skitfoder än köttbullar:)

Det går alltid att försvara sina val med att någon annan gör ännu sämre val.
 
Fast bara för att hunden inte faller död ner så innebär det ju inte att det är ofarligt. Jag tycker att det är onödigt att ge hunden saker att äta som det är konstaterat att det finns risk för, är farligt. Jag låter heller inte mina hundar dricka vatten ur pölar nära vägar med mycket trafik eller om det ser allmänt smutsigt ut.

Det är ju inte så svårt att undvika, tänker jag.

Det behöver absolut inte vara nära vägar eller mycket trafik för att det ska finnas oljerester och liknande i vattenpölar. Räcker med att det bara brukas traktor på platsen så förekommer det.

Mina hundar springer lösa konstant. Inte tusan är jag alltid i närheten när de bestämmer sig för att ta sig en slurk i närmaste dike eller vattenpöl.

Mina hundar är konstant skitiga, konstant ute. De får i sig lite vad som helst ibland, utom min kontroll. Senast igår kom unghunden bärandes på skelettdelar när vi drog ris i skogen. En köttbulle hit och en korv dit är verkligen mitt minsta bekymmer vad gäller hundarnas kostföring.
 
Jag har alltid varit petig med det till denna hunden. Hon är så liten (inte jätteliten, men väger hälften av vad förra hunden väger) och jag tycker det är svårt att ge tillräckligt lite/ i vissa träningssituationer så blir det väldigt mycket godismatning och ger då hellre godis med nästan bara kött i.

Lägg därtill att hon åt lökgryta, blev dålig och kaskadspydde, inte kunde röra sig utan att spy, så är min lökångest rätt hög.
En del hundar får rejält med köttbullar, korv o.s.v. och då rycker det i min ångesttarm.
 
Det enda sättet för Loppan att hålla en vikt som veterinären är okej med är att äta våra rester. Med 2 barn i huset blir det en hel del sådant dessutom. Vi har nästan alltid lök i maten liksom salt.
Ofta spenat också och annat som man inte bör ge.
Så nej, jag är inte orolig. Hade jag haft en väldigt liten hund så kanske läget hade varit annorlunda. Nu har jag en schäfer så det blir ju lite skillnad.
 
Det enda sättet för Loppan att hålla en vikt som veterinären är okej med är att äta våra rester. Med 2 barn i huset blir det en hel del sådant dessutom. Vi har nästan alltid lök i maten liksom salt.
Ofta spenat också och annat som man inte bör ge.
Så nej, jag är inte orolig. Hade jag haft en väldigt liten hund så kanske läget hade varit annorlunda. Nu har jag en schäfer så det blir ju lite skillnad.
Vänta lite, bör man inte ge spenat? Det har jag inte hört! Varför?
 
Spenat kan om hunden äter det ofta och mycket hämma bildandet av röda blodkroppar, men få matar nog i hunden såna mängder spenat att det får den effekten. Spenat i sig är alltså vare sig farligt eller onyttigt för hundar.

Tack, jag hade aldrig hört något om spenat idigare. Superfood liksom, och de gillar det! :) Mina damer får det i sin grönsakstallrik ibland.
 
Spenat kan om hunden äter det ofta och mycket hämma bildandet av röda blodkroppar, men få matar nog i hunden såna mängder spenat att det får den effekten. Spenat i sig är alltså vare sig farligt eller onyttigt för hundar.
Oxalsyra, liksom rabarber, försvinner vid tillagning.
 
Jag ger min köttbullar/korv/skinka som belöningsgodis när vi är ute. Även lite matrester då och då.

Ger inga stora mängder och oroar mig inte nämnvärt. Är dock försiktigt med köttfärs och hemmagjorde köttbullar då vi har mycket lök i våra i köttfärsen även svamp så det ger jag inte.

Hade jag varit orolig för löken i köttbullarna hade jag inte gett det.
 
Som många andra ger jag ofta korv eller köttbullar (i små bitar!) när vi ska träna på nått svårt eller bara vill ha lite extra gott godis :)
Korv har jag hittat utan lök, men med köttbullar har jag gått bet.

Hur resonerar ni? Är det ok med den lilla mängden lök som det blir med några köttbullar? Tänker ni olika för små vs större hundar?

Vad jag förstått finns ingen kunskap om exakt hur mycket lök som behövs för att det ska vara farligt, och som förstagångshundägare vill jag liksom inte förgifta min hund 🤨
Inte svar på din fråga men jag brukar rulla ”hundköttbullar” av blandfärs som enda ingrediens som jag sedan kokar. Smulfria och superenkla att göra!:)
 
Jag skulle inte ge min hund mat som oroade mig - dvs i @Ceta s skor skulle jag välja bort köttbullarna. Oron är ett tillräckligt skäl. Färdiga charkprodukter är också ofta salta.

Min egen knatte kan få köttbullar och andra färdiga charkvaror i begränsad mängd vid särskilda tillfällen. (Men det går 1-2 köttbullar för ett helt träningspass).

FirstVet skriver att upp till 15-20 g lök per kilokroppsvikt är "ofarligt" vid enstaka tillfällen - AniCura ger ungefär samma mängder. Säker hund och Veterinären nu säger 5 gram. Agrias och Evidensias hemsidor avråder från lök helt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp