Hur fodrar ni era distanshästar?

Decibel

Trådstartare
Det finns nog lika många sätt att fodra en häst som det finns hästägare. Hur fodrar ni era hästar som går distans? Alltså vilka sorters grov/kraftfoder, hur mycket och när?

Skulle vara kul att jämföra lite och kanske snappa upp något tips! :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Min valack, som kanske inte kan klassas som distanshäst efter en enda PP :o, får fri tillgång på hösilage. I år är det sämre näringsvärden och en kvot på 5, så han får även kraftfoder.

7 hg Krafft Pluss Protein
5 hg krossad havre
2 hg Krafft Muskel
1 hg betfor
5 g Krafft Vitamin B

Han tränas just nu lågpulsträning med målet att starta i april. Viktmässigt väger han 400 kg, går på lösdrift med ganska lekfull flock och har en högre ämnesomsättning än tabellhästen. :p

Min filosofi är så mycket grovfoder som möjligt, för att binda vätska och hålla igång tarmarna. Sedan får man komplettera med kraftfoder så balansen i foderstaten blir rätt. Slutligen känner man på hästen och utvärderar foderstaten.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

I år ser foderstaten för tävlingshästen ut så här:

Fri tillgång på hösilage med ts ca 50 och hyffsade näringsvärden trots skitsommaren, äter ca 20 kg.
2.5 kg Krafft Groov 90( ingår i hyran och passar bra till grovfodret+lågt stärkelseinnehåll och att hästen faktiskt äter det...)
0.5 Mash(hästen helt tokig i det och eftersom han lätt blir tunn och kräsen så får han äta det, vill gärna ge något blött med extra vatten och han är inte överförtjust i betfor)
Löst salt i matten beroende på arbete.

Vatten i hink.

Hästen är en numera 9 årig valack, varmblod 157/450 kg av den svårföddare typen och kräsen. Gått godkända 8or och planen är debut på 12 mil i slutet av säsongen. Får i sig ca 130 mj på denna foderstat och håller sig fin på detta.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Nr 1, valack 15 år, tävlas i 5-milsklasserna, ofta högt tempo. Lättfödd och rör sig inte så mycket i hagen. Högt hull.
Fritt av grovfoder, (stuterivärden) eller bete.
1 kg havre
1 dl olja
mineral, salt, selen/evitamin.

Nr 2, hingst 16 år. Tävlat upp till o med 160 km.
Rund och välmusklad. Mättes till 420 kg innan 16-milen. (152 hög)
Rör sig MYCKET i hagen. Tränas lugnt.
Fritt grovfoder (stuterivärden) och bete.
2,6 kg havre
1,3 kg kraft sport
1,3 kg Aktiv musli
1 kg betfor
4 dl olja
mineral, salt, selen/evitamin. Äpplen.

Som ni ser, rätt olika foderstat. Inte beroende på att de tävlar på olika nivå, utan för att de som individer kräver olika mycket mat.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

11-årigt sto som tävlar upp till 120 km, äter 12-13 kg hö/dygn (delat på fyra givor), marginellt med kraftfoder, typ 200-300 gram och mest för att få i sig salt (som jag ger löst i fodret), mineraler, selen/e-vitamin och olja. 2-3 dl betfor med extra salt i efter träning.

Min häst periodar lite med blöt mat. Ibland är det jättegott med mash och ibland är det vidrigt. Ibland är det jättegott med betfor, och ibland är det oätligt. Så det blir lite olika med den uppblötta maten beroende på vad hon tycker att hon vill äta. :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Över 500 visningar i tråden, men bara 4 har svarat.

Varför i hela friden är utfodring så hemligt?
Vill man inte visa offentligt vilken foderstat man har? Skäms man för att erkänna att man inte har koll på nåt så viktigt?

Eller är det för att konkurrenter inte ska kunna få nåt tips?
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Tre varmblodiga travare som tränas för 8 mil, förhoppningsvis en 12a i år:
Fritt hö, blir ca 10-12 kg per dygn, vatten i hink, just nu 500 gr musli (St Hippolyte) ökas till knappt 1 kilo senare i vår per häst. Lite betfor, kanske 1 dl per häst och en näve havre. Sistnämnda två komponenter bara för att de ska vara vana med det och kunna ha med på tävling. Under tävlingssäsong 1 dl olja per häst. Salt.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Valack 14 år korsning travare arab, väger 480 kg, tävlar 160 km.
15 kg hösilage torrhalt 70%
1 kg lucernpellets som serveras uppblött.
1 liter uppblött betfor.
0,75 kg havre
1 dl olja
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Arabsto, 152 cm, tränas för 120 km, 12 år. Extremt lättfödd...

Dagtid fri tillgång på hö
Natt 6-6,5 kg ensilage med mkt bra värden. I finmaskigt nät.
1 kg havre, 4 dl torr betfor, alger, kalk och salt.
Linfrökaka med kli 3 ggr per vecka.
Vattenkopp och vattenhink.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Arabvalack på 8 år, rund och go, tränas på 50-80 km nivån. Har fri tillgång till ensilage med högt energiväde och mycket högt proteinvärde. Får mineraler och Selevitan blandat i lite vetekli och en näve pellets(kompisens mat).

Arabvalack på 8 år, något tunn och inte så matglad, tränas på 80 kms nivån. Fri tillgång på samma ensilage som ovan och 1,5 kg havre, vetekli, mineraler, Selevitan, olja och 1/2-1 kg pellets av olika sort beroende på vilken sort han för tillfället gillar. Han har genom åren blivit erbjudanden det mesta av hästfoder som finns på marknaden, äter det ett tag och sen slutar han att äta det. Han har i perioder fri tillgång även på kraftfoder. Just nu gillar han havre:) Jag blandar inte hans mat utan han får det var för sig. Då kan han välja det han vill äta.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Mina tävlingshästar har alltid haft ett bra grovfoder som bas. Vitaminer och mineraler blandat med en näve betfor för att det ska slinka ner. Håller de inte hullet på detta fodrar jag extra med kraftfoder men jag är restriktiv med det. Lägger helst pengar på ett riktigt bra hö som passar deras näringsbehov.

Däremot har jag inte separat utfodring utan de går på lösdrift hela bunten med fri tillgång, de hästar som inte är i tävlingskondition och råkar gå i samma hage lägger lätt på sig, dem får man hålla koll på.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Arab, 11 år, varit svårfödd nu normal. Etablerad på 160 km.
Morgon 2 kg hösilage
Lunch 2 kg
Em 4 kg
Natt 4 kg

Fodras med kraft morgon och em. samt natt om det är så att fodergivan är stor.

Fodrar med RSMustang Fiber Orginal musli pga. värdena på hösilaget och att jag vill ha ett havrefritt alternativ. får ½-2 kg beroende på hur mkt han tränar + RSMustang mineral RÖD. Får även B-vitamin vid resor samt vår och höst.

Har använt Mustang foder sedan 2006 då de var först på marknaden med ett svensktillverkat havrefritt alternativ. Är jättenöjd med fodret och dess lättsmälthet. Det ger lätt resultat bude upp och ner och man behöver inte ge jättestora mängder. Fodrar alltid upp innan tävling och efter då de tappar mkt och dert går på några få veckor att återge hullet.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Nu tävlar ju inte jag distans men jag kommer börja i sommar (längtar!)
Jag är fortfarande i expriment-fasen med denna häst som jag snart har haft i två månader. Han börjar äntligen visa god aptit. Just nu ger jag iaf detta som förmodligen kommer det ökas på längre fram;
Fri tillgång på grovfoder.
1 dl Betfor, 1 dl lucernpellets, kalk, uppblött tillsammans.
~ 1/2 liter müsli, ~ 1/2 liter fibergi, linfrökaka, psylliumfrö, b-vitamin.

Varmblodsvalack 9 år.
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Cz har fått krafft groov 90 de flesta säsonger. Max 2kg som mest. Han fixar inte havre eller betfor (blir okontrollerbar) men grooven har gått bra trots havreinnehåll.
Har stått inackorderad så vi har inte kunnat välja grovfoder. De flesta av hans 80-km år så har vi stått i stall med uppfödning. Så det är hösilage med stuterivärden. Några år med grymt höga proteinvärden och då har han fått olja som energitillägg för att få ner kvoten.

Sista åren har jag valt så mycket spannmålsfritt som möjligt. Kvarnbyfoders Derby har lågt stärkelse.
Hans behov har varit;
Promenadridning ca 75MJ
Träning ca 90MJ
80km tävlingar 110MJ
Gärna högre kvot än 6 men inte över 10 (magen reagerar).
Han har gjort totalt 27 starter om jag inte minns fel.

Gagarin är mer lättfödd. Han har jag inte riktigt fått så bra koll på värdena än.
// Linda
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Arabsto 11år, tränas för 50-80 i år. Fri tillgång på Grovfoder (hösilage) ca 2dl Reeleve kraftfoder från Saracen (mkt lågt stärkelseinnehål), alger, linfröolja, Yea sac(för tarmarna) och saltsten + vatten i hink :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Jag har inte distanshäst men en häst som kräver en del energi, hon har fått det billigaste, rapsolja :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Över 500 visningar i tråden, men bara 4 har svarat.

Varför i hela friden är utfodring så hemligt?
Vill man inte visa offentligt vilken foderstat man har? Skäms man för att erkänna att man inte har koll på nåt så viktigt?

Eller är det för att konkurrenter inte ska kunna få nåt tips?

Kan ju vara visningar från Google, eller att andra har läst inläggen men inte har något att skriva själva. Jag läste för att jag var nyfiken vad distanshästar får för mat (de jag har träffat har fått typ 2 kg havre och lika mycket krossat korn) men jag har ju inga hästar som tävlar och kräver så mycket energi. Så jag har ingenting att bidra till tråden. Många som inte är inloggade kan ju vara här inne och läsa också. :)
 
Sv: Hur fodrar ni era distanshästar?

Över 500 visningar i tråden, men bara 4 har svarat.

Varför i hela friden är utfodring så hemligt?
Vill man inte visa offentligt vilken foderstat man har? Skäms man för att erkänna att man inte har koll på nåt så viktigt?

Eller är det för att konkurrenter inte ska kunna få nåt tips?

Kan vara att det är inte så många som rida distans.

Intressant läsning från dom som tävla.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp