Hur fira jul

vinkelina

Trådstartare
Är ännu ett tag till jul men grubblar redan på hur vi skall fira. Skulle jag få bestämma skulle det bara vara jag och sambon, men det går inte. Svärmor bjöd in oss att äta middag med dem och i alla fall sambon kommer att åka iom att han syster inte kan komma då de är bosatta i Sydafrika och har problem med att skaffa pass åt dottern som är nyfödd

Skulle gärna tillbringa en stund med min familj men de bor 10 mil bort enkelväg. De senaste 7 åren har jag pendlat till den, men är på nått sätt trött att tillbringa så mycket tid på vägen på julafton. Idag frågade jag om inte de kan komma hit på lunch i stället, men de skulle fundera då min mormor på 88 år ev skulle fira med dem. Och min syster är allergisk mot katter och jag har tre st.

Till på köpet har jag en kompis som inte har någon att fira jul med av dvs orsaker (brutit med familjen) som jag brukar bjuda in på en sen kvällsbit. Kommer ju inte funka om jag äter hos svärmor

Sambon är helt ok med att vi firar på skilda håll,vilket jag inte är. Gjorde det i fjol och då sågs vi bara 2 timmar på morgonen. Jag somnade innan han kom hem

Älskar julen och tycker om att umgås men i år känns allt bara hopplöst
 
Ständigt detta problem :( När våra barn var små och vi tröttnade på att åka runt, skilda föräldrar och en faster som fyller år på julafton, så sa vi att nu stannar vi hemma, och de som vill komma till oss är välkomna. Vi hade knytis, och den traditionen har fortsatt. Senare blev det min bror som hade mindre barn och ville vara hemma och nu för tiden turas vi om. Min mans föräldrar och syskon, mina föräldrar och syskon.

Har inga goda råd, men hoppas du får en god jul!
 
Jag vet inte hur din svärmor är, men hade min familj bjudit in mig och sambon på julfirande och någon av oss velat ta med en kompis är jag helt övertygad om att de bara hade tyckt det var roligt. Svärfamiljen också, där hade det nog snarare varit jag som tyckt typ att "undra om någon kompis verkligen skulle vilja följa med dit :nailbiting:" :angel::p
Annars kan du väl bjuda in kompisen på dagen och hänga med sambon hem till svärmor på kvällen? Kanske bjuda in din familj dagen innan/efter?
Vi brukar alltid vara hos mina föräldrar och klä granen och dricka whisky (pappas tradition, och han är så glad att jag hittat en sambo som vill dela den med honom:laugh:) på kvällen den 23e. Jättemysig tradition tycker jag!
 
Tror inte min kompis vill komma med. Vi var nämligen ett par för nästan 8 år sedan, men kom fram till att vi fungerar bättre som vänner. Han vill inte ens träffa min partner.

Kommer dessutom att ha vårt förlovningskalas i mellandagarna hos föräldrarna så blir många mil i bilen
 
Tror inte min kompis vill komma med. Vi var nämligen ett par för nästan 8 år sedan, men kom fram till att vi fungerar bättre som vänner. Han vill inte ens träffa min partner.

Kommer dessutom att ha vårt förlovningskalas i mellandagarna hos föräldrarna så blir många mil i bilen

Om det är viktigt för dig att fira med sambon tycker jag att du ska göra det! Vill inte kompisen träffa honom så får han väl träffa dig en annan dag helt enkelt?
Blir så himla trist när man måste försöka passa in allt på just julafton, bättre att sprida ut det litegrand så slipper man stressa och kan faktiskt hinna med att tycka att det är lite roligt och mysigt med jul också :p
 
jul är ett elände att försöka få ihop allt
De senaste 2 åren har vi varit hemma själva. jätteskönt men nu börjar mamma bli gammal så då får vi åka dit 35 mil enkel resa och då ska mannens föräldrar också besökas, 16 mil till och sedan 25 mil hem
Vet inte om jag får semester ännu
Förra året satt vi på en av marinens båtar och tittade på Kalle för att sedan åka och hämta in hästarna från lerhagen, de var sist in vid 17-tiden
 
Kan du inte ha en Jul lunch med kompisen och sen middag med sambons familj?

Min familj har vanligtvis pendlat mellan mor och farföräldrarna vartannat år, sen på pappas sida så har vi också haft ett cirkulerande system för vem vi är hos. Och de år vi firat hos morföräldrarna så har vi firat annandagen hos farföräldrarna och då vi varit hos farföräldrarna så har morföräldrarna varit hemma hos oss på lunch :).
På mammas sida så var vi bara hos morföräldrarna, men då de inte orkar med det nu pga för många barn och barnbarn och allas bihang, så nu är vi bara hemma och så kommer min syster och hennes man hit :). (Dvs mycket körande, planerande och mycket av allt, trivs bättre med att bara vara med familjen.)
 
Jag firar ensam med dottern jag :)
När mina föräldrar levde åkte jag upp varje år med det underbara SJ.
Får se om nån kompis vill fira med mig och dottern :)
 
Vet du, vi hade bekymmer med det där förra året och jag blev tillslut så förbannad så jag sa att om inte sambon tyckte väldigt olika så är vi hemma hädanefter och så får de som vill komma till oss och ta med det de vill äta. Annars är vi hemma och så träffar vi resten av familjen någon av de andra dagarna. Jag vill inte koppla samman julen med någon slags stress och ångest för att man ska vara överallt för att någon har bestämt att man firar en "bättre" jul om man firar den 24. Det uppvaknandet fick mig att tycka att hela grejen är fjantig. Jag älskar julen men för mig kan den lika gärna vara några dagar före eller efter. En bra jul för mig är lugn och ro hemma med familjen.
 
Vi har ett cirkulerande system med knytis. I år kommer släkten att samlas hos min faster som bor ca 5 mil bort. På kvällen brukar vi försöka samlas hos någon släkting på hemorten och bara mysa ner i soffan med skinksmörgås och godis.
I år kan jag dock inte planera julen alls då vi kanske får spendera den på BB. ;)
Sambons släkt hälsar vi på hos i mellandagarna.
 
Varför hänger du inte med till svärmor, om din familj ändå inte har möjlighet att komma? Så får du i alla fall hänga med din sambo?

& din kompis: om han inte står ut med att träffa din sambo kanske han får komma en annan dag? Det krockar ju lite eftersom att du vill vara med din sambo på julafton.

Vi brukar vara med min sambos familj på förmiddagen & min på
Kvällen. Eller tvärtom. Vi har tur så det är bara typ 20 minuter emellan våra familjer.
 

Liknande trådar

Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 059
Senast: _Taggis_
·
Relationer En känsla som kommit sig smygandes på, som jag egentligen inte kan rationalisera. Men. Jag ser verkligen inte fram emot julen i år. Vi...
Svar
18
· Visningar
2 504
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp