Hur farligt med energidryck under graviditet?

Mammas

Trådstartare
Ja hur farligt är det egentligen med energidrycker under graviditet?

På Burn står det "ej för personer under 14 år, gravida..."

Ingredienser: kolsyrat vatten, socker, surhetsreglerande medel (E330, E331), taurin (0.38%), glucorono-lactone (0.23%), aromer (inkl. theobromin), färgämnen (E163, E1500), konserveringsmedel (E202), koffein (0.03%), inositol (0.01%), vitaminer (B3, B5, B6 och B12), guranaextrakt, antioxidant (askorbinsyra)

Vad är det för ämnen som är farliga för gravida?

Burn är så sinnessjukt goda och känns lite surt när man har fri tillgång på jobbet men inte får röra. Jag menar inte att jag ska hälla i mig konstant, men är det farligt att dricka en halv någon gång då och då? Har hört från en obekräftad källa att när de skriver "ej för gravida" är det för att de inte har gjort några tester på om det är farligt eller inte och därför inte kan garantera något, då garderar de sig med att skriva att det inte är för gravida.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

EU:s vetenskapliga kommitté (SCF) utvärderade koffein, taurin och glukuronolakton som ingredienser i energidrycker 1999 och konstaterade då att det inte fanns tillräckligt med data för att fastställa ett högsta intag som ej bör överskridas för taurin och glukuronolakton, se länk till höger.


Angående koffein uttryckte SCF att energidrycker kan ge ett betydande tillskott till intaget hos barn, gravida och personer som undviker kaffe och andra traditionella koffeininnehållande drycker, medan de flesta vuxna endast får ett marginellt ökat koffeinintag från energidrycker.


Vilka funktioner har taurin?
Taurin har många kända funktioner i kroppen, men mycket kunskap saknas ännu om effekter och mekanismer. Några funktioner som tillskrivs taurin beskrivs här.

Koncentrationen av taurin i hjärnan är som högst under den senare delen av fosterutvecklingen. Halten sjunker sedan successivt under livet. Det anses visat att det finns ett behov av taurin under fostertiden för att nervsystemet ska utvecklas normalt. Under senare delen av graviditeten sker den största tillförseln av taurin från moder till foster, vilket kan innebära att prematura barn inte hunnit få sina taurindepåer fyllda. Dessa har då ett större behov av taurintillförsel via föda under den första levnadstiden än fullgångna barn.


Utvärderingar inom EU
EUs vetenskapliga kommitte (SCF) utvärderade koffein, taurin och glukuronolakton i energidrycker 1999 och ansåg då att det inte fanns tillräckligt med data för att fastställa en övre säker gräns för intag av taurin och glukuronolakton. För koffein uttryckte SCF att energidrycker kan ge ett betydande koffeintillskott till barn, gravida och personer som är ovana vid kaffe och andra koffeininnehållande drycker, medan de flesta vuxna endast får ett marginellt ökat koffeinintag från energidrycker. SCF noterade också att det saknades studier över möjliga interaktioner mellan ingredienserna i dryckerna.


För taurin efterfrågade SCF fler studier på eventuella neurologiska effekter hos försöksdjur, eftersom mycket höga doser till råtta under 13 veckor givit upphov till vissa beteendeförändringar.


Källa: www.slv.se
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Ok :/ Men om det behövs taurin för fostrets utveckling, hur ska man få i sig det? Vill gärna ha ett barn med normalt utvecklat nervsystem.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Överlag så varnar dom väl för just energidrycker. Jag skulle då inte dricka det.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Ok :/ Men om det behövs taurin för fostrets utveckling, hur ska man få i sig det? Vill gärna ha ett barn med normalt utvecklat nervsystem.

Människan syntetiserar allt taurin som behövs på egen hand så länge behovet av aminosyror så som cystein tillgodoses. Taurin är ingenting människan behöver få i sig via kosten, vi får dock i oss en hel del via kött, skaldjur (främst musslor) och mjölk.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Ok, då är iaf det inte något att oroa sig för med taurinen :)

Nej jag får hoppa över mina Burn, dricker Oboy istället, då får jag iaf i mig mjölken som jag ska ha :p
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Hos människan bildas taurin från metabolismen av de svavelinnehållande aminosyrorna metionin och cystein, som finns i proteiner i födan. Spädbarn har dålig förmåga att själva bilda taurin från dessa aminosyror, vilket kompenseras av att modersmjölk innehåller förhållandevis höga halter taurin. Förmågan att bilda taurin ökar under de första levnadsmånaderna. För vuxna tycks det inte finnas något behov av taurin i kosten, men behovet av taurin i kosten är beroende av tillgången på metionin och cystein från födan. Vitamin B6 är nödvändigt för omvandlingen till taurin, och B6-brist kan öka behovet av taurin i kosten. Kroppen innehåller dock ett stort förråd av taurin, och det skulle ta lång tid av avsaknad av taurin eller dess utgångsämnen i kosten innan ett bristtillstånd skulle uppkomma. Taurin utsöndras framför allt via urinen, men en viss utsöndring sker via galla i avföringen.


Källa: SLV igen ;)
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Behöver du energidryck? Är du underviktig eller tränar högpresterande?
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Nej jag behöver det inte.

I alla fall inte rent fysiskt. Hade inga problem med att sluta röka, det rör mig inte i ryggen att jag inte för göra det längre, att jag inte får dricka Burn däremot är mycket värre. Vissa nätter skulle jag behöva det för att kunna hålla mig vaken iom att jag inte kan äta ordentligt för tillfället, har nu ersatt det med Oboy, och det fungerar skapligt.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Dessa energidrycker är otroligt beroendeframkallande!:D

Burn smakar **** redan i munnen men den röda tjuren har fått grepp om mig.

Vad är det i skiten egentligen som gör att man fastnar så stenhårt?:eek:
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Den röda tjuren smakar väl okej om man blandar den med en anselig mängd vodka, men det är absolut ingenting jag övervägt i dagsläget!

Burn däremot är MUMMA! Sen att man jobbar på ett ställe där man får dem GRATIS istället för att slänga närmare en tjuga på den yttepyttelilla burken gör ju inte direkt att man blir mindre sugen :p Det står 5 st iskalla i kylskåpet och sjunger "Drick mig" just för tillfället :D Men jag ska nog klara av att stå emot, lite karaktär ska man väl visa någon gång i livet! :rofl:
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Känns väl jättedumt att dricka sånt även om man inte är gravid ;) Rinnande socker, YUMMIE!
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Hehe, men det är ju Yummie! :D Det är det som är problemet!

Är inte sådär jätteintelligent att dricka alkohol heller om man ser det så. "Nervgift som påverkar hjärnan och bryter ner den? Bidragande orsak till de flesta våldbrott, såsom misshandel, våldtäkt och bidrar även till många dödsfall genom rattfylla? Ja tack!". ;) Men om man inte dricker är man KONSTIG! :eek:

För att inte tala om cigaretter och transfetter och all annan jävla skit vi frivilligt trycker i oss. :grin:
(Var vänliga observera att jag inte moraliserar över andra, är precis lika god kålsupare, ett glas vin o onyttig mat, gärna avslutat med en chipspåse, nåja inte en HEL chipspåse, är prima Mammas-mat.)
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Nej jag behöver det inte.

I alla fall inte rent fysiskt. Hade inga problem med att sluta röka, det rör mig inte i ryggen att jag inte för göra det längre, att jag inte får dricka Burn däremot är mycket värre. Vissa nätter skulle jag behöva det för att kunna hålla mig vaken iom att jag inte kan äta ordentligt för tillfället, har nu ersatt det med Oboy, och det fungerar skapligt.

Om du känner att du behöver energidryck så skulle jag rekomendera att du blandar din egen av dextropur och vatten, det har jag gjort de dagar när jag behövt extra energi.
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Det är inte koffeinet du saknar?
man kan ju bli Coca Cola beroende så kanske "burn"-beroende också finns? :)
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Hehe, men det är ju Yummie! :D Det är det som är problemet!

Är inte sådär jätteintelligent att dricka alkohol heller om man ser det så. "Nervgift som påverkar hjärnan och bryter ner den? Bidragande orsak till de flesta våldbrott, såsom misshandel, våldtäkt och bidrar även till många dödsfall genom rattfylla? Ja tack!". ;) Men om man inte dricker är man KONSTIG! :eek:

För att inte tala om cigaretter och transfetter och all annan jävla skit vi frivilligt trycker i oss. :grin:
(Var vänliga observera att jag inte moraliserar över andra, är precis lika god kålsupare, ett glas vin o onyttig mat, gärna avslutat med en chipspåse, nåja inte en HEL chipspåse, är prima Mammas-mat.)


Nä that's why jag typ aldrig dricker ;) Nån gång varannan - var tredje månad kanske och i måttliga mängder. ÄGD! ;) Ingen har tyckt att jag är konstig vad jag vet :angel: Lite kanske men inte såå.

Det eenda jag är dålig med är typ godis o chips på helger.. Men va fan, jag har minskat på det iaf ;)
 
Sv: Hur farligt med energidryck under graviditet?

Alledelss för lat för att ge er varsitt svar, så ni får dela! ;)

Boccia: Det ska jag absolut testa, jättebra idé, tackar! :)

filiduttan: Nej, jag drack det inte så ofta i vanliga fall heller, ett par gånger i månaden, och dricker varken Cola eller kaffe annars så koffeinet bör det inte vara. :)

Lambo: ok, bra att du inte dricker så mkt, iom att vi redan kommit fram till att det inte är nyttigt :) Nja, kanske bara är i mitt huvud, tycker alla vill ha med mig ut och supa nu, tycker folk reagerar lite när man inte vill dricka. Vet inte vad jag ska säga när vi ska på kryssning med jobbet, då kommer de höja på ögonbrynen när jag ska va nykter. Men men, det löser sig nog. Jag har heller aldrig druckit mkt eller ofta, men tycker folk reagerar ändå när man vill vara nykter. Kanske är det mitt umgänge jag borde se över ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp